Afstuderen, maar spelling nog niet goed kunnen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dala8

Afstuderen, maar spelling nog niet goed kunnen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 17:23

Ik zit met een probleem. Ik ben nooit goed geweest in Nederlands en dan met name spelling.
Ik schrijf regelmatig woorden dubbel, draai letters om, zinnen kloppen niet en d's en t's worden altijd verkeerd gebruikt.
Nu ben ik bezig met afstuderen en krijg ik constant van docenten terug dat ik iets aan mijn spelling moet doen.
Mijn scriptie laat ik lezen door een collega op mijn onderzoeksplek. Maar ik heb natuurlijk nog genoeg andere verslagen die ik moet inleveren. In mijn nabije omgeving kan ik niet zo iemand bedenken die mijn andere verslagen kan lezen en deze wil ik ook niet door zo maar iedereen laten lezen. ( ik doe opleiding tot creatief therapeut drama en de verslagen zijn vaak erg persoonlijk) En ik moet het natuurlijk uiteindelijk ook zelf beter kunnen.

Ik wil graag mijn Nederlands verbeteren, maar hoe? Wie heeft er ideeën/tips.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 17:24

Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 09-10-14 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 17:25

Heb je er ooit wel eens goed les voor gehad?
Anders zou je kunnen kijken voor een korte cursus.

Dala8

Re: Afstuderen, maar spelling nog niet goed kunnen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 17:27

Ik heb al vanaf de basisschool er extra les in gehad. Mijn moeder is zelf juf en heeft het uit den treure vaak aan mij uitgelegd. Maar ergens blijft het niet hangen, of ik zie het gewoon niet. Ik ben nooit getest op dyslexie, maar zit er steeds meer aan te denken om mij daar wel voor te laten testen.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 17:28

Het helpt soms om een dag niet naar je verslag te kijken, als je er dan twee dagen later naar kijkt, kijk je er weer met een frisse blik naar en zie je vaak dingen die je eerder gemist hebt. Kijk eens of je nu fouten kan vinden in een eerdere (niet nagekeken) versie van een oud verslag?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 17:30

iedere fout uitzoeken waarom je die fout gemaakt hebt en wat de regel erachter is..

d en t's zijn ezelsbruggetjes voor als je die consequent toepast hoef je daar geen fouten in te maken (geen excuus als je het vervangt door lopen/horen.. dan hoor je of er een t achter de stam moet of niet.. en de stam kun je opzoeken).

de regels waar je vaak mee de mist ingaat duidelijk uitschrijven (met de hand dus, dan onthoud je het beter) en naast je pc leggen, zodat je er iedere keer mee geconfronteerd wordt.

daarnaast, spellingscontrole aanzetten.. letters omdraaien en inleveren, dat zou niet hoeven gebeuren, de meeste zaken worden door je spellingscontrole aangegeven. Niet kloppende zinnen kun je alleen maar eruit halen als je je werk enkele dagen laat rusten voor je er opnieuw inkijkt.. anders lees je namelijk alleen maar wat je in je gedachten had om te schrijven..

De meeste fouten die je aangeeft, zijn vooral te wijten aan 'gehaast' (geen tijd om het op een later tijdstip opnieuw door te kijken) willen schrijven en het niet toepassen van hulpmiddelen (ezelsbruggetjes, spellingscontrole, woordenboek).

veel lezen en met name veel leren over taal. als je niet weet waarom iets geschreven wordt zoals het geschreven is, dan zoek je dat uit op internet. als je actief met taal bezig gaat leer je vele malen sneller om het ook correct toe te passen.

----

ook ik maak fouten met d en t af en toe.. maar dat is puur slordigheid en luiheid om het even te controleren met het ezelsbruggetje.

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 17:31

Ik ben dyslectisch en ik gebruik bijvoorbeeld een voorleesprogamma, niet bijzonder prettig om reflectie verslag 'voorgelezen' te horen maar ik haal hierdoor soms wel fouten eruit.
Vind dit prettiger werken dan als ik het zelf voorlees, want ik lees gewoon dan woorden erbij die er dus niet staan.

