Overstappen van Wiskunde B naar Wiskunde A?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ik heb Wiskunde

A
16 (80%)
B
4 (20%)

Totaal aantal stemmen: 20

Hygge

Overstappen van Wiskunde B naar Wiskunde A?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 13:33

Hallo,

Ik heb een vraag. Op dit moment doe ik Economie en Maatschappij met Wiskunde B. Alleen de resultaten vallen mij tegen en ik zit er over te denken om over te stappen naar Wiskunde A. Nu keek ik zopas wat op internet rond en de meningen zijn verdeeld over Wiskunde A en B. Zijn er mensen die ervaring hebben met Wiskunde A i.c.m. EM en mensen met Wiskunde B i.c.m. EM. Nu ben ik vooral benieuwd naar de vervolgopleidingen en jullie ervaring.

Ik hoor graag van jullie!

Groetjes Ayla_4Ever

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 13:37

Wiskunde B gaat vooral over geometrie en ruimtelijk inzicht; wiskunde A gaat veel meer over statistieken en kansberekening. Het scheelt niet echt qua niveau, maar het scheelt wel als je het een makkelijker vind dan het andere. Wat is het handigst voor EM, wat wil je later gaan doen? Voor betavakken heb je vaak wiskunde B nodig (maar niet altijd), voor vakken als economie voldoet wiskunde A zeker ook :). Kun je het niet met je wiskundeleraar of mentor overleggen?

Edit: ik heb N&G gedaan en studeer nu biologie.
Laatst bijgewerkt door Sokje_6 op 23-10-14 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 13:37

Met wiskunde B heb je in het algemeen gewoon een grotere voorsprong. Vaak wordt wiskunde A gevraagd, maar komt er toch een groot stuk wiskunde B in voor. Heb zelf geen E&M gedaan, maar N&G. Ik denk niet dat je er echt een nadeel van ondervind om voor wis A te kiezen, maar misschien is straks toch net die droomopleiding met wis B. Je weet het nooit!

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 13:39

Ligt eraan wat je wil gaan doen na je middelbare.
Wil je de economische kant op zou ik kiezen voor A, en voor de scheikundige of natuurkundige kant B.
Heb zelf wiskunde A gehad, maar zit nu in de scheikundige kant.. :')

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 13:44

Wat klasgenoten van mij hebben wiB met economie en anderen wiA met economie (heb zelf wiB met natuurprofiel). Wat ik veel hoor is dat de mensen met wiB economie vaak makkelijker vinden. Dit omdat zij meer gewend zijn met een rekenmachine te doen maar ook veel vaker opgaven (zoals x berekenen) uit het hoofd moeten dan dan wiA. Zij vinden de berekeningen die bij economie gemaakt worden makkelijker dan de mensen met wiA.

Mocht het natuurlijk echt niet lukken met wiB kan je altijd overstappen, vergeet niet dat deze overstap best heel groot kan zijn. Ik snap zelf niks van wiA puur omdat ik die basiskennis nooit heb gehad. Als jij die wel hebt gehad maakt het het natuurlijk al wel veel makkelijker ;).

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 13:56

Sokje_6 schreef:
Wiskunde B gaat vooral over geometrie en ruimtelijk inzicht; wiskunde A gaat veel meer over statistieken en kansberekening. Het scheelt niet echt qua niveau, maar het scheelt wel als je het een makkelijker vind dan het andere. Wat is het handigst voor EM, wat wil je later gaan doen? Voor betavakken heb je vaak wiskunde B nodig (maar niet altijd), voor vakken als economie voldoet wiskunde A zeker ook :). Kun je het niet met je wiskundeleraar of mentor overleggen?

Edit: ik heb N&G gedaan en studeer nu biologie.

Volgende week zal ik met mijn wiskundedocent overleggen.

Ik heb ook de cijfers van de afgelopen jaren bekeken en zag dat ik op Wiskunde A onderwerpen beduidend hoger scoorde dan op Wiskunde B onderwerpen. Zo haalde ik op goniometrie een 4,1 en op Statistiek en Kansrekening beide keren een 8. Misschien ligt te fout bij mijzelf, dat ik vorig jaar met het maken van een keuze niet goed genoeg heb gekeken.

Edit: Toevoeging

Hutcherson

Re: Overstappen van Wiskunde B naar Wiskunde A?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 17:39

ik ben van B naar A overgestapt. echter was dit nadat het schooljaar voorbij was en ik het laatste jaar opnieuw moest doen.
Ik deed natuur en gezondheid, met wiskunde B. de resultaten vielen tegen, snapte er geen hout van.
Moest toen jaar opnieuw doen, heb er duits bij genomen en overstap naar wiskunde A.
Ik denk dat je niet kunt overstappen gedurende het schooljaar, omdat je dan de examens van wiskunde a in moet halen. Dat is wel te doen(ik heb ook 2 jaar wiskunde a in 1 jaar gepropt) maar het is wel lastig.
Wiskunde A vond ik persoonlijk veel makkelijker dan wiskunde B.

ryukappleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 17:48

Ik heb het ook gedaan. Na 1 jaar wiskunde b Wiskunde a was zoveel makkelijker. 5de met een 9 afgesloten zonder te leren. Alleen kansrekenen was nietzo mijn ding. Dus ik zou zeggen als je over wilt stappen gewoon doen. En voor later de wiskunde b ers moeten bij ons nu statestiek doen om wiskunde a kennis op te schroeven dus daarvoor hoef je het niet te doen

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 21:12

Ik moet voor 2 november een vakwijziging hebben aangevraagd. Maar dan kan nog prima.
Ik ga morgen naar de decaan en volgende week met de wiskundedocent praten. Maar ik weet inmiddels zeker dat ik Wiskunde A ga doen.

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 21:46

Goed dat je hebt besloten A te gaan doen als je resultaten dan beter zijn :j.

Ik heb nu A in mijn vakkenpakket zitten. Bevalt me prima, vorig jaar had ik een B toets en ik had een 2,8 >;).

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 15:57

Ik doe een gammaopleiding, dus heb zowel wiskunde A als B binnen mijn opleiding. Op de middelbare school heb ik wiskunde A gehad, maar het gedeelte wiskunde B wat ik krijg was zo ingehaald.