Keuzes, keuzes..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Keuzes, keuzes..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 14:23

Ik ben dit jaar afgestudeerd voor een Master Engelse Literatuur. Ooit begon ik aan de opleiding om docent te worden. Na een korte stage kwam ik erachter dat ik dat helemaal niet wilde, maar toen zat ik al halverwege de opleiding en heb ik die dus afgemaakt. Ik vond de opleiding ook heel leuk, maar nu ik afgestudeerd ben loop ik wel tegen problemen aan met 't zoeken naar werk. Vacatures zijn er nauwelijks, en hoewel ik prima open sollicitaties wil sturen vind ik het ontzettend lastig om te bedenken aan wat voor bedrijven dan. Uitgeverijen, reclamebureaus, maar verder? Ik heb geen idee.

Tegelijk realiseer ik me meer en meer dat ik me op functies richt die ik eigenlijk helemaal niet wil. Ik wil niet mijn hele werkzame leven achter een computer zitten. Ik wil me niet jarenlang bezig houden met teksten vertalen, of reclametekstjes schrijven om een product nog nét iets beter aan te prijzen. Ik wil 't best even doen hoor, ik kan heel goed schrijven en ik kan 't ook absoluut leuk maken voor mezelf maar geen 20 jaar. Wat ik eigenlijk liever wil is de keuken in. Mensen een leuke avond bezorgen, goed eten klaarmaken waar van genoten word, werk waarbij ik actief bezig ben en niet alleen in m'n hoofd.

Maar ja. Geen koksopleiding, geen werkervaring in de horeca. Dat betekent sowieso een volstrekt andere salarisschaal dan bij een HBO/WO-functie, en kan ik dan überhaupt wel hogerop komen of blijf ik eindeloos hangen in de afwas?

Twijfels. Ga ik de mentale uitdaging dan niet missen? Is het niet dom om kansen op een (flink) beter betalende baan te laten schieten? Kan ik niet beter geld sparen, over x aantal jaar de koksopleiding doen en dán in die branche gaan zoeken? Of is het juist slim om nu gelijk in de horeca te beginnen en me van onderaf op te werken? Kom je er sowieso wel met talent en doorzettingsvermogen, of is die opleiding erg belangrijk? Zie ik baanmogelijkheden met mijn studie over 't hoofd, zijn er bedrijfstakken die ik vergeet en waar ik ook aan de slag zou kunnen? Ik kan heel goed schrijven in twee talen, ik ben ambitieus en onderzoekend en enthousiast en ik leer snel, daar zouden toch ook wel functies op moeten aansluiten?

Jullie mening is welkom, ik kom er echt even niet uit namelijk.

Eunomia

Re: Keuzes, keuzes..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 14:30

Ik vind dat als je iets echt graag wilt, je hier voor moet gaan. Uit je openingstekst maak ik op dat je het allerliefst kok zou willen worden. In dat geval zou ik dus voor de koksopleiding gaan. Is dit nog niet direct mogelijk in verband met de kosten dan zal je uiteraard eerst even een paar jaar moeten werken, maar dan heb je wel een doel waar je voor werkt.

Of de koksopleiding een echte must is om als kok te kunnen werken zou ik eerlijk gezegd niet weten. Mocht dit niet het geval zijn dan zou een baan in de horeca je dichter bij je doel brengen dan een baan als vertaler. Misschien dat er Bokkers zijn met ervaringen in de keuken, die kunnen je hierover wat meer vertellen denk ik.

Vind je het leuk om leerlingen te helpen hun Engels te verbeteren? Of wil je het liefst helemaal niets in die hoek?

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 14:31

En engelse recepten vertalen dan :)) ?

toedelou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 14:35

O moeilijke keuze! Ik snap wat je bedoelt.

Zou je een kook-/koksopleiding in deeltijd of zo kunnen doen, terwijl je ondertussen werkt/werk probeert te vinden die past bij je Engels Literatuur opleiding? Eventueel als ZZP-er?

