Bedrijf houdt zich niet aan afspraken..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sababber

Bedrijf houdt zich niet aan afspraken..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 15:08

Ik ben een beetje ten einde raad..

Even een snelle situatie schets:

Ik heb afgelopen zomer 5 weken gewerkt om mijn studie te kunnen betalen etc. Gewoon een centje achter de hand te hebben.. toen heb ik afgesproken dat ik daar voor vakantiewerk kwam en dat de baas voor mij een tijdelijk contract zou laten opstellen..

Ik had al 3 weken gewerkt in afwachting van het contract en er kwam maar niks. Dus ik heb aan mijn baas gevraagd of hij nog aan dat contract had gedacht en wanneer dit er zou komen. Ja daar was hij wel mee bezig.. maar hij was het even vergeten. Dat contract is er nu nog niet!

Toen begon ik langzaam aan toch ook financieel wat achter te lopen omdat ik een auto had gekocht en heen en weer reed en nog geen centen had gezien. Toen begon hij over een voorschot dat ik zou krijgen.

augustus liep op het einde en ik had nog niks gehad. Uiteindelijk op 29 augustus idd een voorschot ontvangen. terwijl ik inmiddels al klaar was met mijn werk. hij zei toen dat ik de rest eind september zou krijgen maar ik heb tot nu toe nog niks ontvangen! -O-

Ik kan hier ontzettend slecht tegen en het werkt me echt op mijn zenuwen omdat ik voor mijn gevoel geen poot heb om op te staan.. Wat moet ik nu doen? De man bellen? Appen? Mijn collega benaderen en vragen of zij wel loon heeft gehad? Ik weet het even niet meer.. Wat moet ik zeggen tegen hem? Ik wil duidelijk zijn maar ik moet hem wel een beetje te vriend weten te houden.. :+

Help!

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 15:16

niet slim, dat je niet gelijk hebt gestaan op een contract.
Maargoed ik zou nu bellen en het gesprek stiekem opnemen, als hij toezegt heb je in elk geval wat.
Appen zou ik niet doen, vind dat niet zakelijk overkomen.

BigOne

Re: Bedrijf houdt zich niet aan afspraken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 15:20

Erg vervelend maar een goede les voor de volgende keer. Misschien dat je een advocaat oid kent en die een brief kunt laten schrijven of dat je zelf een officiele brief kunt schrijven, daarin dat je je achterstallige salaris en reiskosten vordert. Binnen een week na ontvangst van de brief ( aangetekend versturen) geld op je rekening en anders volgen er officiele stappen van jou kant, misschien trapt hij er in.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 15:22

Afgezien van het feit dat werken zonder contract te hebben niet echt slim is.

Niet appen, dat is onpersoonlijk en bovendien naar mijn idee erg afwachtend. Collega heeft al helemaal niks ermee te maken, je kan wel eens informeren omdat je samen sterker dan alleen staat. Maar in wezen is het iets tussen jou en jouw baas.

Heb je mogelijkheid om langs te gaan en gewoon het gesprek aan te gaan wat en waar het fout is gegaan waardoor je nog geen loon hebt? Probeer vooral niet aanvallend te zijn, immers kan je maar beter de goede vrede bewaren als je nog geld moet krijgen :+ Dus doe samen willen kijken naar en oplossing.

Als hij dan alsnog niks onderneemt een termijn stellen, en daarna kijken of je viavia officieel zoals bovenstaande bokker noemt kan gaan handelen via oa aangetekende brief.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 15:24

mystery1980 schreef:
Maargoed ik zou nu bellen en het gesprek stiekem opnemen, als hij toezegt heb je in elk geval wat.

Ik stond op een contract.. Maar als iemand zegt dat hij dat aan het regelen is en ook om de nodige papieren daarvoor vraagt neem ik aan dat dat ook zo is. Ik kreeg pas een vermoedde toen ik enkele weken aan het werk was. En met lichte angst om helemaal niks uitbetaald te krijgen als ik een hoop herrie zou gaan maken heb ik me vriendelijk en afwachtend opgesteld.

