Op kamers of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

nienkes96

Op kamers of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 16:16

Ik weet dat hier al meerdere topics over zijn maar ik kan er niet mijn juiste antwoord in vinden. Ook heb ik al open dagen bezocht en vragen gesteld, maar het blijft voor mij erg vaag.

Als ik wordt ingeloot ga ik volgend jaar diergeneeskunde studeren in Utrecht. Nu woon ik in Brabant en zou ik ongeveer anderhalf uur reistijd enkel hebben. Aangezien volgend jaar de basisbeurs wegvalt en ik graag mijn dingen hier wil blijven doen (zoals mijn paarden) heb ik er grote twijfels over om op kamers te gaan. Op kamers heeft veel voordelen, maar dit betekent dus véél extra kosten en (voor een groot gedeelte) moeten stoppen met mijn paarden.

Daarnaast is diergeneeskunde een erg zware studie. Heb ik nog wel puf om mijn dingen hier te doen als ik thuiskom? en is hoeveel moet ik thuis doen? en hoe veel ben ik eigenlijk op de uni?

Ik krijg hier weinig concrete informatie over gevonden, dat is logisch aangezien het voor iedereen anders is. Daarom zou ik graag wat adviezen en ervaringen horen. Ik wil me, als het echt nodig is zo snel mogelijk aanmelden op kamernet, anders heb ik geen keus meer;)

Sababber

Re: Op kamers of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 16:20

Tja.. ik woon ook in brabant en studeer in wageningen. Ik vond het de moeite niet. Ik reis 4 uur per dag maar ik ga maar 3 dagen naar school. Als ik een kamer zou hebben moet je die ook schoonhouden, koken, boodschappen etc. Dus wat bespaar je aan tijd?..

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 16:21

Als je anderhalf uur moet rijden kun je ook alvast voor school bezig in de trein, zodat je thuis minder tot niets hoeft te doen toch? :) En als je op kamers woont moet je ook nog koken, wassen en schoonmaken, bijvoorbeeld.
Mijn zus heeft ook 4 jaar lang heen en weer gereisd, anderhalf uur enkele reis.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 16:40

Houdt er wel rekening mee dat de reistijd vaak langer wordt door allerlei storingen. Die anderhalf uur is misschien te doen, maar wat als het 2-2,5 uur wordt? En dat dan 3-4 dagen in de week?

Ik heb ook kort diergeneeskunde gedaan en toen hadden we veel contacturen. Je bracht veel dagen op school door dus. Ik woonde wel op kamers, maar heb me nooit thuis gevoeld in die omgeving. Ik was dan ook zo vaak mogelijk weer terug in Friesland.
Een vriendin van mij woonde in Hengelo en is nog steeds bezig met de opleiding. Zij reist dus elke dag dat ze in Utrecht moet zijn heen en weer en dat bevalt haar goed. Voor het geld dat ik uit moest geven aan een kamertje, huurt zij een volledig huis. Dat is ook zeker een belangrijke overweging.

Dus ik zou als ik jou was, het gewoon even aankijken. Het is voor je eigen ontwikkeling wel fijn om op kamer te gaan, maar dat kan ook altijd nog in je tweede, derde, enz. jaar.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:42

Ik woon nu nog in Tiel en studeer in Amsterdam en ook een reistijd van anderhalf uur enkel. Moet zeggen.. In februari verhuis ik en ik ben blij! Ik word de trein zo verschrikkelijk zat met al dat gezeik en die storingen. Straks heb ik een reistijd van ongeveer een kwartier. De trein is vaak zo enorm druk dat je niks kan doen, je zit nog net niet letterlijk bij elkaar op schoot :=

Ik kan straks bijna geen leuke dingen meer doen omdat ik de huur moet betalen (duur!) en tegen die tijd ga ik dan ook stoppen met paardrijden (geen eigen paard gelukkig).
Voor mij gaat studie op dit moment even voor, daarna kan ik nog lang genoeg paardrijden en andere dingen doen :)
Overigens heb ik het zelf eerst even aangekeken met de reistijd, bedoeling was om pas ergens in mijn tweede jaar te gaan verhuizen, maar was de reistijd de eerste maand al zat :+

