Wie doet er nog meer een deeltijdstudie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Westernfreak

Wie doet er nog meer een deeltijdstudie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 19:36

Het valt als deeltijdstudent soms niet mee om alle ballen hoog te houden. Werk, huishouden, verzorging & training van de paarden, een partner die soms ook aandacht wil en dan ook nog eens al die studieboeken doorworstelen en verslagen schrijven. Het sociale leven ken ik bijna niet meer, behalve online...

Na 3 maanden afwezigheid zijn nu de colleges voor mij weer begonnen. Het aantal colleges valt wel mee. Ik ben tenminste 1 à 2 dagen wel 1,5 tot 3 uur onder de pannen en ook vaak wekenlang niet. :') Tijd genoeg voor zelfstudie dus, maar oef...dat vergt behoorlijk wat motivatie!

Ik bedacht me dat er op bokt vast meer mensen zijn die in hetzelfde schuitje zitten en misschien kunnen we zo elkaar een beetje motiveren!

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 19:41

Ik! Naja een cursus bij het NTI. Ik ben bezig voor mijn Praktijk Diploma Boekhouden, en ik heb echt de motivatie onderschat die hiervoor nodig is :')
Ik heb begin november mijn eerste examen en ik heb in totaal wel 2 bladzijden gelezen _O-

Ik werk nu 36 uur, heb een vriend die inderdaad ook nog aandacht wilt, een pony van 2 jaar die nog de nodige opvoeding nodig heeft en dan wil ik het liefst ook nog wat vrije tijd :') Ik snap je helemaal! :j

Nu die motivatie nog ergens vandaan halen .. :=

K_im

Re: Wie doet er nog meer een deeltijdstudie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 20:03

Ik weet niet of dit telt, maar ik volg naast mijn voltijd studie HBO Ergotherapie, een cursus bij de LOI, genaamd 'Effectief communiceren met NLP'. Een mooie verdieping voor mijn studie, waar ik mijn zelf in te vullen studiepunten mee kan behalen.

Maar.. Ik ben toch bang dat ik het allemaal iets te rooskleurig in gezien heb. Ik loop vier dagen per week stage, ga om de week één dag naar school, krijg vanuit school opdrachten om te maken, net als dat ik vanuit mijn stage werk mee naar huis neem. Werk daarnaast nog bij om alles te kunnen betalen en woon alleen, dus heb ook een eigen huishouden te runnen. Wil daarnaast nog minimaal drie keer per week sporten én minimaal één keer paardrijden, omdat het goed voor mij is op zowel lichamelijk, als mentaal gebied. Prop daar de cursus nog even tussen en je kunt wel uitrekenen dat er maar weinig tijd is voor mijzelf/sociale contacten. Nouja, gelukkig werk ik met mensen, dus helemaal alleen ben ik ook weer niet haha.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 22:10

Thuisstudies zijn aardig vergelijkbaar. Kom je dezelfde dilemma's tegen lijkt me inderdaad! Heb je ook nog minder (geen) college's natuurlijk.

Heb hiervoor ook een deeltijdstudie aan CAH Dronten gevolgd. Daar zat meer structuur in: elke maandag 2 x 1,5 uur les en minder zelfstudie dan nu tijdens de lerarenopleiding. Vlak voor een tentamen heb ik het dus ook onwijs druk met leren :o en verslagen schrijven zonder groepsdruk is al nooit mijn sterkste kant geweest. :+

Rietjee11 schreef:
Ik heb begin november mijn eerste examen en ik heb in totaal wel 2 bladzijden gelezen _O-
Ooooh....maar november klinkt nog heel ver weg! :j

Kim, een cursus naast een voltijdstudie lijkt me ook vrij pittig! := De sociale contacten heb ik nu ook vrijwel alleen nog maar via de paarden of social media. Dat is toch het eerste wat sneuvelt! Ik probeer wel 5-6 dagen / week naar de paarden te gaan en train ze zoveel mogelijk om de beurt.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 07:40

Het scheelt dat ik geen eigen paard(en) heb. Ik heb het geluk iemand gevonden te hebben die mij met alle liefde haar paard laat verzorgen. Ik ben er sowieso één keer per week, ook voor mijn ontspanning, maar mocht ik nou eens denken dat ik 's avonds toch ook een keer langs wil komen is dat ook geen probleem!

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 10:31

Hier nog een deeltijder. Ik doe de Pabo in deeltijd, is een 2 jarige opleiding voor mensen die al een hbo of wo op zak hebben.

