Leidinggevende zit in de ziektewet, maar wil controle houden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lampjerulez

Leidinggevende zit in de ziektewet, maar wil controle houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 00:05

En dat werkt niet.. ik probeer er nu ruim 3 maanden zelfstandig uit te komen.
Maar de laatste druppel is nu echt gevallen

De situatie:
Ik heb super leuk werk, dat is precies de reden dat ik dit topic open.
Want ik probeer nu al ruim 2 maanden een situatie op te lossen, maar het lijkt er meer op dat het alleen maar erger wordt.
Ik werk op 2 locaties vallend onder dezelfde werkgever, beide locaties in een andere functie.
Op 1 locatie ben ik echt een praktische medewerker, hier heb ik een baas die tevens boven mijn leidinggevende staat op de andere locatie.
Op de andere locatie ben ik aangesteld als assistent beheerder.
Echter, kan ik mijn werk hier dus niet uitvoeren!
Mijn leidinggevende (de beheerder dus) zit nu een jaar in de ziektewet en is compleet 100% afgekeurd. Haar zenuwstelsel is aangetast, weet de naam van haar aandoening niet meer.
Maar haar dokter en fysio hebben al een verklaring afgegeven dat ze het komende jaar ook nog niet zelfstandig zal kunnen lopen. (laat staan werken, ze woont op 55km afstand trouwens) Ik noem haar voor het gemak even M.

Ik ben dus het aanspreekpunt op de vloer.
Heerlijk, van alles regelen en zorgen dat iedere medewerker zijn of haar werk goed kan uitvoeren.
Ik zou ook de contactpersoon zijn voor de klanten en medewerkers.

Echter gaat M. achter mijn rug om continue de medewerkers en klanten bellen, vaak over dingen die ik allang besproken of geregeld heb. (waardoor ik dus weer respect verlies bij het team)
Mail beantwoorden die voor mij bestemd is.
(en dan beantwoord ze deze ook nog eens ondertekend met mijn naam! )
En iedere dag, belt ze mij minstens een UUR lang op.
Meestal met dingen die ik dan allang heb uitgevoerd (of heb gedelegeerd aan andere)
Ik moet continue zaken doorgeven (zodat zij het laatste dingetje kan doen) die gewoon allang door mezelf uitgevoerd hadden kunnen worden.
Ze is mij constant aan het controleren en op de vingers aan het kijken.
En als ik vrij ben en mijn telefoon niet opneem, ben ik WEER niet bereikbaar en had ik haar DIRECT terug moeten bellen. Daarnaast liegt ze ook nog over dingen die zij geregeld heeft, zodat zij beter uit de verf komt.

Ik heb dit al meerdere malen aangekaart bij mijn andere baas. (ook haar baas dus)
Het heeft geen zin, ze zijn vriendjes.
Een aantal weken terug hadden zij en mijn andere baas ruzie (voor de zoveelste keer)
Ze gaf mij aan compleet haar taken neer te leggen tot en met januari.
Dit heeft ze...1 dag volgehouden
Maar ik had toestemming van mijn baas om het rooster etc. dus te gaan oppakken.
En dat hoef je tegen mij geen 2x te zeggen. Ik had alles dus al geregeld en gedaan, roosters voor aankomende weken gemaakt, voorraad bekeken voor bestellingen.
En ja hoor, nog geen dag later.
zij gooit de hele boel weer om, want ze ging HAAR taken weer oppakken.

Ik heb al wederom bij mijn baas aangegeven dat ik zeer flexibel ben, maar dit zo niet langer kan.
Als ik altijd standby moet staan (zonder vergoeding) laat mij dan in ieder geval ook concretere management taken uitvoeren.

HR managers van bokt,
help hoe moet ik dit aanpakken, ik wil mijn werk gewoon doen!

