Thuisstudie informeert niet over verplicht diploma

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Thuisstudie informeert niet over verplicht diploma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 18:16

Ik volg op dit moment de cursus Sportmassage via de NHA. Eerst leer je de theorie en haal je je theorie-examen en dan zijn er nog een aantal praktijkdagen. Aan het einde van deze cursus doe je examen via het NGS (Nederlands Genootschap voor Sportmassage). Wanneer je het diploma hiervoor haalt, kun je bij het NGS je officiële licentie aanvragen.

Op de website van de NHA staat het volgende: ''Om deel te mogen nemen aan het examen, dient u te beschikken over een geldig reanimatiecertificaat welk u zelf kunt behalen via een regionale reanimatie-, ehbo- of bhv-cursus.'' http://www.nha.nl/cursus/beroepscursuss ... ssage.aspx

Dat ik het reanimatiecertificaat moest halen weet ik. Maar nu kwam ik er toevallig achter dat ik van het NGS ook een geldig EHBSO diploma (ofwel EHBO diploma met aantekenig voor het onderwerp kramp) moet hebben om examen te mogen doen.

Ik heb de NHA hierover gemaild met de vraag of ik dit EHBO diploma zelfstandig moet halen of dat dit onderdeel is van de cursus Sportmassage. Zojuist krijg ik deze reactie binnen van de NHA:

''Ik heb navraag voor u gedaan bij ons praktijkbureau betreffende het EHBO diploma en ik kan u informeren dat u deze zelf dient te regelen.

Wij geven in onze praktijkdagen geen EHBO waarbij u een certificaat ontvangt.''

Kortom: op de website van de NHA zijn ze onvolledig geweest en hebben ze mij ook nooit op een andere wijze laten weten dat ik dit EHBO dilpoma zelfstandig moet halen, met de bijbehorende kosten.

Wat kan ik hiermee?

MaaikeMo

Re: Thuisstudie informeert niet over verplicht diploma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 19:15

Wat wil je hiermee? Wil je dat NHA die cursus nu voor jou gaat betalen? Of wat is je intentie met je vraag "wat kan ik hiermee?"

Je hebt het EHBO diploma toch nodig om je cursus te kunnen halen, dus ik zou maar gaan oriënteren waar je dat EHBO diploma zsm kan halen zodat je lekker door kan met je cursus :)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 20:02

Ja vergoeding van de kosten. Want ik geloof dat je dus eerst je EHBO diploma moet galen en dan nog het EHBSO diploma en dat geintje kost samen ongeveer €700. Dat is ongeveer de helft van het totaalbedrag van de NHA.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 22:25

Kun je niet informeren bij een instituut in de buurt waar sportmassage gegeven wordt of je de EHBO avond bij mag wonen? Dit is namelijk maar 1 avond van de opleiding waarbij je idd oa 'kramp' oefent en dan krijg je je EHBO diploma al. Dan hoef je ook geen €700 neer te leggen maar misschien een paar tientjes als vergoeding. ;)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 02:34

Als ik naar de eisen van het EHBSO (nooit van gehoord trouwens :o ) kijk en dat naast EHBO leg dan zit er nogal wat overlap in...

Waarschijnlijk kom je er niet onderuit, maar wat een geldklopperij :=

Maar goed, ik moest van de KNHS ook bijna mijn EHBO-diploma gaan halen. Op zich prima, maar ik geloof dat ik als intensive care dokter met aanvullende trauma-opleiding ook zonder EHBO-diploma wel bekwaam geacht mag worden om eerste hulp te verlenen :P