Docent Nederlands worden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nayomie

Docent Nederlands worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 20:19

Hoihoi!

Na lang wikken en wegen is het vrijwel zeker dat ik in de nabije toekomst docent Nederlands wil worden. De andere keuze zou HBO Rechten worden, maar ergens wist ik dat dat nét niet de opleiding zou zijn waar ik heel blij mee zou worden. De omgeving vindt docent Nederlands ook goed passen bij mij.

Maar nu ben ik nog een beetje een onwetende scholier die op dit vlak wat informatie wil winnen. Want, om dit te worden op het punt waar ik nu zit, is het wat ingewikkelder dan andere opleidingen, vind ik zelf.

Ik doe nu havo en ik hoop dit jaar mijn diploma te kunnen behalen. Dan wil ik doorstromen naar het HBO en wil ik mijn uiterste best doen om mijn P te halen en door te kunnen stromen naar een WO opleiding.

Zoals je ziet, heb ik geen opleidingsnamen erbij gezet want ik kan maar niet uitvissen welke opleidingen ik precies moet volgen en laat dit net mijn vraag zijn.

Wie o wie weet welke opleiding ik op het HBO moet volgen en welke op WO niveau ik zou moeten volgen om docent Nederlands te worden?

Groetjes!
Laatst bijgewerkt door Nayomie op 05-11-14 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Re: Docent Nederlands worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:23

Als je de HBO leraaropleiding docent Nederlands doet, ben je bevoegd docent Nederlands voor de onderbouw van havo & vwo en voor alle jaren van het vmbo. Nog een master er achteraan en je bent ook bevoegd voor de bovenbouw havo & vwo.
WO is niet nodig.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:23

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:29

Ik zou eerst de lerarenopleiding tweedegraads en dan extra master eerstegraads doen, http://www.han.nl/opleidingen/masters/l ... ederlands/
Dit loopt dus via het HBO maar bevat veel didactiek/pedagogiek en heeft ook meteen de praktijk erbij.

Als je via de universiteit gaat moet je Nederlands gaan studeren, dit heeft dus in eerste instantie niet zoveel met het onderwijs te maken. Daarna haal je je onderwijsbevoegdheid. Saai advies, maar in dat geval biedt eerst je vwo halen zowel financieel voordeel als meer kans op succes. De route via HBO-P is duur, en veel studenten komen ermee in de problemen (halen hun P niet, missen voorkennis, vinden de overstap van HBO naar uni te groot.) Misschien dat vwo op volwassenenonderwijs een redelijke middenweg is.

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:36

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 20:38

Dus als ik het goed begrijp, gewoon de HBO route aanhouden?

Het probleem zit hem er in dat ik mij niet nog twee jaar extra op deze middelbare school zie dus VWO zou niet snel een optie zijn die in mijn hoofd schiet.

Nog een vraagje, klink enigszins dom, maar ben niet zo op de hoogte over hoe en wat. Master, kun je die op iedere school doen?

http://www.nhl.nl/scholieren/94/leraar-nederlands.html Aangezien ik niet van plan ben op kamers te gaan is Nijmegen wel erg ver weg. Deze link geef wel een bachelor, maar master zie ik zo 1-2-3 niet staan.

Edit: Utrecht ligt ook niet om de hoek, mede door bovenstaande reden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:41

Eea is via Google wel te vinden, maar ik zou je voor de master nog niet vastleggen hoor - wie weet waar je dan staat :) Op een bepaald moment is uit huis gaan alleen maar goed, je kunt misschien een baan elders in het land krijgen, of je krijgt een relatie - alles is mogelijk. Eerst de bachelor, dan verder kijken.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:42

Voor zover ik weet kan je overal die master volgen.

IceQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:43

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 15:30

Nayomie schreef:
Nog een vraagje, klink enigszins dom, maar ben niet zo op de hoogte over hoe en wat. Master, kun je die op iedere school doen?

http://www.nhl.nl/scholieren/94/leraar-nederlands.html Aangezien ik niet van plan ben op kamers te gaan is Nijmegen wel erg ver weg. Deze link geef wel een bachelor, maar master zie ik zo 1-2-3 niet staan.

Edit: Utrecht ligt ook niet om de hoek, mede door bovenstaande reden.

De Master is ook via NHL Leeuwarden / Groningen te volgen. :)
http://www.nhl.nl/werkenstudie/490/lera ... aster.html

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 17:33

Oh super zeg! Ik had die link niet zo 1-2-3 niet gevonden :o