Meer mensen die een taal / talen (willen) leren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gruis

Meer mensen die een taal / talen (willen) leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 17:19

Er zijn vast wel meer mensen op bokt die bezig zijn met of willen beginnen aan het leren van een nieuwe taal! En omdat ik hier nog geen topic over kon vinden leek het me leuk om eentje te open! Zo kunnen we elkaar misschien een beetje steunen en voorzien van tips & tricks.

Ik zal zelf maar beginnen, ik ben op het moment bezig met Spaans leren. Ik ben al vloeiend in Engels en aangezien Spaans één van de meest gesproken talen ter wereld is wil ik deze ook graag leren. Ik verwacht dat ik dit nodig ga hebben na mijn studie (economie) en denk ook dat meertalig worden steeds belangrijker is in een globaliserende wereld :) .
Ik ben nu echt nog op beginnersniveau. Kan alleen een paar woorden en korte simpele zinnen. Maar ik vind het wel heel leuk! Ik leer dit overigens via SpanishDict. Als ik straks wat meer op niveau ben wil ik wel overwegen om een betaalde cursus te gaan doen.
Daarnaast wil ik hierna nog Duits en / of Frans doen. Eerst maar even kijken hoe dit gaat.

Brand los zou ik zeggen!

RubyRed

Re: Meer mensen die een taal / talen (willen) leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 18:11

Ik lees even mee, wil misschien Frans of Duits gaan doen omdat ik misschien toch nog graag mijn overige vwo certificaten wil halen.

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 18:13

ook spaans inderdaad maar jij kan al meer dan mij

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 18:14

Ik doe de opleiding International Business and Languages, zit nu net in het tweede jaar en ben nu spaans en frans aan het leren :)

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 18:15

Hier een Bedrijfseconomie student met interesse in Azië. Ik zou heel erg graag Koreaans en/of Japans willen leren, maar om dit nu naar m'n studie te doen.. gaat het helaas niet worden. Ben al druk genoeg..

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 18:29

Afgelopen zomer 15 weken stage gelopen in Zweden. Had een cursus Zweeds besteld van Studieplan, maar heb het niet af kunnen maken voor dat ik er heen ging, daarom ben ik er nu nog mee bezig. :)

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 18:32

Ja ik leer op school Engels Duits Frans en Spaans.
Met Spaans zitten we op A2/B1 niveau, Duits C1, Engels C1 geloof ik en Frans B2.
Maar Engels spreek ik wel vloeiend, Frans kan ik een goed gesprek voeren, Duits verstaan ook bijna vloeiend en spreken iets minder, Spaans heb ik pas een ruim jaar en dat gaat niet zo hard dus heel veel kan ik nog niet helaas. :(

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 18:32

Ik ben bezig met turks(ook al ligt dat nu al weer een poosje stil) dit omdat mijn vriend geboren en getogen is in turkije en ik enigszinds met mn schoonfamilie wil kunnen communiceren.

spaans heb ik ook al aangedacht omdat te gaan doen omdat het een wereldtaal is.

emilyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 19:32

Ik ben sinds een paar dagen bezig met Italiaans!

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-14 19:38

Oh Italiaans zou ik ook "ooit" nog wel willen. Prachtige taal.
Talen zoals Turks, Zweeds en vooral Japans lijken me echt waanzinnig moeilijk. Dat ligt zo ver af van wat wij al kennen!
Voor de mensen die Frans en Spaans doen, merken jullie ook heel erg dat ze van dezelfde taalfamilie komen? Ik ben echt heel matig in Frans maar toch gooi ik soms al Spaans en Frans door elkaar. Lastig!

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 19:39

Ik spreek Nederlands, Engels, Frans en Duits.
Sinds een jaar woon ik in Denemarken, ga binnenkort beginnen aan mijn Deense lessen.
Mijn vriend is Braziliaans, dus Portugees staat ook nog lijstje!