Marie111

Re: Leidinggevende zit in de ziektewet, maar wil controle houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 00:32

Aankaarten bij afdeling Personeelszaken (die zijn daarvoor)

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 00:46

Niet naar personeelszaken gaan. Die zijn in eerste instantie nog altijd aan gesteld om als eerste voor het bedrijf te denken, dus niet zozeer in jouw belang.

Wat ik niet begrijp is dat ze ondanks dat ze 100% ziek is en afgekeurd toch nog zoveel invloed heeft en kan hebben. Ze mag dan toch niet werken? Wie is nu formeel aanspreekpunt voor jou en je collega's?

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 00:53

Naar haar leidinggevende gaan, en mocht dit het vriendje van M. zijn, zou ik naar een vertrouwenspersoon gaan om dit te bespreken. Zij kunnen jou steunen en adviseren, en zijn er voor jou (geen bedrijfsbelang). Ook zou een vertrouwenspersoon bij een 3gesprek kunnen zitten als steun.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 12:16

waarom is iemand die 100% is afgekeurd nog in dienst bij de werkgever?

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 12:21

Dat heet ziektewet Kinke ;) Iemand die nu 100% is afgekeurd betekend niet dat ze dit altijd zal blijven.

Ik zou het wel bij Personeelszaken aangeven, al is het maar dat je kan zeggen dat je het ECHT hebt aangegeven. Zorg ervoor dat je vooral veel op papier hebt staan. (in de hoop dat ze je helpen maar ik ben bang dat je daar je baas tegen voor hebt)
Niet dat M straks zegt dat zij dat niet doet of dat je baas dat niet gezegd heb. Verzamel zoveel mogelijk bewijs dat jou in je gelijk stelt en dat het super vervelend is voor jou. Zorg ervoor dat je sterk gaat staan in je punt.

Daarnaast vind ik wat Irma_Maandag zegt een hele goede. Haal er een onafhankelijk 4e persoon (in dit geval dan) bij.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 12:23

Blijft toch vaag, iemand is ziek en kan dus niet werken maar kan blijkbaar wel werken. Ik snap niks van die werkgever.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 12:25

Ik zou juist wel naar PZ gaan, die moeten de betreffende medewerker wijzen op de rechten die zij nog heeft. Dit kan toch niet? Klinkt als iemand die een enorme controlfreak is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 12:31

lampjerulez schreef:
Echter gaat M. achter mijn rug om continue de medewerkers en klanten bellen, vaak over dingen die ik allang besproken of geregeld heb. (waardoor ik dus weer respect verlies bij het team)
Mail beantwoorden die voor mij bestemd is.
(en dan beantwoord ze deze ook nog eens ondertekend met mijn naam! )
En iedere dag, belt ze mij minstens een UUR lang op.
Meestal met dingen die ik dan allang heb uitgevoerd (of heb gedelegeerd aan andere)
Ik moet continue zaken doorgeven (zodat zij het laatste dingetje kan doen) die gewoon allang door mezelf uitgevoerd hadden kunnen worden.

Ik zou in elk geval puur praktisch regelen dat ze niet meer in JOU email kan kijken, want mails versturen met jou naam er onder is echt te gek voor woorden := Als mensen haar zoeken, sturen ze maar een mail naar haar emailadres.

Verder schrijf je dat je dingen aan haar moet doorgeven. Van wie moet dat? En waarom? Is jou/haar leidinggevende het daar ook mee eens? Als zij je belt en dingen vraagt zou ik beleefd aangeven dat jij deze taken uitvoert, en verder geen details geven.
Ziek thuis is ziek thuis.

En als zij wel per se wil werken vanuit huis, dan lijkt het me tijd om te zorgen dat zij haar taken gaat doen, en jij jou taken. Splitsen, en elk je eigen werk kunnen doen. Zo loop je elkaar alleen maar voor de voeten.
Een onafhankelijke collega (vertrouwenspersoon? personeelszaken?) kan je hier vast mee verder helpen.

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 12:55

Personeelszaken hebben we niet naar mijn weten, we zijn ondergebracht in een stichting dus officieel onderdeel van de gemeente. Als ik naar de gemeente stap ben ik sowieso mijn baan kwijt.
(naja mijn contract zal dan niet verlengd worden..)