Of! Zou je misschien kookboeken/programma's kunnen gaan vertalen? Dan heb je de mooie kanten van beiden gebieden ;)

Echt ervaring in de horeca met koks en wat voor eisen ze stellen en hoe de groeimogelijkheden zijn heb ik niet.
Laatst bijgewerkt door toedelou op 24-11-14 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Florenc

Als ik je 1 raad kan geven, is het wel om jezelf niet in een job te steken waarvan je weet dat het niets voor jou is. Door in een bepaalde sector of job te starten, draag je daar sowieso een nasleep van mee. Eenmaal gestart in bv een administratieve job, krijg je ook enkel nog maar aanbiedingen in die richting. Heel lastig om je daaruit te werken en dan een andere richting uit te gaan (ook al omdat je bv bepaalde voordelen en bepaald loon gewoon geworden bent)

Bedenk dat je een heel groot deel van je dag op je werk slijt, en dan is het echt niet oke om al meteen te starten in iets wat je niet graag doet.

Ik heb min of meer in dezelfde situatie gezeten (diploma's sociaal juridische dienstverlening en sociologie, 3 jaar HR werk gedaan, maar vrij administratief. Momenteel al ongeveer 3 jaar tegen mijn zin aan het werken. Toch gesolliciteerd bij de politie, hoewel dat naar loon een stuk zakken is, hetgeen me destijds heeft tegengehouden. Toen kon dat me iets schelen, nu denk ik 'liever alle dagen gelukkig en wat minder centen'. Voor mij is het nu nog even in een tijdelijke job op mijn tanden bijten, maar er zijn betere vooruitzichten!)

Je kan misschien eens contact opnemen met wat toffe restaurants, gewoon al om eens te praten over het feit of het al dan niet mogelijk is om zonder diploma je op te werken. Orienteren :). Of eens wat koks mailen? Je zal wel ergens emailadressen terug vinden...

Succes allesinds. Lastige situatie he...

toedelou

Sabinee__ schreef:

Daar dacht ik dus ook gelijk aan :D

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 14:54

_Cowgirl schreef:
Vind je het leuk om leerlingen te helpen hun Engels te verbeteren? Of wil je het liefst helemaal niets in die hoek?

Leuk wel, maar ik mis er elk talent voor :D Dat maakte me ook als docent ongeschikt, ik ben niet in staat om de grammatica goed uit te leggen. Verder dan "dat is toch logisch?" kom ik niet echt en dat schiet niet op natuurlijk :P

Sabinee__ schreef:

Haha, dat zou leuk zijn ja. Kan ik me wel in verdiepen, al vrees ik dat er weinig kans is omdat ik niet specifiek als vertaler ben opgeleid (en de meeste mensen kiezen die richting wel) en er zijn heel, héél veel freelance vertalers. Om daar tegenop te boksen is waarschijnlijk wel heel erg lastig, al heb ik als bescheiden voordeel dat mijn kennis van Engelse kooktermen relatief goed is.

Er is één restaurant in onze buurt waar ik al elke keer vraag of ze toevallig iemand zoeken, dat is een heel goed restaurant en als je daar 2-3 jaar werkervaring hebt opgedaan willen ze je op andere plekken ook zeker hebben. Maar ja, ze zitten steeds vol met stagiaires. Schiet niet op :P Heb daar ook al eens een avondje in de keuken meegekeken, en hoewel ik alleen maar aan de zijlijn stond vond ik het heerlijk. De hectiek, het bezig zijn met eten, de voldoening als alles goed gaat..ik werd er echt blij van.

Maar ja, misschien is mijn beeld van studie-gerelateerd werk ook wel verkeerd en zou ik dat leuker vinden dan ik nu denk.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 10:17

Goh, als ik dit topic zo eens doorlees hoef ik voor 't salaris niet eens te blijven zoeken naar een HBO/WO-functie, want daar verdien je blijkbaar nauwelijks méér dan minimumloon. Ook wel logisch, voor mij zijn er in mijn regio niet eens openstaande vacatures dus als ik ergens op niveau aan 't werk kan zou ik dat heel snel accepteren en zeker niet laten afketsen op een laag salaris..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 10:21

Dani schreef:
_Cowgirl schreef:

Leuk wel, maar ik mis er elk talent voor :D Dat maakte me ook als docent ongeschikt, ik ben niet in staat om de grammatica goed uit te leggen. Verder dan "dat is toch logisch?" kom ik niet echt en dat schiet niet op natuurlijk :P
.