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 19:41

Ja aan de ene kant wel makkelijk dat Frans en Spaans van dezelfde taalfamilie zijn, maar aan de andere kant ook echt heel lastig, want je haalt het zo snel door elkaar :P. Zo had ik met een Frans mondeling en keer dat de lerares zei het is gewoon que (kuh) en geen que (ké) :P Had dag daarvoor Spaans presenatie moeten doen en zat nog helemaal in het spaans :P

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-14 19:45

Sushilla88 schreef:
Ik spreek Nederlands, Engels, Frans en Duits.
Sinds een jaar woon ik in Denemarken, ga binnenkort beginnen aan mijn Deense lessen.
Mijn vriend is Braziliaans, dus Portugees staat ook nog lijstje!

Indrukwekkende lijst hoor :j . Ik hoop misschien ook ooit Portugees te doen, volgens mij lijkt het errug veel op Spaans. Ben echt een talenfreakie, het liefste sprak ik elke taal die er is := .

stunning _O- !

Voor iedereen die zelf thuis studeert: hoe bouwen jullie het op? Hebben jullie zelf een schema of volgen jullie een bepaalde methode? Ik volg dus via SpanishDict op Youtube. We beginnen een beetje met begroetingen en voedsel enzo. Moeilijkste vind ik denk ik het uitbreiden van mijn woordenschat.

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 19:45

Ik kan Nederlands en Engels en ben zo nu en dan bezig met een beetje Turks leren als ik me verveel. Ik heb geen duidelijke reden waarom ik precies Turks wil leren, het leek me juist geen erg moeilijke taal. Ik heb ooit een paar jaar Duits en Frans gehad, maar daar is echt 0,0% van blijven hangen. Spaans en toch Frans zou ik ooit nog wel willen leren, gezien het vaak gesproken wordt, echter ben ik verschrikkelijk met woordjes stampen dus dat kan nog lang gaan duren :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 00:15

emilyxx schreef:
Ik ben sinds een paar dagen bezig met Italiaans!

Leuk, ik ben een paar weken geleden begonnen. Hoe leer jij het? Ik krijg vrijwel privéles van een Italiaanse en verder doe ik af en toe weer iets met Duolingo, maar dat laatste kom ik nauwelijks aan toe. Maar ik vind het erg leuk :D

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 00:30

Gruis schreef:
Oh Italiaans zou ik ook "ooit" nog wel willen. Prachtige taal.
Talen zoals Turks, Zweeds en vooral Japans lijken me echt waanzinnig moeilijk. Dat ligt zo ver af van wat wij al kennen!
Voor de mensen die Frans en Spaans doen, merken jullie ook heel erg dat ze van dezelfde taalfamilie komen? Ik ben echt heel matig in Frans maar toch gooi ik soms al Spaans en Frans door elkaar. Lastig!
Zweeds zit in dezelfde taalfamilie als Nederlands, dus zo extreem ver staat het er niet vanaf. :P

Ik doe nog steeds verwoede pogingen tot het leren van Welsh, maar ik steek er te weinig tijd in om echt veel progressie te maken. In het begin gingen mijn actieve en passieve kennis nog wel redelijk gelijk op, maar ik begin te merken dat mijn passieve kennis al voor begint te lopen, wat ook niet geheel onlogisch is, maar ik had het liever wat langer gelijk gehouden. Als ik zin heb doe ik een module Spaans in Duolingo, maar mijn gedachte daarbij is vooral: wat een slecht Latijn. :')

NYC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 00:35

Ga morgen naar de VS emigreren.

Ben al begonnen met mijn zoontje van 4 basis Engels te leren. We zijn daar al meerdere malen op vakantie geweest ook 2x wezen proef samen wonen. Maar hij vond het maar een raar iets dat de mensen daar zo raar praten. Heb ook meerdere keren antwoord op de vraag hoe wat waar waarom die mensen zo raar praten.
Hij kan een paar woordjes, maar zinnen nog niet. En hij is ook vrij dwars wat betreft de taal te leren. De mensen kunnen toch ook normaal tegen hem praten? Dan kan hij ze verstaan en terug praten.
Zal dus nog wel een opgave worden.
Hij kan het wel beter verstaan en begrijpen als hij doet voor komen.

Voor mij zal het ook echt een omschakeling worden om alles in het Engels te moeten doen.

