Wetboek van Strafrecht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LastDream

Wetboek van Strafrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 18:18

hoi :D

Ik maak een verslag over de zaak van James Bulger. Nu ben ik opzoek wat erover staat in het Wetboek.
Alleen heb dus geen idee waar ik moet zoeken :') ,ikkKijk op het Wetboek online, maar er staan zo veel artikelen en heb geen idee waar ik moet kijken.
Heeft iemand een idee welke richting ik moet zoeken?
Ik moet het wel zelf vinden, alleen een duwtje in de goede richting zal fijn zijn :j
Het is zoveel tekst :')

Alvast bedankt!

Idooltje

Re: Wetboek van Strafrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 18:24

Zoeken in de richting van moord? Weet niet wat je moet weten of in welke richting je informatie nodig hebt.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 18:24

Niet zo moeilijk toch?
Zoeken op moord, doodslag, zware mishandeling met de dood ten gevolg, enz enz...blijft een bizarre zaak.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 18:25

Zit allemaal rond de 300 :)

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 18:25

Bedoel je niet James Bulger?

In dat geval zul je in het nederlandse wetboek van strafrecht weinig vinden.

Of ben je op zoek naar artikelen, als de berechting volgens NL recht was gedaan?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 18:28

Traiectum schreef:

Of ben je op zoek naar artikelen, als de berechting volgens NL recht was gedaan?

Nou, volgens mij is moord, doodslag e.d. hartstikke verboden in het wetboek van strafrecht NL.
De wetgeving rondom jeugdige is misschien anders in Nederland, maar daar kan ts op internet genoeg over vinden.

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 18:28

ben ik dan zo dom? ik zoek me de pleures op Google :') Ik zoek op wetboek etc en wetten
Ja, heb het al aangepast!

de vraag is "Wat staat in het Wetboek van Strafrecht of en ander wetboek over dit delict?""

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 18:32

LastDream schreef:
ben ik dan zo dom? ik zoek me de pleures op Google :') Ik zoek op wetboek etc en wetten

de vraag is "Wat staat in het Wetboek van Strafrecht of en ander wetboek over dit delict?""

Geen idee wie dat vent is, maar om wat voor delict gaat het? Moord, doodslag, diefstal??

Edit: heb t opgezocht. Gaat dus om een jongetje. Mishandeld door twee jongens van 10 met dood als gevolg.
Laatst bijgewerkt door RelarDevi op 31-10-14 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 18:34

Maar de grote vraag zoals eerder gezegd: is hij berecht volgens het Nederlandse strafrecht? Zo nee, heb je er waarschijnlijk niet zoveel aan.
En anders; kun je eventueel in de jurisprudentie kijken, daar staat het dan gewoon in.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 18:34

In een wetboek vind je geen informatie over een specifieke zaak. Wil gerust wat voor je opzoeken over bepaalde wetsartikelen maar voor de details rondom een zaak zul je verder moeten kijken.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 18:35

gekvanfleur schreef:
Traiectum schreef:

Nou, volgens mij is moord, doodslag e.d. hartstikke verboden in het wetboek van strafrecht NL.
De wetgeving rondom jeugdige is misschien anders in Nederland, maar daar kan ts op internet genoeg over vinden.

Lijkt me nogal logisch dat ik dat niet bedoel :roll:

Maar als je een verslag maakt over een zaak uit Engeland, wat is dan de meerwaarde van Nederlandse wetsartikelen? In Nederland worden kinderen onder de 12 niet berecht. James Bulger's moordenaars waren 10.

TS: kijk ook naar specifieke artikelen mbt jeugdrecht, en vooral maatregelen voor kinderen jonger dan de berechtbare leeftijd.

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 18:36

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 18:37

MoonChloe schreef:
LastDream schreef:

Geen idee wie dat vent is, maar om wat voor delict gaat het? Moord, doodslag, diefstal??

Het gaat over het delict Moord.
Alleen de daders zijn minderjarig en het is berecht in Engeland

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 18:39

Je zou kunnen zoeken naar artikelen in wetboek van sr die over minderjarigen gaan.

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 18:42

MoonChloe schreef:
Je zou kunnen zoeken naar artikelen in wetboek van sr die over minderjarigen gaan.

