Kan ik dit aan mijn werk vragen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Kan ik dit aan mijn werk vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 14:33

Hallo iedereen,
Ik werk 1 a 2 keer per week in een restaurant. Ik was altijd glazen, dit moet met een spons met daar zeep op. Dat sponsje met zeep heb ik dus een paar uur lang in mijn rechterhand. Wat is dus het probleem: ik ben allergisch voor de zeep. Ik heb hier al een tijdje last van, maar elke avond smeerde ik eczeem zalf op mijn vingers, want daar kreeg ik dus uitslag en bultjes. Toen ging het dus nog wel redelijk, maar nu word het steeds erger. Het is vooral aan mijn middelvinger, hij is rood, dik, er zitten heel veel kleine doorzichtige bultjes en een wat groter geel bultje. Erg lekker dus :') Het ziet er dus in ieder geval erg lelijk uit, maar het doet ook erg zeer. Ik merk het met typen of iets pakken, daarnaast kan ik hem niet recht houden, omdat dat erg zeer doet door al die bultjes, staat het soort van strak o.i.d.

Het is dus het zeep van de glazen waar ik allergisch voor ben, maar ook de zeep waarbij de tafels schoon mee moeten gemaakt worden. Ik heb al gehoord van iemand die ook allergisch is voor de zeep van de tafels.

Ik heb overigens al geprobeerd een handschoen aan te doen bij het wassen, maar dat is heel irritant omdat je die telkens aan en uit moet doen als je de glazen ergens anders neer moet zetten om te drogen. Dus dan moet je elke 5 minuten de handschoen aan en uit doen, en als hij nat is gaat dat niet zo makkelijk.

Maar goed, kan ik aan mijn werk vragen of ze z.s.m. nieuwe zeep willen kopen, of denken jullie dat dit niet kan aangezien ik maar 5-10 uur per week werk?

Autumnn

Re: Kan ik dit aan mijn werk vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 14:35

Ja natuurlijk kan je dat vragen.. vind dat ze daar zelfs wel rekening mee mogen houden. :)
en als ze nee zeggen gewoon even je hand laten zien!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 14:37

Ik weet niet wat voor 'n handschoen je geprobeerd hebt, maar als je zo'n dunne latex gebruikt (het is wel even wennen!) dan kun je daar ook andere dingen mee zoals de glazen ergens anders neer zetten!
En je zou het altijd aan je leidinggevende aan kunnen geven dat je er zo'n last van hebt, wie weet met wat voor 'n oplossing hij/zij komt en misschien een ander zeep mogelijk!?

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 14:38

en van die plastieken handschoentjes? Die zijn net als een 2e huid, kun je gewoon even mocht het nat zijn je handen drogen aan een handdoek en dan de glazen wegzetten.

Maar vind wel dat je om nieuwe zeep kan vragen als je er uitslag van krijgt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 14:40

Als er meer mensen met klachten zijn, zou ik jullie vraag 'bundelen'. Voor alleen een kracht voor 5 a 10 uur in de week heb je kans dat ze het anders teveel gedoe vinden.
(Ik weet niet of ze het in grootverpakking of bij een bepaald bedrijf bestellen. In kleine verpakkingen zou het waarschijnlijk geen probleem zijn :) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 14:44

Wij hebben inderdaad van die plastic handschoentjes, maar die zijn met poeder o.i.d, dus dan ben ik bang dat dat dan weer aan de glazen komt.

Volgens mij hebben ze wel een aardige voorraad van die flessen, maar ik weet niet precies hoeveel ze er nu hebben. Ik vind het zo banketstaaf om het te vragen als ze er iets van 10 nog hebben staan..

loenloen

Re: Kan ik dit aan mijn werk vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 14:59

Ik zou het gewoon vragen hoor. Het is ook niet heel erg fris als jij met een hand met bultjes etc daar staat af te wassen, ivm hygiene etc! Weten ze al dat je er allergisch voor bent?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 15:04

mailun89 schreef:
Ik zou het gewoon vragen hoor. Het is ook niet heel erg fris als jij met een hand met bultjes etc daar staat af te wassen, ivm hygiene etc! Weten ze al dat je er allergisch voor bent?

