hoe hebben jullie de studie/opleiding gekozen die je volgt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

jwl

hoe hebben jullie de studie/opleiding gekozen die je volgt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 14:39

ik vind het zo moeilijk he, kiezen wat je wilt.
hoe kiest bokt zijn studie of opleiding?
wist je altijd al wat je wilde worden, wilde gok of via via?

Meraki

Re: hoe hebben jullie de studie/opleiding gekozen die je volgt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 14:41

Ik wilde altijd creatief bezig zijn, in groep 8 had ik dat al voor mezelf besloten. Toen kwamen ook de reclamespotjes op de radio en Tv voor grafisch vormgever.
Nou ja, toen was het hek van de dam :') Dus vanaf groep 8 weet ik al dat ik in de juiste richting zit, of het de juiste functie is.. dát weet ik nog niet. Er zijn zo veel leuke dingen :j

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 14:44

Na een foute keuze (ik mocht van mijn ouders geen tussenjaar doen en wist eigenlijk niets) ben ik heel veel opendagen gaan bezoeken en meeloopdagen gaan doen. Meeloopdagen of proefstudeerdagen hebben mij erg geholpen! Opendagen heb ik nooit zo heel veel aan gehad.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 14:50

Open dagen bezoeken, al vroeg orienteren.

Ik heb MBO interactief vormgeving gedaan, toen een jaartje HBO bedrijfseconomie(foute keuze).
En nu zit ik in het tweede jaar van HIDS in Deventer. Dus weer veel creatief en doen ipv leren.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 14:55

Wilde gok hier :') Ik roep al van jongs af aan 'Iets met groen of dieren, in ieder geval niks met mensen!' en doe nu Sociaal Pedagogische Hulpverlening :)) Ben er dan ook nog niet zeker va of dit de juiste studie is.

Het is erg moeilijk een juiste studie te kiezen hoor, echt al vroeg beginnen met oriënteren want de tijd vliegt en als je een overhaaste beslissing moet nemen is het niks... Veel meeloopdagen etc. bezoeken, echt doen! En je niet door verkooppraatjes over laten halen, op open dagen klinkt alles mooier dan het is.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 14:56

Op de middelbare school kreeg ik bloemschikken, wat mijn ouders erg goed vonden gaan.
Toen ben ik op zoek gegaan naar een fijne school en toen heb ik de opleiding mbo 4 bloem en vormgeving gedaan.
Maar ik kwam er daar wel achter dat ik presenteren en lesgeven ook erg leuk vind om te doen en dat je in een winkel erg hard werkt voor weinig loon.
Dus nu ben ik de HBO bloemsierkunst gaan doen met als doel Docent :)

Dus hopelijk in mijn creatieve vak straks docent.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 15:05

pff ik vind het echt lastig! ik wil heel graag bij defentie of de politie werken maar helaas zijn er haast geen vaccatures vrij -O-

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:08

Ik wil al vanaf mijn 2e of 3e jaar iets met dieren doen. En nu ik in 5Havo zit en de docenten erop hameren HBO te gaan doen, ben ik vorig jaar al met school naar scholen geweest en ook uit eigen beweging dingen opgezocht een heen gegaan. Maar er is helemaal niks wat aansluit bij mijn wensen (veel met dieren doen ipv. over dieren). Mijn moeder en ik zijn er nu wel achter dat ik súper graag naar het Groenhorst in Barneveld wil gaan. Alleen de opleidingen is nog een twijfel: paraveterinair (beter voor mijn lichaam) en dier en managment (wat mijn hart wil).

Amaranth7Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:13

Eclair, dat zijn beide opleidingen waar geen droog brood meer in te verdienen is. Echte pretopleidingen, zou persoonlijk voor iets anders gaan.

Na een ziekenhuisopname wist ik dat mijn roeping in de verpleging zat. :) Ben er zielsgelukkig! En ik was er ook altijd een die absoluut niet met mensen wou werken.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:15

Amaranth7 schreef:
Eclair, dat zijn beide opleidingen waar geen droog brood meer in te verdienen is. Echte pretopleidingen, zou persoonlijk voor iets anders gaan.

Na een ziekenhuisopname wist ik dat mijn roeping in de verpleging zat. :) Ben er zielsgelukkig! En ik was er ook altijd een die absoluut niet met mensen wou werken.

Nou ja, ik hoor ook dat er veel mensen zijn die er een baan aangeboden krijgen? En daarom wou ik ook super graag naar het Groenhorst, dat is een van de beste groen scholen in Nederland.
En ik weet eigenlijk ook niet verder wat ik zou willen -O-

Amaranth7Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:16

Mijn ervaring is is dat dat toch dik tegenvalt en je zo lang op school hebt gezeten om achter de kassa te gaan zitten.