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:50

Ik studeer diergeneeskunde en reis ook anderhalf uur van huis naar de uni. Je hebt zeker in het eerste jaar veel contacturen, vooral de eerste paar maanden. Daarna wisselt het een beetje van blok tot blok. Hoe veel je thuis moet doen ligt echt aan de persoon, ik ken mensen die weinig doen maar ik ken ook mensen die echt heel erg veel thuis doen.
Ik zit zelf bijna altijd in een stilte coupe en ga dan al dingen lezen die ik moet lezen, zo pak ik tijdens het reizen al weer 60/70 minuten aan studietijd mee. Als ik jou was zou ik het volgend jaar gewoon even aankijken, zorg dat je staat ingeschreven bij de SSH als het reizen dan niet bevalt heb je al wat wachttijd opgebouwd.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:53

Ik reis ook ongeveer 1,5u enkele reis, na een lange dag erg vermoeiend maar als ik thuis kom hoef ik verder niks te doen. Als je geen lange reistijd hebt maar nog wel moet koken/schoonmaken of wat dan ook kost dat net zoveel energie. In jou situatie zou ik het nu niet doen, misschien na een jaar als je merkt dat het zo niet gaat. Maar je zegt zelf: je hebt je paarden en je zit met de kosten. Een kamer in de grote stad is duur. Ik zou het gewoon een jaartje afwachten, maar ik kan persoonlijk de reistijd zeker wel overzien :)

nienkes96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 19:36

iedereen heel erg bedankt voor de reacties! inschrijven voor de SSH is misschien wel een goeie om gewoon te doen idd!
Ik denk dat ik het gewoon aan ga kijken hoe het bevalt, ik kan dan altijd nog een kamer zoeken als het niet lukt. Het is dus wel haalbaar,
ik vind natuurlijk ook dat mijn studie voorgaat etc. maar vind het ook zonde om mijn hobby tijdelijk op te geven !

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 15:56

Ik vind dat er hier nogal makkelijk wordt gedacht: ''als ik thuis blijf wonen, hoef ik verder niks te doen qua huishouden''.

Besef ook dat je heel veel leert van op kamers gaan, ook qua zelfstandigheid en zelfredzaamheid. En na je studie moet je immers het huishouden ook met je werk kunnen combineren. Ik moest zelf wel op kamers (4 uur reistijd enkele reis) maar ik ben er ook heel blij mee dat ik op kamers ben gegaan. Mijn zus moest zelfs op kamers, want dat vonden mijn ouders belangrijk. Wel werden wij vanuit huis financieel ondersteund toen we op kamers gingen.

Dus: ik ben een groot voorstander van het wel op kamers gaan dus ik zou daarvoor kiezen. :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 16:00

Ik zou op kamers gaan, je leert daar zo ontzettend veel van. En het is bovendien veel gezelliger! Alhoewel, dit hangt ook van je studie af... ik studeerde in Groningen en daar woonde iedereen op kamers :)

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 16:02

Ik zit nu ook op kamers, heb mijn paardjes thuis moeten laten. Zou voor mij 3 uur enkele reis zijn. Maar goed; klasgenootjes die wel 1,5 uur reizen zeggen zelf dat ze volgend jaar waarschijnelijk toch op kamers gaan. Leren in de trein gaat volgens iedereen heel goed, tot je het zelf moet doen :o

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 16:05

ik raad iedereen aan vooral wel op kamers te gaan, het is zo leuk, je leert er zo veel van, het studentenleven is echt een groot feest! Met huisgenoten koken, samen films kijken 's avonds, stappen op woensdag en donderdag, in het weekend naar huis uitrusten, studeren in de universiteitsbibliotheek, na een avondje stappen om 8.45u in de collegezaal rollen, lekker op de fiets naar college, met tussenuren lekker naar huis en gewoon je eerste eigen plekje :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 16:08

dorientjuh schreef:
Ik vind dat er hier nogal makkelijk wordt gedacht: ''als ik thuis blijf wonen, hoef ik verder niks te doen qua huishouden''.