Zij is 100% afgekeurd, vriendje van mijn baas. Mijn baas vind het wel prima dat zij nog steeds vinger in de pap houdt. Omdat ze 100% is afgekeurd is hij het geld toch kwijt, dat zij dan nog steeds vanuit huis werkt scheelt hem weer werk en geld (want dan hoeft hij mij niet te betalen voor dat werk).
Heb al gezegd dat ik het betreffende werk kan doen binnen mijn eigen werk uren, maar dan komt hij steeds met smoesjes. Dat heeft dus geen zin, ik heb dit al in 5 goede gesprekken geprobeerd, dus echt om tafel 4 ogen. En continue tussendoor/ieder telefoon gesprek etc. Hij wil gewoon niet toegeven dat M. haar werk niet meer kan uitvoeren op deze manier. En M wil dit al HELEMAAL NIET loslaten/toegeven.

@ anneruth: Formeel zou ik het directe aanspreekpunt moeten zijn, dat is meteen mijn grootste punt door M. haar toedoen ben ik dit dus niet, jawel als het M en de baas zo uitkomt.
En dat is dus maar gokken wanneer met alle gevolgen van dien natuurlijk, want zulke momenten kan je gewoonweg niet raden. (word er wel steeds beter in :') )

@Irma_maandag: Naar haar leidinggevende gaan heeft dus geen zin, al tigduizend keer geprobeerd

@MarjanB: enorme controlfreak is inderdaad de juiste beschrijving

@Blijheid:
Niet in mijn mail kijken gaat helaas niet op, het is een gezamenlijke inbox waarin wij beide mail beantwoorden. Dit kan onmogelijk gesplitst worden helaas.
Het punt is dat zij ''haar'' taken niet zonder mij kan uitvoeren.
Als ik niks doorgeef bijv. de voorraad. dan weet zij niet wat er besteld moet worden.
Ik kan inderdaad wel stoppen met haar voeren, niets vertellen over mijn uitgevoerde werkzaamheden.
Maar ben ook bang dat ze dan alleen maar erger wordt.

Ga vandaag inderdaad maar even kijken of ik met vertrouwenspersoon kan afspreken.
Moet deze persoon toevallig ook nog voor iets anders spreken dus dan valt het gelukkig ook niet op.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 13:03

Beetje flauw misschien, maar ik zou gewoon niets meer aan M doorgeven.
Als zij het wil regelen doet ze het zelf maar toch :Y) .
Dan ziet jullie bovenbaas hopelijk vanzelf ook dat dat niet werkt.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 13:12

Waarom zou jij ontslagen worden als je dit wel meldt? Zij is 100 procent afgekeurd, is een werkgever dan niet strafbaar bijvoorbeeld omdat zij zich niet aan de wet houden? Lastige situatie zeg! Ik zou er echt helemaal gestoord van worden.. Heb je M zelf er al op aangesproken?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 13:16

Lastig! Twee kapiteins op een schip is vaak een probleem.
Je zegt dat je voor een stichting werkt, dan zit er ook een raad van bestuur. Trek hen eens aan de jas. Wees wel voorzichtig in het doen van uitspraken over je irritatie. Maar houd het zakelijk en concreet. Anders wordt zoiets al gauw een vete.

Als de ziekmelding 100% is en er geen aangepast werk plaatsvindt. Dan behoort de zieke medewerker ook niet meer te 'werken'. Ga dat eerst even na. Als er wel aangepast werk mag plaatsvinden moeten er afspraken worden gemaakt wat wel in de functie wordt gedaan en wat niet.

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 13:21

Eef_Bam schreef:
Beetje flauw misschien, maar ik zou gewoon niets meer aan M doorgeven.
Als zij het wil regelen doet ze het zelf maar toch :Y) .
Dan ziet jullie bovenbaas hopelijk vanzelf ook dat dat niet werkt.

