Ik zit met een probleem, ik zit namelijk nu in het examenjaar van de havo, maar hierna moet ik dus een vervolgopleiding gaan doen. Maar het probleem is, dat ik echt niet weet wat ik wil doen! De tijd tikt, ik word er helemaal zenuwachtig van, want ik weet het echt niet! Ik weet alleen wat ik niet wil(iets met kinderen, iets in een ziekenhuis of iets anders met biologie, iets in de techniek). Met beroepskeuze testen kom ik ook niet echt verder. Het is zo lastig, ik wil wel iets wat 'speciaal' is, dus iets wat echt leuk is, een uitdaging en waar ik echt gemotiveerd voor ben en wat ik mijn hele leven wil doen. Echter heb ik ook geen zin om nog weet ik het hoelang naar school te gaan, ik wil gewoon zo snel mogelijk iets doen waar ik plezier mee heb en wat ik mijn hele leven wil en kan doen.
Ik weet alleen dus echt niet wat. Het leger lijkt mij bijvoorbeeld echt gaaf, maar ik denk dat het wel heel zwaar is, en daarnaast heb ik lenzen/een bril, dus dat word lastig. Ook het salaris is niet erg hoog, en ik vraag me ook af of er genoeg werk voor mij zal zijn. Ook iets als vreemde talen lijkt me leuk, het lijkt me bijvoorbeeld geweldig om Pools, Russisch, Arabisch, Perzisch o.i.d te spreken en daarmee iets te kunnen. Maar dat is zo onwerkelijk, het kan me nooit lukken om op mijn 17e nog een vreemde taal te leren die ik dan vloeiend kan leren. spreken. Wat ook mij interesse wekt is Egypte, ik vind de oud Egyptische geschiedenis super interessant, maar ook dit is niet realistisch, want hoelang moet je daar wel niet voor leren, en wat voor werk zal daar in zijn?
Zo, heel verhaal dus
Maar ik weet het dus gewoon niet! Ik wil een beroep hebben wat ik het gaaf vind, iets waar je zin in hebt en waar je voor op wil staan, iets waarvan je 'wow' zegt, maar het moet ook realistisch blijven. Wie o wie kan mij helpen?
Dus natuurlijk kan je nu nog wel een taal vloeiend leren spreken! Geen probleem! Gewoon bij het begin beginnen en jezelf erin verdiepen. Als vertaler-tolk heb je denk ik ook best wel goede kansen op de arbeidsmarkt.