Maar hoe kan ik zo iets opnemen?

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 15:25

Een contract voor vijf weken?
Geef je het dan op aan de belasting?
Met een contract zit hij aan je vast en dat wil hij natuurlijk niet. Voor zo'n korte periode is dat ook haast niet nodig. Hij moet het dan ook opgeven aan de belasting.
Er is toch ook geen opzeg termijn.

Gewoon netjes blijven. En in het vervolg je na iedere week, uit laten betalen. Als dat niet gebeurt kom je niet weer.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 15:27

Caily schreef:
Afgezien van het feit dat werken zonder contract te hebben niet echt slim is.

Niet appen, dat is onpersoonlijk en bovendien naar mijn idee erg afwachtend. Collega heeft al helemaal niks ermee te maken, je kan wel eens informeren omdat je samen sterker dan alleen staat. Maar in wezen is het iets tussen jou en jouw baas.

Heb je mogelijkheid om langs te gaan en gewoon het gesprek aan te gaan wat en waar het fout is gegaan waardoor je nog geen loon hebt? Probeer vooral niet aanvallend te zijn, immers kan je maar beter de goede vrede bewaren als je nog geld moet krijgen :+ Dus doe samen willen kijken naar en oplossing.

Als hij dan alsnog niks onderneemt een termijn stellen, en daarna kijken of je viavia officieel zoals bovenstaande bokker noemt kan gaan handelen via oa aangetekende brief.

De beste man in alleen nooit aanwezig op het bedrijf. Hij is er als hij er is slechts een uurtje en dat verschilt nog al op welke dagen en tijden dus het is moeilijk hem te treffen.

Ik wil hem het liefst even bellen maar wat is wijsheid?
Hoe kan ik het beste voorleggen? Ik ben immers nog steeds afhankelijk. Vragen of hij er nog aan had gedacht om mijn salaris over te maken? daarbij aangeven dat hij had beloofd het in september te betalen en vragen wat er aan de hand is?

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 15:28

Johanna59 schreef:
Met een contract zit hij aan je vast en dat wil hij natuurlijk niet. Voor zo'n korte periode is dat ook haast niet nodig. Hij moet het dan ook opgeven aan de belasting.

Gewoon netjes blijven. En in het vervolg je na iedere week, uit laten betalen. Als dat niet gebeurt kom je niet weer.

Hij beweerde het wel aangegeven te hebben bij de belasting. Maar hoe kan ik dat controleren?

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 15:29

Sababber schreef:
mystery1980 schreef:

Ik stond op een contract.. Maar als iemand zegt dat hij dat aan het regelen is en ook om de nodige papieren daarvoor vraagt neem ik aan dat dat ook zo is. Ik kreeg pas een vermoedde toen ik enkele weken aan het werk was. En met lichte angst om helemaal niks uitbetaald te krijgen als ik een hoop herrie zou gaan maken heb ik me vriendelijk en afwachtend opgesteld.

Maar hoe kan ik zo iets opnemen?

Dat regelen had ik niet langer laten duren dan een dag of 2, dan er weer op terug komen en komt het niet dan stoppen met werken.
Opnemen kun je volgens mij tegenwoordig prima met je mobiele telefoon.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 15:48

Bellen en zeggen dat je dacht dat hij zei dat hij eind september jouw loon zou overmaken maar dat je nog niks ontvangen hebt. Of er iets mis is gegaan. Dan zijn antwoord aanhoren en daarop proberen te sturen dat hij het binnen een week zal regelen bijvoorbeeld. En dan naar een week als er niks is een belletje met dat je nu andere stappen gaat ondernemen omdat het langs deze weg helaas niet werkt.... Soms heb je dan ineens heel snel je geld :=

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 15:51

Mailen en vragen wanneer je het geld krijgt. Als je dingen zwart op wit hebt staan sta je sterker dan mondeling. En de volgende keer wachten met een auto kopen voordat je extra geld hebt.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 16:14