Heb 2 vriendinnen die voor paraveterinair zijn gegaan en beide doen ze nu compleet iets anders.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:17

Amaranth7 schreef:

Dat is toch niet helemaal waar. Als je goed contact blijft houden met stagebedrijven en echt heel veel aan netwerken doet (dat is echt het allerbelangrijkste binnen die sector) heb je redelijk veel kans op een baan. Je moet echter geen goed salaris eisen, want dat krijg je inderdaad niet.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:17

Dan ga ik nú googlen op iets anders met dieren op het HBO (al is dat denk ik wel super lastig)...

ivda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:21

Bij mij heeft het heel lang geduurd, zit nu op de Pabo, opleiding tot lerares basisonderwijs.
Pas in het laatste jaar van de havo ging ik naar veel open dagen. Op een opendag van Inholland Haarlem ging ik kijken voor een andere opleiding, zag de tafel van de pabo, ging even kijken, en werd zeer enthusiast!

(Nu maar hopen dat het inderdaad de goede keus was :o )

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:21

Om eerlijk te zijn ben ik twee studies gestart die achteraf niks voor mij waren. Dus heb het een beetje 'de hard way' uitgevonden. Uiteindelijk heb ik een perfecte studie voor mijn persoonlijkheid, talenten en interesses dus heb er geen moment spijt van. :))

Wat denk ik belangrijk is is dat je wel realistisch kijkt naar waar je talenten en aanleg liggen. Ik wilde altijd advocaat worden, dus ben HBO rechten gaan doen om via een schakel programma een master te kunnen gaan doen. Maar na een half jaar ben ik er achter gekomen dat ik het persoonlijke ontzettend miste.

Het heeft mij een half jaar studie vertraging gekost (en nog een keer een half jaar door een studie commericele economie) maar nu zit ik op m'n plek. Vind het lastig dat kinderen al vroeg in hun leven zo'n keuze moeten maken! Het begint al bij je profiel uitzoeken...

Gewoon je gevoel volgen en realistisch zijn.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:23

Amaranth7 schreef:

Eens! tuurlijk klinkt dat super leuk, en snap ik je overweging TS.
Alleen moet je gewoon je rekeningen kunnen betalen en is het wanneer je er later ' alleen ' voor staat veel verstandiger een degelijke HBO studie te kiezen. Je kan altijd nog veel met dieren bezig zijn. Helemaal als je lekker verdient.

(Huisje buitenaf, paardjes, kippetjes, schaapjes aan huis, EN een dikke auto. Ik zou het wel weten :+ )

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:25

Ik weet al heel lang wat ik wil, een eigen stal of eigen bedrijf en daarnaast zorgen voor een gezin. Daar is niet echt een studie voor. Ik heb nu een studie gekozen die aansluit bij mijn interesses, om daarna een beroep te doen waar ik geld mee kan verdienen, werk wat ik leuk vind om te doen en daarna eindelijk mijn eigen bedrijf of stal kan beginnen.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:26

Gucci_ schreef:
Ik weet al heel lang wat ik wil, een eigen stal of eigen bedrijf en daarnaast zorgen voor een gezin. Daar is niet echt een studie voor. Ik heb nu een studie gekozen die aansluit bij mijn interesses, om daarna een beroep te doen waar ik geld mee kan verdienen, werk wat ik leuk vind om te doen en daarna eindelijk mijn eigen bedrijf of stal kan beginnen.

Welke opleiding is dat dan? :)

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:27

ik wist toen ik op de middelbare school zat echt niet wat ik moest doen.
Allerlei testen en open dagen bezocht maar vond het allemaal niet echt iets.
Aardrijkskunde is mijn lievelingsvak en paardrijden is mijn grote hobby.
Beide richtingen op gekeken en uiteindelijk voor iets ''slims'' gekozen omdat er tegen mij gezegd werd dat je met paarden geen geld kunt verdienen.
Ik koos voor milieukunde.
Er werd gezegd tegen mij dat het voornamelijk aardrijkskunde en biologie was (ik had aangegeven dat ik dat leuk vond) maar het bleek dat het vooral scheikunde en natuurkunde gericht was -O-
Het 1e jaar gehaald met 58 punten, geen leuke mensen ontmoet en ik vond leeuwarden ook niks..
Dit jaar doe ik het anders.
Ik ga werken op een grote dressuurstal (kijken of dat echt echt echt mijn passie is).
En heel veel open dagen en meeloopdagen bezoeken.
Misschien wil ik toch richting de paardenkant op of misschien ook wel helemaal niet.
Ik ga mijn laatste 2 punten eind dit jaar halen zodat ik mijn P heb en dan waarschijnlijk volgend jaar naar de universiteit.

