Profielkeuze.. Diepe zucht.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Arc_En_Ciel

Profielkeuze.. Diepe zucht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 20:07

Hoi allemaal!

Ik zit nu in 3 havo en het is tijd om te beginnen met nadenken over de profielkeuze..
Wat ik nu heel graag wil, is na mijn havo een goede modeopleiding volgen. Ik ben zelf franstalig opgevoed en half Frans, dus ik zou makkelijk een modeopleiding kunnen volgen in bijv. Parijs, als ik daar een goede school kan vinden.

Het probleem is alleen dat ik graag ook nog rekening wil houden met het feit dat ik ook gewoon ouder word, en straks misschien wel niet meer in de modebranche wil werken.
Toen ik een jaar of 12 was vond ik werken in de mode namelijk niet leuk, en misschien vind ik dat over een paar jaar wel weer.. Je weet het nooit.
Ik heb vanmiddag met school een profielkeuzetest gedaan, en thuis nog 2, en CM springt er duidelijk uit. Dit hoeft opzich geen probleem te zijn, maar ik ben gigantisch slecht in wiskunde, natuur-/scheikunde en dat soort dingen. Wiskunde B gaat volgens mij dus ook echt niet werken voor mij, en dat vind ik nogal vervelend aangezien ik de beroepen die overblijven echt niet leuk en interessant vind.. Ik vind mode heel erg leuk, en ik ben erg goed in talen/niet-exacte vakken, maar ik heb geen talent voor bijv. beeldhouwen, en leraar is ook totaal niets voor mij.

Begrijp me niet verkeerd, maatschappelijk werkers, beeldhouwers en bibliothecarissen zijn ook leuk/fijn/nodig, maar het is gewoon niet mijn ding.
Ik voel me veel meer aangetrokken tot management-gerelateerde beroepen.

Ik hoop dat ik niet overkom als 'uit de hoogte'. Het is echt dat ik de beroepen die aangeboden worden binnen CM niet leuk vind, en liever een minder creatieve of sociale functie wil hebben, als het geen mode wordt.
Ik hoop dat iemand een idee heeft van wat ik kan doen om toch zo'n soort opleiding te volgen mocht het niet lukken met mode.
Op dit soort momenten baal ik nogal dat ik geen vwo meer doe.. :P

Ik hoop dat iemand een tip heeft of hier zijn ervaring wil delen. Ik heb de zoekfunctie even gebruikt om te zoeken of er al een topic was hierover, maar ik heb even niets kunnen vinden.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 20:10

CM was bij ons het talen pakket. En daarbij kon je kiezen voor wiskunde A of C, wat nog wat makkelijker was.

Welke vakken zou je echt graag willen volgen? En welke absoluut niet?
En daarbij zegt een profiel echt niet alles over de loop van de rest van je leven, ook al willen ze je dat wel doen geloven.

kimberley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 20:13

Heeey,

Ik heb 2 jaar geleden de keuze moeten maken ;) CM is juist zonder alle exacten vakken he, volgens mij ideaal in jouw geval toch?
Je zou nog naar EM kunnen kijken maar NT/NG zou ik je sowieso afraden!

Als je nog vragen hebt mag je altijd pb-en! Ik heb zelf NT gekozen met keuze vak bio en informatica (VWO) zit nu in de 5e... hihi

romyloverrr

Re: Profielkeuze.. Diepe zucht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 20:17

Kun je geen combinatiepakket doen van C&M en E&M
Ik meende dat dat kon? Maar ik weet het niet zeker.
Ik wilde namelijk sowieso die kant niet op.
Zelf doe ik nu een N&G en N&T combinatie.

XMaaiike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 20:22

Met CM kun je nog alle kanten uit hoor! zo kun je bijvoorbeeld op de uni economie studeren zonder dat je economie hebt gehad, zelfde verhaal voor aardrijkskunde. Of het handig is is een tweede.. maar qua profielkeuze zit je echt niet aan de beroepen vast die internet je doet laten geloven ;)

Als de exacte vakken je niet liggen moet je die absoluut niet kiezen! Daarnaast kun je CM gewoon aanvullen met wiskunde A/C? en andere vakken (hangt van je school af wat mogelijk is)

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 20:24

Ik zelf doe zelf ondertussen C&M en E&M door elkaar. Samen met informatica, Biologie, Natuurkunde en Tekenen :+
Ik ben zelf ooit begonnen met N&T met wiskunde B, heb toen wiskunde B ingeruild voor A en later scheikunde laten vallen --> Alles kan dus!
Maak je er vooral niet te veel zorgen over. Ook met C&M of E&M zijn er genoeg opleidingen die niet creatief of sociaal zijn! Bij aardig wat opleidingen kijken ze niet eens echt naar je profiel.

