Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Dani schreef:Kan je goed fotograferen en taarten bakken? En dan bedoel ik niet "wel aardig" - nee, goed. Er zijn heel veel hobbyisten in die branches dus om daar geld in te verdienen zal je je moeten kunnen onderscheiden. Dat lijkt me de eerste vraag om voor jezelf te beantwoorden: waarom zouden mensen voor mij kiezen en niet voor één van de tientallen anderen?
Ramooontje schreef:Allereerst ontzettend leuk dat je iets voor jezelf wilt beginnen!
Ik vind het altijd enorm inspirerend wanneer iemand besluit voor zichzelf te beginnen
Zelf kom ik uit een echt ondernemend gezin. Mijn vader heeft meerdere eigen bedrijven, mijn broer ook en ik heb zelf ook een aantal jaren een eigen bedrijf met mijn toenmalige vriend gehad.
De allerbelangrijkste eerste stap is een realistisch businessplan te maken. Dit hoeft echt geen boekwerk te worden maar ga op onderzoek uit. Kijk bv naar benchemarks, kader de trends en ontwikkelingen in de markt, wat maakt jou nu zo bijzonder (USP’s), maak een SWOT-analyse en daarop volgend een confrontatiematrix, wie is je doelgroep en segmenteer deze.
Vervolgens is het van belang dat je SMART doelstellingen maakt, zo kun je te allen tijden bijsturen indien nodig en zonder plan doe je maar wat en kan ik je garanderen dat het gaat mislukken.
Wanneer je bovenstaande goed hebt uitgewerkt is het zaak om eem operationeel plan te maken inclusief communicatieplan.
Google is your best friend maar bv kvk helt ook ontzettend veel startende ondernemers.
En (!) laat je plannen door andere lezen (zowel iemand die binnen je doelgroep valt als een andere ondernemer die het spelletje snapt).
Succes en mocht je nog vragen hebben, let me know!
Ir111 schreef:Bij een ondernemer (en dat wil jij zijn) denk ik aan mensen die gedreven zijn en vol ideeën zitten. Dan moet het toch niet zo moeilijk zijn om antwoord op je vragen te vinden denk ik? Google eens op ‘eigen bedrijf starten’ dan vind je al een hoop informatie. Ik zou daar eens beginnen en daarna meer gerichte vragen stellen hier.
Anouska15 schreef:Ja, daar gaat het dus om. Ik heb geen idee! Het zijn dingen die me heel leuk lijken om in het begin " voor erbij" te doen. En later meer een bedrijfje voor mezelf waar ik een deel inkomsten uit kan halen.
Maar beide nog nooit gedaan, en ik ben daarom ook op zoek naar mensen die me hierbij willen helpen. Bij wie ik een dagje mee kan lopen om te zien wat er allemaal nodig is en wat het inhoudt.
MoonChloe schreef:Anouska15 schreef:Ja, daar gaat het dus om. Ik heb geen idee! Het zijn dingen die me heel leuk lijken om in het begin " voor erbij" te doen. En later meer een bedrijfje voor mezelf waar ik een deel inkomsten uit kan halen.
Maar beide nog nooit gedaan, en ik ben daarom ook op zoek naar mensen die me hierbij willen helpen. Bij wie ik een dagje mee kan lopen om te zien wat er allemaal nodig is en wat het inhoudt.
Dan nog moet je gewoon super goed zijn. Anders willen mensen je alsnog niet.
Wat kun je wel al goed?
Anouska15 schreef:Skessa_ schreef:Neem eens contact op met een notaris. Die kunnen je vanalles vertellen!
Bedankt voor de tip! Maar zonder goed idee van wat ik precies wil naar een notaris stappen is ook zon grote stap gelijk.
bigone schreef:Misschien eerst eens taarten gaan bakken en kijken op verjaardagen enz of ze te eten zijn. Krijg je veel positieve reacties dan zorg je dat je een blog begint en maak je foto's van je taarten en plaats je die er op, zo kun je zien of het überhaupt aanslaat, door de programma's als Heel Holland bakt enz zijn er zoveel bakkers dat je echt goed en onderscheidend moet zijn. Bvb heel aparte kindertaarten zonder allerlei rotzooi erin maar wel lekker.
Blingh schreef:bigone schreef:Misschien eerst eens taarten gaan bakken en kijken op verjaardagen enz of ze te eten zijn. Krijg je veel positieve reacties dan zorg je dat je een blog begint en maak je foto's van je taarten en plaats je die er op, zo kun je zien of het überhaupt aanslaat, door de programma's als Heel Holland bakt enz zijn er zoveel bakkers dat je echt goed en onderscheidend moet zijn. Bvb heel aparte kindertaarten zonder allerlei rotzooi erin maar wel lekker.
Of taarten van natuurlijke middelen zonder kunstmatige toevoegingen. Maar dan trek je een bepaalde markt aan en zal de prijs daar wrs ook naar zijn.
Skessa_ schreef:Anouska15 schreef:Bedankt voor de tip! Maar zonder goed idee van wat ik precies wil naar een notaris stappen is ook zon grote stap gelijk.
Daar kunnen ze juist mee helpen! Wat voor soort bedrijf.. hoe je dat aanpakt etc etc.
Wetten, regeltjes etc.
Anouska15 schreef:Maar beide nog nooit gedaan
Anouska15 schreef:MC schreef:Wat kun je wel al goed?
Tja, zelfs dat is een moeilijke vraag. Sociaal ben ik sterk. Maar wat ik goed kan, heb ik dan eerlijk gezegd geen idee van. Te weinig nieuwe dingen uitgeprobeert om te ontdekken waar ik goed in ben.