Deelcertificaten halen, wie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Deelcertificaten halen, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 00:29

Hallo Bokkers :)

Ik zit op dit moment in vwo5 met NG, zonder natuurkunde. Echter heb ik voor alle studies die mij interesseren (ja, echt allemaal) het vak natuurkunde nodig. Nu wil ik dit graag inhalen, maar hier wil ik liever niet langer dan een jaar over doen. Vavo leek me dus erg geschikt, maar hier mag je alleen op VWO niveau een vak 'inhalen' als je het betreffende vak hebt afgesloten op havo. Dat worden dus twee jaar en dat wordt mij iets te veel eigenlijk, aangezien ik niet weet of ik al die tijd die motivatie vast kan houden en ik al langer over mijn middelbare school doe op het moment. Ook heb ik gekeken naar zomercursussen, staatsexamens, LOI, maar ik weet eigenlijk niet wat nou de beste optie met de meeste kans op slagen is. Ik ben redelijk goed in exacte vakken, maar ik heb al heel lang geen natuurkunde meer gehad.

Zijn er misschien bokkers die ervaring hebben met het halen van deelcertificaten (havo of vwo, maakt me niet uit) die mij een beetje kunnen informeren? Ik krijg een beetje een hopeloos 'door de bomen het bos niet meer zien'-gevoel -O-

Destination

Re: Deelcertificaten halen, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 10:54

Heb je het al overlegd op school? Zij kunnen je adviseren wat handig is.

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 19:37

Misschien kun je meerdere instellingen voor deelcertificaten kijken? Ik ken wel iemand die in 1 jaar een vak heeft kunnen halen die hij niet eerder had gevolgd, het zou dus wel ergens moeten kunnen!

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 19:42

Als een idioot V4 gaan leren en zo bijspijkeren!

Ik ben ook in V5 pas met Duits begonnen (ik wilde het al kiezen in de 4e maar dat mocht toen niet omdat het mijn tweede extra vak was, na een jaar had ik bewezen dat ik het makkelijk aankon en mocht ik Duits in gaan halen). Prima te doen!

Tellen de toetsen natuurkunde in V4 voor jou al mee met het schoolexamen? Kun je vast nakijken in het PTA. Zo niet, dan is het een eitje en mag de school je de vrijheid geven om het zelf in te halen. Als het wel voor het SE is, dan zul je alle toetsen moeten maken.

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 19:45

ik ben nu vwo certificaten aan het halen maar snap niet helemaal wat je vraag nu precies is :o

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 19:48

Veel scholen en studies accepteren de deelcertificaten van loi nha etc niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 22:46

demo_love schreef:
Als een idioot V4 gaan leren en zo bijspijkeren!

Ik ben ook in V5 pas met Duits begonnen (ik wilde het al kiezen in de 4e maar dat mocht toen niet omdat het mijn tweede extra vak was, na een jaar had ik bewezen dat ik het makkelijk aankon en mocht ik Duits in gaan halen). Prima te doen!

Tellen de toetsen natuurkunde in V4 voor jou al mee met het schoolexamen? Kun je vast nakijken in het PTA. Zo niet, dan is het een eitje en mag de school je de vrijheid geven om het zelf in te halen. Als het wel voor het SE is, dan zul je alle toetsen moeten maken.

Ik heb geen natuurkunde en zit in VWO5. Ik heb Duits ook sinds dit jaar er pas bij, maar de school is van mening dat een taal wel op te pakken is en een natuur-vak niet. En de school heeft aangegeven dat ze absoluut niet willen dat ik natuurkunde nu oppik, omdat ik van havo kom. :D Ik zou het wel in mijn vrije tijd kunnen bijspijkeren, want daar hebben zij verder geen invloed op hebben. :')

myself133 schreef:
ik ben nu vwo certificaten aan het halen maar snap niet helemaal wat je vraag nu precies is :o

Ze hebben tegen mij verteld dat je eerst de vakken op havo niveau moet afronden en anders een toets moet afleggen om te worden toegelaten.
Heb jij zo'n toets gemaakt, zo ja, hoe beviel het, zo nee, via welke weg haal je nu dan je deelcertificaat?

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 22:52

Mijn vriend heeft 4 deelcertificaten voor VWO op het Luzac gehaald (althans, dat heeft hij geprobeerd).
Sommige vakken had hij al op havo-niveau afgerond, maar sommigen ook niet. Was voor het Luzac geen probleem en hij mocht gewoon op VWO6-niveau instromen bij de vakken voor zijn certificaten. Een toets vooraf heeft hij niet hoeven maken.

Consequentie was wel dat verondersteld werd dat hij al dat niveau beheerste toen hij begon, terwijl hij sommige vakken nog nooit in de bovenbouw had gevolgd. Hij heeft van tevoren dus een jaar lopen knokken om twee jaar natuur- en scheikunde (V4 en V5) in één jaar onder de knie te krijgen, terwijl hij al jaren van de middelbare school af was en alle kennis dus al was weggezakt. Het is hem dan ook niet gelukt om het tempo en de diepgang van V6 bij te houden. Kwam deels door tijdgebrek omdat hij daarnaast een studie volgde, maar hij vond het ontzettend zwaar en tegenvallen.

Geloof dat ROC's ook redelijk toegankelijk zijn voor deelcertificaten. Hier moet je dan gemiddeld een 7 (?) staan op je cijferlijst van je eindexamen, en dan mag je instromen voor je deelcertificaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 23:33

Het Luzac is helaas voor mij niet betaalbaar. Wel fijn om te weten dat het dus erg zwaar is. :) Ik ben daarintegen wel van plan om er een tussenjaar, maar ik weet niet of dat veel gaat schelen.
het ROC hier in Arnhem moet je wel een toelatingtest doen, ondanks dat je je vwo diploma hebt. :)

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 23:43

Ik heb in een half jaar tijd deelcertificaten in biologie en scheikunde gehaald.
Ik heb voortentamens afgelegd, zie http://www.voortentamens.nl. Om me hier op voor te bereiden heb ik cursussen aan de Open Universiteit gevolgd. Daar staat ook info over op die website. Natuurkunde kan ook via deze weg. Wel moet je even contact opnemen met de studie die je wil gaan doen, zodat je zeker weet dat zij de voortentamens ook erkennen. Verreweg de meeste studies doen dat wel is mijn ervaring (ik heb het bij vier verschillende opleidingen nagevraagd).
Ik heb deze certificaten overigens op VWO niveau gehaald en ik had die vakken niet eerder gevolgd.
Succes! :)

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 00:57

Ik heb m'n havo diploma en hoefde alleen toelatingsgesprek en dat was het.
Als je nooit natuurkunde hebt gehad is het echt erg pittig. Ze gaan uit van een basiskennis en vanuit daar in sneltreinvaart het jaar door. Zo volg ik nu bijvoorbeeld nederlands, en moet daarvoor 12 boeken lezen Dit jaar. Lijkt weinig, maar de meeste mensen hebben meerdere vakken en een lesjaar is maar een paar maand, in mei zijn de examens al...

Kortom, erg pittig. Je kunt trouwens vaak wel extra bijles nemen.