Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Kiimm_ schreef:Hoi hoi,
3 jaar geleden had ik besloten te starten met de opleiding MBO Jeugdzorg niveau 4. Was veel werk in te vinden en ik wou geen HBO omdat ik meer een doener ben, en met HBO heb je toch kans dat je regelmatig verslagen etc. moet tikken, en dat wou ik niet.
Nu veranderd per 1 januari de hele jeugdzorg transitie en heb ik geen keus, ik moet wel een HBO studie gaan volgen. Nu ben ik nog niet helemaal gemotiveerd. Dit is mijn 2de studie en ik ben eigenlijk wel klaar met school.
Ik studeer in Juli af. Nu zit ik een beetje rond te kijken wat de mogelijkheden zijn om volgend schooljaar direct te gaan starten. Waar ik uiteindelijk heen wil is de gesloten jeugdzorg, maar ook de verslavingszorg en het AMK vind ik erg interessant. Nu zat ik te denken aan de opleidingen Sociaal Pedagogische Hulpverlening (SPH) & Maatschappelijk Werk en Dienstverlening (MWD).
De vragen die ik nu heb zijn:
1. Is er een combinatie van deze opleidingen?
2. Eigenlijk wil ik deeltijd, maar is dat lastiger qua stages?
3. Is deze opleiding ook beschikbaar voor max. 2 jaar?
4. Kan ik met deze opleiding naar de gesloten jeugdzorg en ook naar de verslavingszorg?
Ik hoop dat iemand mij een beter inzicht kan geven en antwoord heeft op de vragen zodat ik me er verder in kan verdiepen.

Eventueel kun je zelfs nog switchen

LizMD schreef:1. Er is geen combinatie. Wel is bij ons het eerst half jaar samen met SPH en MWD en zijn de minors ook te volgen als zowel MWD'er als SPH'er.
2. Deeltijd is naar mijn weten alleen mogelijk als je er ook een x aantal uren naast werkt.
3. HBO duurt altijd 4 jaar, soms is het wel mogelijk om hem versneld te doen (bij mij is dat echter zeker nog 3 jaar dan)
4. Jeugdzorg en verslavingszorg zijn twee verschillende uitstroomprofielen. Maar, ja, met beide opleidingen kan je terecht daar.
Het grootste verschil is eigenlijk het werk wat je doet als SPH'er of MWD'er. Als SPH'er zit je eigenlijk altijd in de leefomgeving van de cliënt (begeleider in een opvang), als MWD'er is het contact met de cliënt meer gericht op het individu en niet altijd in de leefomgeving (bijvoorbeeld ambulante hulpverlening). Dat betekent echter niet dat je als SPH'er niet bij bijvoorbeeld het AMK terecht kan komen of als MWD'er bij een jeugdinrichting. Ik hoor al sinds het begin van mijn opleiding dat het verschil steeds kleiner wordt, alleen is er nog geen school die de stap gezet heeft om er 1 opleiding van te maken.

Sem_ schreef:Op Fontys heb je tegenwoordig de studie 'social studies' of 'social work', wat een combinatie is tussen MWD, CMV en SPH. Volgens mij hoef je hierbij geen richtig te kiezen (correct me if I'm wrong).