Toch maar stoppen met hbo studie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gucci_

Toch maar stoppen met hbo studie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 21:29

Ik doe sinds kort een hbo opleiding, het is tot nu toe niet echt moeilijk vind ik, maar wel veel doen. Ik dacht dat ik veel moet gaan leren uit boeken, maar het is meer opdrachten maken en daar hou ik niet zo van. Ik heb het niet echt naar mijn zin op school, ondanks dat ik een leuke studentengroep heb. Ik merk dat ik veel anders ben, zij zijn heel extravert en ik rustig en stil. Ik moet straks veel presentaties geven, dat vind ik eng om te doen.
Daarnaast komt dat ik ongelukkig ben, ik vind het niet leuk in mijn woonplaats en de stad waar ik naar school ga. Liefst ga ik zo snel mogelijk verhuizen naar het westen van NL in een grote stad. Maar zou dan elke dag veel moeten reizen voor school...
Ik weet niet meer wat ik moet.
De opleiding die ik doe is een managementopleiding, misschien niets voor mij. Deze studie die ik nu doe heeft wel mijn interesse, maar past eigenlijk niet bij mij dus.
Welke hbo studies zijn erg theoretisch en meer voor introverte mensen? Niet iets commercieels of waar je veel moet presenteren. Ik werk het liefst veel zelfstandig, vind het wel leuk om mensen te helpen, maar dan individueel.
In februari starten er helaas maar weinig studies, enigste die mij aanspreekt is pedagogiek in Amsterdam, vind ik wel interessant, maar weet niet of dat wel bij mij past.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 21:31

Is een thuisstudie misschien een optie voor je?

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 21:33

Zou leuk zijn, maar daar krijg je volgens mij geen stufi voor.

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 21:33

Hoi Gucci,

Wat vervelend dat het niets voor je is!

Bij het zoeken van een andere studie kan ik je helaas niet helpen, maar als je meer van het leren uit boeken houdt, is het dan niet een idee om naar de universiteit te gaan? In principe kan dat als je je propedeuse hebt gehaald (ervanuitgaande dat je geen vwo diploma hebt). De universiteit is doorgaans een stuk theoretischer met minder samenwerking dan hbo...

Succes met je beslissing!

LePinto07

Re: Toch maar stoppen met hbo studie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 21:37

Ook bij de opleiding pedagogiek zal je veel moeten presenteren. Helaas zijn alle hbo opleidingen praktijk gericht. Het beste kan je inderdaad je eerste jaar gewoon halen en dan de overstap naar de universiteit maken. Daar zal je veel theoretischer te werk gaan.

Ik hoop voor je dat je eruit komt!

Heel veel succes!

Lynaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 21:38

Bij management denk je niet snel aan introverte mensen die bv niet van presenteren houden. Misschien moet je ook groter kijken, hoe jij tegen mensen in het management aankijkt?

Ik heb hetzelfde probleem namelijk gehad, toen ik commerciele economie ben gaan studeren. Op papier zag het er leuk uit en paste het prima bij me, totdat ik door had wat er van je werd gevraagd en dat paste totaal niet bij mij. Als ik dan nu tegen mensen in de commerciele branche aankijk zijn dat mensen die in geen enkel opzicht op mij lijken. Had ik dat voor mijn studie maar bekeken.
Maar ik ben er uiteindelijk een jaar tussen uit gegaan om alles op een rijtje te zetten en aan het werk te gaan, toen heb ik mezelf beter leren kennen en ben ik uiteindelijk mijn hart gaan volgen en verpleegkundige gaan studeren ;)

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 21:38

Zeker jammer dat je studie toch niet leuk blijkt. Je propedeuse halen en naar de universiteit gaan is inderdaad een goede optie. Maaaaar, het is niet verkeerd om je moeilijkheden op te zoeken. Presenteren eng? Ik geloof dat 8/10 mensen dat vind, maar hoe vaker je dat doet, hoe minder eng. Dat de mensen anders zijn dan jij, ook lastig, ik kan het ook niet met veel mensen goed vinden in mijn klas, maar ik kan wel met ze in teams werken, omdat we dit professioneel proberen aan te pakken, en later in mijn vakgebied zal ik ook moeten samenwerken met mensen met wie ik het niet (of minder kan vinden). Ik heb ook 4 keer bedacht en nu stop ik, en ik zit momenteel in het 3e jaar en ben trots dat ik heb doorgezet en heb er veel van geleerd.

