Eigen zaak beginnen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Deeks93

Eigen zaak beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 15:53

Hallo,

Ik ben onlangs een eigen zaakje begonnen.
Ik doe nieuwe en zo goed als nieuwe paardenspullen verkopen voor minder dan de helft als grote bedrijven denk aan divoza, epplejack.
Nou heb ik een paar vragen waar jullie slimme bokkers vast een antwoord op hebben.

Is het handig voor mij om me in te schrijven bij de Kvk?
Zo ja, als wat? ( bv, vof, eenmanszaak)
Ik zit dan ook met BTW maar als ik onder een bepaalde omzet blijf ben ik niet btw plichtig. zal dit bij mij ook zo zijn? of hoe kan ik dit het slimst spelen? want juist zonder de btw houdt t zo goedkoop... denk aan nieuwe laarzen leer 25 euro, hoofdstel normaal 80 nu 25, dekjes van max 17,50 etcetera...

Wie kan mij helpen hiermee? en heeft super goeie tips voor me? (graag wel in jip en janneke taal haha)

Gitana

Re: Eigen zaak beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 15:55

Hoi, heb je al een site?
Ik zou beginnen met een simpele site als webshop.
Of wilde je echt als 'winkel' gaan beginnen?
Als je wat verkoopt en het een hele tijd lekker gaat zou ik me pas inshrijven bij de KvK.

lizy29

Re: Eigen zaak beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 16:00

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 16:00

Je bent altijd btw-plichtig, maar voor kleine ondernemers geldt de kor-regeling, waarmee je in het gunstigste geval de btw helemaal kunt verrekenen. Dat is iets anders dan niet btw-plichtig zijn.

De Kamer van Koophandel heeft nuttige startersbijeenkomsten. Die kunnen je ook vertellen wanneer het zinvol of noodzakelijk is om je in te schrijven bij de KvK, en van welke regelingen je als beginnende ondernemer gebruik kunt maken.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 16:12

Adrienne93 schreef:
verkopen voor minder dan de helft als grote bedrijven denk aan divoza, epplejack.

Ben niet bang je marge te pakken, de kosten krijg je toch wel om de oren.

Verder is de KvK een goede informatiebron, ook op de site van de belastingdienst zal wel te vinden zijn tot welke omzet ze het als hobby zien en wanneer bedrijfsmatig. En dan krijg je inderdaad met btw te maken, mag je van elk tientje dat je verkoopt € 1,74 naar de belastingdienst brengen. Voordeel: de btw die jij betaalt bij aankoop mag je terugvorderen, net als de btw over andere kosten :)

Belastingdienst:
wanneer_bent_u_ondernemer_voor_de_btw
kom_ik_in_aanmerking_voor_de_kleineondernemersregeling