sociale studies, SPH of MWD?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mirashiba

sociale studies, SPH of MWD?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 22:51

Ik zit nu in 6VWO en dus wordt het tijd om een studie te gaan kiezen.
Ik zit te twijfelen tussen Sociale Studies, MWD (maatschappelijk werk en dienstverlening) en SPH (sociaal pedagogische hulpverlening).

Ik ben van plan om naar open dagen en meeloopdagen te gaan.

Ik hoorde dat oa op de fontys iedereen begint met Sociale Studies en dat je na een jaar/2 jaar pas kiest voor MWD of SPH. Helaas kan ik dit niet terugvinden op sites van andere scholen, dus ik vroeg me af;
Zijn er hier misschien mensen die een van deze studies doen en hier meer over weten te vertellen? Pb me dan of laat een reactie achter alsjeblieft.
Ik heb de HAN in Nijmegen in gedachte. Studeer je daar toevallig? Dan zou ik graag van je willen weten hoe het je bevalt!

Alvast bedankt!

benangelique

Re: sociale studies, SPH of MWD?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 03:47

Hou je er rekening mee dat kans op werk na deze opleidingen nihil is?

BelleTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 06:00

Ik werk zelf in de verslavings-psychiatrie, waar 1 van deze opleidingen dus gewenst is.
Op dit moment is het nog steeds crime in dit werkveld, alleen maar ontslagen en contracten die niet verlengd worden enzovoorts.
Natuurlijk kan dat over 4/5 jaar best anders zijn, maar het is indd iets om rekening mee te houden.

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 06:47

Ik zit nu 3e jaar mwd op Avans. Ik hoop dat straks met de transities alles wat meer land en er meer banen komen maar vrees dat dat flink tegen gaat vallen.
Ervaring is denk ik het belangrijkste, dus zoek zeker een baantje naast je studie!

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 07:06

Kort gezegd: MWD is gericht op individuele hulpverlening en SPH op groepswerk. Kijk wat je leuker lijkt.

Ik heb (ooit) MWD gedaan en gewerkt als gezinscoach, maatschappelijk werker en als casemanager bij BJZ.

Dat er nu weinig werk in is zou mij er niet van laten weerhouden om een van deze opleidingen te doen. Je weet niet hoe het over 5 jaar is. Het staat wel ontzettend goed op je CV als je iets van vrijwilligerswerk ofzo doet.

cupido2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 07:59

Ik ben derdejaars student MWD op de HU.
Zelf vind ik het een interessante studie en het toekomstige werk vooral erg leuk en uitdagend.

Je moet inderdaad voor jezelf bedenken wat jou meer ligt, individuele hulpverlening (kan ook met gezinnen zijn) of groepen. Op de HU is het zo dat je eerst een basisjaar Social Work hebt. Dit zijn de opleidingen Creatieve Therapie, SPH en MWD samen. Je schrijft je vooraf wel in voor een bepaalde richting, maar mag na een half jaar switchen als blijkt dat je één van die andere opleidingen liever wilt. En ook na een heel jaar kan je nog switchen.

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 14:44

Ik heb MWD op de HAN gedaan. Inmiddels anderhalf jaar afgestudeerd, maar ik ben nog steeds betrokken bij de opleiding. Stuur gerust een pb als je vragen hebt. :)
Laatst bijgewerkt door Liedje op 10-10-14 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 14:50

Ik heb sph op de han gedaan. Ben afgestudeerd in 2010. Als je vragen hebt, mag je me pb'en

Mirashiba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 15:07

super bedankt voor de reacties! ik zal jullie zeker nog pb'en Liedje en ievie.

Sharissael

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 15:10

Ik ben tweede jaars student MWD op de NHL te Leeuwarden.
MWD heeft een breed werkveld en vooral individueel gericht.
SPH is meer de pedagogische, opvoedkundige kant in groepsverband.
Voor vragen mag je altijd PB'en

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 15:13

benangelique schreef:
Hou je er rekening mee dat kans op werk na deze opleidingen nihil is?

Er gaan bij mij van 2 volle klassen uiteindelijk 6 leerlingen maar afstuderen en wij hebben alle 6 een baan gevonden tijdens het afstuderen. Dus dat is niet helemaal waar. In deze zware tijd, waarbij veel mensen werkeloos zijn of juist een ( te) zware baan hebben, is de vraag naar een maatschappelijkwerker groot. veel mensen hebben behoefte aan een gesprek of zitten op het randje van een burn out.

Ik kan je vertellen dat in mijn vakgebied er ook een tekort is. ( MWD, schoolmaatschappelijk werker) dus ik deel je mening niet.

