mairead schreef:Ik werk voor KLM (op de grond); ik ben specifiek aangenomen op mijn kennis van vreemde talen. Ik heb geen ambitie om te vliegen, maar misschien heb ik wel wat tips voor je:
Een extra taal (naast Engels, Duits, Frans) is altijd een pré. Spaans bijvoorbeeld is leuk, maar als je iets van Portugees, Russisch of een Aziatische taal kunt, onderscheid je je nog meer.
De vliegdienst is pas opengegaan voor vacatures (inmiddels alweer gesloten). Dit waren misschien 150 plekjes. Een deel van de plekken werd intern opgevuld. Voor extern konden werknemers die nu ergens bij KLM als uitzendkracht werken solliciteren, maar bijvoorbeeld ook mensen die al werkzaam zijn bij andere maatschappijen (als cabine) en dan heb je ook nog meisjes die net van school af komen met MBO toerisme.
In totaal hoorde ik dat er 5000 (!) sollicitaties waren op die misschien 150 vacatures.
Ik weet niet hoe dit met andere Airlines is, maar je hebt bij ons dus heel weinig kans om er tussen te komen...
Ook moeten de sollicitanten aan strenge eisen voldoen: je zichtsvermogen mag bijvoorbeeld niet slechter zijn dan -5. Je mag niet te klein zijn, maar ook niet te lang. Je moet kunnen zwemmen en je moet medisch in orde zijn. Ook moet je voor de sollicitatieprocedure een IQ-test en een competentie test maken. Voor de mensen die dit halen zijn er ook gesprekken (soms in groepsverband) en sowieso 1 gesprek in het Engels.
Sommige mensen hoorden echter al binnen 1 dag na het versturen van hun brief dat ze waren afgewezen al op hun CV alleen....
Als je zonder opleiding wilt binnen komen, raad ik aan om eerst voor een maatschappij of afhandelaar op de grond te gaan werken. Vaak wordt dit tegenwoordig echter met Uitzendkrachten gedaan... (En ik geloof dat die bij ons minimaal MBO 4 moeten hebben!).
Uitzend krachten (bij KLM) moeten ook competentie testen afleggen en alle bestemmingen op de wereld van AirFrance en KLM uit mijn hoofd leren, evenals veiligheidsprocedures. Dit wordt elke 2 jaar opnieuw getoetst.
Nogmaals: ik weet niet hoe het voor andere maatschappijen is, dit is alleen wat ik weet van KLM...
Hee . dankjewel voor je reactie .
maar volgens mij was het bij klm citty hopper anders weet je daar ook wat van ?