vraag : stewardess

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xPlayboy

vraag : stewardess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 15:12

Hallo
ik heb altijd al intresse gehad in stewardess.
maar het is volgens mij niet noodzakelijk om daar een voor opleiding voor te hebben
wie kan mij er iets over vertellen ? ( alles wat met stewardess te maken heeft )

iets over mij
ik ben 18 jaar oud .
heb vmbo niveau 3 gedaan ( kon veel meer maar had er toen de tijd geen zin in .. stom stom stom achteraf ;( )

ik heb in december mijn diploma junior kapper afgerond

ik hoop dat julie iets weten , heb al veel op internet gekeken maar ben benieuwd of er hier mensen zijn die ervaring hebben .

Destination

Re: vraag : stewardess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 15:19

Sowieso zijn er opleidingen voor, dus het lijkt me handig die te volgen zodat je in ieder geval een goede basis hebt. Het lijkt me sterk dat ze je aannemen zonder juiste vooropleiding.

xPlayboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 15:22

google maar eens is echt zo .. als je die opleiding hebt afgerond moet je alsnog door de hele selectie en alles . als je door de selectie heen komt dan krijg je een interne opleiding van een vlieg maatschapij

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 15:28

Ja, dat is toch ook een opleiding? :+ Je hebt er dus wel een opleiding voor nodig, alleen kan je inderdaad het beste de interne opleiding van de luchtvaartmaatschappij zelf volgen. :)

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 15:30

Je moet hiervoor een opleiding volgen, dit doet een vriendin van mij ook. Dus waar je de informatie vandaan haalt klopt niet helemaal...

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 15:34

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 15:40

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 15:44

Volgens mij vragen ze bij luchtvaartmaatschappijen geen specifieke vooropleiding, je moet gewoon aan de eisen voldoen. Even dit van internet geplukt :)
http://beroepen.tio.nl/stewardess/functie-eisen/

Ik volg ook nog even verder mee! Mij lijkt het ook een onwijs leuk beroep, ik ga de opleiding toerisme en recreatie doen. :)

Liezja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 15:55

Je kan me een pb sturen, ik heb de opleiding gedaan.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 15:59

Ik werk voor KLM (op de grond); ik ben specifiek aangenomen op mijn kennis van vreemde talen. Ik heb geen ambitie om te vliegen, maar misschien heb ik wel wat tips voor je:
Een extra taal (naast Engels, Duits, Frans) is altijd een pré. Spaans bijvoorbeeld is leuk, maar als je iets van Portugees, Russisch of een Aziatische taal kunt, onderscheid je je nog meer.

De vliegdienst is pas opengegaan voor vacatures (inmiddels alweer gesloten). Dit waren misschien 150 plekjes. Een deel van de plekken werd intern opgevuld. Voor extern konden werknemers die nu ergens bij KLM als uitzendkracht werken solliciteren, maar bijvoorbeeld ook mensen die al werkzaam zijn bij andere maatschappijen (als cabine) en dan heb je ook nog meisjes die net van school af komen met MBO toerisme.
In totaal hoorde ik dat er 5000 (!) sollicitaties waren op die misschien 150 vacatures.
Ik weet niet hoe dit met andere Airlines is, maar je hebt bij ons dus heel weinig kans om er tussen te komen...

Ook moeten de sollicitanten aan strenge eisen voldoen: je zichtsvermogen mag bijvoorbeeld niet slechter zijn dan -5. Je mag niet te klein zijn, maar ook niet te lang. Je moet kunnen zwemmen en je moet medisch in orde zijn. Ook moet je voor de sollicitatieprocedure een IQ-test en een competentie test maken. Voor de mensen die dit halen zijn er ook gesprekken (soms in groepsverband) en sowieso 1 gesprek in het Engels.
Sommige mensen hoorden echter al binnen 1 dag na het versturen van hun brief dat ze waren afgewezen al op hun CV alleen....

Als je zonder opleiding wilt binnen komen, raad ik aan om eerst voor een maatschappij of afhandelaar op de grond te gaan werken. Vaak wordt dit tegenwoordig echter met Uitzendkrachten gedaan... (En ik geloof dat die bij ons minimaal MBO 4 moeten hebben!).
Uitzend krachten (bij KLM) moeten ook competentie testen afleggen en alle bestemmingen op de wereld van AirFrance en KLM uit mijn hoofd leren, evenals veiligheidsprocedures. Dit wordt elke 2 jaar opnieuw getoetst.

Nogmaals: ik weet niet hoe het voor andere maatschappijen is, dit is alleen wat ik weet van KLM...

xPlayboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 16:09

mairead schreef:
Ik werk voor KLM (op de grond); ik ben specifiek aangenomen op mijn kennis van vreemde talen. Ik heb geen ambitie om te vliegen, maar misschien heb ik wel wat tips voor je:
Een extra taal (naast Engels, Duits, Frans) is altijd een pré. Spaans bijvoorbeeld is leuk, maar als je iets van Portugees, Russisch of een Aziatische taal kunt, onderscheid je je nog meer.

De vliegdienst is pas opengegaan voor vacatures (inmiddels alweer gesloten). Dit waren misschien 150 plekjes. Een deel van de plekken werd intern opgevuld. Voor extern konden werknemers die nu ergens bij KLM als uitzendkracht werken solliciteren, maar bijvoorbeeld ook mensen die al werkzaam zijn bij andere maatschappijen (als cabine) en dan heb je ook nog meisjes die net van school af komen met MBO toerisme.
In totaal hoorde ik dat er 5000 (!) sollicitaties waren op die misschien 150 vacatures.
Ik weet niet hoe dit met andere Airlines is, maar je hebt bij ons dus heel weinig kans om er tussen te komen...