En uit ervaring kan ik zeggen dat als je nu al weet dat die exacte vakken niets voor jouw zijn, begin er dan ook niet aan. Dan wordt het zo een gevecht! En daar heb je niets aan. Als je gelijk gaat doen wat je leuk vind en wat je kan heb je het een stuk leuker en makkelijk!

Succes!

Carrera97

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 20:25

Ik heb E&M gecombineerd met C&M door de vakken duits, frans, economie en wiskunde A te kiezen.
Dan kun je nog alle kanten op denk ik.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 20:27

ik heb zelf ook N&G .

bij ons kun je bij CM wiskunde laten vallen, geen idee of dat bij jou ook kan?

maar als je management in wilt zal je toch echt wiskunde moeten hebben.... (en het liefst ook economie en M&O maar ja) dus TS, mijn tip: neem bijles, neem de makkelijkste wiskunde en sla jezelf er door heen :Y)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 20:28

Wiskunde laten vallen kan volgensmij dit jaar niet meer?

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 20:29

Ik raad je aan om sowieso wiskunde in je pakket te nemen anders vallen een hoop opleidingen af.
Eén uurtje bijles in de week kan al een hele hoop schelen! Verder zijn er meer dan genoeg opleidingen
die je met CM kan doen die niet per se creatief zijn. :j

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 20:36

Ik zat vorig schooljaar in hetzelfde straatje.
Ik kan geen exact en ik heb een voorliefde voor statistiek.
Ik wilde niet de modebranche in maar ik wilde graag dierenarts. Maar dat werd 'm dus niet :=
Ik heb nu een E&M en C&M met Frans en biologie.
Wat ik je wel aanraad is: Houd alsjeblieft wiskunde. Het is een rotvak, weet ik. Maar je vergooit er veel opleidingen mee als je geen wiskunde hebt. Heel vaak zien leerlingen opeens het licht en ze zijn van alle problemen af. Kies dan wel A of C als je geen knobbel hebt, ik heb geen knobbel/inzicht etc. en ik doe nu A. Gaat me tot nu toe aardig af.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 20:40

Bedankt voor de reacties! :)

Wiskunde is inderdaad verplicht, en voor mezelf weet ik dat ik het beste zit met een wiskunde C.
Als ik naar mezelf luister doe ik wiskunde C en CM. Het probleem is alleen dat ik de opleidingen totaal niet leuk vind, die er dan overblijven.. En het zijn er ook maar schrikbarend weinig.

Zit er bij EM natuurkunde? Want als ik CM en EM kan combineren zou dat wel fijn zijn.. Al moet ik dan wel verplicht kiezen voor wiskunde A of B.

Die profielkeuzes laten me echt voelen als een debiel :+ Ik heb echt het idee dat ik niks kan, en dat ik dus ook helemaal geen leuke opleidingen kan volgen.. Waar doe ik het dan voor :')

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 20:44

Volgens mij heb je nog behoorlijk wat opleidingen met dat profiel, ik heb hetzelfde profiel gedaan maar
dan zonder wiskunde (dus nog minder opleidingen) en zo weinig waren dat er ook weer niet.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 20:49

http://www.inholland.nl/studiekeuze/pro ... l+havo+cm/

Haal daar alle wiskunde A en B opleidingen vanaf en er is niet zo heel veel meer over. Of het moet net zijn wat je leuk vindt natuurlijk, dan heb je geluk.
Het gaat er dan ook om dat ik het persoonlijk niet zo leuk vind. Dat kan misschien ook zijn omdat ik in feite al iets uit heb gekozen, maar niets trekt me écht.

Lienek
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 20:52

C&m deed ik ook met mijn talenknobbels maar ik kan heel veel opleidingen niet doen omdat ik geen economie of m&o/wiskunde had... E&m is het meest safe... En dan als keuze vak frans?

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 20:53

Bij EM zit geen natuurkunde, dus dat kan je gewoon combineren als je zou willen :P

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 20:56

Lienek schreef:
C&m deed ik ook met mijn talenknobbels maar ik kan heel veel opleidingen niet doen omdat ik geen economie of m&o/wiskunde had... E&m is het meest safe... En dan als keuze vak frans?

EM zat ik inderdaad ook al overna te denken :j Wat is precies het verschil tussen EM & CM?
Laatst bijgewerkt door Arc_En_Ciel op 17-09-14 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

XMaaiike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 20:56

Arc_En_Ciel schreef:

Haal daar alle wiskunde A en B opleidingen vanaf en er is niet zo heel veel meer over. Of het moet net zijn wat je leuk vindt natuurlijk, dan heb je geluk.
Het gaat er dan ook om dat ik het persoonlijk niet zo leuk vind. Dat kan misschien ook zijn omdat ik in feite al iets uit heb gekozen, maar niets trekt me écht.