Gelukkig begrijpt mijn vriend dingen wel als je het in het heel eenvoudig zegt.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 10:35

NYC schreef:
Ga morgen naar de VS emigreren.

Ben al begonnen met mijn zoontje van 4 basis Engels te leren. We zijn daar al meerdere malen op vakantie geweest ook 2x wezen proef samen wonen. Maar hij vond het maar een raar iets dat de mensen daar zo raar praten. Heb ook meerdere keren antwoord op de vraag hoe wat waar waarom die mensen zo raar praten.
Hij kan een paar woordjes, maar zinnen nog niet. En hij is ook vrij dwars wat betreft de taal te leren. De mensen kunnen toch ook normaal tegen hem praten? Dan kan hij ze verstaan en terug praten.
Zal dus nog wel een opgave worden.
Hij kan het wel beter verstaan en begrijpen als hij doet voor komen.

Voor mij zal het ook echt een omschakeling worden om alles in het Engels te moeten doen.

Gelukkig begrijpt mijn vriend dingen wel als je het in het heel eenvoudig zegt.
Ik denk dat het voor een kind van 4 ook niet te bevatten is dat ze elders geen Nederlands spreken. Ik ben op mijn vierde door mijn ouders compleet onvoorbereid op nursery school geplempt in Zuid-Afrika; afgezien van wat nursery rhymes van mijn oma sprak ik ook eigenlijk geen Engels, in het begin begreep ik er ook geen iota van, maar binnen een paar maanden sprak ik het vloeiend. Kinderen pikken talen razendsnel op, als hij eenmaal naar school gaat en met andere kinderen in aanraking komt leert hij het vanzelf, of hij wil of niet. Proberen te forceren werkt denk ik alleen maar averechts. :P

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 11:43

Ook ik ben bezig met Italiaans. :) Mijn vriend is namelijk Italiaans (momenteel nog lange-afstandsrelatie), en niet dat het nou echt nodig is om het te kennen, aangezien zijn woordenschat in 't Engels zo groot is dat ik hem praktisch niet van een native speaker kan onderscheiden... Eerlijk gezegd doe ik het nog het meest voor zijn ouders, haha. :Y) Die spreken namelijk echt geen Engels, op enkele woorden na. Én omdat ik altijd al een taal erbij heb willen leren, én omdat ik Italiaans daarvoor ook nog eens een heel goede keuze vind. Maar ik heb altijd de motivatie gemist, een externe drijfveer... Nu is het pas echt leuk! Ik kan kiezen of ik met mijn vriend in het Engels of Italiaans schrijf, en als ik een paar weken bij hem logeer kan ik toch met zijn ouders communiceren. Over twee weken vlieg ik weer, dus ik hoop echt dat mijn dialogen beter zijn dan de vorige keer! Ik schrijf namelijk al wel heel goed in het Italiaans (zegt mijn vriend), dus ik zou me dan stom voelen als ik met praten veel langer moet nadenken over de zinnen. :o

Ik leer het echt op een (voor de meeste mensen ws) hele vage manier. := Sinds ongeveer anderhalf jaar hou ik een document bij met allerlei woorden (zelfstandig en bijvoeglijk naamwoorden, bijwoorden, getallen, etc.) en werkwoorden en wat grammaticaregels (uitgangen enzo). De woorden heb ik allemaal zelf opgeschreven en niet ergens van gekopiëerd. Er zit geen specifieke volgorde in. Het waren gewoon woorden die ik wilde weten, en toen heb ik ze opgezocht in een online woordenboek. Na anderhalf jaar heeft dit document zich ontzettend uitgebouwd. Voor de vervoegingen van werkwoorden gebruik ik 'vervoegingsmachines' op het internet. Ook dit zijn werkwoorden die in mij opkwamen of die ik nodig had tijdens het schrijven en toen heb vertaald. Grammaticaregels heb ik op willekeurige pagina's op het internet gevonden, gewoon met Google. :P
Voor toelichting op de grammatica en het gebruik ervan heeft het forum http://forum.wordreference.com mij ontzettend geholpen (er zijn ook andere talen, zoals Spaans, Portugees, Frans, Duits, Pools, Russisch...). Ik post er nooit zelf iets, want ik kan mijn vragen altijd vinden in oudere topics. :) Native speakers beantwoorden vragen van taalstudenten tot in detail. Het is wel allemaal in het Engels, dus je Engels moet zeker gevorderd genoeg zijn om vanuit het Engels een andere taal te leren. Niet echt een probleem als je het grootste deel van de dag al in het Engels denkt. :P En tijdens het schrijven in het Italiaans verbetert mijn vriend me gewoon wanneer ik een keer een foutje maak. :)

