Van MBO naar WO en februari instroom.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nina_love

Van MBO naar WO en februari instroom.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 13:19

hoihoi,
Na het behalen van mijn VWO heb ik er vorig jaar bewust voor gekozen om MBO-ict te gaan doen. Ik dacht door dicht bij huis te blijven meer tijd te hebben voor mijn paardjes en ik had op dat moment een erg leuke relatie waarvan ik verwacht had dat het stand zou houden.
Anyway, er bleek voor mij een mogelijkheid om de opleiding in 2 jaar te doen. Vorig jaar heb ik dan ook weinig te klagen gehad. Ik had geen vakken als rekenen Engels en Nederlands en had inderdaad veel tijd om mijn paarden te trainen.
Afgelopen zomervakantie waren al mijn vriendinnen van de middelbare school weer terug van hun eerste jaar uni. Ook ik heb wat van dat leven kunnen proeven, maar ik dacht bij mezelf dat komt voor mij later nog wel. Onbewust de hele zomervakantie ook een ander 'niveau' van communicatie gebruikt.

Het nieuwe schooljaar is nog maar 2 weken begonnen en ik kan wel stellen dat alles totaal anders is dit jaar. Ik zit nu in de 4de klas. Vele klasgenoten snappen niet hoe ik hier gekomen ben etc en ik vind het gewoon verschrikkelijk.
Ik ben 3x per week pas om kwart over 5 thuis (andere 2 dagen, kwart over 4) en kom compleet geïrriteerd terug uit school. Bovendien vind ik de iCT wereld wel leuk, maar mijn hart ligt er zeker niet. Ook zullen we vanaf december stage moeten lopen, iets waar ik binnen deze sector niet op zit te wachten.

Aangezien ik toch niet op dit diploma zit te wachten wil ik eigenlijk gewoon de knoop doorhakken en in februari beginnen aan wat ik echt wil doen --> Communicatie en Informatiewetenschappen in Groningen.
Maar nou is de vraag: Kan dit? Mag je van MBO naar WO switchen en wat zijn de gevolgen voor mijn studiefinanciering?

Ik hoop dat jullie kunnen helpen, tips zijn ook altijd welkom.

Rintah

Re: Van MBO naar WO en februari instroom.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 13:24

ja, je mag gewoon naar WO switchen, omdat je aan de eiden daarvoor voldoet (vwo diploma)

hoe het met stufie zit weet ik niet.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 16:05

Als het goed is moet dit gewoon kunnen, je hebt immers je vwo diploma. Qua studiefinanciering kun
je er het beste voor zorgen dat het gewoon doorloopt en dus niet stopt. Stel dat je je uitschrijft per 1
februari bij de mbo opleiding en per 1 februari staat ingeschreven bij een WO opleiding, dan is
er geen tussenpauze, waardoor je gewoon recht blijft houden op studiefinanciering. Je kan dan even
langs een DUO loket gaan of bellen en dan kunnen zij voor je omzetten dat je vanaf februari stufi
krijgt voor je WO opleiding.

EDIT: Tenminste, zo is het van HBO naar WO en vice versa, ik weet niet 100% zeker of het hetzelfde
werkt van MBO naar WO omdat je dan volgens mij een ander bedrag krijgt. Daarvoor zou ik toch
even bellen.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 16:11

Ik denk dat je sowieso een studieschuld hebt als je nu stopt. je hebt namelijk recht op 4 jaar MBO en 4 jaar HBO/WO, maar als je eenmaal begonnen bent moet je wel binnen 10 jaar een diploma op dat niveau afmaken. Dus ook MBO.
WO stufi kan je dan gewoon krijgen volgens mij door aan te geven op duo.nl dat je vanaf februari WO doet.

Maar ik zou dat even goed uitzoeken.

Nina_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 21:58

Hmm oke, DUO even bellen dus.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 14:42

Als je geen mbo diploma haalt, wordt die studiefinanciering die je tijdens t mbo gehad hebt een schuld.

Wel heb je weer opnieuw recht op 4 jaar studiefinanciering op t wo.
Verder kan je gewoon naar t wo, je hebt immers vwo. Februari instroom is afhankelijk van de uni en opleiding of het kan of niet.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 14:45

Quir schreef:
Als je geen mbo diploma haalt, wordt die studiefinanciering die je tijdens t mbo gehad hebt een schuld.

Wel heb je weer opnieuw recht op 4 jaar studiefinanciering op t wo.
Verder kan je gewoon naar t wo, je hebt immers vwo. Februari instroom is afhankelijk van de uni en opleiding of het kan of niet.

Precies dit..

Nina_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 17:50

Ik heb inmiddels aardig wat telefoontjes gepleegd. Het is inderdaad mogelijk, maar februari instroom wordt me van alle kanten afgeraden. Vooral omdat je in het '2de halfjaar' geen herkansings mogelijkheden hebt en alle tentamens dus in 1 keer moet halen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 17:54

Dan wel even kijken of je onder de nieuwe regels gaat vallen als je volgend jaar na de vakantie instapt. Ivm je beurs, mocht je onder het nieuwe regime vallen dan is het toch wel een optie om nu over te stappen ipv in februari.Heb je ook meer kans om je bsa op de uni te halen. Dan heb je een jaar mbo studieschuld maar val je onder de nieuwe regels dan word het nog veel meer.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 17:58

bigone schreef:
Dan wel even kijken of je onder de nieuwe regels gaat vallen als je volgend jaar na de vakantie instapt. Ivm je beurs, mocht je onder het nieuwe regime vallen dan is het toch wel een optie om nu over te stappen ipv in februari.Heb je ook meer kans om je bsa op de uni te halen. Dan heb je een jaar mbo studieschuld maar val je onder de nieuwe regels dan word het nog veel meer.

Ja dit is een beetje een issue nu, in eerste instantie zou ik zeggen maak dit jaar MBO af (ben je direct van de studieschuld af), maar wanneer je het eerste afmaakt en dus in September zal gaan beginnen (wat in veel opzichten wel prettiger voor jezelf is) val je onder de nieuwe regeling en wordt de studiefinanciering een lening.

Kan je niet proberen nu over te stappen? Het jaar is natuurlijk nog maar net begonnen en is even aanpoten, maar denk dat wanneer je nu overstapt het nog goed haalbaar moet zijn!

Nina_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 19:18

Quir schreef:
Ja dit is een beetje een issue nu, in eerste instantie zou ik zeggen maak dit jaar MBO af (ben je direct van de studieschuld af), maar wanneer je het eerste afmaakt en dus in September zal gaan beginnen (wat in veel opzichten wel prettiger voor jezelf is) val je onder de nieuwe regeling en wordt de studiefinanciering een lening.

Kan je niet proberen nu over te stappen? Het jaar is natuurlijk nog maar net begonnen en is even aanpoten, maar denk dat wanneer je nu overstapt het nog goed haalbaar moet zijn!

dat heb ik geprobeerd te regelen, is helaas niet mogelijk.