Jammer want docent zijn is echt heel leuk en geen dag hetzelfde *\o/*

Er zit natuurlijk wel een heel groot verschil tussen bovenbouw havo/vwo of onderbouw vmbo lesgeven. Vakinhoudelijk zou jij met de eerste groep goed uit de voeten moeten kunnen, ik zelf geef liever les aan de tweede groep, ik zit meer op het didactische deel, ik ben zelf niet zo'n vakidioot, ik kan eindeloos en met engelengeduld de present simple blijven uitleggen bijvoorbeeld.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 10:30

Hier mijn ervaring:
Mijn passie zijn paarden. Ik heb dan ook Hippische Bedrijfskunde gestudeerd, waarmee je dus ook in het gewone bedrijfsleven aan de gang kunt. Ik heb nu 2,5 jaar gewerkt bij banken, maar heb echt gemerkt dat dit niet is wat ik wil doen met mijn leven. Nou had ik ook niet zo'n denderend salaris, maar zelfs al had ik dat wel gehad dan had ik er hetzelfde over gedacht. Ik werd er gewoon ongelukkig van. Elke dag maar een beetje ''papier schuiven'' en betekenisloos werk doen is gewoon niks voor mij.

Dus ik ben me nu aan het omscholen tot paardenmasseur en ik hoop over een paar maanden daarmee aan de slag te kunnen. Met waarschijnlijk een salaris waarvan ik net kan rondkomen, maar ik heb dus wel gemerkt dat geld mij niet gelukkig maakt. Dus: ga doen wat je leuk vindt! :)

Edit: mentale uitdaging had ik bij de banken ook niet, maar ik denk niet dat je dat mist als je doet wat je leuk vindt.

Wat mij dan persoonlijk weer tegenstaat bij werken in de horeca, zijn de werktijden. Dus in het weekend, met de feestdagen, 's avonds waardoor je geen normaal gezinsleven kunt hebben.. Ik zou dat niet trekken denk ik.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 10:37

Florenc geeft een heel goed advies. Ga niet werken in een sector die je niet aanstaat, want daar bouw je dan toch een cv mee op en je blijft er dan soms onverhoopt (te lang) in hangen.

Ik heb ruim 6jr in de horeca gewerkt en het vak blijft me trekken. Ik kan er een hele hoop van mezelf in kwijt ondanks mijn opleidingsniveau (HBO). Ik werk nu in de financiële dienstverlening en ik denk er regelmatig over om terug de horeca in te gaan.

Wel is fulltime in de horeca meer een levensstijl dan alleen werk: weinig geld, weinig goede secundaire arbeidsvoorwaarden, weinig vrije tijd en altijd aan het werk als andere thuis zijn. Werken met de feestdagen, werken in het weekend, werken in de avond. Ik maakte soms lange dagen (12+u) en op 'slechte' dagen werd ik na 2u naar huis gestuurd. Sommige weken maakte ik 60u, sommige slechts 20u. Daar moet je wel van houden want anders is dit beroep te zwaar.

Maar, de dagen vlogen voorbij, ik was altijd vol energie en ik had uiteindelijk toch het gevoel meer 'vrije tijd' te hebben dan ik nu heb met een 5daagse kantoorbaan, terwijl ik in theorie minder uren werk.

Ik heb nu ideale werktijden, geweldige secundaire arbeidsvoorwaarden en een salaris waar een groot deel van NL niet over zal klagen, maar toch blijft de horeca lonken. Mijn dagen lijken nu eeuwen te duren. Ik mis de bruiloften, de avonden waar je mensen lachend naar huis stuurt en met een glimlach op de bank ploft met een glaasje wijn met je collega's. (Want geloof me, je vrienden slapen allemaal om 23.30u op dinsdagavond ;) ). Ik mis iets 'bruisends', ik kan het niet goed omschrijven, iets levendigs.

Persoonlijk zou ik in deze fase van m'n leven niet willen 'overstappen' omdat ik het geld in mijn huidige baan goed kan gebruiken, maar zodra ik financieel wat stabieler ben wil ik ook weer om me heen gaan kijken.

