Wordt een lening van DUO als inkomen gezien?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xNathaliee

Wordt een lening van DUO als inkomen gezien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 11:36

Hallo allemaal,

Ik heb even gezocht naar een soortgelijk topic maar kon niks vinden. Alvast excuses als ik er overheen heb gelezen.
Ik zit in mijn laatste jaar van mijn HBO opleiding en heb altijd een basisbeurs gehad. Nu wil ik het laatste jaar maximaal gaan lenen om zo een klein spaarpotje op te bouwen mocht ik na school niet meteen werk hebben (en eventueel om op mezelf te kunnen wonen). Nu zag ik dat je naast je studiefinanciëring een bepaald bedrag mag bijverdienen. Maar wordt die lening van DUO (op jaarbasis is dat voor mij rond de 7000 euro) ook als inkomen gezien?
Ik kan waarschijnlijk volgend jaar vanaf februari werken bij mijn stagebedrijf en ga dus dan eindelijk geld verdienen _/-\o_ (krijg nu een stagevergoeding dus geen vetpot). Stel dat de lening dus als inkomen wordt gezien, dan moet ik ervoor zorgen dat ik volgend jaar niet meer dan zo'n 6000 euro ga verdienen (in 2014 mag je geloof ik zo rond de 13.000 euro bijverdienen naast je studiefinanciëring). Wie weet of de lening van DUO ook wordt gezien als inkomen, en zo ja moet ik mijn basisbeurs hier dan wel weer van afhalen?

Groetjes Nathalie.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 11:38

Een lening is geen inkomen. Het gaat om je verzamelinkomen voor de inkomstenbelasting.

Mioux

Re: Wordt een lening van DUO als inkomen gezien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 11:39

Volgens mij word dit wel gezien als een inkomen, omdat je ondanks het een lening is geld ontvangt...

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 11:40

Mioux schreef:
Volgens mij word dit wel gezien als een inkomen, omdat je ondanks het een lening is geld ontvangt...

Tuurlijk niet.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 11:40

Voor de woningbouw en de belasting niet. Dus ik zou zeggen nee...

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 11:40

Dus ik zou 7000 euro kunnen lenen van DUO en daarnaast als loon het maximale bedrag wat je mag bijverdienen kunnen verdienen?
Ik zag namelijk in een eerder topic dat er bij het kwijten van de gemeentebelasting (geloof ik?) een lening van DUO wel als inkomen wordt gezien vandaar dat ik het even wil weten.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 11:42

Ik zeg ja, mn lening van duo word gezien als inkomen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 11:43

veerledec

Youknowme schreef:

Nee dus.

Youknowme

veerledec schreef:
Youknowme schreef:

Nee dus.

Ja dus, daarom zijn wij gewacht met trouwen omdat mijn inkomen mee zou tellen voor de alimentatie ;)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 11:46

Alimentatieberekeningen zijn niet hetzelfde als de inkomstenbelasting. Nee dus.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 11:47

Ik denk dat je beste even kan bellen met je tussen persoon van je verzekering, die kan dit prima vertellen.

Een lening is ook een inkomen, want je ontvangt geld. Dat klinkt t meest logische... Ik zou het navragen als ik jouw was, indien nodig bij de belastingdienst. Dan heb je 100% zekerheid.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 11:48

veerledec schreef:
Alimentatieberekeningen zijn niet hetzelfde als de inkomstenbelasting. Nee dus.

Alimentatie gaat over je inkomen, daaruit word een berekening gemaakt wat vader moet betalen.
Als het geen inkomen is waarom rekenen ze het dan wel als inkomen? en krijg ik er gewoon belastingsgeld voor terug jaarlijks??

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 11:49

Dus als ik het goed begrijp ziet DUO zelf de lening niet als inkomsten en mag ik dus naast mijn lening nog maximaal bijverdienen. En bij de belastingdienst hoef ik de lening ook niet op te geven?
Dat zijn voornamelijk de 2 dingen die ik wil weten. :j

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 11:50

xNathaliee schreef:
Dus als ik het goed begrijp ziet DUO zelf de lening niet als inkomsten en mag ik dus naast mijn lening nog maximaal bijverdienen. En bij de belastingdienst hoef ik de lening ook niet op te geven?

Ik mag naast mijn lening niet maximaal bij verdienen, ik mag maar een x aantal bedrag bij verdienen, verdien ik meer bij dan korten ze dit op mijn lening.