Daarnaast is het momenteel überhaupt moeilijk een baan te vinden, maar TS ga je dromen achterna!

Sharissael

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 15:15

Ik ga indd ook met Nessah mee, ik denk dat het ook ligt aan waar je woont.
Wij hebben momenteel pak hem beet 270 2e jaars MWD studenten, dus ja als die allemaal afstuderen... dan heb je wel ineens heeel veeel MWD'ers

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 19:24

Zeker bij Avans in Breda of 's Hertogenbosch gaan kijken! Het eerste jaar is daar algemeen, dus gewoon
sociale studies, in het laatste blok kies je dan een richting: MWD, SPH of CMV. Je kan dan dat hele blok
nog wisselen als de richting toch niet helemaal bevalt.
Het hele jaar door krijg je genoeg mogelijkheden en informatie om te ontdekken welke richting het beste
bij je past. :j

Ik zit nu zelf op Avans in 's Hertogenbosch op school, in het tweedejaar van CMV. Het is een fijne,
kleinschalige locatie waar je de meeste docenten goed kent. Persoonlijk vind ik dat erg prettig! Over
het algemeen ben ik ook erg tevreden over de gang van zaken, alles is goed geregeld. :) Voor meer
vragen mag je altijd PBen!

Over de toekomst wat betreft banen durf ik geen uitspraken te doen.. Momenteel gaat het in veel
vakgebieden slecht als het gaat om banen.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:27

Ik heb een jaartje MWD gedaan op Avans Breda!
Het eerste halfjaar lopen de vakken MWD, SPH en CMV gelijk aan elkaar; hierna krijgt iedere opleiding een specifieker vakkenpakket.
Echter ben ik dus na het eerste jaar gestopt omdat het niet helemaal mijn ding was en ik vreesde dat de garantie voor een baan nihil was.

Maar in grote lijnen moet je bij SPH denken aan:
werken met groepen(therapieën), mensen helpen die begeleid wonen, werken op een woongroep etc.

Bij MWD is het meer:
een-op-een-gesprekken voeren met cliënten en hun hier in verder helpen, wellicht werken bij Jeugdzorg, maar vaak met het individu.

(Dit is in groffe lijnen en al anderhalf jaar terug voor mij , dus als iemand me wilt corrigeren.. ga je gang :D )

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 08:06

Ik zit zelf in het laatste jaar van SPH op Hogeschool Rotterdam. Ik weet dat je hier een jaareactie hebt dat OPGM heet, dan doe je een combinatie en kies je aan het eind van het jaar voor SPH, CMD, MWD of pedagogiek. Ik zou voor SPH of MWD inderdaad gaan, dit zijn cono-beroepen en dat wordt steeds meer een vereiste bij veel instellingen.

Het werkveld is op dit moment een slachtveld met ontslagen en groepen die sluiten. Er zijn ook veel externe vacaturestops waardoor je alleen kan solliciteren als je al in de instelling werkt. Hoe dit over 4 jaar is weet ik niet, er gaat natuurlijk een hoop veranderen vanaf 2015.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 08:37

Ik zit in het laatste jaar Social Work in Sittard. Dat is Maatschappelijk werk, Sociaal Pedagogisch Hulpverlener, Sociaal agoog en Cultureel Maatschappelijk agoog.
Ik heb het uitstroomprofiel Sociaal Pedagoog gekozen wat mij dus een soort SPH'er maakt.

Voor de MW'er weet ik niet meer hoe het zit, ik als SP'er werk vanuit:
-Systeemtheorie: dat gaat over gezinnen of groepen mensen (systeem) en hoe deze elkaar beïnvloeden en hoe jij als hulpverlener daar weer invloed op uit kunt oefenen om iets te veranderen binnen een mens of systeem.
-cognitief-gedragsmatig: heel kort door de bocht het belonen en/of bestraffen van gewenst en ongewenst gedrag (Pavlov valt daar bijvoorbeeld onder)
-creatief-agogisch: het werken met middelen zoals Muziek/beeldend/drama/sport en spel met een specifiek doel (dit is mijn persoonlijke favoriet, hieronder zou je ook het werken met dieren kunnen scharen, daar ben ik nu mee bezig)
Dat zijn de drie hoofdstromen van mijn werk. Ik heb stage gelopen op een zorgboerderij, waar ik te maken kreeg met een groep mensen met een psychiatrische achtergrond. Ik heb ook veel individueel gewerkt en ik heb ook met mensen gepraat. Het is allemaal niet zo zwartwit als het lijkt:)