Als je echt zeker weet dat de studiestof je niet aanstaat, je kunt nu nog stoppen en al je collegegeld terug krijgen, maar denk er goed over na!

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 21:40

Dankje, psychologie lijkt me wel leuk of talen (Spaanse of Scandinavische) leren. Ik moet zelf alles betalen en weet niet hoe dat nou zit met het leenstelsel, dat gaat in op 1 september 2015 toch?

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 21:40

Wat wel kan helpen is dat je de studie bij een andere school gaat doen. Ik merkte zelf dat tussen bijv. communicatie in Zwolle en communicatie in Arnhem heel veel verschil zat!

WoodyThePug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 21:43

Aah vervelend! Maar ik denk dat je op elke HBO opleiding wel veel moet presenteren... Ik doe HBO rechten, moet wel veel leren, veel theorie, maar daarnaast ook gewoon veel opdrachten en presentatie's enzo...

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 21:49

Wat jammer dat je je niet op je plek voelt op school! Volgens mij is dit wel erg belangrijk om goed te kunnen presteren.
Toch denk ik dat je nog even moet doorzetten. Je zit (neem ik aan?) in het eerste jaar en moet dus nog erg wennen aan de werkvorm op school. Ook ik hield niet van presenteren en deed het liever niet, maar je zult het echt moeten. Dit is bij vrijwel elke studie zo. Misschien kun je hulp zoeken bij iemand die je kan helpen om een goede en zelfverzekerde presentatie te maken?

Ook de tip van van school wisselen is denk ik een goede. Overal is het systeem weer anders. Helaas zijn veel studie's inderdaad praktijkgericht en zul je, naast dat je vaak voor je toetsen wel uit boeken moet leren(!), ook veel opdrachten moeten maken. Maar dit is allemaal zodat jij goed opgeleid word voor wat jij wil.

Dan nog de optie dat je weg wil van waar je woont. Hoe ver zit je van school af? Is het geen optie om op kamers te gaan? Of zit je niet in een studentenstad? Dan kun je jezelf terugtrekken op je kamer en kun je daar werken aan je opdrachten.

Verder wil ik je nog als tip geven, als je echt niet verder wil met je studie, om studie-try-outs te gaan doen. Plan meeloopdagen met iemand zodat je kunt kijken wat de opleiding inhoudt. Hierdoor kom je niet gauw weer in zo'n situatie terecht want dat is natuurlijk heel vervelend!

Wat betreft je studie, jij hoeft niet bang te zijn voor je stufi volgens mij. Je bent begonnen met een opleiding in het jaar dat er nog geen leenstelsel was en je moet binnen 10 jaar je diploma (ergens voor) hebben volgens mij. Pin me er echter niet op vast. Op de site van DUO (www.duo.nl) kun je veel antwoorden vinden!

Sorry voor de lange post, maar bedenk wel dat het misschien nog iets te vroeg is om een drastische beslissing te maken en te stoppen met je opleiding.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 21:50

Vervelend dat je je niet fijn voelt op je studie.

Je had het erover dat je misschien Pedagogiek wilde doen. Ik doe SPH (sociaal pedagogische hulpverlening) en bij mijn opleiding moet je juist jezelf bloot leggen. De gedachte daarachter op mijn school is dat je eerst jezelf goed moet leren kennen voor je anderen kan helpen. Nu is mijn opleiding heel praktijkgericht. Veel stage en ook veel praktijkvakken. Het is handig dat je verschillende scholen bekijkt voor je een keuze maakt. De HAN is bijvoorbeeld heel gericht op creatieve vakken, terwijl een andere school juist meer kijkt naar de wetgeving rondom hulpverlening. Presentaties zal je altijd moeten geven. Dat is ook één van de verschillen tussen het middelbaar onderwijs en een HBO-studie. Je blijft niet alleen maar op je stoel zitten, maar je moet je verantwoorden. Dus daar ga je helaas niet aan ontkomen. En je zal ook altijd mensen tegenkomen die je niet zo liggen. Kijk dus eerst goed naar de reden waarom je het niet fijn vind.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 23:18