Ja.. kan het proberen.
Maar dat zal ik dan toch ook eerst aan mijn Baas (en dat is dus vriendje van M.) moeten aangeven, en hij zal het moeten accepteren/toelaten.
Anders wordt ik weer gewezen op werkweigering want het is mijn ''taak'' :roll:

Dus dat is helaas ook gemakkelijker gezegd dan gedaan.
Heb het al 1x geprobeerd, toen had ik tijdens een evenement haar niet ''op de hoogte gehouden'' via whatsapp of telefoon over de stand van zaken. (hoe het ging of het leuk was blablabla)
Ik had daar echt geen tijd voor (en ook geen zin in maar dat is verder niet van belang)

De dag na het evenement brak de pleuris uit, ik werd compleet afgemaakt over de telefoon want ik had haar op de hoogte moeten houden en nu was alles fout gegaan en ik had mijn verantwoordelijkheid moeten nemen. En ik kon het werk niet aan volgens haar, dat ging zo een UUR lang door (ik wou dat ik nu overdreef)
*Niks was fout gegaan trouwens :') toen ik vroeg wat er fout was gegaan ging ze daar uiteraard gewoon overheen met ander onderwerp.

Een raad van bestuur is er inderdaad wel! niet aan gedacht.
toevallig zit daar oud klasgenoot van mij in die mij goed kent (en dus weet dat ik dit niet zomaar aangeef), eens kijken of ik daar bij kan komen.

Heb al mail naar contact persoon gestuurd om afspraak te plannen (prive mailadres uiteraard)

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 13:23

naast dat je het duidleijker tegen je baas moet zeggen zou ik het ook tegen haar zeggen. Zeg dat zij jou het werk onmogelijk maakt. Wel op een respectvolle manier want ik denk dat dit voor haar de allerlaatste strohalm is die ze heeft en die eigenlijk niet weg wil geven. is ook niet niks ineens niet kunnen lopen enz.

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 13:28

Kelly_ann schreef:
Als de ziekmelding 100% is en er geen aangepast werk plaatsvindt. Dan behoort de zieke medewerker ook niet meer te 'werken'. Ga dat eerst even na. Als er wel aangepast werk mag plaatsvinden moeten er afspraken worden gemaakt wat wel in de functie wordt gedaan en wat niet.

Waar kan ik dit nagaan?
Ze is 100% afgekeurd, dit heeft zij mij mondeling verteld en wellicht heb ik ergens nog een rapport van haar ontvangen (deze had e toen zelf naar mij persoonlijk gestuurd ter info). Dit is wel al verouderd ondertussen, en in principe ben ik niet bevoegd om dit te achterhalen of aan deze doc. te komen.

In mijn cao staat het niet echt duidelijk aangegeven

@Bliver: Ja precies en dat snap ik ook wel en dat is ook lastig voor mij, ik heb met haar samengewerkt toen ze nog 'goed' was. En toen had ze dat controle gedoe ook, maar wel minder. Nu is dit het enige wat ze nog kan, verder ligt ze maar op bed en thuis.
Dus tsja.. dan heb je tijd zat om constant iedereen te controleren/bellen/rondcommanderen

Het punt is, hoe ga ik dit op een respectvolle manier doen.
Ik heb haar natuurlijk wel 3 maanden alles lopen doorgeven, ook in de hoop dat ze het dan beetje bij beetje kon loslaten. Helaas tegenovergestelde resultaat, ik word nu continue gebeld ook wanneer ik vrij ben. (en ik werk 50u p/w dus die uurtjes die ik vrij ben wil ik eigenlijk wel vrij...)

Maar dit is een punt wat ik met de vertrouwenspersoon wil bespreken, hoe moet ik dit aanpakken.
Niet allen bij M. maar ook bij de baas

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 13:37

Ik denk dat er drie manieren zijn om daar achter te komen. Via M. Vraag haar wat haar taken nu nog precies zijn.
Via jullie baas, vraag hem aan te geven welke taken M. nog uitvoert en wat jij moet doen.
Daarnaast is er een afdeling of persoon die p&o doet en kan aangeven of je college 100% ziek is of voor een bepaald percentage aangepast werk mag doen.