Ook moeten de sollicitanten aan strenge eisen voldoen: je zichtsvermogen mag bijvoorbeeld niet slechter zijn dan -5. Je mag niet te klein zijn, maar ook niet te lang. Je moet kunnen zwemmen en je moet medisch in orde zijn. Ook moet je voor de sollicitatieprocedure een IQ-test en een competentie test maken. Voor de mensen die dit halen zijn er ook gesprekken (soms in groepsverband) en sowieso 1 gesprek in het Engels.
Sommige mensen hoorden echter al binnen 1 dag na het versturen van hun brief dat ze waren afgewezen al op hun CV alleen....

Als je zonder opleiding wilt binnen komen, raad ik aan om eerst voor een maatschappij of afhandelaar op de grond te gaan werken. Vaak wordt dit tegenwoordig echter met Uitzendkrachten gedaan... (En ik geloof dat die bij ons minimaal MBO 4 moeten hebben!).
Uitzend krachten (bij KLM) moeten ook competentie testen afleggen en alle bestemmingen op de wereld van AirFrance en KLM uit mijn hoofd leren, evenals veiligheidsprocedures. Dit wordt elke 2 jaar opnieuw getoetst.

Nogmaals: ik weet niet hoe het voor andere maatschappijen is, dit is alleen wat ik weet van KLM...

Hee . dankjewel voor je reactie .
maar volgens mij was het bij klm citty hopper anders weet je daar ook wat van ?

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 16:13

Ik ben in 2011 aangenomen als stewardess intercontinentaal bij KLM. Echter werk ik er niet... Er ontstond toen door de tsunami in japan een terugval in de verwachte hoeveelheid werk, en uiteindelijk ben ik na drie jaar op de wachtlijst te hebben gestaan hier afgelopen juni vanaf gehaald. Dit doen ze omdat de informatie die ze toen van je hadden, inmiddels 180 graden gedraaid kan zijn.

Ik heb geen specifieke opleiding gedaan, maar ben aangenomen op basis van mijn ervaring, personaliteit, talenkennis en omgang met mensen.

Ik moet zeggen dat ik het een hele nette en correcte sollicitatie procedure vond die bestond uit 3 gesprekken, een rollenspel, een assesment en een gesprek in het engels.

Ik vind het jammer dat het toen zo is gelopen, had graag gevlogen!

Gamova

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 16:19

Ik kan je niet aan specifieke informatie over deze opleiding helpen, maar gezien het feit dat je nog maar 18 bent, wat zou je tegenhouden om een opleiding te gaan doen? Dan heb je het papiertje op zak en lijkt het me veel eenvoudiger! :)

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 16:19

Bij Cityhopper werven ze ongeveer op dezelfde manier.
Procedure werkt ook ongeveer hetzelfde.
Enige verschil is misschien dat je bij City Hopper minimaal MBO 3 moet hebben, geloof ik.
En Duits/Frans/Spaans is een pré. Maar je Engels moet wel behoorlijk goed zijn (de gesprekken vinden daar ook gedeeltelijk plaats in het Engels).

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 16:30

xPlayboy schreef:
google maar eens is echt zo .. als je die opleiding hebt afgerond moet je alsnog door de hele selectie en alles . als je door de selectie heen komt dan krijg je een interne opleiding van een vlieg maatschapij

"Om aangenomen te worden bij luchtvaartmaatschappijen, heb je minimaal een mbo4- of havodiploma nodig. Je vergroot je kansen op een baan daarnaast aanzienlijk door het hebben van de juiste attitude, uitstekende communicatieve vaardigheden, goede beheersing van moderne vreemde talen en een servicegerichte instelling. En dat is precies wat de mbo opleiding Stewardess Receptioniste Hostess je biedt: een erkend mbo4-diploma én de juiste skills voor dit vak."
http://beroepen.tio.nl/stewardess/waaro ... efault.htm

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 15:35

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 15:43

http://www.stewardess-worden.nl

Op deze site is ook aardig wat informatie te vinden en je kan ook via stewardess.startpagina.nl op het prikbord komen, is net vernieuwd, maar over het algemeen kun je daar ook heel veel informatie vinden of zelf vragen.
Die stewardessenopleidingen zijn iig geen vereiste, zou dan eerder tourisme doen, omdat je dan breder opgeleid bent. Maar in principe heb je alleen aan een havo diploma ook genoeg.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 15:57

Ik heb een opleiding tot stewardess gevolgd en daarna een poosje als stewardess gewerkt.
Bij sommige maatschappijen hoef je geen vooropleiding te hebben en krijg je een interne opleiding.
Maar bij de meeste maatschappijen geeft een vooropleiding veel meer voorrang dan mensen zonder opleiding.

Houd er wel rekening mee dat als er een vacature komt er duizenden mensen reageren en je je echt moet kunnen onderscheiden van de rest.
Dus zoals iemand hierboven al zei is een 3e vreemde taal naast Engels/Duits/Frans/Spaans een groot voordeel.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 15:58

In december begint Transavia weer met werven voor volgend seizoen. Ik ben alleen bang dat je nog wat te jong bent. Ze willen meestal wat oudere mensen gezien de ervaring.
Het is een hele strenge en zware selectie. Als ik lees dat er bij KLM al 5000 man zijn geweest bij het aanmelden en er is maar plek voor 150 man, dan moet je echt van de beste kant komen.

Ik wilde ook altijd stewardess worden maar kan door persoonlijke omstandigheden dit niet meer doen...