Dank voor jullie reacties.
Deze opleiding wordt ook gegeven op hogeschool Inholland, maar weet niet of ik daar na mijn eerste jaar gewoon verder kan in jaar 2. Dus zelfde opleiding die ik nu doe, maar dan op een andere school.
Ik doe de opleiding in Leeuwarden, achteraf dom van mij, maar ik dacht op kamers is erg duur en dus koos ik de dichtstbijzijnde school. Klinkt misschien raar, maar ik ben al heel lang ongelukkig hier in Friesland. Leeuwarden vind ik zeker geen fijne stad om te wonen... Ik voel me vaak somber.
In februari starten er weinig opleidingen, moet dan zeker wachten tot sept 2015 en dan gaat dat leenstelsel wel in, daarom twijfel ik ook.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 09:19

Bij Pedagogiek moet je ook veel presenteren, en moet je bijv. ook vaardigheidstrainingen volgen waarbij je iets voor de groep moet doen, bijv. training spel, waarbij je soort drama gaat doen. (vond ik zelf wel vreselijk)
Ook is het indd veel van jezelf laten zien. Zo moesten wij woensdag voor de klas een gesprek voeren met een klasgenoot, over een probleem die je zelf in het dagelijks leven hebt. (kon je niet voorbereiden oid) Dus weet niet of je dat wel zou 'kunnen' zegmaar? Al was dat maar voor 12 mensen ofzo.
(ik doe nu Pedagogiek (2e jaar), alleen niet in Amsterdam. Maar mocht je vragen hebben omdat je twijfelt...)

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 12:00

Wat denk je straks qua werk te gaan doen of op te zoeken? Ik denk dat dat stap 1 is.. Je doet nu een hele brede opleiding waar je ontzettend veel kanten mee op kan, er zullen dus ongetwijfeld onderdelen in je studie zitten die je niet leuk vind, en waar je later ms ook helemaal niks meer van doen hebt.
Als je dus echt graag de management kant op wil zou ik dus door die vakken gewoon heen bijten en verder gaan. Maar probeer eerst voor jezelf duidelijk te maken in wat voor omgeving jij straks wilt werken en zoek daar een passend beroep bij. Mogelijk is dat dus een beroep wat je met deze studie kan doen, en dan dus niet stoppen, mogelijk wat anders. Maar probeer dat eerst duidelijk te krijgen voor jezelf, ipv alleen maar naar afstand, stad, of begintijd te kijken.

Ik heb ook eerst een paar jaar gewerkt en weet nu pas wat ik wil gaan doen, ja dat is lastiger, terug naar school naast m'n baan, een eigen huishouden e.d. Maar ik weet nu wel duidelijk wat ik wil en ga er dan ook alles aan doen om dat te bereiken!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 12:03

overal moet je presenteren :+ Op elke HBO opleiding maar ook op elke werkplek.
Ik kon het vroeger ook niet, maar oefening baart kunst, echt waar! Ik doe het nu nog niet met plezier maar anderen zeggen tegenwoordig wel dat ik er goed in ben. En ik ben ook echt introvert.
Gewoon doen!

Waarom ben je somber in friesland? Ligt dat echt aan je woonplaats of heeft dat nog andere redenen. Als je gaat verhuizen is het meestal niet zo dat je je 'dingetjes' achter je laat, die verhuizen gewoon mee. Goed aanpakken heb je meer aan ;)

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 12:05

Kun je niet eerst VWO doen? WO studies zijn veel theoretischer dan HBO.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 12:09

En een medische/technische baan?
Ik zit nu in mijn afstudeerjaar van de opleiding Biologie en Medische laboratoriumonderzoeken. Erg veel leerwerk uit boeken, je doet wel wat projectjes en af en toe een presentatie, maar daarbij beoordelen ze je alleen op de inhoud van de presentatie niet op hoe je presenteert.

Daarnaast is het dus veel studieboeken, praktijk op het lab, en leren, leren en nog eens leren.
Uiteindelijk kun je er vele kanten mee op in het werkgebied. Zelf heb ik bijvoorbeeld de voorkeur voor de researchkant, waarbij ik in feite mensen help door te zoeken naar nieuwe behandelingsmethoden, of genezingsmethoden van ziekten. Je werkt veel zelfstandig op het lab, maar hebt wel collega's waarmee je altijd kan overleggen of even een praatje maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 09:39

Gucci_ schreef:
Dank voor jullie reacties.
Deze opleiding wordt ook gegeven op hogeschool Inholland, maar weet niet of ik daar na mijn eerste jaar gewoon verder kan in jaar 2. Dus zelfde opleiding die ik nu doe, maar dan op een andere school.
Ik doe de opleiding in Leeuwarden, achteraf dom van mij, maar ik dacht op kamers is erg duur en dus koos ik de dichtstbijzijnde school. Klinkt misschien raar, maar ik ben al heel lang ongelukkig hier in Friesland. Leeuwarden vind ik zeker geen fijne stad om te wonen... Ik voel me vaak somber.
In februari starten er weinig opleidingen, moet dan zeker wachten tot sept 2015 en dan gaat dat leenstelsel wel in, daarom twijfel ik ook.