Klopt, dat is het ook.

Bij mij op het werk zijn handschoenen (bij een wondje/kapotte) handen gewoon verplicht.
Je kunt ze gewoon aanhouden en afdrogen/wassen zoals je met je eigen handen zou doen.

Dat "poeder" is alleen om ze makkelijk aan te kunnen trekken en kan geen kwaad als er wat op de glazen terecht komt (minder vies dan je kapotte huid).
Daarnaast komt er maar weinig poeder uit als je hem eenmaal aan hebt (en aan houdt).

Gittta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 15:09

Hoi TS,

Hier heb ik ook last van. Ik vind het zelf niet de moeite waard om dat te vragen, maar ik wil mensen er altijd zo min mogelijk mee lastig vallen Bovendien hoef ik niet altijd en zeker niet de hele avond met die zeep aan de gang. Als ik wel moet schoonmaken zorg ik óf dat iemand anders het doet, óf ik doe idd van de latex handschoentjes aan.

Je zou het wel kunnen vragen denk ik, als jij er zo direct en gedurende de hele avond met je handen in dat sop staat is het niet zo handig als je daar allergisch voor bent.

Ik ben het wel met Chayenne eens, bundelen geeft meer kans van slagen.

Je zou ook nog zelf echte afwashandschoenen mee kunnen nemen, dan kun je de glazen ook ergens anders neer zetten zonder dat je bang hoeft te zijn dat er van dat poeder op de glazen komt.

Ik hoop dat je eruit komt!
De uitslag is heel vervelend! :(:)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 15:14

De "poeder" handschoenen zijn vaak van latex, die moet je niet hebben. (zijn op de lange termijn schadelijk zie link https://www.clearmark.eu/nl/nieuws/Veiligheidsnorm-nodig-voor-nitrosaminen-in-latex-handschoenen)

Als ik jou was zou ik vragen om nitril handschoenen, deze zijn veilig en zullen je vingers beschermen tegen de zeep.

Ik denk dat ze hier eerder in mee zullen gaan dan andere zeep, vaak hebben ze contracten met leveranciers en/of wie zegt dat andere zeep geen allergische reacties veroorzaakt.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 15:29

Je kan vragen of ze poedervrije nitrile handsschoenen beschikbaar willen stellen.

Meeste van de 'chirurgen' handschoentjes zijn met poeder en van latex standaard. Nitril heeft het voordeel dat het dunner is, minder snel scheurt en doordat het dunner is dus vingergevoeliger.
Grote kans dat je daarmee wel kan werken en die ook aan kan laten.

Met glazen wegzetten kan je ze gewoon net als normaal je handen afdrogen.

Vragen om de zeep te vervangen is wel mogelijk maar wordt denk ik gezien je aantal uren niet snel ingewilligd, bovenstaande is geen grote uitgave voor een bedrijf en kan jou wel verlichting brengen.

Edit: zie net dat de post boven mij van gelijke strekking is, haha.

loenloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 15:56

Brainless schreef:
Klopt, dat is het ook.

Bij mij op het werk zijn handschoenen (bij een wondje/kapotte) handen gewoon verplicht.
Je kunt ze gewoon aanhouden en afdrogen/wassen zoals je met je eigen handen zou doen.

Inderdaad! Ik heb heel erg veel in de horeca gewerkt en wij waren altijd super zorgvuldig met dit soort dingen.
TS toch even goed navragen en overleggen dan maar denk ik! Of ze moeten je iets anders laten doen...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 16:18

Overleg met de baas; ze willen ook niet dat jij ziek wordt.
Leg het probleem uit en bedenk samen een goede oplossing. ze bijten niet hoor :D