Een krantenwijk, doen of niet doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Felicxa

Een krantenwijk, doen of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 16:19

Hallo bokkers :) ,

Anderhalve maand terug ben ik 13 geworden, de leeftijd waarop ik dus echt kon beginnen met sparen voor een leuk doel. Namelijk een eigen paardje (maar wel ergens in de toekomst natuurlijk :+ ) Nou wilde ik daar dus mee beginnen, en een kranten/folderwijk leek me een goede manier om wat geld te verdienen. Maar is dat nou een goed idee? Hoeveel verdien je gemiddeld? Hoe lang ben je daar dan mee bezig per keer? Van mijn ouders kan ik hierin geen steun verwachten, mijn spaardoel: dus werken doe je er dan ook maar zelf voor (aldus mijn ouders :+ )

Dus, doen of niet doen? Wat zijn de algemene ervaringen?

Brainless

Re: Een krantenwijk, doen of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 16:20

Bedenk wel dat je "zelfstandige" wordt.
Dit houdt in dat je zelf vervanging moet regelen bij ziekte en vakantie.

Ook kun je op jouw leeftijd dit niet regelen (de meeste jongere doen dat op naam van een vader/moeder of oudere broer).

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 16:22

veel werk voor weinig geld. Folders brengen tussen de 2-4 euro op per keer dat je loopt. Ze beloven een wijk van 1 uur, maar dat is meestal toch echt wel 2 uur. Maar als je 13 bent is de keuze in werk zeer beperkt (of je moet zwart gaan werken).

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 16:24

Ik weet ook eigenlijk niet wat het alternatief is, want de keuze is idd ontzettend beperkt en zwart werken lijkt me nou geen goed idee. Weet ook niet of er nog een verschil zit tussen een folder of een krantenwijk.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 16:24

Je zou het altijd als opstapje kunnen gebruiken. Ik ben ook begonnen met een folderwijk, later met een krantenwijk en toen kon ik in een supermarkt werken. Het is door weer en wind hard werken, maar toch had ik een zakcentje te pakken voor mijn spaarpot. :j
Overigens verdiende het rondbrengen van de Telegraaf beduidend meer dan het rondbrengen van folders.

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 16:28

Ik heb zelf met 13 jaar een folderwijk gehad, eerst reclamefolders en daarna regionale huis-aan-huisbladen. Ik had het baantje ook om geld te verdienen voor het paardrijden te betalen.
Zwaar werk met slecht weer (bouwt karakter hehe). Kan me ook nog goed steigerende fietsen herinneren (volle tas een stoep op). Voordeel is dat je 1x per week (minimaal) moet werken en je dit redelijk zelf kunt inplannen. Mijn reclame kreeg ik bv vrijdagochtend en dit moest voor zondagmiddag bezorgd zijn.
Het vouwen was altijd een ellende, vooral bij de reclamefolders, maar tegenwoordig zit dat al ingepakt en gevouwd in plastic.
Ik zeg, waarom niet? Extra centjes zijn altijd meegenomen. Ook al is het geen vetpot, maarja er is immers weinig keuze voor jouw leeftijd op het moment. Ik heb dit 2 jaar gedaan en met 15 ben ik bladen (Donald Duck enzo) gaan rondbrengen, dat verdiende al een stuk meer.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 16:34

Krantenwijk mag niet, daar moet je ouder voor zijn. Folders verdient bar slecht. Ik zou dan eerder een oppasadresje zoeken ofzo. Dat verdient beter en is een stuk minder zwaar. Hebben je ouders geen vrienden met kinderen?

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 16:53

En van die gratis huis aan huis bladen? Mag dat wel als je 13 bent? Dat verdient wel prima hoor. Ik heb dat tot m'n 17e gedaan en verdiende er ong 5,50 per uur mee. Liep 3 dagen per week en dan had ik per maand zo'n €90-100

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 16:56

Volgens mij wel, dat zat bij mijn krantenwijk er toentertijd wel in i.i.g. Maandag of dinsdag de folders rondbrengen en woensdag de huis-aan-huis.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 16:57

Zorg voor een goede fiets eigenlijk en niet eentje die zo in elkaar floept :')
En als je folderwijkje neemt, je moeder zal zwaar geïrriteerd raken door alle zooi dus tis wel zo handig en lief dat alles meteen opgeruimd wordt en er structuur in zit enz.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 17:08

Ik weet niet waar je woont maar dat speelt ook mee. Ikzelf woon in zuidlimburg in eem dorp (lees; er zit een flinke berg in het dorp en de huizen liggen redelijk ruim uit elkaar). Die folders die ik bezorgde kreeg je op gewicht betaald. Voor mij kwam dat met omrekenen uit op 1,50 per uur, dat vond ik niet de moeite waard om natgeregent en helemaal koud thuis te komen na een hele ochtend krantjes brengen.
Vanaf je 15e mag je beginnen met een echt baantje, en als je zwart gaat werken kun je misschien eerder nog iets vinden.

Ik ben ondertussen 17 jaar en werk in de bediening voor 4 euro per uur. Ben er dus een stuk op vooruit gegaan, dus houd maar ik gedachten dat je steeds beter gaat verdienen. ;)

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 17:35

Woon zelf in omgeving Leiden, dus alles staat hier dicht bij mekaar. Volgens mij mag de krant wel op mijn leeftijd, maar dan niet in de ochtend. Althans, dat is wat google me heeft verteld.

Waar kun je je eigenlijk inschrijven om te gaan lopen? Misschien ook handig om te weten :')

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 17:39

Ik heb kranten gedaan, vreselijk. Nooit meer, was blij toen ik 15 was en bij de Hema kon gaan werken.
Mijn zusje is 14 en werkt in de kassen, misschien kan dit al bij jullie?

Maar ik zal wel gaan werken! Is toch leuk je eigen geld verdienen!? En staat later ook beter :)

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 17:41

http://www.foldersbezorgen.com

Iemand begon over zwartwerken, heb je daar al eens naar gekeken?
Moet je maar eens langsgaan op de groentemarkt ed.
Dat is veel beter betaald dan die stomme foldertjes die je voor €1 rondbrengt ;)

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 17:49

Even gezegd hebben: ik vind het super goed van je dat je bereid bent gewoon te werken voor een droom! En een folderwijk is dan misschien geen vetpot, alle kleine beetjes helpen :j
Ik ken ook wel mensen die bijv in kassen gingen helpen op zaterdag, fruit plukken etc, misschien is dat ook wel leuk!

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 19:38

Bedankt allemaal,

Voor kassen zou ik het een en ander uit moeten pluizen, even kijken hoe ver ik het dan met google schop :)