Als het goed is, kan je met een propedeuse gewoon in jaar 2 starten op een andere school. Haal je je propedeuse niet, kan de eventuele andere school de keus maken om je in jaar 1 te laten starten met eventueel vrijstelling of in jaar 2. Dit is per school verschillend en vaak moet je echt je propedeuse halen.

Kan je niet dit schooljaar al veranderen?

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 09:42

Ik ben hierin veelste hard (geworden)... Bevalt iets je niet, dan ga je... Zo simpel is het.

Maar ik zeg wel, HBO werkt volgens mij vaak zo. Dan kun je beter je P halen en dan voor de uni kiezen. Dan zit je in grote groepen en heb je nergens last van. Of het voor je ontwikkeling zo goed is, geen idee, maar het past misschien beter bij je en je hebt toch stufi :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 09:45

Misschien HBO rechten? Je hoeft niet heel veel te presenteren. Misschien 2x in een jaar en het is vooral uit de boeken leren. :j

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 09:52

stoppen met de huidige opleiding,
Ik ben doorgegaan en nu nog steeds bezig na 6 jaar, puur omdat ik de opleiding onzin vind en er eigenlijk niks van heb geleerd (zoals vele hbo studies)
Kijk echt even realistisch naar wat voor baan je wilt gaan doen.
En ga daarop gericht cursussen en eventueel opleidingen voor zoeken.
Je heb niks aan een HBO papiertje waar je heeeeeeel veel (dus niks) mee kan
(helemaal de INHolland opleidingen en dat zeg ik uit ervaring niet vanwege de nieuws berichten)

Als je kans heb om je P te halen dan zou ik dat wel doen, mocht het pas in je tweede jaar haalbaar zijn dan kan je ook overwegen om al te stoppen.
Maar net wat ik zeg, ga eerst gericht kijken naar wat wil ik eigenlijk worden dan luk raak studies te gaan proberen.
Kost een hoop tijd, energie en geld en je wordt er ook niet gelukkiger van.
En als je het nog niet weet? naja dan kan je beter eerst rustig gaan werken en dingen uitproberen in de vorm van stages oid. Dan zit je straks tenminste niet met een studieschuld van een opleiding waar je niks mee kan.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 09:55

Hoi,

Ik had vorig jaar hetzelfde probleem
en daar kwam bij dat ik geen tijd over had voor de paarden.

ik ben dit jaar mbo gaan doen op hoogste niveau.
een 3 jarige opleiding in 1 jaar.

Je kunt natuurlijk wel bij verschillende opleidingen gaan navragen over de hoeveelheid verslagen etc.

maar je P halen is misschien wel verstandig, dan kun je beter in je 2e jaar een andere opleiding gaan doen.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 09:56

Ik verbaas mij dat er studies worden genoemd die geschikt zijn omdat je dan niet hoeft te presenteren. Dat lijkt mij nou niet een hele goede motivatie voor het al of niet volgen van een studie. Het beroep wat je aan het eind kan doen moet de motivatie zijn.

Als je wilt wisselen omdat het beroep en wat je aan het eind van de studie kan helemaal niets voor je is,, dan moet je dat zeker doen. Maar werk je anders door de presentaties heen. Kijk evt of je van school kan wisselen en informeer bij Inholland of waar dan ook wat je moet doen om het tweede jaar daar te kunnen volgen of nu al over te stappen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 10:00

Hoe je het ook wendt of keert..

Ik denk dat je het probleem bij de basis aan zult moeten pakken en bij jezelf moet gaan kijken waarom je bepaalde dingen niet prettig vindt.

Heb hier eens een gesprek over met je Begeleidende docent.

Ook hier een pedagogiek student tweedejaars. Ik heb in de voorgaande jaren nog nooit zoveel over mezelf geleerd als Op deze opleiding. Ik ben van mezelf ook heel introvert maar aan presenteren en jezelf leren verkopen ontkom je nooit. MBO, HBO of universiteit.

Ik zou dus eens gaan kijken of je daar iets aan kan doen. Daarnaast is een studiekeuzetest wellicht een verstandig plan.