'Verplichte' werkweek

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kaus

'Verplichte' werkweek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 20:52

Hoi mede-bokkers,

In maart 2015 is het dan eindelijk zo ver, ik ga op werkweek!
Hartstikke leuk en aardig, maar het 'probleem', ik hoef niet zo nodig. Voor velen zou dit een geweldige kans zijn om het buitenland te ontdekken, en het is dus super dat dit georganiseerd wordt, maar wat nou als je niet wil?

Begin van het schooljaar kregen wij de kans om op uitwisseling of op werkweek te gaan (Ik heb niet voor uitwisseling gekozen omdat het in mijn leefsituatie niet handig is om een week iemand hier te hebben). Bij werkweek kreeg je de keus tussen Berlijn, Londen of Parijs. Je mocht zelf een top drie samenstellen.
Mijn top drie was als volgt:
1. Londen
2. Berlijn
3. En omdat je drie keuzes moest geven, en er maar drie optie's zijn, Parijs

Ik ben in alle steden al een keer geweest, maar het programma van Londen en Berlijn zag er prima uit. Parijs hoefde ik niet zo nodig naar toe, daar was ik immers al twee keer geweest.
Nu het slechte nieuws, ik ben ingedeeld om naar Parijs te gaan... Mijn laatste keuze. Er is geen mogelijkheid tot wisselen, dit is al overlegd.
Uiteraard klinkt het vrij verwend om te zeggen 'ik wil niet mee op werkweek, ik ben er al geweest.' Ik zou het prima vinden om te gaan. Mits het geen €350,- zou kosten!

Wij krijgen niet de keuze om niet te gaan. Maar school kan mij natuurlijk niet de bus in sleuren om mij mee te nemen naar Parijs.

Het 'probleem' even in het kort.
Er is een werkweek gepland waarbij er geen keuze is niet te gaan. Ik ben ingedeeld voor een plek waar ik niet naartoe hoef. Het kost €350,- voor iets wat ik niet persé wil...

Wat is jullie mening hierover, en wat zouden jullie in mijn geval doen?

edit; het probleem is niet zo zeer dat ik écht niet wil. Het gaat meer om de verhouding 'kosten vs. plezier'.
Ik zit in VWO 5.
Laatst bijgewerkt door Kaus op 19-11-14 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Re: 'Verplichte' werkweek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 20:53

Doen. Het is deel van je opleiding, gewoon gaan.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 20:54

Is er bij jullie geen aparte optie om in nl te blijven? Was er nml wel bij ons, kreeg je apart programma hier. Vind absurd om verplicht te stellen...

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 20:55

Gezien de kosten vind ik niet dat ze je mogen verplichten. Ik ben toendertijd ook niet gegaan. Wij hadden simpelweg het geld er niet voor.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 20:55

Hhhm lastig...

Ik zou het denk ik accepteren, je doet er toch niks aan. Je kunt nu wel je hakken in het zand zetten maar dan ga je er enkel meer tegenop zien, en de kans dat er iets aan verandert is minimaal.

Beschouw het als een investering in je toekomst. Een diploma is belangrijk en soms moet je daar wat voor over hebben.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 20:57

Wij zijn afgelopen week naar Den Haag gegaan (dit kostte ook nog mooi €211,-), dit was ook deel van de werkweek.
Omdat de uitwisseling mensen twee weken weg zijn (week hier, week daar) moesten wij ook twee weken weg.
Havo 4 (waarmee we samen naar Londen, Parijs of Berlijn gaan) krijgt wel de keuze om te gaan of om mee te doen met Project Relaties. Maar VWO 5 krijgt deze keuze niet...

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 20:58

Aangeven dat je het geld niet hebt :) Als je hier niet mee naar toe kan hangt daar je diploma niet vanaf lijkt me.

Jess_Ashlinn

Ik ben ook niet mee gegaan op werkweek op mijn opleiding. Simpelweg omdat ik geen geld ervoor had. Ik kreeg toen een vervangende opdracht, misschien kan jij dit ook krijgen?

dorientjuh

Op de middelbare school heb ik ook geweigerd. School deed in eerste instantie alsof het verplicht was maar dat was uiteindelijk niet zo. Ik heb samen met een handjevol andere mensen een alternatief programma gevolgd op school die week.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 20:59

Wettelijk gezien mogen ze je dit niet eens verplichten. Ze zijn zelfs verplicht je een alternatief te bieden. Niet iedereen kan €350,- voor een weekje ophoesten. Dit is regelmatig in het nieuws geweest...

Nu moet ik wel zeggen dat je dit vooraf aan had moeten geven en niet achteraf nu je bent ingedeeld. Er worden wel plannen gemaakt en ruimte besproken en gereserveerd. Dus ik vind dat je het zelf ook niet helemaal handig hebt aangepakt...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 21:02

Wat is je opleiding, en waarvoor is het nodig? Je kunt niet verplicht worden om mee te doen aan iets dat geld kost. Als je het dus echt niet wilt, kun je weigeren. In dat geval kan het zijn dat je vervangende opdrachten krijgt van school en je gewoon op school moet komen.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 21:03

Bedankt voor jullie ideeën hierop!

Kala schreef:
Nu moet ik wel zeggen dat je dit vooraf aan had moeten geven en niet achteraf nu je bent ingedeeld. Er worden wel plannen gemaakt en ruimte besproken en gereserveerd. Dus ik vind dat je het zelf ook niet helemaal handig hebt aangepakt...

