Geschiedenis studenten en historici op Bokt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Sofie

Geschiedenis studenten en historici op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 20:24

Hoi :wave:

Van verschillende opleidingen en beroepen bestaat al een topic op Bokt, maar ik zag nog nergens een topic voor historici en geschiedenis studenten. Aangezien ik vast niet de enige ben, open ik maar een topic :D

Zelf ben ik tweedejaars aan de UvA. De studie bevalt goed, ik hoop in drie jaar m'n bachelor te halen om vervolgens de master holocaust en genocidestudies te gaan doen, ook aan de UvA. Misschien wil ik daarna nog een educatieve master doen, maar daar twijfel ik een beetje over.

Kortom, ik ben gewoon benieuwd of er meer geshiedenis studenten en historici op Bokt zitten, waar jullie studeren, wat voor werk jullie doen etc.

_Summerly_

Re: Geschiedenis studenten en historici op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 20:27

Ik studeer geschiedenis in Leiden. Officieel in het eerste jaar, maar ik heb al redelijk wat punten weten te verzamelen, dus ik hoop in twee jaar m'n BA af te ronden. :P Op dit moment twijfel ik nog of ik een Master geschiedenis ga doen (waarschijnlijk koloniale geschiedenis) of een Master die meer richting internationale betrekkingen/international management gaat.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 20:31

Ik hoor net gisteren van mijn zoon dat hij geschiedenis wil gaan studeren. Vraag me af hoe theoretisch (lees saai) de eerste periode is? Niet dat ik zelf iets snel saai vind , maar hij misschien wel. Hij doet nu een wat praktische opleiding (mbo international business) dus moet dan eerst nog iets op hbo niveau gaan doen. Leest wel heel veel, maar toch vooral 'populair wetenschappelijk'.

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 20:44

@Summerfly: leuk! Heb je eerst al iets anders gestudeerd, dat je in minder tijd je bachelor wil halen?
@Mysa: de studie is wel heel veel lezen en veel zelfdiscipline hebben. Ik heb zelf maar 8 contacturen (weet niet hoe dat bij ander universiteiten is), maar je wordt wel geacht om ongeveer 40 uur per week aan het studeren te zijn. Ik ben dus ook thuis veel bezig met lezen, colleges voorbereiden, papers schrijven etc. De teksten die je moet lezen zijn grotendeels niet populair-wetenschappelijk, maar wetenschappelijk en vaak ook in het Engels. Ik heb niet zo veel problemen met het feit dat je veel zelf moet doen, maar je moet dit wel kunnen. Als je zoon echt graag geschiedenis wil studeren, dan denk ik dat hij het wel gaat kunnen. Waar een wil is, is een weg! :)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 20:59

Tja, zelfdiscipline is zijn zwakke punt. Veel lezen zal dan nog lukken, ook als het minder interessant is. Maar papers gaat hij vast op de lange baan schuiven. Zijn Engels is daarentegen weer uitstekend.

Waarom heb je holocaust en genocide gekozen? Interessant vanwege de achterliggende psychologie, lijkt me maar wel macaber onderwerp.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 21:02

_Sofie schreef:
Hoi :wave:

Van verschillende opleidingen en beroepen bestaat al een topic op Bokt, maar ik zag nog nergens een topic voor historici en geschiedenis studenten. Aangezien ik vast niet de enige ben, open ik maar een topic :D

Zelf ben ik tweedejaars aan de UvA. De studie bevalt goed, ik hoop in drie jaar m'n bachelor te halen om vervolgens de master holocaust en genocidestudies te gaan doen, ook aan de UvA. Misschien wil ik daarna nog een educatieve master doen, maar daar twijfel ik een beetje over.

Kortom, ik ben gewoon benieuwd of er meer geshiedenis studenten en historici op Bokt zitten, waar jullie studeren, wat voor werk jullie doen etc.

Mag ik vragen wat je eigenlijk daarna kan met deze opleiding? Wat zijn de banen kansen?

Maya_Mariel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 21:07

Ik ben derdejaars geschiedenis aan University of Aberdeen en hoop over twee jaar mijn bachelor gehaald te hebben (vierjarige opleidingen in Schotland). Vind zelf de Scandinavische geschiedenis erg leuk, maar ook de twee wereldoorlogen, Duitsland, Rusland. Te veel eigenlijk :D

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 21:09

_Sofie: Ik heb eerst Grieks en Latijn gestudeerd, waar ik al wat overlappende vakken (en bijna m'n volledige minor) heb gevolgd en vorig jaar heb ik na een paar weken al besloten over te stappen, dus kon ik de rest van het jaar gewoon geschiedenisvakken volgen.
Ik ben ook best wel benieuwd naar je keuze voor holocaust- en genocidestudies. Lijkt me ook best een heftig onderwerp. :j Wel heel interessant.