Caily schreef:
Bellen en zeggen dat je dacht dat hij zei dat hij eind september jouw loon zou overmaken maar dat je nog niks ontvangen hebt. Of er iets mis is gegaan. Dan zijn antwoord aanhoren en daarop proberen te sturen dat hij het binnen een week zal regelen bijvoorbeeld. En dan naar een week als er niks is een belletje met dat je nu andere stappen gaat ondernemen omdat het langs deze weg helaas niet werkt.... Soms heb je dan ineens heel snel je geld :=

Zo zou ik het ook doen. Met de vraag of er iets misgegaan is. Dan ben je nog vriendelijk, actie ondernemen kan je daarna alsnog doen.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 21:31

purny schreef:
Mailen en vragen wanneer je het geld krijgt. Als je dingen zwart op wit hebt staan sta je sterker dan mondeling. En de volgende keer wachten met een auto kopen voordat je extra geld hebt.

Ik denk niet dat je het helemaal begrijpt. Zonder auto had ik niet eens kunnen gaan werken. Soms moet je investeren om iets te kunnen bereiken. Ik ben niet iemand die dingen koopt omdat ik het zo leuk vind om het te hebben. Alleen het broodnodige komt hier binnen. In dit geval dus een auto omdat ik anders niet op mijn werk kan komen.

Iedereen bedankt voor het advies. Ik ga morgen bellen. Ik denk namelijk dat ik op mail weinig respons ga krijgen. Ik bel ook niet met mijn mobiele nummer want ik voel het al aankomen dat meneer dan niet opneemt. We zullen het zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 10:53

mystery1980 schreef:

"Stiekem een gesprek opnemen" is niet toegestaan. Daarnaast zou ik inderdaad gewoon vriendelijk bellen, mocht dat niet werken kun je een brief sturen waarin je dreigt met juridische stappen als je het geld niet binnen een bepaalde tijd op je rekening hebt.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 11:08

Johanna59 schreef:

Ook voor vijf weken is een contract van belang. In die vijf weken kunnen zich net zo goed problemen voordoen (zoals we nu zien) en dan heb je geen poot om op te staan. Op mijn werk zijn er in de zomer zelfs contracten voor twee weken. Jij adviseert TS dus om voor korte periodes gewoon zwart te werken? Niet echt een goed idee.

En daarbij, als een bedrijf een regeling heeft waarbij het salaris bijvoorbeeld per vier weken wordt uitbetaald, gaat dit echt niet veranderen voor één werknemer. Niet komen opdagen is gewoon werkweigering. Dikke kans dat je dan helemaal geen cent meer tegemoet kan zien als je zonder contract werkt.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 11:18

Heb je al gebeld?
Hopelijk is het een misverstand en krijg je snel je geld.
Wel heel vervelend dat het zo moet.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 11:30

Vervelend. Heb je getuigen die kunnen bewijzen dat je voor hem heb gewerkt?
Als er iets van bewijs is hangt ie zeker als hij werkzaamheden niet aan de belasting heeft opgegeven. Ik zou hem eerst schriftelijk sommeren dat hij je loon verschuldigd is, het bedrag noemen en zorgen dat hij dit schrijven ontvangt. Kan ook misschien per mail als je er maar een ontvangst en leesbevestiging aan koppelt. Even afwachten en dan pas dreigen met juridische stappen als hij niet reageert. Misschien kun je alvast langs een juridisch loket lopen bij je in de buurt.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 15:22

Kirsha, met jou kan ik praten. Ik ben idd blijven werken omdat als ik werk zou weigeren ik helemaal naar mijn centen kan fluiten. Nu heb ik iig ong. de helft van waar ik recht op heb gekregen als voorschot in augustus. Dat was dan ook niet gebeurt als ik niet meer op kwam dagen.