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 11:49

Interessant hoe jij leert :D Kan me voorstellen dat het effectief is hoor! Ik heb toen ook voor de voorwerpen in huis opgezocht hoe ze heten en in mijn slaapkamer een tijdje beplakt met memo's met het spaanse woord ervoor. Toen leerde ik het echt waanzinnig snel :j .
Bedankt voor de link trouwens! Daar ga ik zeker wat aan hebben.
Het is wel vaker zo dat oudere generaties slecht Engels / andere talen spreken. Ik weet natuurlijk niet hoe het over het algemeen in Italië is, maar ik had een keer een Spaanse vriend en die kon echt bar slecht Engels. Over het algemeen spreken ze in Spanje zeer slecht Engels. Mijn theorie is dat dat voornamelijk komt omdat alle series en films daar nagesynchroniseerd zijn. Ze horen maar heel weinig Engels in het dagelijks leven.
Vind het daarom ook erg jammer dat die shows op bijvoorbeeld Disney Channel tegenwoordig in het Nederlands zijn. 'Vroegâh' was alles in het Engels met ondertiteling erbij, daar komt mijn en mijn broers natuurlijke aanleg voor Engels ook vandaan :j .

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 11:55

Ik wil héél graag Frans leren, ik heb al een stevige basis, maar extra is fijn meegenomen aangezien België grotendeels Franstalig is :)

Het is alleen moeilijk om een correcte avondschool/online scholing te vinden hier :(

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 11:59

Ik spreek Frans, nederlands, engels en duits, en zit nu in mijn tweede jaar arabistiek en islamkunde, en dus ook mijn tweede jaar arabisch, heel erg leuk zo'n aparte, rijke taal.

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 12:04

Dat is inderdaad ook wel zo in Italië ja. Hoewel relatief veel jonge mensen daar vanwege het internetgebruik toch wel meer comfortabel zijn met Engels... Maar je kunt dat niet echt algemeen verwachten, als je bijvoorbeeld op straat iets vraagt. Het blijft toch iets wat de meeste Italianen (idd hoe ouder hoe meer) niet echt geweldig beheersen. Soms snap ik niet waar mijn vriend het vandaan heeft gehaald, hij kent meer Engelse woorden dan ik. Ook in Italië is het (vrijwel) allemaal nagesynchroniseerd, had ik begrepen, hoewel ik bij mijn vriend afgelopen jaar wel Harry Potter op tv zag in het Engels. :P Dat werd gewoon met Italiaanse ondertiteling uitgezonden...

Ik heb zelf ook het idee dat ik de woorden sneller leer doordat ik ze om één of andere reden zelf heb opgezocht en genoteerd. Dan heb je gelijk al een soort connectie. Ik haat voorgevormde lijsten en stampwerk. := En tja, zo ging het natuurlijk wel op de middelbare school...

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 12:19

Ik wil heel graag Frans en Spaans leren. Heb al een beetje zitten neuzen op internet waar ik dat het beste zou kunnen doen. Thuisstudie is niets voor mij, dus heb al gezocht naar een avondopleiding. Gelukkig geven ze die hier in Apeldoorn, dus misschien dat ik volgend jaar eerst met Frans ga starten :) Ik ben gek op Frankrijk, en met name Parijs (waar ik zo nu en dan ook wel even lekker een weekendje naartoe ga). Dus de taal goed kennen is wel belangrijk vind ik.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 16:25

ik kan Nederlands,Engels (amerikaans engels en brits engels), Duits en Frans (maar daar ben ik niet zo goed in)
wil ook nog een beetje Spaans leren :j