Rechten Studie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nayomie

Rechten Studie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 20:52

Hoihoi,

Aangezien ik volgend jaar ga studeren (afhankelijk uiteraard van het examen), had ik een oog op studies mbt rechten op HBO niveau.
Nu had ik wat vragen voor de bokkers die hierin studeren of hebben gestudeerd.

Welke studie doe je precies? En waar doe je deze studie?
Vind je het een leuke studie?
Heb je eventueel nog andere informatie wat eventueel bruikbaar voor mij kan zijn?

Groetjes

dancer_

Re: Rechten Studie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 20:57

Ik studeer rechten, in Rotterdam :). Is een interessante studie. Maar als je niks met de Nederlandse taal hebt moet je het absoluut niet doen. Alles draait om het begrijpend lezen en begrijpen van de taal. Daarnaast zou ik echt zeker een meeloopdag doen want ik had wel een heel ander idee van de studie toen ik eraan begon. Maar ben je gek op nauwkeurig werken, dat in combinatie met de Nederlandse taal en vind je het leuk om met veel kilo's op je rug te lopen (de wetboeken :') )dan heb je een goed begin!
Stuur gerust een pb als je meer wil weten!

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 21:11

Klinkt goed! Met de Nederlandse taal zit dat wel goed haha.
Doe je HBO rechten of een ander onderdeel bij rechten?

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 01:11

Ik studeer WO rechten. Een zeer interessante studie waarbij begrijpend lezen inderdaad heel essentieel is. Het sjouwen valt reuze mee want de wetboeken zijn ook digitaal beschikbaar.

Kies je bewust voor HBO?

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 01:27

Ik zit nu in mijn derde studiejaar rechten op de universiteit.. ik vind het een onwijs leuke studie. Heel veel zelfstandigheid, heerlijk! En het slepen valt best mee, op een laptop zijn ook alle wetten te vinden :D
De togaberoepen (advocaat, rechter, officier van justitie) kun je alleen uitoefenen met in ieder geval een universitair diploma (en daarna ben je er nog niet, maar dat terzijde)
Vaak hoor ik mensen die mbo of hbo een juridische kant op willen en dan verwachten dat ze daarna aan de bak kunnen als bijvoorbeeld advocaat, maar dit kan niet. Uiteraard zijn er genoeg andere juridische beroepen, maar mocht je de kant van de togaberoepen op willen, zou ik adviseren voor je propedeuse te gaan op het HBO en dan in te stromen op de universiteit. Verder kan ik alleen ervaringen delen over de WO studie rechten en die is in ieder geval super!

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 08:52

Misschien omdat ik eerstejaars ben dan. Maar ik moet toch echt mijn wetboeken meenenen ipv op internet. Tentamens mag je tenslotte ook niet met een digitaal wetboek doen..

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 10:37

Ik studeer ook rechten (WO). Heb nu niet zoveel tijd, maar zal later even uitgebreider antwoorden. :j

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-14 10:38

Tazzey schreef:
Ik studeer WO rechten. Een zeer interessante studie waarbij begrijpend lezen inderdaad heel essentieel is. Het sjouwen valt reuze mee want de wetboeken zijn ook digitaal beschikbaar.

Kies je bewust voor HBO?

WO stond eigenlijk ook op mijn lijst, maar ik doe havo en heel eerlijk gezegd, zal het mij niet lukken om nog 2 jaar op de middelbare te blijven.

@Cinderella, ik ben inderdaad op de hoogte dat je geen advocaat oid kunt worden bij hbo niveau, alleen op WO niveau. Bij HBO is het meer een juridisch medewerker. :j

Top Appelflapje als je dat wilt doen! Want ik zit nog wel te denken om VWO hierna te doen. Maar enigszins afhankelijk hoe en wat :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 10:43

Ik zou je P gaan halen op het HBO en dan doorstromen naar de uni. Zeker in deze tijden, met weinig werk, heb je weinig aan een HBO rechten diploma!

