Foto bij sollicitatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Douce

Foto bij sollicitatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 12:56

Hallo!

Ik ben sinds kort weer regelmatig aan het solliciteren en daarbij viel me een ding op. Veel bedrijven vragen een foto bij de sollicitatie. Aan de ene kant begrijp ik dat, aan de andere kant voelt het een beetje als discriminatie. Zou een in hun ogen 'lelijk' persoon niet aan de bak komen?

Wat vinden jullie ervan?

Roosch

Re: Foto bij sollicitatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 12:59

Ik vind het niet meer dan normaal om een foto op je cv te zetten. Zo weet de persoon die de sollicitatie ontvangt welke kop er bij welk cv past. Vind ik zelf ook fijner om te weten. Heeft niks met discriminatie te maken. :)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 12:59

Die 'discriminatie' vind hoe dan ook plaats. Bij een sollicitatiegesprek is je uiterlijk ook ontzettend belangrijk en wordt je daarop beoordeeld - of iemand dat nu bewust doet of niet. Vaak gaat het overigens, denk ik, niet zozeer om knap of lelijk maar vooral om persoonlijke verzorging en uitstraling.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 13:04

Op die manier had ik er nog niet naar gekeken. Ik heb zelf niet standaard een foto bij mijn cv, ik ben niet zo fotogeniek en kom, volgens mezelf maar ook vele anderen, veel beter over in het echt dan op de foto. Dat is bij mij een beetje de crux.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 13:04

Ik denk dat het meer is zodat er alvast beoordeeld kan worden of de persoon er bijvoorbeeld representatief uitziet. :)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 13:07

Mijn sollicitatieverleden is uit de tijd dat het nog met papier ging en er nooit foto's bijgevoegd werden, dus voor mij is dit wennen.

Ik denk ook dat het vooral gaat om je uitstraling/verzorging, maar ik kan me voorstellen dat het in je nadeel kan zijn om vanaf een foto beoordeeld te worden. In een gesprek kun je zoveel meer van je persoonlijkheid laten zien dan met een foto.

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 13:11

Ik begrijp het wel, denk dat het niet om mooi/lelijk gaat, maar wel of je een representatieve en verzorgde indruk maakt.

Als je jezelf niet fotogeniek vindt, kan het misschien helpen om de foto bij een (semi-)professionele fotograaf te laten maken. Een mooie, scherpe foto met nette kleding aan, beetje make-up op en in flatteus licht, maakt een heel andere indruk dan een uitgeknipt vakantiekiekje.

Glossy227

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 13:18

Voor sommige banen is uiterlijk ook belangrijk denk aan een luxe damesmode winkel of een baan als serveerster.
Ik heb zelfs wel eens een kleding maat beperking gezien. (zowel een minimum als maximum)
En dat dan vooral voor serveersters of een kledingwinkel voor grote maten dames mode enz.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 13:21

Ik doe het niet, ik kom die vraag ook nooit tegen in vacatures.
Gelukkig, want selecteren op uiterlijk in een functie waar dat uiterlijk er niet toe doet, vind ik een kwalijke zaak. En sorry, maar ik laat me niet wijsmaken dat er dan alleen naar representativiteit wordt gekeken. Bewust of onbewust oordeelt men ook op aantrekkelijkheid. Zo werkt dat nu eenmaal.
En he, 1 foto zegt zo weinig over de dagelijkse representativiteit van een persoon. Die foto kan oud zijn, van een uitzonderlijke situatie. Kortom, is hiet perse representatief. Ik vind het ook geen kwaliteit van een werkgever als een werkgever op die foto selecteert. Eerder kortzichtig. Een eerste indruk is meer dan een afbeelding op een foto. Mijn eerste indruk van die werkgever is in ieder geval verpest.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 19:24

Ik heb gister toevallig voor t eerst gesolliciteerd op een vacature waar een foto bij moest. Is niet erg gebruikelijk in mijn branche. Wat voor foto doen jullie erbij?

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 02:06

Ik heb ooit op tv gezien dat een foto bij je cv voor vooral vrouwen nadelig is. Dit komt doordat er meestal vrouwen werken bij personeelszaken en zij willen onbewust geen concurrentie....

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 09:25

Mijn vriend heeft als recruiter gewerkt, één van de regels was dat CV's mét foto aan de kant werden gelegd omdat het niet professioneel overkwam. In zijn branche wilden ze dus liever geen foto op het CV zien.

In mijn branche wordt er ook niet echt achter gevraagd, soms staat het er wel bij maar dat negeer ik dan, wat maakt je uiterlijk uit als je competenties goed zijn (de jobs waar ik op solliciteer is uiterlijk totaal ondergeschikt).

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 09:33

Ik zet er een foto op als het bij de functie past, maar liever niet. Voornamelijk omdat ik alles behalve fotogeniek ben en net als TS 'real life' veel leuker overkom. Daarnaast is er tijdens mijn stage wel eens een foto van een cv de hele werkvloer overgegaan. Het was dan wel een erg onprofessionele foto van een meisje met mega inkijk, maar hmm nee, liever niet.