Anyway, lang verhaal kort: ik zou lekker doen wat je leuk vind en je niet blindstaren op een goedbetaalde baan, want als je daar met tegenzin naartoe gaat kost dat je zoveel energie dat je geen puf meer hebt om iets leuks te doen met je gewerkte geld.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 20:58

De werktijden zijn onhandig, dat is wel zo. Maar ja, mijn vriend werkt fulltime en hij is 's avonds moe en in 't weekend is 'ie blij dat hij even niks 'moet'. Ik vraag me af of dat nu zoveel fijner is, eerlijk gezegd. Ik kan me goed voorstellen dat het balen is als je nooit eens gezellig een zaterdagavond samen kan bankhangen, als je wéér een verjaardag mist, of tijdens het familie-kerstdiner aan het werk bent; maar je hebt wel lekker de ochtenden en vroege middag voor jezelf, het is gemakkelijk met de hond, en zoveel vrienden om mee af te spreken heb ik toch al niet :P

Het is ook niet eens het kantoorwerk wat me zo tegenstaat, maar vooral het kantoorleven. De hele dag op een stoel zitten, achter een computer. Dat heb ik genoeg gedaan voor mijn studie en ik vind het maar niks. Ik ben continu afgeleid en ik heb 't gevoel dat de wereld aan me voorbij gaat. Ik ben gewoon zóveel blijer als ik de hele dag in de keuken mag staan..echt, ik heb nu al zin in de kerstdagen omdat ik dan 2 dagen alleen maar met 't diner bezig hoef te zijn. Die focus, de planning, elke taak in gedachten kunnen afvinken, de stress om alles precies goed en op tijd klaar te krijgen, de voldoening als alles is gelukt.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 21:19

Ik heb lang in de keuken gewerkt. Eerst in een Grand Cafe in de avond om de chef te assisteren(borden opmaken, mise maken, soepen maken, friet bakken en dergelijke). Zonder koksopleiding. Ik werkte vrij snel 55 uur in de week. Mijn dagen begonnen om uiterlijk 13.00 en eindigde vaak om half 00.30/01.00 ik vond het heerlijk.
Drukke lange dagen, van 17.00 tot 22.30 doorgassen. Echt geweldig. Ik deed de mise en ik was chef koude kant. Had dus een compleet eigen deel in de keuken. verder stond ik zeker 1 dag in de week frituur als afwisseling en op de rustige dagen werd ik speels ingewerkt als chef warm. Om dat de bedoeling was dat ik daar chef warm zou worden. De chef ging meestal om 22.30 uiterlijk naar huis en had ik de leiding over al het personeel in de keuken. Ik heb er waanzinnig van genoten maar ik bleek voor heel veel allergisch te zijn en heb moeten stoppen. Ik werkte overigens in een Tapas restaurant.

Ik vond ook het late werken echt top! Was een heerlijk ritme. Je prive leven daar in tegen is een ramp. Ik had 1 of 2 dagen vrij en die heb je best nodig om bij te tanken. Ook sochtends veel doen is ook echt niet altijd haalbaar. Zeker niet als je er echt late uitschieters bij hebt zitten of je na gaat borrelen met collega's.. Bij ons zat de bediening en afwassers en frituur meestal tot 2 uur half 3 na te borrelen. Ik deed dat niet of ik moest de dag erna vrij zijn of laat kunnen beginnen want dan was de dag erop toch wel wat lastiger. Niet na 1 keer maar wel naar meer dagen.
Ik heb echt een Top tijd gehad in de horeca en als het lichamelijk zou kunnen zou ik het zo weer doen. Ook vanwege de leuke extra'tjes (fooi) want ik kreeg door mijn uren 50 euro per week fooi.. En dat loopt best leuk op aan het eind van de maand.. Maar wel op voorwaarde van andere werktijden. Je werkt vaak ook in het weekend of op zn minst 1 dag. Dus ik zag mijn vriend ook amper. Kwam thuis als hij al sliep, hij ging er sochtends tussen 6 en 7 uit en als hij dan vrij was in het weekend moest ik werken dus leefden echt langs elkaar heen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 21:30

