Goede onderzoeksvraag mbt bereden politie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

NZ92

Goede onderzoeksvraag mbt bereden politie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 17:21

Hallo allemaal!

Ik ben een student aan de HBO opleiding veiligheidskunde.
het is de bedoeling dat ik een stage ga lopen van 5 maanden in Februari.

Nu heb ik een geweldige kans gekregen bij de bereden politie, en mag ik hier komen
mits ik een goede onderzoeksvraag heb.
Het is zo dat ik van school uit en van de organisatie uit een onderzoek moet doen naar een
veiligheidsvraagstuk of hier in juist duidelijkheid bieden.

Nu is het zo dat ik een interview heb gehouden met 2 mensen uit het werkveld en daaruit kwam
vooral naar voren dat ze behoefte hebben aan meer inzet dus meer capaciteit ze zouden meer mensen
willen hebben zodat ze vaker aan het werk kunnen en er vaker kan worden gerouleerd in de weekenden.

Nu lijkt mij dit een interessant onderwerp om mee bezig te gaan, maar hoe kan ik dit goed verwoorden in een interessant onderzoeksvraag?
Dit moet bestaan uit een hoofdvraag en diverse deelvragen, ik heb zelf al wat opzetjes maar ben nog niet geheel tevreden dus benieuwd van de visie van bokt hier op.

Graag jullie hulp :)

Douce

Re: Goede onderzoeksvraag mbt bereden politie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 17:24

Bezuinigingen op de politie, strop voor de bereden politie?

Ze zouden graag meer mensen willen, maar de overheid haalt juist het blauw van straat voorzover ik weet. Misschien kun je die hoek in.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 17:25

Nu is het zo dat ik een interview heb gehouden met 2 mensen uit het werkveld en daaruit kwam
vooral naar voren dat ze behoefte hebben aan meer inzet dus meer capaciteit ze zouden meer mensen
willen hebben zodat ze vaker aan het werk kunnen en er vaker kan worden gerouleerd in de weekenden

snap niet helemaal met meer mensen meer aan het werk?

veiligheid van burger en politie als er niet meer mensen bijkomen
veiligheid paarden als er wel meer mensen bijkomen en moeten er dan ook paarden bij ivm vermoeidheid paarden
veiliheid tijdens inzet als er te weinig man/vrouwkracht is

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 17:37

Even wat ideetjes: vermoeidheid bij agenten of paarden vanwege te weinig mankracht, verschillen in succes van ordehandhaving tussen reguliere en bereden politie (bijv. minder arrestaties bij verhoogde aanwezigheid van bereden politie), levert het agenten te voet een veiliger gevoel op als ze ondersteund worden door collega's te paard, wordt de bereden politie door burgers ervaren als intimiderender, lopen zij zelf een groter risico dan agenten te voet of juist niet?

Die vragen kan je vervolgens weer koppelen aan de beperkte capaciteit - zou er inderdaad meer bereden politie moeten zijn omdat dit een positief effect op de veiligheid heeft, of is er juist een groter risico (voor de agenten zelf, van escalatie van de situatie, of voor burgers), en weegt dat risico dan deels op tegen de voordelen of kan de bereden politie beter helemaal worden afgeschaft?

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 17:41

Dani schreef:
Even wat ideetjes: vermoeidheid bij agenten of paarden vanwege te weinig mankracht, verschillen in succes van ordehandhaving tussen reguliere en bereden politie (bijv. minder arrestaties bij verhoogde aanwezigheid van bereden politie), levert het agenten te voet een veiliger gevoel op als ze ondersteund worden door collega's te paard, wordt de bereden politie door burgers ervaren als intimiderender, lopen zij zelf een groter risico dan agenten te voet of juist niet?

Die vragen kan je vervolgens weer koppelen aan de beperkte capaciteit - zou er inderdaad meer bereden politie moeten zijn omdat dit een positief effect op de veiligheid heeft, of is er juist een groter risico (voor de agenten zelf, van escalatie van de situatie, of voor burgers), en weegt dat risico dan deels op tegen de voordelen of kan de bereden politie beter helemaal worden afgeschaft?

Thanks! Hier heb ik wat aan.. en hoe zou ik de hoofdvraag met capaciteits het beste kunnen wegzetten?

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 17:46

Huiswerktopics mogen niet op bokt. Je kan vast zelf wel iets verzinnen :)

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 17:48

[quote="Lolacabana"]Huiswerktopics mogen niet op bokt. Je kan vast zelf wel iets verzinnen :)[/quote

Dit is geen huiswerktopic alleen een vraag tot advies. En zoals aangegeven kan ik zelf ook iets verzinnen alleen benieuwd hoe andere dit wegzetten pff... begrijpend lezen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 17:51

Levert de beperkte capaciteit van de bereden politie extra veiligheidsrisico's op?

Bijvoorbeeld. Overigens niet vergeten te bekijken hoe de verhouding bereden politie/reguliere agenten is, was die altijd gelijk, is die de afgelopen jaren gedaald, of misschien zelfs gestegen? Met andere woorden, klopt de ervaring van de geïnterviewden dat er inderdaad sprake is van beperkte capaciteit? En zo nee, hoe kan het dan dat zij dat toch zo ervaren, is de werkdruk anders dan vroeger?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 12:50

Omdat het topic niet aan de regels voldoet en daardoor wel een huiswerktopic is, komt hier een slotje.