Maar goed of je nou dyslectisch bent of niet, tijdens mijn afstuderen moest er ook een taalkundig kloppend verslag liggen. Dus ik heb het toch laten doorlezen door iemand en als laatste door een professioneel iemand die er een bedrag voor vroeg. Het is niet anders, ik ben er wel door afgestudeerd.
Laatst bijgewerkt door 8Eveline op 09-10-14 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 17:32

MaudiW schreef:
Ik heb al vanaf de basisschool er extra les in gehad. Mijn moeder is zelf juf en heeft het uit den treure vaak aan mij uitgelegd. Maar ergens blijft het niet hangen, of ik zie het gewoon niet. Ik ben nooit getest op dyslexie, maar zit er steeds meer aan te denken om mij daar wel voor te laten testen.

ook met dyslexie wordt er bij een afstuderen 'foutloos' Nederlands verwacht. Men leert je alleen omgaan met de tools die je kunt gebruiken en je moet jezelf dan nog harder aanleren alle tools en hulpmiddelen te gebruiken die je kunt gebruiken. In sommige gevallen krijg je alleen iets meer tijd om hetzelfde af te leveren als iemand zonder dyslexie. En je kunt eventueel bepaalde hulpmiddelen vergoed krijgen.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 17:33

Tsja, het zijn nogal verschillende problemen waar je mee kampt.

Dubbele woorden is een kwestie van te snel schrijven. Neem bewust pauze na iedere zin die je typt en lees hem nog eens woord voor woord hardop voor, dan haal je de dubbele woorden er uit.

Omgedraaide letters is vaak te wijten aan te snel typen of aan dyslexie. Gelukkig haalt de spellingschecker van word dit er gewoon uit.

d's en t's is grammatica, en kun je dus stampen. Ga bij ieder werkwoord bewust na welke regel je moet gebruiken, en je kunt er bijna geen fouten in maken.

Kromme zinnen is eigenlijk nog het lastigste. Dit heeft vaak te maken met dat je nog niet helemaal helder hebt wat je precies wilt zeggen. Hiertegen kan het heel erg helpen om per alinea in steekwoorden op te schrijven wat er moet komen te staan, en dan dit pas uit te gaan typen.

En daarnaast inderdaad: een verslag weg leggen, en er 2 dagen later terug naar kijken helpt heel erg om onduidelijkheden er uit te halen.

Verder weet ik niet hoe goed je engels is, maar ik heb op http://www.coursera.org een cursus scientific writing gevolgd (in het engels) waar ik veel baat bij heb gehad. Deze cursus focust erg op het verbeteren van tekst (in plaats van het meteen goed opschrijven).

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 17:40

Je hebt ook een website, beterspellen.nl, waar je dagelijks een oefening kunt krijgen. Wellicht heb je daar iets aan?

jaap_2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 17:44

www.beterspellen.nl

Ideale website, dagelijks 4 korte oefeningetjes waar je ongeveer 2 minuten mee bezig bent. Het gaat over allerlei spellingsonderwerpen dus alle onderdelen komen aan bod. Na het maken van de 4 vragen krijg je gelijk feedback en staat er per vraag ook uitgelegd waarom het goed/fout is, met vaak nog een verwijzing naar een grotere uitleg. Je kunt 'm 'abonneren' waardoor je elke ochtend een herinneringsmailtje krijgt met daarin de directe link naar de test van de dag

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 17:58

Bedankt voor alle tips! Ik heb mij aangemeld bij beterspellen.nl En direct de eerste vragen van vandaag gedaan. Alle 4 goed :P

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 20:43

MaudiW schreef:
Bedankt voor alle tips! Ik heb mij aangemeld bij beterspellen.nl En direct de eerste vragen van vandaag gedaan. Alle 4 goed :P

Als het te makkelijk gaat zou je voor een niveau hoger kunnen gaan.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 13:42

Leuke tip!