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-14 10:43

Vanaf volgend jaar kun je je propedeuse niet mee halen. Die doorstroming gaat dus niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 10:44

Nayomie schreef:
Vanaf volgend jaar kun je je propedeuse niet mee halen. Die doorstroming gaat dus niet meer.

Dan zou ik het vwo gaan doen :)

solarpleure

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 10:47

Ik heb HBO rechten gedaan, op de HAN in Nijmegen. Vond het een super leuke studie en zou hem zo weer doen. Er zijn momenteel aardig wat vacatures te vinden voor HBO juristen, waarbij duidelijk wordt gemeld dat afgestudeerde WO-ers niet in aanmerking komen. Daarbij komt dat er momenteel voor advocaten niet denderend veel werk is en zodoende is het voor net afgestudeerde WO-ers lastiger een baan te vinden.

Aansluitend op mijn HBO rechten heb ik een WO in het buitenland gedaan. Deze is hier in Nederland nutteloos, maar die wilde ik persee doen. WO was voor mij te theoretisch en hypothetisch, dat vond ik duidelijk minder leuk dan mijn praktische HBO.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 10:49

Mensen die zeggen dat WO nuttiger is dan HBO hebben ook onder een steen geleefd geloof ik? :P Je kan met HBO Rechten geen advocaat of jurist worden, daar moet je toch echt WO voor gedaan hebben. Maar op het HBO krijg je zo veel praktijkervaring mee dat je vaak toch wel erg hoog op het lijstje komt te staan bij potentiële werkgevers hoor. Had het er laatst nog met mijn nicht over, die heeft WO Psychologie gedaan maar alle baantjes worden weggekaapt door HBO TP'ers (toegepaste psychologie).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 10:52

Emmaa_ schreef:
Mensen die zeggen dat WO nuttiger is dan HBO hebben ook onder een steen geleefd geloof ik? :P Je kan met HBO Rechten geen advocaat of jurist worden, daar moet je toch echt WO voor gedaan hebben. Maar op het HBO krijg je zo veel praktijkervaring mee dat je vaak toch wel erg hoog op het lijstje komt te staan bij potentiële werkgevers hoor. Had het er laatst nog met mijn nicht over, die heeft WO Psychologie gedaan maar alle baantjes worden weggekaapt door HBO TP'ers (toegepaste psychologie).

Jij moet nog beginnen, of bent net begonnen, dus ik denk niet dat je zoveel ervaring hebt met de praktijk. In de praktijk worden veel juridische banen weggekaapt door WO studenten. Hierdoor is er steeds minder werk voor hbo studenten.
Omdat je als WO student een stuk analytischer bent opgeleid kun je niet alleen een simpele dagvaarding opstellen en andere administratieve rotzooi regelen, maar ook als bijv paralegal inhoudelijk juridisch aan het werk.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-09-14 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 10:54

Dat je met HBO Rechten niets kunt is inderdaad hele grote onzin. Dit hoor ik ook van afgestudeerde WO studenten die werkzaam zijn in de juridiache sector. Zelf ben ik wel van plan door te stromen, maar dat is omdat ik uiteindelijk een baan wil in het internationale recht en dan is universiteit wel erg handig. Ik studeer HBO Rechten in Tilburg en het is ontzettend interessant. Je moet wel over een flinke dosis discipline beschikken want je wordt wel een beetje aan je lot overgelaten ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 10:57

Bizzybijtje schreef:
Dat je met HBO Rechten niets kunt is inderdaad hele grote onzin. Dit hoor ik ook van afgestudeerde WO studenten die werkzaam zijn in de juridiache sector. Zelf ben ik wel van plan door te stromen, maar dat is omdat ik uiteindelijk een baan wil in het internationale recht en dan is universiteit wel erg handig. Ik studeer HBO Rechten in Tilburg en het is ontzettend interessant. Je moet wel over een flinke dosis discipline beschikken want je wordt wel een beetje aan je lot overgelaten ;)