Meid dit zijn de studies bij InHolland, maar er zijn zoveel meer HBO studies!!
Kun je niet CM doen met extra vak economie? en dan eerst kijken of het bevalt? dan zou je economie kunnen laten vallen als het niks voor je is en heb je dus CM en anders een ander keuzevak laten vallen en dan heb je EM. Op sommige scholen is veel mogelijk ;)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 20:56

Welke vakken bij welk profiel verplicht zijn verschilt per school. Ik had N&T en N&G, maar bij mijn broertje kon dat niet.

Is C&M met economie geen optie? Met economie blijven er nog best wat opties over.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 21:01

Trek je ook niet ál te veel aan van de profielkeuze en kies vooral zo breed mogelijk. Zo koos ik N&G ondanks het feit dat scheikunde etc. mij niet zo lag. Want wilde graag iets wetenschappelijks, met dier of milieu. Nu doe ik Social Work en had dus net zo goed C&M kunnen kiezen. Maar ben blij met N&G want daar kun je in principe alle kanten mee op!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 21:02

Als ik het me goed kan heugen van mijn middelbare school, zat er nauwelijks verschil tussen Wiskunde A en C. Vraag eens na bij je leraar of hij je wat stof kan laten zien en kan laten zien wat het verschil is.

Maar als wiskunde C je keus versmalt zou ik eerder voor wiskunde A gaan.
Enne.. Overstappen naar makkelijker kan natuurlijk altijd nog.

Als je niet 100% zeker weet wat je later wilt gaan doen, zorg dan dat je zoveel mogelijk kan doen. :)

Ik ben gestart met N&G en doe nu een studie die ik ook met C&M had kunnen doen..
Had me een hoop kopzorgen gescheeld als ik C&M had gedaan maar ik ben ook wel blij met de weg die ik afgelegd heb. :)

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 21:03

XMaaiike schreef:
Arc_En_Ciel schreef:

Meid dit zijn de studies bij InHolland, maar er zijn zoveel meer HBO studies!!
Kun je niet CM doen met extra vak economie? en dan eerst kijken of het bevalt? dan zou je economie kunnen laten vallen als het niks voor je is en heb je dus CM en anders een ander keuzevak laten vallen en dan heb je EM. Op sommige scholen is veel mogelijk ;)

Oooh, ik dacht dat dat wel ongeveer een beeld zou geven van het aantal opleidingen wat je gemiddeld nog kan volgen :') Niet dus, dankjewel voor de verheldering haha.
En dat van economie is wel een goed idee, dat zal ik even navragen bij mijn mentrix :j

xxxJulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 21:04

Ik zou gewoon combinatiepakket doen, dan heb je E&M en C&M. Het verschil tussen E&M en C&M is niet zo groot alleen bij C&M zijn alleen geschiedenis en een moderne vreemde taal verplicht. Bij E&M zijn economie, wiskunde A en geschiedenis verplicht. (misschien dat wiskunde trouwens inmiddels ook wel verplicht is bij C&M, maar dat was bij mij nog niet zo).

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 22:08

Als ik je wel 1 tip mag geven, probeer Wiskunde A! Neem 1 uur per week bijles (zo heb ik me zelfs door een jaar scheikunde kunnen doorslaan) en probeer het, lukt het niet? Ga dan lekker naar wiskunde C maar probeer het!

En er zijn zeker veeeeeel meer studies! Echt te veel, ook met een E&M C&M profiel, alleen deze studies zijn wat minder 'bekend'. Maar ze zijn er zeker!

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 22:22

upendo schreef:
Als ik het me goed kan heugen van mijn middelbare school, zat er nauwelijks verschil tussen Wiskunde A en C. Vraag eens na bij je leraar of hij je wat stof kan laten zien en kan laten zien wat het verschil is.

Maar als wiskunde C je keus versmalt zou ik eerder voor wiskunde A gaan.
Enne.. Overstappen naar makkelijker kan natuurlijk altijd nog.

Als je niet 100% zeker weet wat je later wilt gaan doen, zorg dan dat je zoveel mogelijk kan doen. :)

Ik ben gestart met N&G en doe nu een studie die ik ook met C&M had kunnen doen..
Had me een hoop kopzorgen gescheeld als ik C&M had gedaan maar ik ben ook wel blij met de weg die ik afgelegd heb. :)

Met wiskunde C kan je meteen al een heel stuk mibder dan A. Wij hadden niet eens Wiskunde C op havo... Toen was wiskunde ook nig niet verplicht trouwens, nu t verplicht is hebben ze wel C.
Ik zou zeker A eerst proberen. Wiskunde is gewoon doen en snappen, als je er wat voor doet is t goed te doen voot een havoleerling, of je moet er écht slecht in zijn. Zeker eerdt proberen, je kan altijd nog overstappen naar C.
Verder zou ik geen NG/ NT profiel doen als je nu al moeite met die vakken hebt. Het wordt allemaal namelijk nog VEEL ingewikkelder. Dat ga je dan niet redden, en bij een opleiding waarbij je dat nodig hebt dan dus ook niet.