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 09:34

Ik plaats wel een foto bij mijn C.V. en heb zelf ook als recruiter gewerkt en vond dat altijd een pluspunt. Al is het tegenwoordig ook niet heel erg meer nodig want ze bekijken toch wel je LinkedIn.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 10:12

Ik doe het ook niet, ik vind het dan een vleeskeuring worden. Alsof iemand die niet knap genoeg is geen goed werk kan leveren.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 17:23

Solleke_Noah schreef:
Mijn vriend heeft als recruiter gewerkt, één van de regels was dat CV's mét foto aan de kant werden gelegd omdat het niet professioneel overkwam. In zijn branche wilden ze dus liever geen foto op het CV zien.

In mijn branche wordt er ook niet echt achter gevraagd, soms staat het er wel bij maar dat negeer ik dan, wat maakt je uiterlijk uit als je competenties goed zijn (de jobs waar ik op solliciteer is uiterlijk totaal ondergeschikt).

En wat is zijn branche en de jouwe?

Ik solliciteer in de zorg, zowel in loondienst als als ZZP'er en krijg veel positieve reacties op mijn foto :j Dit is gewoon een spontane foto, niet super professioneel maar wel netjes bijgesneden :)
Ik ben er ook heel eerlijk in: ik denk dat ik mijn uiterlijk wel mee heb en schroom niet om dat op deze manier in te zetten :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 17:36

In een vak waarin je representatief moet zijn vind ik het niet meer dan logisch.
Dan kan je namelijk ook zien hoe professioneel iemand met de sollicitatie om gaat: als je als volwassene twee paardenstaartjes draagt komt dat niet goed over voor een baan waarin je zakelijk en representatief moet zijn.
Imo hoeft het ook geen foto te zijn van a4 formaat waarbij je iedere oneffenheid ziet :+, meer iets groter dan pasfoto formaat.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 21:17

Bij mijn huidige baan heb ik een artikel van een A4 over mezelf geschreven met foto's erbij. Als ze een creatief en onafhankelijk iemand zoeken, helpt dat enorm. Ligt volgens mij dus heel erg aan de functie wat er bij je CV moet zitten. Als je je zo druk maakt over een foto, laat dan een keer goede zakelijke foto's maken bij eenb fotograaf. Helpt een hoop!

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 21:19

Ik selecteer vaak mensen voor ze op gesprek mogen komen.

Een eerste indruk van een (pas)foto vindt ik zelf wel erg prettig. Soms zorgt dat er voor dat ik iemand toch op gesprek laat komen ondanks een 'niet flitsende CV'

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 21:21

Ik vind persoonlijk dat dat een CV compleet maakt.. Dit heeft niets met discriminatie te maken..
Gewoon om te weten wie je voor je hebt..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 21:32

Boras schreef:
Gelukkig, want selecteren op uiterlijk in een functie waar dat uiterlijk er niet toe doet, vind ik een kwalijke zaak. En sorry, maar ik laat me niet wijsmaken dat er dan alleen naar representativiteit wordt gekeken. Bewust of onbewust oordeelt men ook op aantrekkelijkheid. Zo werkt dat nu eenmaal.
En he, 1 foto zegt zo weinig over de dagelijkse representativiteit van een persoon. Die foto kan oud zijn, van een uitzonderlijke situatie. Kortom, is hiet perse representatief. Ik vind het ook geen kwaliteit van een werkgever als een werkgever op die foto selecteert. Eerder kortzichtig. Een eerste indruk is meer dan een afbeelding op een foto. Mijn eerste indruk van die werkgever is in ieder geval verpest.

Dan wordt er evt wel gekeken op linkedin of op facebook. :D
Althans; als de brief/cv aanspreekt.
Bij meerdere vacatures zie je het tegenwoordig wel staan.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 21:36

Raar vind ik het zelf wel. Mijn uiterlijk klopt nou ook niet echt in het "plaatje" en je word daar echt wel vanaf een foto al op beoordeeld.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 22:15

Brainless schreef:
Boras schreef:

Dan wordt er evt wel gekeken op linkedin of op facebook. :D
Althans; als de brief/cv aanspreekt.
Bij meerdere vacatures zie je het tegenwoordig wel staan.

Ze zullen niets vinden als ze op mijn naam zoeken.
Ik heb uit privacy- en veiligheidsoverweging geen linkedin, facebook of anders.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 22:25

Dat is volgens mij meer om een beeld te vormen van een persoon, alleen op brief en CV selecteren is al heel moeilijk.

Een representatief uiterlijk is in iedere functie van belang (en dan bedoel ik niet knap of lelijk).

Als er naar gevraagd wordt, tja waarom niet.. Veel bedrijven checken ook vooraf Facebook/LinkedIn om een eerste indruk te krijgen van een persoon.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 22:52

Toevallig vandaag een brief met foto binnengekregen waarvan ik gelijk dacht 'nee dat wordt het niet'. (in combinatie met een niet zo overtuigend CV)
Echt, ik probeer objectief te kijken, maar de uitstraling was een een beetje 'crimineel' - terwijl hij dat zeer waarschijnlijk niet is.

Zonder foto had ik 'm niet zo snél terzijde gelegd, maar de CV was sowieso niet passend.

Terugkomend op de vraag van TS: foto's kunnen met een beetje fotoshop er al anders uitzien.