Ik loop misschien wat studie vertraging op maar ik ben nog maar 17.
Ik heb nu een veel beter beeld wat ik wel en wat ik niet wil dan toen ik nog op de middelbare school zat.

Ik weet dat ik niet het perfecte schoolvoorbeeld ben maar ik hoop wel dat je/bokt iets aan mijn verhaal hebt.

Je kunt wel een slimme keuze maken maar uiteindelijk moet je vooral gelukkig zijn!

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:30

leeneliefje schreef:
Gucci_ schreef:

Welke opleiding is dat dan? :)

Leisure management, opleiding vind ik best wel leuk, maar ik heb het idee dat het niet helemaal bij mij past.
Vind het gewoon erg lastig om iets te vinden wat ik leuk vind en bij mij past.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:33

Hier ook een wilde gok. Vond ziekenhuizen altijd spannend dus dan maar verpleegkundige worden. Inmiddels in mn laatste jaar :D

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:35

Ik volg dit topic even, kijken of er voor mij nog meer handige tips om een goede studie te vinden bij komen.

Ik zit nu in VWO5. Heb dus nog bijna 2 jaar, maar ben me alvast wel aan het orienteren. Mijn probleem is dat ik te veel dingen interessant vind: Rechten, psychologie, pedagogiek, communicatie, bestuurskunde, geschiedenis... Allemaal dingen die mijn interesse hebben, maar ik weet niet wat echt bij mij past. Een ding weet ik zeker: ik wil uiteindelijk geen baan waarbij ik altijd op kantoor zit, vind ik prima om voor een deel te doen, maar ik wil ook met mensen bezig zijn. Dus niet alleen berekeningen maken :)

En paarden hou ik lekker als hobby :) Ook dat weet ik zeker :)

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:36

ik weet het nog steeds niet om eerlijk te zijn!
doe nu opleiding accountmanager, vind over het algemeen de praktijk vakken erg leuk, zoals Verkoop, Handel & Marketing, Statistiek, maar er zijn ook lessen waarvan ik denk..
Wat doe ik hier :+

Vroeger begonnen in de winkel, merkte dat ik het klantcontact erg leuk vond, het commerciële in een bedrijf, maar dat ik dat liever 'op grote schaal' deed. Dus niet als winkelmedewerkers, maar het bezoeken van klanten om de omzet te verhogen, of als rayonleider :)
Laatst bijgewerkt door Autumnn op 29-09-14 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:53

Ik heb eerst de opleiding paardenhouderij en management gedaan, maar wist aan het einde van de opleiding wel dat ik niet mijn hele leven met paarden wilde werken. Het was op een gegeven moment mijn hobby niet meer en het was zwaar werk voor heel weinig geld.

Toen gaan bedenken wat ik dan zou willen, vond dat heel lastig. Ik heb toen gekeken naar wat ik in een baan zocht en vervolgens gezocht welke banen daarbij zouden passen. Ik zat al langere tijd te denken om bij de politie te werken en heb uiteindelijk de stap gezet door te solliciteren. Ik heb er geen moment spijt van gehad en deze baan past echt bij mij!

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 18:41

Ik heb jaren geroepen dat ik iets van Psychiater wilde worden, met andere woorden: Geneeskunde. Daar ben ik heel gauw van genezen toen ik naar de 5e klas ging! :+ Vanaf dat moment naar open dagen geweest en veel opleidingen bekeken. In eerste instantie gekeken naar HBO, maar omdat ik vwo deed wilde ik toch geen HBO. Dus toen weer opnieuw open dagen bezoeken.

Per toeval ben ik op mijn huidige opleiding gekomen. Ik wist eerst niet wat het precies was en ben toen met mijn ouders naar de open dag geweest. Allemaal waren we super enthousiast en ik heb daarna nog een proefstudeerdag en meeloopdag gedaan. En nu doe ik dus Medische Informatiekunde! :D
Ben ik toch weer een beetje richting de Geneeskunde gegaan haha.

Ik denk wel dat ik een goede keuze heb gemaakt :j Ik heb gekeken naar mijn eigen interesses en naar de baankans en dat laatste zit sowieso goed met mijn opleiding.

Overigens heb ik zelfs nog even nagedacht over een MBO opleiding in de paarden, maar direct vanaf gestapt vanwege MBO en de baankans. Mijn interesses liggen trouwens ook net iets meer bij het medische en het technische. Vandaar mijn studie, letterlijk een combinatie ervan.