Durven jullie salaris verhoging te vragen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Durven jullie salaris verhoging te vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 20:47

:+ De vraag lijkt me vrij duidelijk. Dit vraag ik me af omdat ik er vorig jaar ook om vroeg en het ook had gekregen, maar er werd wel verteld dat niet iedereen elk jaar een verhoging krijgt ongeacht of ze een goede beoordeling hebben op hun eindgesprek. Nu vind ik het dus heel lastig om het dit jaar weer te vragen, maar denk ik ook wie niet waagt wie niet wint vooral omdat je maar eens per jaar de kans hebt :o Ik ben nog jong en leer ook veel op het werk. Er zijn taken die ik niet beheers, maar zo zijn er ook taken die collega's niet beheersen die ik dan weer wel kan. Wel ben ik dus heel bang dat ze echt gaan denken komt zij weer aan -O- of dat ik me waardeloos zou voelen als 't op niks uit loopt.

F_Orumster

Re: Durven jullie salaris verhoging te vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 20:51

Is er geen schema dat aangeeft welke competenties bij welke inschaling horen?

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 20:52

Ik zeg altijd maar, nee heb je, ja kun je krijgen :j

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 20:52

F_Orumster schreef:
Is er geen schema dat aangeeft welke competenties bij welke inschaling horen?

Er staan wel een simpele beschrijvingen qua schalen en functies in het CAO, maar geen specifieke taken. Hierdoor vind ik het ook heel lastig in te schatten. Misschien hebben andere ook nog tips over hoe hun dit aanpakken?
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 11-09-14 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 20:53

Bij ons is dat via een vast systeem geregeld. Als je op je jaar beoordeling een goed krijgt dan krijg je salaris verhoging.
Krijg je een zeer goed krijg je meer salaris verhoging.

Bij een onvoldoende krijg je geen salarisverhoging.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 20:54

NatasjavE schreef:
Bij ons is dat via een vast systeem geregeld. Als je op je jaar beoordeling een goed krijgt dan krijg je salaris verhoging.

Ik dacht dus ook dat het zo zou zijn en dit staat ook wel in het officiele CAO, maar nou is het zo dat hun niet verplicht zijn het CAO te volgen. Mijn salaris is als bedrag qua schaal of functiejaar ook niet in het CAO terug te vinden.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 20:57

Dat hangt denk ik van de sector/het bedrijf waar je in werkt.
Is er een CAO en heb je een functie-omschrijving?
Hoe zijn de secundaire arbeidsvoorwaarden?
Kunnen/mogen groeien in een organisatie hoort m.i. ook bij de secundaire arbeidsvoorwaarden.
Heb je zelf de indruk dat je te weinig beloning krijgt? Waar leid je dat uit af?

Als je het gaat vragen/ of beter... onderhandelen, doe het dan wel met overtuiging... en niet te voorzichtig of té zelfverzekerd.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 20:58

NatasjavE schreef:

fijne brache :P hier zijn het crisisjaren (bouw/installatietechniek) -O- dus niemand krijgt er wat bij...

uitzonderingen zijn hoger opgeleide mannen met managementfuncties of enorme bruinwerkers in hoger geplaatste functies.

Ik de gouden jaren kreeg ik er nog wel wat bij, nu alleen de procentuele verhoging middels de CAO onderhandelingen/afspraken.

Vragen kan dus, maar ik weet het antwoord al :7

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 20:59

gewoon vragen ! Wie niet waagt wie niet wint!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 20:59

Bij ons in het bedrijf krijgen we 2x maal per jaar een bonus. Hoogte hiervan is afhankelijk van je werk in het voorgaande halfjaar, hoe je manager dit waardeert en of je je KPI's (Key Performance Indicator ookwel kritieke prestatie-indicatoren) hebt gehaald. Het kan oplopen tot 1.5-2x je bruto-maandsalaris (helaas moet je dan er dan wel weer flink belasting overbetalen -O- ). Verder worden de salaris standaard 1 keer per jaar verhoogd met 1-2%
Verder vind ik dit ik op fulltime basis voldoende verdien voor het werk wat ik doe :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 21:05

listiglistje schreef:
fijne brache :P 7

Er is wel een bepaald maximum wat je kan behalen in een bepaalde schaal en je moet wel er wat voor doen om het te halen.

