Vervolgstudie: ik weet het echt niet!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Vervolgstudie: ik weet het echt niet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 21:36

Hallo allemaal,
Ik zit met een probleem, ik zit namelijk nu in het examenjaar van de havo, maar hierna moet ik dus een vervolgopleiding gaan doen. Maar het probleem is, dat ik echt niet weet wat ik wil doen! De tijd tikt, ik word er helemaal zenuwachtig van, want ik weet het echt niet! Ik weet alleen wat ik niet wil(iets met kinderen, iets in een ziekenhuis of iets anders met biologie, iets in de techniek). Met beroepskeuze testen kom ik ook niet echt verder. Het is zo lastig, ik wil wel iets wat 'speciaal' is, dus iets wat echt leuk is, een uitdaging en waar ik echt gemotiveerd voor ben en wat ik mijn hele leven wil doen. Echter heb ik ook geen zin om nog weet ik het hoelang naar school te gaan, ik wil gewoon zo snel mogelijk iets doen waar ik plezier mee heb en wat ik mijn hele leven wil en kan doen.

Ik weet alleen dus echt niet wat. Het leger lijkt mij bijvoorbeeld echt gaaf, maar ik denk dat het wel heel zwaar is, en daarnaast heb ik lenzen/een bril, dus dat word lastig. Ook het salaris is niet erg hoog, en ik vraag me ook af of er genoeg werk voor mij zal zijn. Ook iets als vreemde talen lijkt me leuk, het lijkt me bijvoorbeeld geweldig om Pools, Russisch, Arabisch, Perzisch o.i.d te spreken en daarmee iets te kunnen. Maar dat is zo onwerkelijk, het kan me nooit lukken om op mijn 17e nog een vreemde taal te leren die ik dan vloeiend kan leren. spreken. Wat ook mij interesse wekt is Egypte, ik vind de oud Egyptische geschiedenis super interessant, maar ook dit is niet realistisch, want hoelang moet je daar wel niet voor leren, en wat voor werk zal daar in zijn?

Zo, heel verhaal dus := Maar ik weet het dus gewoon niet! Ik wil een beroep hebben wat ik het gaaf vind, iets waar je zin in hebt en waar je voor op wil staan, iets waarvan je 'wow' zegt, maar het moet ook realistisch blijven. Wie o wie kan mij helpen?

Solleke_Noah

Re: Vervolgstudie: ik weet het echt niet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 21:51

Als je iets heel graag wilt doen, dan zal je er natuurlijk wel wat moeite in moeten steken :D Dus natuurlijk kan je nu nog wel een taal vloeiend leren spreken! Geen probleem! Gewoon bij het begin beginnen en jezelf erin verdiepen. Als vertaler-tolk heb je denk ik ook best wel goede kansen op de arbeidsmarkt.

Denk er wel aan dat richtingen zoals geschiedenis of archeologie (wat beiden trouwens 'maar' 4 jaar is!) niet veel baankans geven.

Ik heb overigens 7 jaar gestudeerd op mijn master, niet altijd leuk maar het was wel wat ik echt wou dus ben blijven doorploeteren :P

_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 21:56

Ik zou op zoek gaan naar iemand die een Profile Dynamics test bij je af kan leggen. Daar heb ik destijds echt heel veel aan gehad, daarbij leer je jezelf echt beter kennen.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 21:56

Ik zou gewoon eens kijken naar de opleidingen (in de buurt) en afstrepen wat je absoluut niet wilt worden. Dan hou je een lijstje over met twijfel gevallen. Zoek daar wat informatie over op. Wat houdt de studie in? Hoe lang duurt het? Wat voor vakken kan ik verwachten? Is dit haalbaar met mijn pakket? Wat kan ik hiermee worden? Is er (in de toekomst) werk in te vinden?
Dit is even een greep uit de ton waar je naar kunt kijken.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 22:01

Studies zou ik nooit doen op basis van wat er in de buurt is. Veel studies (zoals archeologie, Russisch) worden op weinig plekken gegeven. Als die studie nét precies is wat jij wilt en je moet daar ver voor reizen, dan heb je dat er waarschijnlijk wel voor over. Dus ik zou je niet beperken tot wat er in de buurt gegeven wordt, daar kun je eeuwig spijt van krijgen. Juist omdat je het liefst iets 'speciaals' wilt studeren, zullen die kansen niet altijd om de hoek liggen.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 22:07

Dat is afhankelijk per persoon, daarom staat het tussen haakjes.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 22:11

Ik ben naar het arbeidsbureau gegaan en gaan vragen waar het werk was. Dat ben ik gaan doen. En al werkende heb ik ontdekt wat ik wel wilde. Die opleiding volg ik nu naast mijn werk. Maar ik kan wel zeggen, dat ik alles wel heb geprobeerd! Voordeel van een opleiding waar werk in is: Je hebt dan geld om de studie te doen die je echt wilt.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 00:37

Op hogeschool Zuyd in Maastricht hebben ze de studie Oriëntaalse Talen en Communicatie, misschien daar eens naar kijken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 13:02

Bedankt voor alle antwoorden! Ik was nu even aan het kijken, en toen kwam ik tot de ontdekking dat ik eigenlijk nooit over een tussenjaar heb nagedacht. Zou het bijvoorbeeld mogelijk zijn om volgend jaar (dan ben ik 17.5) een tussenjaar te nemen om bijvoorbeeld ergens een jaar in het buitenland te werken? Ik denk dat het wel super gaaf is, je word er heel zelfstandig van en je leert dan ook stukje van een vreemde taal en allerlei andere ervaringen. Ik denk ook dat het goed op mijn cv zal staan, en ik heb nog zoveel tijd om te leren. En ik heb ondertussen dan ook nog tijd om dan echt te ontdekken hoe ik mij ontwikkel en dan ook misschien waarvoor ik wil studeren.