Het idee dat je kiest voor een jarenlange loopbaan door een vacature = jezelf klem denken.
Ik heb inmiddels in 3 verschillende sectoren gewerkt, steeds aansluiting en nieuwe uitdagingen gevonden. Niet altijd gemakkelijk, maar in feite kon ook steeds voortborduren op vorige functies en persoonlijke interesse. En verrassend: de leukste functies waren/zijn die waarvan ik ooit dacht " Dit is niks voor mij".
Het is niet altijd gemakkelijk, maar het belangrijkste advies wat ik je kan geven: ga ontdekken, dóe wat.... al is het maar vrijwilligerswerk om bepaalde ervaringen op te doen. Blijf niet theoretiseren in je hoofd om te voorkomen dat je foute keuzes maakt. Geen keuze maken is nog 'fouter'.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 21:51

Wat een toepasselijk topic! Ik zit in een gelijkaardige situatie. Na mijn diploma ergotherapie er nog twee bachelors in management bij gedaan, zo toevallig in HR terechtgekomen waar ik nu sinds 1,5 jaar tegen mijn zin bij een headhunter werk. Deze zomer al besloten dat ik dat niet meer wou, maar uiteindelijk toch weer bij een andere headhunter gaan werken waar het nu nog slechter is... Lange dagen op een stoel, aan de computer en veel bellen. Avonden die makkelijk uitlopen tot 20u30, paarden enkel nog in het weekend zien en dat allemaal voor amper iets meer dan baremaloon...
Ik ben op dit moment dus ook aan het kijken om iets te zoeken in de richting van mijn passie, dit wordt waarschijnlijk zelfstandig ergotherapeute.. Maar het is verdomd eng, geen financiële zekerheid, veel mensen uit mijn omgeving die het me daarom afraden etc...

Maar de kans is groot dat ik het toch ga doen :) jezelf elke dag naar je werk slepen is echt niet fijn, je wordt er zelf minder vrolijk van, en dat heeft dan weer gevolgen op je zelfbeeld en jouw omgeving..

Dus ik heb ook de neiging om te zeggen: volg je hart!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 10:20

De financiële onzekerheid bij zelfstandig ondernemerschap staat mij ook tegen hoor. Maar het staat mij nog meer tegen om dag in dag uit werk te doen waarbij ik me ongelukkig voel. Bovendien zitten er natuurlijk ook voordelen aan zelfstandig ondernemerschap, zoals meer je eigen tijd in kunnen delen.

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 10:38

Ik heb zelf altijd bijbaantjes gehad in de bediening en hoewel ik koken ontzettend leuk vind, moet ik er niet aan denken om echt kok te worden. In mijn ogen voert de kok in een restaurant gewoon productiewerk uit. De gerechten moeten immers altijd consistent zijn waardoor het experimenteren en het leuke helemaal wegvalt. Voor een korte tijd is het misschien leuk, maar ik kan me goed voorstellen dat het op de lange duur gaat vervelen.

Anderzijds hoef je natuurlijk geen definitieve keuze te maken. Mij lijkt het bijvoorbeeld geweldig om grofweg tot mijn 40e carrière te maken in mijn studiegebied ben of een onderneming op te zetten en daarna met mijn vriend een restaurantje te beginnen in een warm land. :+

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 11:15

Er komen goede adviezen langs, bedankt!
Inderdaad moet ik de keuze ook niet té groot maken, ik kan immers altijd nog besluiten om toch in een andere richting te gaan solliciteren. En voorlopig kan ik zowel brieven naar restaurants versturen als reageren op eventuele vacatures in mijn vakgebied, en dan maar zien waar ik uitgenodigd word.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 15:36

Misschien leuk om een update te geven. Ik heb inmiddels een aantal brieven verstuurd naar restaurants hier in de omgeving. Bij eentje heb ik een gesprek gehad en ga ik binnenkort een dagje proefdraaien. :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 15:41

Leuk voor je maar ondanks dat het onderwijs niets voor je is zou je ook een dag of twee in het onderwijs (als invalkracht)kunnen gaan werken of op kantoor met daarnaast de keuken in. Zo heb toch een inkomen en doe je het grootste gedeelte van de week wat je leuk vind.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 18:42

Fijn nieuws Dani! Hopelijk loopt dat dagje proefdraaien goed en kan je er alvast veel leren!