Ik denk dat het voor jou heel goed is om op papier te krijgen (al is het een e-mail) wat jouw werkgebied precies is. Wat jij mag doen en beslissen. En indien M. nog deels werkzaam mag zijn, wat M. Dan precies doet.

Dat kan een vorm van supervisie zijn, waardoor jij moet terugkoppelen wat je doet of wilt gaan doen. Maar zodra jullie beiden weten wie wat doet en beslist, kan je beslist beter je werk doen.

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 13:52

Ja precies :j het punt is dat ik dit ook al 3 maanden probeer!
met gesprekken ook om tafel gezeten!
Toen leek het eindelijk goed te gaan en zaken op papier te komen.
En hoppa mevrouw pakt toch alle taken zelf weer op, baas laat het gewoon toe.
Ik heb dit trouwens ook via mail gevraagd, in de hoop dat ik het zo op papier kreeg.
Het is elke keer van, we kijken wel even wat handig is, of je hebt verantwoordelijkheid over dit en dit.
En vervolgens word het in de praktijk gewoon achter mijn rug weer afgepakt.

Hij wil het niet op papier zetten, misschien wel omdat ik dan meer loon moet krijgen/mag vragen ofzo?
Geen idee, het punt is dat hij de taken niet wil verdelen of zwart op wit wil zetten en dat ze dus vaag blijven.
Misschien moet ik (na het gesprek met vertrouwenspersoon) wel gewoon eisen dat er zaken op papier komen. Of dat ik anders mijn ''taken'' neerleg.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 13:58

als ik jou was zou ik de afspraken zelf op papier zetten!
Vervolgens laat je deze door je baas bevestigen, dus schriftelijk te vragen "gisteren hebben dit en dat afgesproken, voor de duidelijkheid klopt dit?"

Op deze manier dossier opbouwen, mocht het nodig zijn kan je met deze dingen altijd aantonen dat jij conform de afspraken gewerkt hebt.

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 14:01

ingvdh schreef:
als ik jou was zou ik de afspraken zelf op papier zetten!
Vervolgens laat je deze door je baas bevestigen, dus schriftelijk te vragen "gisteren hebben dit en dat afgesproken, voor de duidelijkheid klopt dit?"

Op deze manier dossier opbouwen, mocht het nodig zijn kan je met deze dingen altijd aantonen dat jij conform de afspraken gewerkt hebt.

ook al geprobeerd,
Wilde hij niet onderteken bevestigen.
Onder het mom van, dat kan niet want als M. terug komt zitten we met je contract die ik dan niet kan aanpassen. Ik al geopperd om tijdelijk iets op papier te zetten maar dat was zogenaamd moeilijk/niet mogelijk.

Ik ben niet achterlijk, ik weet dat wat ik vraag gewoon mogelijk is.
Dus heb dit ook aangekaart, en dan wordt er ineens toegegeven en lijkt er iets te veranderen.
En 1 dag later ben ik weer terug bij af, en word het hele verhaal weer omgedraaid dat het toch niet kan blabla en kan ik weer opnieuw beginnen.

Ze zijn beide (Baas en M. ) al wel zo ''slim'' om dergelijke mailtjes dus gewoon niet te beantwoorden of te bevestigen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 14:10

Of je doet zelf een voorstel, som alle taken op die komen kijken bij afwezigheid van M. En vraag of het in orde is dat je dan ook de vrijheid krijgt dit zelfstandig uit te voeren.

Vraag ook wìe op dit moment je leidingevende is. Zodat je naar diegene kan komen met problemen en om supervisie kan vragen.