Nou, inderdaad. En mijn ervaring is dat ik toch echt een stuk korter bezig ben met het huishouden dan 3 uur per dag hoor := Af en toe kamer even opruimen, stofzuiger erdoorheen, afwasje doen en wat kleren in de wasmachine pleuren en ik ben er alweer vanaf. De dingen die uitgebreider schoongemaakt moeten worden die worden vaak in het weekend gedaan. Ik woon met 2 andere mensen en we wisselen het regelmatig af, maar de meeste studentenwoningen zijn met 6+ woningen en dan ben je echt niet zoveel tijd kwijt aan schoonmaken hoor ;)

Ik zou 3 uur per dag in de trein in ieder geval niet volhouden. En daarbij, het is inderdaad vaak zo druk dat je net niet bij elkaar op schoot zit, dan gaat schoolwerk echt niet lukken.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 16:45

Reusje0504 schreef:
ik raad iedereen aan vooral wel op kamers te gaan, het is zo leuk, je leert er zo veel van, het studentenleven is echt een groot feest! Met huisgenoten koken, samen films kijken 's avonds, stappen op woensdag en donderdag, in het weekend naar huis uitrusten, studeren in de universiteitsbibliotheek, na een avondje stappen om 8.45u in de collegezaal rollen, lekker op de fiets naar college, met tussenuren lekker naar huis en gewoon je eerste eigen plekje :)

Dit!!!

Ik raad het iedereen aan om op kamers te gaan en het studentenleven te ervaren. Het is zooo leuk!! En dan heb ik het echt niet over de zuipfeesten etc (al kan dat natuurlijk ook heel leuk zijn ;) ), maar vooral het samenwonen met anderen, het ontdekken van een nieuwe stad, samen naar college en alle andere leuke dingen die er bij komen kijken. Ik zou het never nooit gemist willen hebben :D

Sparkles

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 16:49

Ik ben op kamers gegaan terwijl ik maar een kwartiertje hoefde te reizen, dus 't is maar waar je prioriteiten liggen :) Nu studeer ik overigens tijdelijk in een andere stad en moet ik 3 uur totaal reizen op een dag. Maar dat vind ik ook niet erg, vind het meestal wel relaxt een beetje in de trein zitten en uit het raampje kijken :Y)

Sparkles

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 16:50

Simbaa schreef:
Reusje0504 schreef:

Dit!!!

Ik raad het iedereen aan om op kamers te gaan en het studentenleven te ervaren. Het is zooo leuk!! En dan heb ik het echt niet over de zuipfeesten etc (al kan dat natuurlijk ook heel leuk zijn ;) ), maar vooral het samenwonen met anderen, het ontdekken van een nieuwe stad, samen naar college en alle andere leuke dingen die er bij komen kijken. Ik zou het never nooit gemist willen hebben :D

Dat ook zeker idd! Dat was voor mij de reden om op kamers te gaan :) Lekker m'n eigen plekje en midden in 't studentenleven!

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 16:55

Nu alvast inschrijven bij de SSH en op kamers gaan! Ik studeer ook diergeneeskunde en dat is echt wel een drukke studie. Helemaal in je master fase zul je nachtdiensten, weekenddiensten en oproepbaar moeten zijn. Dus je zult uiteindelijk wel 'moeten'.

Verder bouw je hier ook wel een heel sociaal leven op en is het fijn dat je gewoon op tijd thuis kan zijn omdat je na school ook nog best veel moet doen voor school. Het is niet zoals bij andere studies dat je maar 3 dagen les hebt. Verder is het ook gewoon heel leuk op kamers. :)

Mocht je vragen hebben over diergeneeskunde, stuur gerust een PB.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 16:56

Ik zou als de financien het toelaten het vooral aanmoedigen om op kamers te gaan! Ik had mijn studententijd in Groningen echt niet willen missen!
Mijn vriend en ik hebben dezelfde studie gedaan (ook nog tegelijk), maar hebben elkaar pas paar jaar na de studie leren kennen. Hij woonde gedurende zijn studie thuis en ik woonde op kamers. We hebben echt een hele andere beleving van onze studententijd.
Ik denk dat het heel goed is voor je ontwikkeling om lekker op kamers te gaan. Lekker je eigen leven daar opbouwen, word evt lid van een leuke vereniging (diergeneeskunde heeft een eigen volgens mij vrij actieve studievereniging) en maak iets moois van je studententijd :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 17:30

Haha Maaike, ik las je bericht en dacht: hee, nog iemand die in Groningen heeft gestudeerd! En dan ben jij het, ik had ook gewoon je nickname moeten lezen natuurlijk.