Ik weet niet of je bekend bent met de participatiewet en Wet Maatschappelijke Ondersteuning?
Deze zijn namelijk van grote invloed op ons werkveld. Jij als SPH'er maar ook MW'er krijgt door deze wet steeds minder direct cliënt contact en steeds meer contact met de buurt en vrijwilligers. Het is namelijk zo dat wij hulpverleners veel te veel geld kosten als wij iets met de cliënt/klant doen. Ik plaats daarvan halen we een groepje vrijwilligers bij elkaar, vertellen aan hen wat ze kunnen doen waarna zij dat met de cliënt gaan doen. De geldschieters zitten niet meer bij de landelijke overheid maar bij de gemeente. Die hebben nu nog steeds geen idee wat op hen af komt en veel instellingen raken alvast (terecht) in paniek. Gemeenten hebben geen kennis en kunde om dit nu zo eventjes goed vorm te geven terwijl het er over een paar maanden al moet zijn. ze hebben geen idee welke instellingen/organisaties er binnen hun gemeenten zijn en al helemaal geen idee wat die dan allemaal doen. Dus is het nu voor veel bedrijven afwachten of ze er überhaupt nog mogen zijn na de kerst.(alles even kort door de bocht)
Je komt in een klimaat terecht waarin er hetzelfde of meer gedaan moet worden met veel minder mensen en veel minder tijd (das eigenlijk in elke sector wel zo). Dat vraagt hele creatieve oplossingen en een grote veerkracht van jou als professional.

Onze school (Zuyd) gaat mee in deze tendens door het afschaffen van de profielen (SP/MW bestaan niet meer). De nieuwe studenten worden breed en generiek opgeleid. ze leren communiceren, creatief denken, werken met middelen zoals muziek/drama/beeldend/sportenspel. Van alles wat dus.
Dat heeft ook zo zijn voordelen. Ik als SP'er kan niet zeggen tegen iemand die heel veel behoefte heeft om met iemand te praten: nee wacht jij maar even dan bel ik even een maatschappelijk werker voor je.
Net zoals die MW'er niet kan zeggen: ik weet dat de problemen in je gezin spelen, maar dat betrekken we er niet bij omdat ik geleerd heb dat ik gesprekken met JOU moet voeren. Je bent altijd wel een beetje kader overstijgend bezig. Nadeel is dat daardoor mijn paradepaardje: het creatief-agogisch werken niet meer zo breed gedoceerd wordt als voorheen omdat dit wel typisch SP is schijnbaar. (ben ik het persoonlijk niet helemaal mee eens)

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 08:52

Als je VWO afrondt, waarom dan kiezen voor een HBO? Ben gewoon even nieuwsgierig... :)

Mirashiba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 08:57

Dankjewel voor alle reacties weer, ik schiet er veel mee op. :)

Tink89; ik doe vwo niet heel gemakkelijk en ik vind de universiteit veel te theoretisch en te weinig praktijk.

NLieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 19:02

Ik volg momenteel de studie Sociale Studies aan de Fontys in Eindhoven :) Ik ben nu derdejaars studente en heb het nog steeds ontzettend naar mijn zin!

De studie is in de loop van de jaren erg veranderd. Toen ik me aanmeldde voor de opleiding, bestond de studie nog uit MWD, SPH en CMV. Nu is dat niet meer het geval. Wij hebben kunnen kiezen uit vier afstudeerrichtingen: GGZ-agoog, Licht verstandelijk beperkten-werker, Maatschappelijk Agoog en Jeugdzorgwerker. Nieuwe studenten kunnen de richting LVB-werker echter niet meer kiezen.
Het eerste jaar houd je je vooral bezig met kennis op heel veel gebieden zoals psychologie, filosofie, andragogiek, pedagogiek en sociologie, maar ook vakken als rechten, onderzoek en politicologie komen aan bod. In het tweede jaar ga je je oriënteren op de afstudeerrichtingen en aan het einde van het jaar maak je je keuze voor één van de richtingen. Het is echter niet verplicht om één richting te kiezen, je kunt ook breed afstuderen.

Ik heb zelf ook VWO gedaan. Mocht je vragen hebben over hoe die schakeling VWO - hbo voor mij was, mag je me altijd even een pb sturen! (En voor andere vragen natuurlijk ook ;-)) Sinds september loop ik stage en daar kan ik genoeg uitdaging en verdieping vinden :) Leuk om alles wat je geleerd hebt in de eerste twee jaar toe te kunnen passen in de praktijk!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 17:19

ergotherapie is ook een sociale studie, met best wel een grote kans op werk na afstuderen?