Ik heb van te voren ook aangegeven niet Parijs te willen ivm het feit dat ik er al geweest ben. Er is toen aangegeven dat ze hun best zouden doen om er voor te zorgen dat ik naar Londen of Berlijn kon.
Ik heb het daar toen bij gelaten omdat ik dacht dat het wel geregeld werd.
Nu krijgt Havo 4 de eerste keuze met waar ze naartoe willen. Een groot deel gaat naar Berlijn omdat je daar mag drinken op je 16e. Er bleven dus veel plekken vrij voor Parijs...

Ik ben het wel met je eens dat ik het te laat geregeld heb.

Shadow0 schreef:
Wat is je opleiding, en waarvoor is het nodig? Je kunt niet verplicht worden om mee te doen aan iets dat geld kost. Als je het dus echt niet wilt, kun je weigeren. In dat geval kan het zijn dat je vervangende opdrachten krijgt van school en je gewoon op school moet komen.

Ik zit in VWO 5. En waarom het is, tja... Puur voor de lol.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 21:08

Als je niet wilt, kunnen ze je ook niet aan zoiets verplichten wat zoveel geld kost. Beetje vreemd dat dit zou 'moeten'. Als je niet wilt, vraag dan om een vervangende opdracht.

Ik heb zoiets nooit hoeven doen om mijn VWO diploma te halen dus verplichten zou ik heel raar vinden.

manon_goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 21:10

Nare situatie, ik zou niet meegaan als ik jou was.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 21:10

Ze kunnen mij inderdaad niet verplichten op een manier dat ze je de bus in sleuren en het geld van de rekening af halen. Maar ik krijg ook geen mogelijkheid iets anders te doen.
Ik heb gevraagd of ik die week iets anders mag doen, maar dit is geen optie.

Jess_Ashlinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 21:11

Zou me dan gewoon ziek melden :=

manon_goldy

Dus dan ben je vrij?

Goof

Niks is puur voor de lol, school heeft hier een doel mee. Je ziet iets van een andere stad (niet iedereen heeft die kansen al eerder gehad), je gaat weg van huis, wordt even uit je comfort zone gehaald, moet je in een andere taal zien te redden.
Je groeit hiervan, dat is het doel.
Gaan dus.

manon_goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 21:12

Goof schreef:
Niks is puur voor de lol, school heeft hier een doel mee. Je ziet iets van een andere stad (niet iedereen heeft die kansen al eerder gehad), je gaat weg van huis, wordt even uit je comfort zone gehaald, moet je in een andere taal zien te redden.
Gaan dus.

TS is er al twee keer geweest

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 21:14

Gewoon aangeven dat je de 350,- niet kunt/wilt missen.
Gaat school niks aan waarom niet...
En anders ben je gewoon ziek.
Ik had ook een schurft aan dit soort dingen

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 21:15

manon_goldy schreef:
Goof schreef:
Gaan dus.

TS is er al twee keer geweest

Ik kan lezen ja, daarom staat er in mijn post ook dat niet iedereen (lees; andere leerlingen) deze kans al eerder in het leven heeft gehad.
Daarbij betwijfel ik of TS er zonder ouders is geweest, dus alsnog is het een nieuwe ervaring.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 21:15

Mijn dochter kan volgend jaar (dit schooljaar) met haar VMBO opleiding gaan druiven plukken in Frankrijk. Haar nicht, die een jaar ouder is en dezelfde opleiding doet, had dat dus dit jaar, maar die wilde geen 3 weken van huis. Zij heeft een vervangende opdracht mogen doen. Ze heeft zelf een "stageplaats" gezocht in de buurt.

Stom dat dat bij jullie geen optie is -O-

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 21:17

Jess_Ashlinn schreef:

En dan €350,- betalen voor niks... Nah niet zo'n strak plan :')

@Goof, ik snap je punt. Ik snap dat het een nieuwe ervaring is.
Echter weegt de ervaring die het mij oplevert niet op tegen het geld dat het kost.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 21:18

Kaus schreef:
Jess_Ashlinn schreef:

En dan €350,- betalen voor niks... Nah niet zo'n strak plan :')

@Goof, ik snap je punt. Ik snap dat het een nieuwe ervaring is.
Echter weegt de ervaring die het mij oplevert niet op tegen het geld dat het kost.

Gezien het feit dat je dat geld toch kwijt bent kun je net zo goed ook meteen die nieuwe ervaring meepikken :+
Ik snap dat excuus dus niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 21:19

Ik zou het wel even met je ouders overleggen trouwens. Als zij jou ondersteunen en aangeven niet akkoord te gaan met de betaling sta je wel wat sterker.

Iets over de vrijwillige ouderbijdrage:
Citaat:
Sommige ouders kunnen of willen de vrijwillige bijdrage niet of slechts gedeeltelijk betalen. In dat geval mag de school de betreffende leerling(en) niet de toelating tot de school weigeren, van school sturen of weigeren een diploma uit te reiken. Met andere woorden: de toegankelijkheid van het onderwijs mag niet worden beïnvloed door het al dan niet betalen van de ouderbijdrage. De ouderbijdrage is een vrijwillige bijdrage. Scholen mogen de bijdrage niet verplicht stellen alvorens leerlingen op de school toe te laten.
http://www.voo.nl/dossier/ouders/ouderbijdrage

Je mag dus niet verplicht worden om mee te gaan op straffe van geen diploma.