Kitbits, Ik heb meerdere collega's daar die voor mij kunnen bevestigen dat ik daar gewerkt heb. Ook heeft meneer verschillende camera's opgehangen waar ik op te zien ben dus als het echt uit de hand loopt en er zou spraken zijn van een rechtszaak zou het misschien mogelijk zijn om die beelden te eisen door een advocaat of dergelijke? Verder staat er op mijn betalingsverkeer dat ik dat voorschot heb gehad. Dus bevestiging dat ik gewerkt heb. Ook heb ik in korte tijd in de winkel klanten leren kennen die kunnen bevestigen dat ik daar gewerkt heb en eventueel nog een leverancier.

Ik heb meneer net gebeld. Gewoon vriendelijk gezegd dat ik een "vraagje" had. Toen begon hij al gelijk met verontschuldigen en met dat de boekhouder een eenmansbedrijf is en dat zij op punt van bevallen staat.. Ja, leuk! Maar daar heb ik natuurlijk weinig boodschap aan. Ik heb recht op mijn centen en die wil ik gewoon hebben! Dat heb ik natuurlijk niet op die toon gezegd en me vriendelijk gehouden en gezegd dat ik het geld van de week dan wel zie verschijnen. En gewoon gezegd dat ik bang was dat hij het per ongeluk op een verkeerde rekening zou hebben overgemaakt. Foutje kan gebeuren toch?

Hij zei dat het geld er zo snel mogelijk aan komt met mijn loonstrook voor bij de belasting.

Ik hoop dat dit de enige keer bellen was. En als het er volgende week nog niet is. Tja, dan bellen we nog wel een keer. :$

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 15:49

Ik hoop het voor je. Voorschot?? Dat is wanneer je nog niet een volledige maand heb gewerkt. Anders heet het geen voorschot, kan idd ook als bewijs dienen. Ik zou wel als er niet betaald wordt schriftelijk wijzen op het nog uitstaande loon zodra je een jurist moet gaan benaderen is dat het eerst wat ze vragen of je het al schriftelijk hebt gemeld bij je werkgever, dat kan ook vriendelijk.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 16:04

Ik heb mijn uren een maand terug wel via de mail toegestuurd. Kan dit ook nog als bewijs dienen?
Ik hoop echt dat hij gewoon betaald deze week.

Met dat voorschot ook, ik was in staat naar het bedrijf te rijden en alles in te laden wat van waarde was. Gewoon omdat hij wat hij beloofde niet waar maakte.

Ik kan er zo slecht tegen dat je tegenwoordig wantrouwig moet zijn. Ik ben veel te goed van vertrouwen geweest. Op mijn vaste baan gaat altijd alles zo eerlijk en zonder problemen. En hier moet je maar kijken of je krijgt waar je recht op hebt en of je niet wordt bedonderd waar je bij staat. Mijn collega's daar wilde graag dat ik daar bleef werken en smeken me nu of ik met de december dagen wil komen werken. Maar omdat hij zo'n nare is zie ik dat alleen niet zitten! Omdat het maar de vraag is of ik mn loon wel krijg en ook omdat het zonder enige passie voor het vak of met respect voor personeel is. Voor de rest heb ik het best naar mijn zin gehad met de collega's. Ze zijn allemaal bang van hem en qua arbo zijn er ook wat zaakjes niet in orde. Zou ook nog een leuke dreiging zijn trouwens.. :)* :+

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 18:58

Dat van die boekhouder is natuurlijk complete b.llshit, wedden dat de Belastingdienst zijn centen wel op tijd krijgt?

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 19:08

Kinke schreef:
Dat van die boekhouder is natuurlijk complete b.llshit, wedden dat de Belastingdienst zijn centen wel op tijd krijgt?

Ik vraag me daarom af of mijn collega haar salaris wel heeft gehad. Of dat iedereen (6 man personeel) zit te wachten op salaris. Maar we zullen het meemaken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 19:16

Vraag het eens :)

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 19:20

Ja idd, als het leuke collega's waren kunnen ze dat toch vertellen. Klinkt verder niet best, denk dat de centjes een beetje op zijn.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 19:25

Leg mij eens uit waarom je die man te vriend wilt houden.... Hij is niet bepaald een vriend van je toch? toch maar aangifte doen???