Vertel mij dan eens wat je allemaal met een hbo studie rechten kan doen?
Veel verder dan aan de slag gaan bij een rechtsbijstand verzekeraar of een hoop administratie op je nemen bij een advocatenkantoor ken ik niet hoor? (En daarbij ken ik maar weinig kantoren die hbo studenten willen ivm het gebrek aan analytisch vermogen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 10:58

Rowdine schreef:
Emmaa_ schreef:

Jij moet nog beginnen, of bent net begonnen, dus ik denk niet dat je zoveel ervaring hebt met de praktijk. In de praktijk worden veel juridische banen weggekaapt door WO studenten. Hierdoor is er steeds minder werk voor hbo studenten.
Omdat je als ow student een stuk analytischer bent opgeleid kun je niet alleen een simpele dagvaarding opstellen en andere administratieve rotzooi regelen, maar ook als bijv paralegal inhoudelijk juridisch aan het werk.

Ik studeer al drie jaar dus dat ik nog moet beginnen of net ben begonnen is een beetje onzin. Ten tweede kan dat heel goed zijn, maar aan de andere kant zijn HBO studenten praktischer opgeleid, ze hebben stage gelopen (wat je op het WO niet krijgt) en zijn daardoor meedenkender in de sector. Verder werkt het hetzelfde als bij ieder ander bedrijf - HBO'ers vragen over het algemeen een lager salaris en zijn beter in het opvolgen van instructies dan analytisch en kritisch denkende WO'ers. Dat is voor een werkgever die iemand wilt om dagvaardingen op te stellen en onderzoek te doen een stuk makkelijker dan iemand die zijn eigen weg gaat zoeken binnen het bedrijf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 11:02

Emmaa_ schreef:
Rowdine schreef:

Omdat je als ow student een stuk analytischer bent opgeleid kun je niet alleen een simpele dagvaarding opstellen en andere administratieve rotzooi regelen, maar ook als bijv paralegal inhoudelijk juridisch aan het werk.

Ik studeer al drie jaar dus dat ik nog moet beginnen of net ben begonnen is een beetje onzin. Ten tweede kan dat heel goed zijn, maar aan de andere kant zijn HBO studenten praktischer opgeleid, ze hebben stage gelopen (wat je op het WO niet krijgt) en zijn daardoor meedenkender in de sector. Verder werkt het hetzelfde als bij ieder ander bedrijf - HBO'ers vragen over het algemeen een lager salaris en zijn beter in het opvolgen van instructies dan analytisch en kritisch denkende WO'ers. Dat is voor een werkgever die iemand wilt om dagvaardingen op te stellen en onderzoek te doen een stuk makkelijker dan iemand die zijn eigen weg gaat zoeken binnen het bedrijf.

Waarom zouden hbo studenten meer meedenken? Door een stage ga je niet beter meedenken, je kijkt alleen maar even in de keuken van een bedrijf.
Vanwege het weinige aanbod zijn er tegenwoordig veel WO studenten die genoegen nemen met minder salaris.
En een onderzoek is niet aan hbo studenten besteed omdat zij dat nooit hebben geleerd. Het verschil in het doen van onderzoek is evident tussen hbo rechten en WO rechten studenten.

Wat je overigens tegenwoordig veel ziet is dat kantoren je aannemen als juridisch medewerker (eigenlijk een hbo baan), met doorstoom mogelijkheid tot advocaat stagiaire. Daar gaan dus hbo plekken bij de advocatenkantoren.

