Niet naar school

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Niet naar school

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:16

Hoi bokkers,

Zal een lang verhaal proberen kort te maken.

Vorig jaar zat ik in het 2e jaar van het mbo. Heb heel wat voor mn kiezen gehad. Heb besloten om (door meerdere redenen) uit huis te gaan en bij een soort 'pleeggezin' in te gaan wonen. Deze heb ik via stage leren kennen.
Hier waren mijn ouders het niet mee eens. Heb weken gehad dat ik niets van me liet horen.
Maar goed, school leed er onder. Ik voelde me niet goed, stress, last van mn maag (waar ik al aantal jaren last van heb). Gewoon alles bij elkaar. Ik had snachts in bed en savonds op de bank last van hyperventileren, wat gewoon heel erg eng is. De eerste paar keren dacht ik dat ik dood ging.
Hier een hele tijd mee gezeten. Had een maatschappelijk werkster op school maar dat schoot gewoon niet op, de klik was er niet. Ze probeerde me ook steeds te overtuigen dat ik gewoon weer bij mn ouders in moest gaan wonen. En dat wou ik niet.
Dus ik bleef wat in een cirkeltje hangen. Vrijwel alle dagen ziek op bed, ongelukkig, ziek zwak en misselijk. Vaak naar de huisarts geweest en die zei telkens dat ik lichamelijk helemaal oke was, maar dat het gewoon stress was en dat ik daar maar van af moest zien te komen... Tja, lekker makkelijk.

Tot op een avond ik weer zo'n hyperventilatieaanval/paniekaanval kreeg en ik zelfs een aantal keren buiten bewustzijn ben geweest. De huisartsenpost is toen gebeld en die arts adviseerde mij naar haptonomie te gaan.
Hier mee ben ik echt sprongen voor uit gegaan. Ik zat weer wat beter in mn vel, ondertussen accepteerden mijn ouders dat ik hier woonde, en dat gaf ook een stuk meer rust.
Had wel heel veel schoolwerk achterstanden opgelopen. School had wel begrip voor de situatie en ik mocht over onder voorwaarden, dat ik alle verslagen etc in de vakantie zou maken en de toetsen in periode 1 van volgend jaar.

Vrolijk en lekker in mn vel de vakantie in gegaan. Zo af en toe wat voor school gedaan en dat is ook allemaal afgekomen.
Met frisse start het schooljaar begonnen. De eerste week ging het goed, maar al snel ging het weer mis; last van mn maag.
Weer naar de huisarts geweest en pilletje zus en pilletje zo. Hielp niks, en ben echt boos geworden dat ik nu wel eens door gestuurd wilde worden (heb al sinds middelbare school last van mn maag).
Ondertussen al weer 4 weken om van het nieuwe schooljaar. En nog maar weinig dagen echt naar school geweest.
Ik voel me gewoon te belabberd. Als ik iets eet word ik misselijk. Als ik niets eet word ik ook misselijk.
Gesprek gehad vorige week. School snapt het en accepteert het, mits ik nu echt doorgestuurd word en er echt naar gekeken gaat worden en er iets aan gedaan word.

Maar ik ben voor mijn gevoel weer terug bij af. Ik merk dat er in mijn omgeving steeds minder begrip komt. Je 'moet' naar school! Bij het woord moeten gaan mij de haren recht overeind staan en voel ik nog meer stress en weerstand.
Ik loop nu al weer wat achterstand op, en heb die van vorig schooljaar nog niet eens weggewerkt.
Ik zit weer helemaal niet lekker in mn vel, kan om het minste of geringste janken. De hyperventilatie aanvallen zijn een hele tijd weg geweest, maar beginnen nu weer (teken van stress).
Ik vind het gewoon zo lastig. Ik zit ook in een projectgroep en deze mensen kunnen gewoon niet op mij rekenen.
Mijn 'pleegvader' was van de week gewoon boos omdat ik weer ziek was. Dan word ik ook boos, verdrietig, janken en nog meer stress stress stress en ik voel me nog slechter.
Ik voel me slap, het voelt alsof ik constant faal, alsof ik niets meer kan. Alsof ik nergens goed in ben.