Maar het is erg leuk werk met erg goede arbeidsvoorwaarden :)

@flettie,...dat systeem hebben wij er ook nog eens naast. Wij krijgen 3 x per jaar een bonus.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 11-09-14 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 21:06

Het lijkt hier dat mensen er of niet om hoeven te vragen en het gewoon krijgen of er niet om vragen omdat ze weten dat ze nee krijgen. Wat een verschillen en ik zit er tussen in :o

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 21:14

Mwah, mijn functie binnen cao verpleeg en verzorgingshuizen hoef ik niks te verwachten.

Bij mijn andere baan heb ik doelen en afhankelijk hoe ik die doelen voorvul krijg ik een bonus en salarisverhoging. Daar zou ik best durven zeggen dat ik niet tevreden ben met mijn verhoging, maar afgelopen jaar al een verhoging gekregen die hoger was dan volgens mijn doelen zou zijn, dus geen reden voor gehad. Ik weet dat er nu in de OR gesproken wordt over de bonusregeling en dat ze de bonussen ed hoger willen zien, dus dan wacht ik dat lekker af :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 21:14

hier hetzelfde verhaal. we hebben geen eigen cao maar ze refereren aan een cao. Lonen zijn al jaren bevroren en heb toevallig eindelijk de stoute schoenen aangetrokken aangezien mijn functie totaal niet overeenkomen met de dingen die ik doe en wat ik dus betaald krijg
Heb er welgeteld 0,50 loonsverhoging per uur bijgekregen. Joehoe..... vergeleken met de dingen die ik do is dit nog zwaar onderbetaald maar ga eind van het jaar opnieuw een gesprek aan

Ik zou het gewoon proberen, nee horen is jammer, maar als je het goed kan onderbouwen waarom niet?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 21:22

Ik heb het twee jaar terug wel gedaan. Ik was uitzendkracht en ging van een Fase A contract met wachtdagcompensatie over naar een Fase B contract zonder wachtdagcompensatie. Hierdoor zou ik dus minder zou gaan verdienen.

Ik was not amused dus ik heb mijn leidinggevende per email dit voorgelegd en gevraagd om een loonsverhoging met daarbij goede argumenten (oa +20 mensen ingewerkt, breder inzetbaar dan collega's, aanspreekpunt van mijn afdeling etc.). Hierdoor heb ik loonsverhoging gekregen. :)

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 21:26

Ja vragen kan altijd! Wel vind ik dat je moet kunnen aangeven waarom je vindt dat jij recht hebt op een verhoging.

Ik zelf ga ook om verhoging vragen :)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 21:27

Ik zou het wel durven vragen, maar heb het nog nooit gewild. Omdat ik in mijn banen tot nu toe naar mijn mening betaald ben naar mijn kennis en ervaring :)

Als jij kunt aantonen/onderbouwen dat je dit jaar een berg meer kennis/ervaring erbij hebt en je hebt geen standaard periodieke verhoging zou ik het gewoon proberen :)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 21:32

En wanneer is het dan het moment om het erover te hebben? December?

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 21:40

Nee, gewoon nu. Er is geen goed of slecht moment naar mijn inziens. Tenzij je leidinggevende gevoelig is voor de gun-factor die sommige mensen sterker hebben rond kerst :')

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 20:33

Ik vond het echt doodeng.
Maar ik had helemala geoefend in mn hoofd wat ik ging zeggen en wat ik ging zeggen als ie om uitleg vroeg etc.

Dus ik de stoute schoenen aan, naar baaslief toe. Vroeg het. Was klaar voor een nadere toelichting, zegt ie: 'ja dat kunnen we wel regelen denk ik'
uhm... okee... top..
Later bleek dat de directrice niet akoord ging, want die dacht dat ik ngosteeds onderaan het laddertje stond qua taken, ze had niet door dat ik inmiddels doorging als een afgestudeerd designer :P
Uiteindelijk wel opslag gekregen.