Mysa: Wij hebben in het eerste semester drie hoorcolleges (Vaderlandse Geschiedenis, Oude Geschiedenis en Algemene Geschiedenis van de Nieuwe Tijd), drie vaardighedengroepen die horen bij deze hoorcolleges, een kerncurriculum (dat wordt bepaald door de faculteit) en een Themacollege, waarbij je je eerste paper schrijft. In totaal heb ik afwisselend 14 of 16 uur college, want de vaardighedengroep Oude Geschiedenis is eens per twee weken. :P Het is inderdaad vooral veel leeswerk, hoewel er bij ons in Leiden ook een grote schrijfcomponent in zit en je bij de vaardighedengroepen elke week een opdracht moet inleveren.

Maya_Mariel: Aberdeen, leuk! Hoe ben je daar zo terecht gekomen?

Maya_Mariel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 21:31

_Summerly_: tsja, geinteresseerd in geschiedenis en de universiteit hier is van 1495, dus dat trok al aan. Ik heb me eigen aangemeld en dacht ik kijk wel of ik toegelaten wordt. Nu na twee jaar geen spijt van, vooral niet als ik weer eens les heb in een van de oude gebouwen.

kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 01:13

Ik zit momenteel in Canada, doe een master in social/cultural studies en een minor in geschiedenis. Het liefst zou ik eigenlijk een master in geschiedenis doen, maar ik weet niet zo goed wat ik er dan mee zou willen worden, omdat ik eigenlijk niet voor de klas wil staan en er verder niet zo veel overblijft. Mocht ik me nog bedenken kan ik gelukkig altijd nog switchen, dan ga ik het denk ik andersom doen (master in geschiedenis en minor in s/c studies), maar voorlopig houd ik het even als mijn minor. :)

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 10:40

Ik heb vorig jaar mijn BA geschiedenis afgrond, richting vaderlandse (politieke) geschiedenis. Wel had ik nog graag een master gedaan (dezelfde als TS), maar doordat ik ook een MA rechten heb is dat onbetaalbaar.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 11:00

Leuk, vakgenoten!

Ik heb de Bachelor Geschiedenis gedaan in Groningen, daarna een Master Cultuurgeschiedenis, een Master Duitslandstudies en een Researchmaster Landschapsgeschiedenis.
Ik heb gewerkt als vertaler en in de PR&Communicatie, en daarnaast ben ik actief in de lokale politiek.
Momenteel ben ik (onder andere) bezig met een onderzoeksvoorstel voor een promotieonderzoek.

Je kunt als historicus zoveel kanten op! Je leert analyseren, stukken schrijven, een betoog opbouwen, grote hoeveelheden informatie verwerken, en dat soort vaardigheden kun je op heel veel plekken inzetten. Het is maar net waar je interessegebieden liggen.

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 11:32

@Mysa: het is zeker een macaber onderwerp, maar genocide is wel iets dat erg actueel is. Kijk naar Rwanda, Cambodja en nog recenter: IS in Noord-Irak. Wat jij noemt, de achterliggende psychologie, lijkt mij erg interessant. Ik moet natuurlijk nog wel eerst m'n bachelor afronden, wie weet wil ik over anderhalf jaar wel iets anders doen, hoewel ik denk van niet.
@Maya_Mariel: wauw, dat is leuk! Was het lastig om toegelaten te worden, waren er hoge eisen?
@Lieke: balen dat je niet nog een MA kon doen. Stomme regeling vind ik, dat instellingstarief...
@Rhys: het feit dat je als historicus zo veel kante op kan heeft mij ook wel heel erg getrokken om geschiedenis te gaan studeren :j Hoe vond je de mater Duitslandstudies? Want dat is een master die mij eventueel ook nog wel leuk lijkt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 11:59

Leerzaam topic, zal de link eens doormailen naar mijn zoon. Hij heeft niets met paarden en bokt, maar dit zal hij wel interessant vinden. Vind ik zelf ook trouwens, had best geschiedenis willen studeren. Kan alsnog als ik met pensioen ben :) Vriendin is ook een paar jaar geleden op haar vijftigste nog in Groningen gestart met geschiedenis.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 12:31

:wave:

Ik studeer geschiedenis en Midden-Oostenstudies in Leiden. Mijn interesse gaat voornamelijk uit naar de moderne geschiedenis, en dan de periode rondom de Eerste Wereldoorlog. Ben momenteel bezig met mijn tweede scriptie, dus bijna klaar *\o/*

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 15:04

Dat is ook een heel interessante periode, de aanloop naar W.O.I. Ik vind het nog steeds moeilijk om de gebeurtenissen in het juiste kader te plaatsen. Trouwens, ook het interbellum vind ik steeds interessanter, terwijl ik daar vroeger nauwelijks over las.