Vraag is alleen, kan het wel? Hoe zit dat bijvoorbeeld met de leerplicht? Wil wel ergens in de Eu blijven, en in een land waar ze geen Engels, Duits of Nederlands spreken, zodat je echt een stukje van een hele nieuwe taal kan leren.

hidsiiiggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 17:15

Als jij je havodiploma haalt heb je geen leerplicht en is dat zeker een goede optie!

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:01

Je hebt inderdaad geen leerplicht meer als je je havo diploma hebt :)
Is het niet wat voor je om na de havo nog VWO te gaan doen?
Dan kan je daarna een taal aan de universiteit gaan studeren, dan wordt je breder opgeleid. De meeste taalopleidingen op HBO niveau zijn volgens mij lerarenopleidingen, waardoor je wel heel erg één richting op wordt gestuurd.

M_Jacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:03

Wat vind je van HBO-verpleegkunde? Ontzettend leuke en brede studie waarmee je allerlei richtingen op kan. Zo kan je later in het ziekenhuis werken maar ook verder gaan voor bijvoorbeeld militair verpleegkundige.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:03

Als het leger je wat lijkt is de marechaussee dan niet een optie?

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:10

_Sofie schreef:
Je hebt inderdaad geen leerplicht meer als je je havo diploma hebt :)
Is het niet wat voor je om na de havo nog VWO te gaan doen?
Dan kan je daarna een taal aan de universiteit gaan studeren, dan wordt je breder opgeleid. De meeste taalopleidingen op HBO niveau zijn volgens mij lerarenopleidingen, waardoor je wel heel erg één richting op wordt gestuurd.

Bovendien ben je dan weer 2 jaar ouder! Veel mensen hebben die tijd extra om na te kunnen denken gewoon nodig. Ik had ook iets totaal anders gedaan dan nu als ik op mijn 17e had moeten beslissen.
Als je dan bedenkt hbo te willen doen, kan dat ook altijd nog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:14

Ik vind het ook geen raar idee om eerst te gaan werken om te orienteren. Ik bedoel, ik ben 28 en wet nu pas wat ik wil, ben net weer de schoolbanken ingegaan haha :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:18

Vwo gaat het niet worden, ik heb nu toetsweek en heb ontzettend veel stress omdat ik het heel graag goed wil doen maar het is best veel, en ik moet er hard voor leren, dus als ik vwo gaan doen denk ik dat ik te veel van mezelf ga vragen. Verpleegkundige is ook niet iets voor mij, ik en bloed/spuiten/hechtingen is niet zo'n goede combinatie := Bij de marechaussee heb ik nog niet aan gedacht, dat ga ik even opzoeken.

Zit nu ook een beetje te kijken naar grondstewardess, lijkt me ook een erg leuk en afwisselend beroep. Talen zijn daarvoor ook heel belangrijk, ik heb nu Engels en Nederlands, dus als ik een tussenjaar ga doen zou ik bijvoorbeeld naar Spanje kunnen krijgen, omdat Spaans ook wel een taal is die veel gesproken word.

Liezja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:22

Grondstewardess is hartstikke leuk, ik heb hiervoor gestudeerd maar denk ook even goed na over al de nadelen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:26

Grondstewardess heb ik ook over nagedacht, maar dat is behoorlijk eenzijdig werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:27

Liezja schreef:
Grondstewardess is hartstikke leuk, ik heb hiervoor gestudeerd maar denk ook even goed na over al de nadelen!

Ben nu wel benieuwd naar je ervaring met de opleiding! :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:28

Er zijn bureaus waar je een beroepskeuzetest kunt doen, ook al zeg je dat je daar nu niet verder mee komt, ga verder kijken. Dus laat je testen, en maak dan een keuze. In de wilde weg een opleiding kiezen die niet bij je past en waar je na een bepaalde periode mee gaat stoppen is uiteindelijk niet alleen zonde van de tijd, maar ook van het geld. En eventuele studiefinanciering is ook niet oneindig.

Overigens, als je iets met biologie wilt doen:

http://www.hashogeschool.nl/toegepastebiologie
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 05-11-14 20:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Liezja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:28

Je mag me wel even een PB sturen met vragen. :) En het is heel afwisselend!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:43

@ts: je zegt dat je nu al wilt beslissen wat je je hele leven wilt gaan doen, maar dat hoeft echt niet. Als je niet een beroep gaat willen uitoefenen zoals arts, tandarts, jurist of notaris, hoef je je nu echt niet vast te leggen voor de rest van je leven. Ga een opleiding doen en rond hem af, want daar wordt uiteindelijk naar gekeken, of je iets af hebt kunnen maken. En als je later pas je echte passie vindt, is daar een mouw aan te passen.