Studeren in NL, wonen in Duitsland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Harpoon

Studeren in NL, wonen in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 20:35

Hoihoi!

Aangezien ik dit niet op internet heb kunnen vinden, heb ik besloten om dit hier te vragen.
Heeft iemand ervaring met studeren in Nederland, terwijl men in Duitsland woont?
Ik woon in Duitsland, ik ben ook in Duitsland geboren en ik ben hier verzekerd, maar ik heb een Nederlands paspoort en ik ga in Nederland naar school.

Hoe zit het met een beurs? Aangezien die in Nederland weg gaan. Kan ik die nog in Duitsland krijgen? En kinderbijslag?

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 10:10

Niemand ervaring?

Vero

Re: Studeren in NL, wonen in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 11:20

geen ervaring.
maar je kan hier gewoon diploma's enzo halen omdat alle diploma's die je in een land van Europa haalt geldig zijn in heel Europa
(of het was de Europese unie)

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-14 06:58

Dat wist ik haha.

Ik had wel verwacht dat niemand hier ervaring mee zou hebben :')

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 14:42

Hallo,

Wat ik heb gehoord is dat als je in Nordrhein Westfalen woont het je evenveel kost als Nederlandse studenten, dit is voor een HBO opleiding ongeveer €1.850,- per jaar momenteel.
Woon je in een andere deelstaat kost het je rond de €8.000,-. Dit is dan zonder tegemoetkoming van de Nederlandse staat.
In beide gevallen heb je volgens mij geen recht op stufi en ov. In Duitsland heb je wel beurzen die je kan aanvragen, maar enkel als je ouders (te) weinig verdienen. Dit is niet standaard voor elke student zoals in Nederland.

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-14 20:00

Oh amen..
Ik woon in Niedersachsen. Moet ik dan 8.000 euro betalen per jaar?
Dus niet gewoon lesgeld en boeken betalen per jaar?

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 20:10

Ik weet niet hoe Lieke daarbij komt, want dat is zeker niet zo. Met een Nederlandse of andere EU nationaliteit betaal je het normale wettelijk collegegeld, momenteel is dat €1900 per jaar voor het hbo/wo. Met een Nederlandse nationaliteit heb je ook recht op stufi en een ov-kaart. De kans is groot dat de stufi gaat verdwijnen, maar wanneer dat gaat gebeuren en hoe het nieuwe stelsel er uit komt te zien, is nog steeds niet helemaal duidelijk.

Ik heb geen idee hoe stufi/beurzen/etc. geregeld zijn in Duitsland, maar als je in Nederland gaat studeren en de Nederlandse nationaliteit hebt, kom je waarschijnlijk nergens voor in aanmerking in Duitsland.

Edit: alle info over de Nederlandse situatie wat betreft studeren, stufi, enzovoorts vind je op de website van DUO.

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-14 20:39

Ik heb op duo gekeken, maar ik word er niets wijzer uit.
Ik lees dingen over verhuizen, maar nergens over in Duitsland wonen?

Stufi zijn toch niet beurzen?
Het nieuwe stelsel zou per aankomend schooljaar ingaan.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 20:54

Het staat toch vrij duidelijk uitgelegd?

http://www.ib-groep.nl/particulieren/st ... -werkt.asp

Daar wordt uitgelegd dat stufi een prestatiebeurs is. Het is in principe een lening, maar als je binnen tien jaar je diploma haalt, wordt het omgezet in een gift. Daar staat ook dat je als Nederlander recht hebt op stufi. Het maakt niet uit of je in Nederland, Duitsland of Timboektoe woont.

Het nieuwe stelsel is momenteel nog slechts een wetsvoorstel. Het ligt nu volgens mij nog bij de Raad van State en daarna moet het nog door beide kamers goedgekeurd worden. Het is dus nog even afwachten of het voorstel zoals het er nu ligt er ook echt gaat komen.

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 09:57

Ik had er overheen gelezen dat je een Nederlandse identiteit hebt. Dan kun je inderdaad gewoon alles volgens Nederlandse regels volgen.
Ik dacht dat je een Duitse nationaliteit had, dan kan je studiegeld duurder zijn en kun je geen aanspraak maken op stufi, ov, etc. Hoe ik daar bij kom is omdat er bij mij op de opleiding vrij veel Duitsers zaten.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 10:02

Ik heb ooit een klasgenoot gehad die dat deed.

Het collegegeld gewoon voor alle Duitsers/Nederlanders het zelfde, namelijk €1850,- per college jaar voor niet particuliere scholen.
En ik meen me ook te herinneren dat het in dit geval dus niet uitmaakt of je ook daadwerkelijk verhuist naar Nederland of dat je in Duitsland blijft.

EDIT: http://www.ib-groep.nl/particulieren/in ... t-work.asp

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 12:03

xXLiekeXx schreef:
Ik had er overheen gelezen dat je een Nederlandse identiteit hebt. Dan kun je inderdaad gewoon alles volgens Nederlandse regels volgen.
Ik dacht dat je een Duitse nationaliteit had, dan kan je studiegeld duurder zijn en kun je geen aanspraak maken op stufi, ov, etc. Hoe ik daar bij kom is omdat er bij mij op de opleiding vrij veel Duitsers zaten.

Ik ken ook redelijk wat Duitse studenten, maar die betalen echt niet meer collegegeld dan ik. Dat mag namelijk niet volgens de Europese wetgeving. Ieder land in Europa moet voor Europese burgers hetzelfde collegegeld rekenen als voor zijn eigen burgers.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 12:05

Waarom bel je niet gewoon met duo?

horseee6589

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 12:06

Het enige wat ik weet is dat het mogelijk is :+ maar veder ook niet. Kan de school je niet veder informeren?

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 12:26

Sabinee__ schreef:
Waarom bel je niet gewoon met duo?

Een topic openen en 2 dagen wachten op een reactie is bijna nog sneller dan de wachtrij van DUO. :') :=
Je staat daar vaak asociaal lang in de wacht.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 13:40

fionaf09 schreef:
Een topic openen en 2 dagen wachten op een reactie is bijna nog sneller dan de wachtrij van DUO. :') :=
Je staat daar vaak asociaal lang in de wacht.

+1 _/-\o_

Daarnaast is de info die je hier krijgt waarschijnlijk correcter, ik ben daar al zoooo vaak met een kluitje in het riet gestuurd.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 14:03

Is studeren in Duitsland geen optie? Is stukken goedkoper.

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 20:29

Het is niet zo dat ik deze informatie binnen een dag moet weten, ik was gewoon benieuwd. Straks als ik echt mij moet gaan oriënteren hoe het allemaal precies zit dan zou ik eventueel DUO nog kunnen bellen.

Studeren in Duitsland is een optie, maar ik heb er bewust voor gekozen om in Nederland te studeren. Nederland spreekt mij meer aan qua studeren en daarbij ga ik in het Engels studeren. Duitsland en Engels.. Uhm :')

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 20:42

Duitsers en Engels is inderdaad geen goede combi, maar op dat niveau zit dat echt wel beter in elkaar. ;)

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 20:49

Snap ik heus wel. Ik kies er voor om in Nederland te studeren.