Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
. Is een interessante studie. Maar als je niks met de Nederlandse taal hebt moet je het absoluut niet doen. Alles draait om het begrijpend lezen en begrijpen van de taal. Daarnaast zou ik echt zeker een meeloopdag doen want ik had wel een heel ander idee van de studie toen ik eraan begon. Maar ben je gek op nauwkeurig werken, dat in combinatie met de Nederlandse taal en vind je het leuk om met veel kilo's op je rug te lopen (de wetboeken
)dan heb je een goed begin!
Tazzey schreef:Ik studeer WO rechten. Een zeer interessante studie waarbij begrijpend lezen inderdaad heel essentieel is. Het sjouwen valt reuze mee want de wetboeken zijn ook digitaal beschikbaar.
Kies je bewust voor HBO?

Je kan met HBO Rechten geen advocaat of jurist worden, daar moet je toch echt WO voor gedaan hebben. Maar op het HBO krijg je zo veel praktijkervaring mee dat je vaak toch wel erg hoog op het lijstje komt te staan bij potentiële werkgevers hoor. Had het er laatst nog met mijn nicht over, die heeft WO Psychologie gedaan maar alle baantjes worden weggekaapt door HBO TP'ers (toegepaste psychologie). Emmaa_ schreef:Mensen die zeggen dat WO nuttiger is dan HBO hebben ook onder een steen geleefd geloof ik?Je kan met HBO Rechten geen advocaat of jurist worden, daar moet je toch echt WO voor gedaan hebben. Maar op het HBO krijg je zo veel praktijkervaring mee dat je vaak toch wel erg hoog op het lijstje komt te staan bij potentiële werkgevers hoor. Had het er laatst nog met mijn nicht over, die heeft WO Psychologie gedaan maar alle baantjes worden weggekaapt door HBO TP'ers (toegepaste psychologie).
Bizzybijtje schreef:Dat je met HBO Rechten niets kunt is inderdaad hele grote onzin. Dit hoor ik ook van afgestudeerde WO studenten die werkzaam zijn in de juridiache sector. Zelf ben ik wel van plan door te stromen, maar dat is omdat ik uiteindelijk een baan wil in het internationale recht en dan is universiteit wel erg handig. Ik studeer HBO Rechten in Tilburg en het is ontzettend interessant. Je moet wel over een flinke dosis discipline beschikken want je wordt wel een beetje aan je lot overgelaten
Rowdine schreef:Emmaa_ schreef:Mensen die zeggen dat WO nuttiger is dan HBO hebben ook onder een steen geleefd geloof ik?Je kan met HBO Rechten geen advocaat of jurist worden, daar moet je toch echt WO voor gedaan hebben. Maar op het HBO krijg je zo veel praktijkervaring mee dat je vaak toch wel erg hoog op het lijstje komt te staan bij potentiële werkgevers hoor. Had het er laatst nog met mijn nicht over, die heeft WO Psychologie gedaan maar alle baantjes worden weggekaapt door HBO TP'ers (toegepaste psychologie).
Jij moet nog beginnen, of bent net begonnen, dus ik denk niet dat je zoveel ervaring hebt met de praktijk. In de praktijk worden veel juridische banen weggekaapt door WO studenten. Hierdoor is er steeds minder werk voor hbo studenten.
Omdat je als ow student een stuk analytischer bent opgeleid kun je niet alleen een simpele dagvaarding opstellen en andere administratieve rotzooi regelen, maar ook als bijv paralegal inhoudelijk juridisch aan het werk.
Emmaa_ schreef:Rowdine schreef:
Jij moet nog beginnen, of bent net begonnen, dus ik denk niet dat je zoveel ervaring hebt met de praktijk. In de praktijk worden veel juridische banen weggekaapt door WO studenten. Hierdoor is er steeds minder werk voor hbo studenten.
Omdat je als ow student een stuk analytischer bent opgeleid kun je niet alleen een simpele dagvaarding opstellen en andere administratieve rotzooi regelen, maar ook als bijv paralegal inhoudelijk juridisch aan het werk.
Ik studeer al drie jaar dus dat ik nog moet beginnen of net ben begonnen is een beetje onzin. Ten tweede kan dat heel goed zijn, maar aan de andere kant zijn HBO studenten praktischer opgeleid, ze hebben stage gelopen (wat je op het WO niet krijgt) en zijn daardoor meedenkender in de sector. Verder werkt het hetzelfde als bij ieder ander bedrijf - HBO'ers vragen over het algemeen een lager salaris en zijn beter in het opvolgen van instructies dan analytisch en kritisch denkende WO'ers. Dat is voor een werkgever die iemand wilt om dagvaardingen op te stellen en onderzoek te doen een stuk makkelijker dan iemand die zijn eigen weg gaat zoeken binnen het bedrijf.
Bizzybijtje schreef:Veel HBO studenten komen inderdaad terecht in die functies, maar ook bij bijv. gemeenten, bedrijven e.d. Ik heb altijd het idee dat WO-studenten enkel banen waarbij je in de rechtbank komt voor ogen hebben waardoor het HBO compleet afgekraakt wordt. Erg jammer. Maar goed dat komt wel vaker voor. Het HBO en MBO werd hier in dit topic ook al vergeleken en dat slaat echt werkelijk nergens op. Enkele MBO studenten hebben in mijn klas gezeten en de meeste daarvan zijn na een half jaar af moeten haken omdat het niveauverschil gigantisch was. Volgens mij is er ook geen enkele leerling bij die wel door is kunnen gaan naar het tweede jaar.
Het is algemeen bekend dat het met de gemiddelde HBO makkelijker is om een baan te vinden dan met de gemiddelde WO.Emmaa_ schreef:Ja, dat is absoluut waar hoor, wat je zegt. Zowel HBO Rechten als HBO Psychologie zijn studies waar je vrij weinig richtingen mee op kan. Je komt als administratief medewerker te werken of voor instanties als de rechtsbijstand. Je kan geen advocaat worden, je kan geen jurist worden, net zoals dat je met Toegepaste Psychologie ook geen psycholoog kan worden. Maar als dat nou net is wat TS wilt, wat is dan het probleem?Het is algemeen bekend dat het met de gemiddelde HBO makkelijker is om een baan te vinden dan met de gemiddelde WO.
Daarbuiten - denk je nou echt dat de assistente van een groot rechtsbedrijf analytisch en kritisch moet denken? Die moet gewoon de orders van de baas uitvoeren.