Maar ik sluit me er helemaal bij aan. Als je op kamers zit heb je zoveel tijd om je eigen leven op te bouwen en dingen te doen die je zelf leuk vindt. En 's avonds kun je nog lekker 'even' ergens heen, zonder dat dat een hele onderneming is. Het is duurder natuurlijk, maar voor mij wel elke cent waard geweest.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 17:49

Ik weet niet hoelang jullie doen over afstoffen en stofzuigen en eten maken, dat duurt bij mij echt geen uur hoor (okay, eten maken misschien wel maar ik kook heel uitgebreid :+ ). Ik weet van mezelf dat als ik een hele reis erop heb zitten, heb ik niet veel meer fut voor paardrijden, huiswerk en andere toestanden. Toen ik op kamers zat was ik met 5 minuten thuis, eten en dan had ik nog de hele avond om voor school te werken (of niks doen :+ )

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 19:40

dorientjuh schreef:

Besef ook dat je heel veel leert van op kamers gaan, ook qua zelfstandigheid en zelfredzaamheid. En na je studie moet je immers het huishouden ook met je werk kunnen combineren. Ik moest zelf wel op kamers (4 uur reistijd enkele reis) maar ik ben er ook heel blij mee dat ik op kamers ben gegaan. Mijn zus moest zelfs op kamers, want dat vonden mijn ouders belangrijk. Wel werden wij vanuit huis financieel ondersteund toen we op kamers gingen.

Dus: ik ben een groot voorstander van het wel op kamers gaan dus ik zou daarvoor kiezen. :)

Ik ben nooit op kamers geweest en heb ook echt niks gemist naar mijn idee :+. Mijn ouders vonden op kamers ook de grootste geldverspilling en zo denk ik er ook over. Ik kon gratis reizen met OV, reisde 1,5 heen en 1,5u terug. En als ik thuis kwam stond het eten heerlijk klaar. Ondertussen spaarde ik een hele hoop, en heb ik na mn studie een heerlijk huis kunnen kopen :) En guess what; ik ben ook heel zelfstandig en zelfredzaam :Y) Kan prima mijn werk en huishouden combineren.
Als ik wel eens bij studiegenoten op kamers kwam dacht ik altijd; oh, dat nooooit. Wat een ellende zeg... een klein hokje (meestal de helft van mijn slaapkamer thuis) voor een hoop geld, plus huisgenoten die een hoop rotzooi maken. Nee, doe mij echt maar lekker thuis, nooit spijt van gehad dat ik niet op kamers ben gegaan.

Dus TS; 1,5 reizen is prima te doen hoor :) Je went er ook wel aan :j

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 19:52

Jouw reactie zie ook juist als een reden om WEL op kamers te gaan :P. En dit bedoel ik echt absoluut niet vervelend, iedereen mag zijn eigen keuzes maken! Maar naar mijn mening is het goed voor je ontwikkeling als eens NIET alles zo makkelijk is, alles NIET voor je geregeld wordt, dat je juist op de centen moet letten. Daar groei je van als persoon. Op kamers gaan is niet altijd leuk of altijd gemakkelijk, maar dat is ook juist deel van de charme ervan. Eens leren omgaan met dingen die niet zijn zoals thuis. Anders zijn dan je gewend bent. Moelijk zijn. Niet leuk zijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 19:54

maar dat is het toch ook nog als je na de studie uit huis gaat :? Ik snap niet waarom dat per se tijdens de studie moet, dat vind ik nl echt zonde van mijn geld, dus al dat geld had ik gewoon op mn rekening :P
Alles wat jij noemt hoort gewoon bij voor het eerst uit huis gaan. Ik zou dat niet tijdens de opleiding doen, maar gewoon lekker erna ;)

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 19:55

Ik heb jarenlang dezelfde reistijd (heen, terug was het vaak nog langer) gehad. Ideaal is anders, maar ik kon onderweg vast aan de slag met mijn huiswerk. Studeerde in het gebouw naast Diergeneeskunde en woonde in Scheveningen.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 20:05

Ik heb echt geen behoefte om te gaan stappen of wat dan ook. Maar dan ben ik ook een jonge 16 jarige student, en vind mezelf ook nog te jong om op kamers te gaan. Verder zit er niemand uit mijn klas op kamers (Rotterdam) dus dat viel me eigenlijk wel tegen :P. Denk dat je op kamers misschien wel meer zelfstandigheid leert maar het is maar net waar je zelf behoefte aan hebt.