Eerst zou ik half oktober gesprek hebben met de internist, maar dit wordt waarschijnlijk vervroegd omdat er toch enig spoed bij zit (er ligt een schorsing van school).
Pfft, t voel voor mij gewoon zo kl*te allemaal...

Destination

Re: Niet naar school

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 15:24

Misschien eens naar een psycholoog?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 15:58

Ben ik al bij geweest, maar vond niet dat ik daar wat aan had dus weer mee gestopt..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 16:06

Lijkt mij ook dat een psycholoog je verder kan helpen, mits je daar voor open staat. Je krijgt blijkbaar maagklachten wanneer je naar school moet. Dan zou je toch denken dat het vooral psychisch is.
Waarom ga je niet naar een andere psycholoog? De ene psycholoog is de ander niet :)

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 16:08

er zijn meerdere soorten psychologen. Niet iedereen 'past' bij jou.
Ik herken erg veel van jouw klachten en geloof me, die zijn niet op een dag opeens weg (maar dat weet je zelf ook wel). Ik zou toch opnieuw opzoek gaan naar een psycholoog of iets wat er op lijkt. Er zijn meerdere soorten psychologen en niet elke werkwijze zal voor jou fijn voelen. Daarnaast is het niet zo dat je na 3 "behandelingen" je ineens weer op en top voelt of dat elke sessie leuk is. Het kan best zijn dat je je een tijd extra k*t voelt, maar het uiteindelijk wel wat op levert.

Daarnaast kan het ook fijn zijn om iemand te hebben die overal buiten staat (familie, verleden, kennissen) maar waar je wel erg goed mee kunt praten. De stress tekenen die jij hebt zijn bij mij vaak tekenen dat ik teveel in m'n hoofd zit en het er te weinig uit gooi door er over te praten.

Als je wilt mag je me best een pb sturen, ik herken erg veel van je klachten en ik zal ze absoluut niet kunnen verhelpen, maar misschien vind je het wel fijn.

Vind je de opleiding die je doet wel leuk? je klas?

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 16:12

je zegt school snap het maar er ligt wel een schorsing aan te komen? Snap ik ff niet.
Maar ik zou wel proberen al zijn het maar halve dagen om naar school te gaan en misschien kan er iemand uit je klas of je mentor je het huiswerk doorsturen dat je dat toch thuis kunt maken. Zo loop je geen grote achterstand op.

beterschap en hopelijk kom je er weer bovenop!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 16:22

@Snooki; ze snappen het wel maar willen wel graag dat het opgelost gaat worden. Dus ze hebben nu een soort dreiging van als ik niet binnen 2 weken actie heb ondernomen dat ik 1 of meerdere dagen geschorst word.

Waarom ik niet een andere psycholoog zoek; voor mijn gevoel heb ik genoeg aan de haptonoom. Ik vind het best wel dubbel om naar van alles en iedereen toe te gaan. Momenteel heb ik dus die haptonoom, een zorgbegeleider op school en nog een andere maatschappelijk werkster van een traject waar ik aan mee doe. Dat zijn al 3 mensen waar ik mijn verhaal bij kwijt kan en waar ik hulp van kan vragen. Heb aan mezelf gemerkt dat ik het niet fijn/leuk vind en ik er niet beter van word als er zoveel mensen zijn waarbij ik hulp kan vragen. De 1 zegt namelijk dit en de ander dat. De 1 zegt wel doen de ander niet. En daar word ik juist nog gestrester van.

Maagklachten heb ik niet alleen als ik naar school ga. Maar als ik naar school moet worden ze wel erger.

@myself133; herken het wel wat jij zegt. Snap dat het niet na 3 behandelingen goed kan gaan, maar heb er denk ik zo'n 10 gehad en het klikte gewoon niet. Hij was enkel bezig met dat ik het 'goed' moest maken met mn ouders, dat ik daar meer heen moest en meer contact moest houden. Terwijl ik daar toen helemaal geen behoefte aan had.
Ik had het gevoel dat ik mn verhaal kwijt kon en verder niet.