Mioux

Bel even met de belastingdienst, die weten het zeker. En een antwoord hier van 50% ja 50% nee weet je nog niks, en dan hebben wij het dadelijk fout en moet jij aan t eind van t jaar betalen... Dus gewoon even de belastingdienst bellen wil je zekerheid en geen eindrekening van t jaar of volgend jaar omdat je toch moet terugbetalen....

veerledec

Mioux schreef:
Ik denk dat je beste even kan bellen met je tussen persoon van je verzekering, die kan dit prima vertellen.

Een lening is ook een inkomen, want je ontvangt geld. Dat klinkt t meest logische... Ik zou het navragen als ik jouw was, indien nodig bij de belastingdienst. Dan heb je 100% zekerheid.

Ik mis even de link met een verzekeringsadviseur?

Een lening is geen inkomen, dat mag je best van me aannemen. De linkjes naar de site van de Belastingdienst staan er ook.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 11:51

xNathaliee schreef:

DUO kijkt naar je verzamelinkomen. Dat is je inkomen voor de Belastingdienst. De Belastingdienst neemt zowel je lening als je studiefinanciering niet als inkomen in aanmerking. Dit is geen 50-50 antwoord, dit mag je echt wel van me aannemen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 11:52

Mioux schreef:
Bel even met de belastingdienst, die weten het zeker. En een antwoord hier van 50% ja 50% nee weet je nog niks, en dan hebben wij het dadelijk fout en moet jij aan t eind van t jaar betalen... Dus gewoon even de belastingdienst bellen wil je zekerheid en geen eindrekening van t jaar of volgend jaar omdat je toch moet terugbetalen....

http://www.telegraaf.nl/overgeld/belast ... oon__.html

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 11:54

veerledec schreef:
Mioux schreef:

Ik mis even de link met een verzekeringsadviseur?

Een lening is geen inkomen, dat mag je best van me aannemen. De linkjes naar de site van de Belastingdienst staan er ook.

Je hebt ieder een verzekering, ik heb mijn eigen tussen persoon, mogelijk heeft TS die ook.

Ben jij dan werkzaam in deze factor dat je het 100% zekerheid allemaal weet en al onze antwoorden afkaatst? Want dan snap ik je antwoorden, anders zou ik TS aanraden om zekerheid te geven en gewoonweg de belastingdienst te bellen. Die weten het 100% zeker. telefoontje is overigens ook zo gebeurd :)

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 11:54

veerledec schreef:
xNathaliee schreef:

DUO kijkt naar je verzamelinkomen. Dat is je inkomen voor de Belastingdienst. De Belastingdienst neemt zowel je lening als je studiefinanciering niet als inkomen in aanmerking. Dit is geen 50-50 antwoord, dit mag je echt wel van me aannemen.

Dus als de belastingdienst dit niet als inkomen ziet (of althans ik dit niet hoef op te geven als inkomen) dan ziet DUO het ook niet als inkomen en telt die lening dus ook niet mee in het bedrag wat ik maximaal mag bijverdienen.
Dus even zwart/wit > ik zal volgend jaar 7000 euro lenen en mag 13.000 euro bijverdienen. Als ik dus onder de 20.000 euro grens zit hoef ik niks aan DUO/de belastingdienst terug te betalen?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 11:56

Ik ben belastingadviseur idd, excuus, stond ooit wel in mijn profiel maar nu niet meer kennelijk. Mensen met verstand van verzekeringen hebben hier niet voor geleerd. Kans bestaat dat ze het wel weten (en het is ook zo te googlen), maar dat is dan niet omdat ze verzekeringsadviseur zijn.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:02

Ah zie ja dan komt t wat duidelijker over veerledec :) Hier weet mijn tussenpersoon het wel van de verzekering maar dat is omdat zij ook alles in huis heb voor belastingaangifte te doen, zij doet dit al circa 30 jaar voor mijn ouders en me broer en mijzelf.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 14:12

xNathaliee schreef:
Dus als de belastingdienst dit niet als inkomen ziet (of althans ik dit niet hoef op te geven als inkomen) dan ziet DUO het ook niet als inkomen en telt die lening dus ook niet mee in het bedrag wat ik maximaal mag bijverdienen.
Dus even zwart/wit > ik zal volgend jaar 7000 euro lenen en mag 13.000 euro bijverdienen. Als ik dus onder de 20.000 euro grens zit hoef ik niks aan DUO/de belastingdienst terug te betalen?

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 14:16

Het zou toch behoorlijk krom zijn als het bedrag wat je leent van DUO mee zou tellen in je maximale bedrag wat je mag verdienen :+
Telt idd niet mee, goed naar veerle luisteren dus :D