Zet je irritatie even opzij maar stel je vragend op hierin! Anders bereik je weinig.Vraag wat er van je verwacht wordt en stel voor dat je zelf een berichtje opstelt met de taken die je nu half uutvoert en waar je duidelijkheid over wil. Stel dan een samenvattende e-mail op met je voorstel voor je takenpakket gedurende de ziekte van M. En vraag om bevestiging.

Belangrijk is dat jij duidelijkheid krijgt.

Vallen de taken buiten je verantwoordelijkheid als werknemer, kan je aangeven dat je daar niet voor bent gekwalificeerd. Je baas zal dan de afweging moeten maken of hij het jou wil laten doen. Vindt je het wel leuk en leerzaam, zeg dan dat je de uitdaging wel aan wilt gaan.
Vind je zelf de verantwoordelijkheid te groot of risicovol in je functie, zeg dit dan. Je hoeft niet alle problemen zelf op te lossen, wellicht komt het team dan gewoon een werknemer te kort.

vladimir1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 14:11

hele moeilijke situatie voor jou, en begrijpelijk dat je je er aan irriteert. En hoewel het hartstikke goed is dat je zo veel wilt regelen, zou ik voor stiptheid gaan: meld aan je baas (met haar in cc) dat je om duidelijkheid te scheppen in de werkverdeling in het beheer van jullie organisatie, alleen datgene doen wat je wordt opgedragen; als het achter jou rug om anders wordt gedaan, gewoon over de mail melden wat jouw taak was. idd je email afschermen: jouw werkgever mag wettelijk alleen meeKIJKEN als daar zwaarwegende redenen voor zijn, er bestaat nog zoiets als privacy (ook voor werkmail). Geen extra taken (ongevraagd) op je nemen, en daarmee in feite dus alleen je eigen werk doen. als er gaten vallen is dat namelijk niet jouw probleem maar dat van M. het lijkt namelijk dat zij prima functioneert, omdat jij de gaten dichtloopt. en idd melding van maken bij een vertrouwenspersoon. en anders: adieu!! er zijn heus wel werkplekken waar ze wel op zo'n pro-actieve regelaar zitten te wachten :-)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 14:12

En even over je laatste post. Als je op dit moment werk doet dat niet binnen je funcie past. Dan hoef je dat niet te doen. Maak een afweging om dit dan ook links te laten liggen.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 14:15

1 jaar ziek en 100% afgekeurd?
Dat gebeurd pas na 2 jaar (de keuring) Ze zal dus gewoon in de ZW zitten en moet de werkgever haar nog betalen totdat ze 2 jaar ziek is. Dan gaat UWV haar keuren en kan de werkgever haar ontslaan.

Op dit moment is ze dan nog steeds in dienst. De baas vindt het wel handig dat ze zich er nog tegenaan bemoeit want dan hoeft hij haar niet te vervangen.

Neem aan dat ze ook in contact staat met Arbodienst? Heeft er verder nog meer iemand last van haar behalve jij?

Want ook al is zij ziek, niemand kan zeggen dat ze zich niet met haar werk mag bemoeien. Blijkbaar functioneert haar koppie nog wel goed, maar haar lijf dus niet. Zij wil bezig blijven, erbij betrokken blijven. Ziek thuis zijn is lastig. Misschien moet je eens met haar praten over hoe jullie beter kunnen samenwerken.
Zeg dat je snapt dat het lastig is dat ze ziek thuis is, maar des te harder jij haar buiten spel gaat zetten, des te harder zij aan de zaak blijft trekken.

Succes!

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 14:16

Misschien ben ik dan wel heel hard hoor...maar doe die taken waar je geen vergoeding voor krijgt en die M prima kan doen (omdat ze zich toch overal mee bemoeit) gewoon niet. Duidelijke afspraken maken: OF je blijft de taken doen, krijgt daarnaar betaald en zij mag zich van de baas nergens meer mee bemoeien OF M gaat die taken zelf doen en jij richt je op je eigen taken. Het komt de baas zo allemaal wel prima uit, want de zaken worden geregeld en hij kan zich er mooi buiten houden...