Alleen ik vind alleen zaken die in Nederland zijn veroordeeld. Over Engeland vind ik vrij weinig

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 18:45

wat is het doel van je verslag? het engelse rechtssysteem uitzoeken of de nederlandse wet leren begrijpen (opbouw van delicten enz..) ik dacht het laatste maar er denken ook mensen wat anders.

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 18:48

gekvanfleur schreef:
wat is het doel van je verslag? het engelse rechtssysteem uitzoeken of de nederlandse wet leren begrijpen (opbouw van delicten enz..) ik dacht het laatste maar er denken ook mensen wat anders.

Het is een opdracht voor maatschappij leer. Je moet hiervoor een rechtszaak onderzoeken. Ik ben behoorlijk eigenwijs en koos daarom een rechtszaak wat niet in Nederland is berecht.
En ik vind de zaak behoorlijk aangrijpend. :j
Laatst bijgewerkt door LastDream op 31-10-14 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 18:48

LastDream schreef:
MoonChloe schreef:

Alleen ik vind alleen zaken die in Nederland zijn veroordeeld. Over Engeland vind ik vrij weinig

In het Nederlandse Wetboek van strafrecht ga je niets vinden over het Engelse recht. Engeland heeft haar eigen wetten. Die zijn hierin niet terug te vinden.

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 18:49

LastDream schreef:
gekvanfleur schreef:

Het is een opdracht voor maatschappij leer. Je moet hiervoor een rechtszaak onderzoeken. Ik ben behoorlijk eigenwijs en koos daarom een rechtszaak wat niet in Nederland is berecht.
En ik vind de zaak behoorlijk aangrijpend. :j

Kun je niet een Nederlandse zaak doen? Dan kun je in ieder geval bij de geldende wetten. Ik ben derde jaars rechtenstudent en ik zou ook niet moeten weten hoe ik Engelse wetten vind.. Ik werk momenteel bij de rechtbank, maar kan je niets over specifieke Engelse wetten vertellen. Ik weet alleen dat internationale verdragen een gelijke status hebben in Engeland als gewone nationale wetten. Engeland heeft geen Grondwet. In Engeland hanteert men het stare decisis beginsel en het commen law systeem; voornamelijk rechtsrecht waar latere rechters aan gebonden zijn.
Laatst bijgewerkt door Joukje_04 op 31-10-14 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 18:50

LastDream schreef:
MoonChloe schreef:

Ik snap t niet helemaal, wil je verslagen van rechtszaken of artikelen uit wetboek die van toepassing zouden kunnen zijn.

In wetboek staan eigenlijk alleen 'regels', geen verslagen o.i.d.
Artikel 77a tot met 77hh wb v Strafrecht (Nederlands) bevatten de regels over strafrecht bij jeugdigen en jongvolwassenen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 18:51

ik begrijp het.. dat is geen beste keus want dat ga je hier niet vinden en zal niet veel iver geschreven zijn. Er zijn zat ander nederlandse zaken die interresant zijn. Schiedammer parkmoord en de moord op de weduwe, marianne vaatstra..allemaal zaken die veelvuldig in de media zijn geweest en erg interresant zijn, vooral va wege de problemen rond de zaak natuurlijk..wat ging er nu fout in zo'n groot onderzoek?

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 18:53

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 19:00

hmm, Ik ben bang dat ik vrij weinig ga vinden over de berechting in Engeland.
In principe is het een kleine opdracht, en ik kan wel veel vertellen over dat het anders gaan dan in Nederland. Daarover is wel veel over te vinden.
Ik ben al behoorlijk ver met dit verslag, dus zou het zonde vinden om nu helemaal over nieuw te beginnen.
En idd, er zijn zat aangrijpende zaken, alleen deze heb ik onthouden omdat het op mijn verjaardag is gebeurd.

Maar echt heel erg bedankt voor de reacties! ben echt geholpen en kan nu voorruit! :D

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 19:04

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 19:06

Bedenk wel dat zaken met minderjarigen in principe altijd achter gesloten deuren worden afgehandeld en er over de inhoudelijke zitting weinig te vinden zal zijn.