Verschil methode en methodiek

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Pivanti

Verschil methode en methodiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 17:59

Hallo,

Ik ben bezig met een verslag voor mijn opleiding SPH. Nu loop ik er tegenaan dat ik methode/methodiek door elkaar gebruikt heb (volgens de feedback). Ik heb al op internet gezocht om er achter te komen wat nu het verschil is, maar het is me nog steeds niet helemaal duidelijk.

Is hier iemand die het verschil duidelijk kan benoemen?

En is bijv. de oplossingsgericht werken, geef me de vijf en eigen kracht conferenties nu dan een methode of een methodiek?

Ik hoop dat iemand dit duidelijk kan uitleggen.

SincereQ

Re: Verschil methode en methodiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 18:08

Volgens mij is er ook niet echt een heel duidelijk verschil. Ik heb een jaar sph gedaan, waarbij in het ene boek gezegd werd dat een methodiek een verzameling van methoden is, maar een ander boek gaf aan dat er eigenlijk geen verschil tussen zit.
Volgens het eerste boek zal het oplossingsgericht werken een methodiek zijn, geef me de vijf en eigen kracht conferenties methodes

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 18:17

Is het niet dat de leraar wil zien in je verslag dat je of voor de benaming methode óf voor methodiek kiest? Een verslag lezen met woorden die ongeveer het zelfde betekenen door elkaar is heel vervelend.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 18:24

Er staat echt: Let op het verschil tussen methodieken en methoden dus denk niet dat het de bedoeling is om één benaming te kiezen.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 18:30

Met die leraar een gesprek aanvragen/mail sturen en hem vragen waar nu precies het verschil zit?

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 18:45

Ja heb inderdaad al even een mail gestuurd. :)

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 20:22

In mijn scripties is de onderzoeksmethode die ik gebruik wat ik 'methode' noem (bijv. interviews of inhoudsanalyse). Methodiek beschouw ik als het geheel van de onderzoeksaanpak (in mijn geval bijv. de verantwoording van keuzes omtrent mijn cases, het onderzoeksgebied en de operationalisering van mijn onderzoek). Maar geen idee of dat ook is wat jouw docent bedoelt.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 21:05

Een methode is een manier waarop. Een methodiek is een verzameling van manieren waarop.

http://books.google.nl/books?id=7ZYepx9 ... ek&f=false

Website onze taal:

Methode / methodiek / methodologie

Wat is het verschil tussen de woorden methode, methodiek en methodologie?
Deze woorden betekenen globaal het volgende:
• methode: vaste, weldoordachte manier van handelen om een bepaald doel te bereiken (ook in allerlei samenstellingen, zoals onderwijsmethode, lesmethode, behandelmethode, werkmethode)
• methodiek: samenhangende set methoden, of een overkoepelende methode die diverse submethoden omvat
• methodologie: hulpwetenschap die de manieren bestudeert waarop problemen moeten worden opgelost; leer van de te volgen methoden; de theorie en principes achter de methode of methodiek

Methode en methodiek overlappen elkaar voor een deel, en methodiek en methodologie ook.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 23:37

Bedankt. Een oud klasgenoot gevraagd en die kon het goed uitleggen. :) Wat ik noemde zijn dus methodieken.

Methoden zijn technieken die ervoor zorgen dat een ingezette methodiek werkt. Het zijn hulpmiddelen om een methodiek te doen slagen. zoals de manier van vragen stellen, video training etc.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 23:39

Haha toevallig! Die feedback kreeg ik ook laatst. (Ook sph)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 00:13

Stelletje bofkonten. Was bij mij een examenvraag op mbo 4!