Dit alles is niet vervelend bedoeld, maar hbo rechten is echt een studie waar je in de toekomst weinig aan zult hebben. Geloof het ofniet :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-09-14 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 11:03

Veel HBO studenten komen inderdaad terecht in die functies, maar ook bij bijv. gemeenten, bedrijven e.d. Ik heb altijd het idee dat WO-studenten enkel banen waarbij je in de rechtbank komt voor ogen hebben waardoor het HBO compleet afgekraakt wordt. Erg jammer. Maar goed dat komt wel vaker voor. Het HBO en MBO werd hier in dit topic ook al vergeleken en dat slaat echt werkelijk nergens op. Enkele MBO studenten hebben in mijn klas gezeten en de meeste daarvan zijn na een half jaar af moeten haken omdat het niveauverschil gigantisch was. Volgens mij is er ook geen enkele leerling bij die wel door is kunnen gaan naar het tweede jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 11:07

Bizzybijtje schreef:
Veel HBO studenten komen inderdaad terecht in die functies, maar ook bij bijv. gemeenten, bedrijven e.d. Ik heb altijd het idee dat WO-studenten enkel banen waarbij je in de rechtbank komt voor ogen hebben waardoor het HBO compleet afgekraakt wordt. Erg jammer. Maar goed dat komt wel vaker voor. Het HBO en MBO werd hier in dit topic ook al vergeleken en dat slaat echt werkelijk nergens op. Enkele MBO studenten hebben in mijn klas gezeten en de meeste daarvan zijn na een half jaar af moeten haken omdat het niveauverschil gigantisch was. Volgens mij is er ook geen enkele leerling bij die wel door is kunnen gaan naar het tweede jaar.

Bij gemeentes vragen ze vaak WO studenten en als bedrijfsjurist moet je meestal al jaren ervaring hebben als advocaat. Ook daar kom je als hbo'er dus niet binnen.

De rechtbank staat er wat mij betreft helemaal buiten. Daar kan je trouwens wel als hbo'er terecht. (Niet als rechter natuurlijk).

Overigens probeer ik het hbo niet af te kraken. Op veel gebieden is het hbo een prima studie niveau. Maar niet als het om rechten gaat. Hbo rechten is in de praktijk net niks.

solarpleure

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 11:09

Daar merk ik in de praktijk anders niks van Rowdine :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 11:10

solarpleure schreef:
Daar merk ik in de praktijk anders niks van Rowdine :')

Ik wel :)

solarpleure

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 11:11

Waar in Nederland merk jij dat dan? Wellicht dat het in andere delen anders is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 11:13

Ja, dat is absoluut waar hoor, wat je zegt. Zowel HBO Rechten als HBO Psychologie zijn studies waar je vrij weinig richtingen mee op kan. Je komt als administratief medewerker te werken of voor instanties als de rechtsbijstand. Je kan geen advocaat worden, je kan geen jurist worden, net zoals dat je met Toegepaste Psychologie ook geen psycholoog kan worden. Maar als dat nou net is wat TS wilt, wat is dan het probleem? := Het is algemeen bekend dat het met de gemiddelde HBO makkelijker is om een baan te vinden dan met de gemiddelde WO.

Daarbuiten - denk je nou echt dat de assistente van een groot rechtsbedrijf analytisch en kritisch moet denken? Die moet gewoon de orders van de baas uitvoeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 11:16

Emmaa_ schreef:
Ja, dat is absoluut waar hoor, wat je zegt. Zowel HBO Rechten als HBO Psychologie zijn studies waar je vrij weinig richtingen mee op kan. Je komt als administratief medewerker te werken of voor instanties als de rechtsbijstand. Je kan geen advocaat worden, je kan geen jurist worden, net zoals dat je met Toegepaste Psychologie ook geen psycholoog kan worden. Maar als dat nou net is wat TS wilt, wat is dan het probleem? := Het is algemeen bekend dat het met de gemiddelde HBO makkelijker is om een baan te vinden dan met de gemiddelde WO.

Daarbuiten - denk je nou echt dat de assistente van een groot rechtsbedrijf analytisch en kritisch moet denken? Die moet gewoon de orders van de baas uitvoeren.

Jij hebt het toch over onderzoek? Hoe kan je zaken onderzoeken zonder analytisch te werk te gaan?

Wat betreft de banen heb je gelijk. Het is maar net wat je wil idd :)