Enquete over varkens

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

liefsmarleen

Enquete over varkens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 15:05

Hallo,
Wij zitten in ons examenjaar. Wij moeten een profielwerkstuk maken over het onderwerp 'Wat kost een varken en wat levert het op?'. Daarbij hoort een enquête, hierbij hebben we jullie hulp nodig. De resultaten van deze enquête blijven volledig anoniem. Het zal ongeveer 5/10 minuten duren.

Het doel is voor ons om te weten te komen wat jullie weten :)

De link: https://www.enquetesmaken.nl/s/81464b0

Alvast bedankt !
Laatst bijgewerkt door liefsmarleen op 13-10-14 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Selena

Re: Enquete over varkens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:07

Ik vul hem in voor je Marleen!

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:08

Wat is precies de bedoeling? Peilen wat wij weten over het varken? Of moet ik een "varkensfokker" zijn om deze te beantwoorden?

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:09

elizexbeau schreef:
Wat is precies de bedoeling? Peilen wat wij weten over het varken? Of moet ik een "varkensfokker" zijn om deze te beantwoorden?

Dit vroeg ik mij ook af, maar ik ben er van uit gegaan dat het is om te kijken wat wij denken wat er met een varken gebeurd.
Ik heb hem in ieder geval wel op die manier ingevuld :P

liefsmarleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 15:10

Het is inderdaad voor ons om te weten te komen wat jullie zegmaar weten :)

Ik heb het er nu bijgezet

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:12

liefsmarleen schreef:
Het is inderdaad voor ons om te weten te komen wat jullie zegmaar weten :)

Ik heb het er nu bijgezet

Top, succes ermee!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:12

Ik ben gestopt. Deels omdat ik niet snap wat de bedoeling van de enquete is.

Maar ben gestopt bij de vraag over of:
bio/massa industrie
biologisch

Wat mij betreft kan je bio en massa niet op 1 berg schuiven en is dit dus geen optie om te beantwoorden dus de enquete afgebroken. Vond de vraag nog al suggestief.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:13

Dank je! Ik ga even invullen! :j

Melanie_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:15

Ik vind het ook een lastige enquete. Gaat het over wat ik denk? Of moet ik de antwoorden weten? Hierover zijn wel feiten te vinden op internet. Daarbij, de vraag welke van de twee productiemethoden ik het beste vind, vind ik ook lastig: gaat dit om dierenwelzijn, vanuit het oogpunt van het varken, of gaat het om de leefbaarheid voor de boer? Of wat ik zou kopen in de supermarkt? De vraag is ook sturend: bio-/massa-industrie heeft een negatieve lading, beter zou zijn bijvoorbeeld gangbaar vs. biologisch (hoewel er veel meer mogelijkheden zijn). De laatste vragen vind ik wel goed: hier wordt echt om een mening gevraagd, hierbij is duidelijk vanuit welk oogpunt ik het antwoord moet invullen.
Heb de enquete wel voor je ingevuld!

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:18

Enquête in gevuld voor je. :) ben benieuwd naar de uitkomst

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:24

Ik heb hem ingevuld, ik vraag me alleen af waarom hebben jullie niet gevraagd wat mensen denken dat een varken per kilo opbrengt? Daarmee krijgt je heel mooi in beeld wat het verschil is tussen prijs voor boer en prijs in supermarkt. Per kilo krijgt een boer nu rond €1,32 en ze kunnen daar niet van rondkomen.

liefsmarleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 18:45

Iedereen bedankt voor het invullen! Echt super dat er al zoveel mensen hebben meegedaan :D

Verder hebben we nog nooit een enquete hoeven te maken dus er valt nog veeel te leren.
Wij hebben niet zó diep nagedacht over wat anderen erover zouden denken, wij vonden dat de bio en massa industrie zo goed als overeen kwamen en hebben ze daarom bij elkaar gezet.
Het is de bedoeling dat je gewoon invult wat je denkt, wij dachten dat dit altijd bij enquetes zo was, en dus niet de antwoorden zou opzoeken op internet.
Er zullen zeker nog meer vragen zijn die heel nuttig zouden zijn geweest maar die wij simpelweg gewoon over het hoofd hebben gezien :)

Verder bedankt voor de tips !

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 19:18

Ik heb hem ook voor je ingevuld! Best interessant onderzoek, laat je nog weten wat je eindconclusie is?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 19:44

Citaat:
Er zijn 2 verschillende soorten producties. De bedoeling van de bio/massa-industrie is zo veel mogelijk pure winst te halen. Bij biologische landbouw lopen de dieren vrij in de wei rond en gaan in de avond naar de stal. Welke van deze twee productiemogelijkheden vindt u het beste?

Ik vond deze vraag onvolledig en niet helemaal correct. De stelling dat de bio/massa-industrie uit is op pure winst en biologische varkenshouderij dit blijkbaar doen zodat (er staat bio landbouw!) zodat de varkens in de wei rond kunnen lopen vind ik zeer zwart wit.
Ook biologische varkensbedrijven zijn uit op winst en dat is logisch, want het is hun broodwinning. Daarbij zijn er best wat bio/massa varkenshouders die wel biologisch zouden willen worden als dit financieel haalbaar is. Zo'n omschakeling is een hele dure investering en zolang de consument liever minder betaald voor een stukje varkensvlees uit de bio industrie dan meer voor een stuk biologisch varkensvlees, zal het in veel gevallen niet rendabel zijn.

Daarnaast is weidegang voor biologische varkens niet verplicht, uitloop in de open lucht wel (http://www.skal.nl/bio-veehouderij/vark ... -pagina-2/).

Ook is het niet alleen het één of het ander. Er zijn ook bedrijven waar de varkens wel vrije uitloop hebben naar buiten, maar niet biologisch gevoerd worden. En in dat geval mag je je bedrijf en het vlees niet biologisch noemen.

Ik vind het een leuke enquête, maar ik zou wel even goed alles nalopen of het klopt. Ook mis ik bij sommige vragen de mogelijkheid om een toelichting te kunnen geven.
Ik weet de letterlijke vraag niet meer, maar het ging er om of biologisch vlees beter is dan bio-industrie en een vraag die ging over het verbieden van bio-industrie varkensvlees.
Ik vind vooral die laatste vraag erg 'simpel' overkomen. Ik mis een stukje over of consumenten weten wat het inhoud voor boeren om om te schakelen van gangbaar naar biologisch.
En ik zou het interessant vinden om te weten of consumenten op de hoogte zijn van de wetgeving binnen de varkenshouderij.

Ik vind de opzet leuk, maar ik zou hem wel uitgebreider maken en de mogelijkheid geven om toelichting te geven. Ook denk ik dat het interessant is om te vragen aan een x-aantal biologische varkenshouders en een x-aantal gangbare varkenshouders de enquête in te vullen. Die uitslag kan misschien ook nog wel eens verassend zijn en leuk om naast de uitslag van de gemiddelde 'burger' te houden.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 21:00

Ik heb het net ingevuld, ben ook benieuwd naar de uitslag.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:17

Klopt het dat hij nu gesloten in?

liefsmarleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 14:05

Sorry dat ik het nog niet vermeld had maar hij is idd net gesloten. Er waren al veel deelnemers en we zijn nu bezig met het te verwerken :)

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 14:16

Ah oke, top!
Ik dacht misschien ging er iets fout, dus ik dacht ik zeg het even :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 13:32