Mijn week is altijd behoorlijk vol...
Maandag, hele dag stage, 's avonds bijrijdpaard rijden
Dinsdag, mijn studiedag en 's avonds van 18 - 21.30 college
Woensdag, werken ( t moet ook betaald worden) en 's avonds hou ik vrij zodat ik mijn vriend ook nog eens zie.
donderdag, werken, 's avonds college van 18-21.30
Vrijdag, werken en 's avonds vrij, paard rijden of iets sociaals doen.
Zaterdag heb ik soms ook nog van 9-16 college... en ergens in t weekend wil ik ook nog een keertje paardrijden.

Tsja beeeetje druk is t wel :+

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 10:49

Dat is inderdaad ook een pittig schema, zeker als je op zaterdag ook nog college hebt! :oo

In welke richting heb je al een opleiding behaald? Ik doe zelf de lerarenopleiding en ervaar dat toch ook als een pittige omslag van kantoormiep naar voor een klas vol pubers staan :D

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 11:09

Interessant topic om even mee te lezen. Ik doe officieel geen deeltijdstudie maar daar zal het de komende 2 jaar wel op neerkomen. Ik doe al een lerarenopleiding geschiedenis en zit in m n lio jaar. Dit jaar ben ik gestart met maatschappijleer. Ik heb veel vrijstellingen maar er moeten een hoop vakken gevolgd worden. Waar mogelijk volg ik ze voltijd de overige zullen in de deeltijd gevolgd worden. Voor mij betekend dat dus ook veel zelfstudie.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 11:19

Hier ook een deeltijdstudie naast 40uur werken. Gelukkig geen paard want daar heb ik nu echt geen tijd voor. Mijn vriend werkt 38uur en doet daarbij ook een studie maar zijn lessen zijn in de baas zn tijd dus dat scheelt veel maar we snappen iig van elkaar dat we druk zijn.

Ik heb altijd vaste lestijden en 8 contacturen per week, die structuur is wel erg fijn. We hebben een hecht klasje en doen veel groepswerk waardoor je veel steun hebt aan elkaar en je ook elkaar een hand boven het hoofd kan houden als het even te zwaar is/druk op het werk.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-14 10:37

Ik mis die structuur wel inderdaad! Heb dit blok 1 vak. Afgelopen donderdag en nu de 25e pas weer :=

Moet behoorlijk wat lezen en leren voor een tentamen dat eraan komt (9 oktober), een verslag van mijn stage afronden, een opdracht maken en het "huiswerk" maken voor dat ene vak, maar het vlot allemaal nog niet heel erg.

Lena, dat is pittig! Maar wel handig, een tweede bevoegdheid. Ik zou graag een bevoegdheid wiskunde erbij willen halen (ik heb er al 2 na mijn opleiding...algemene economie en bedrijfseconomie), maar weet nog niet helemaal of en hoe dat mogelijk is. Wiskunde valt onder de exacte vakken, economie onder de sociale vakken. Moet nog eens navragen of ik met mijn keuzevakken wel die richting uit mag denken of het echt binnen de sociale vakken moet houden. Maar goed, eerst maar eens afwachten of mijn verslag van die ik in augustus heb ingeleverd voldoende is, anders heb ik een heel ander probleem! :=

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 10:44

Ik ga deze maand beginnen met NEMAS Middle Management naast mijn baan.

Heb op dit moment:
40 urige werkweek
Huishouden (doe echt alles, wassen/koken/boodschappen/afwassen enz)
Paard
Nieuwbouwhuis in aanbouw

Studie zal ongeveer 10 uur extra per week gaan kosten. 1 vaste avond naar school en dan 2 avonden (of bv zondag overdag) leren thuis.

Wordt druk en vol vooral omdat mijn vent zich volledig stort op het nieuwe huis en dus alle huishoudelijke taken op mij neerkomen. Eventuele vrije tijd van mijn kant zal ik dan ook in het huis gaan steken, zal vast niet veel zijn.
Denk er over om mijn paardebeest het komende jaar een stapje kalmer aan mee te doen. Ze is 8 en inmiddels echt super te rijden, die wordt niet slechter van maar 2x per week onder het zadel. Anders wordt het helemaal te gek.

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 10:57

Ik doe werken leren, maatschappelijke zorg niveau 4. Ik ben hard aan het werk in december klaar te zijn. Wij moete grote verslagen schrijven, mijn vakken heb ik al afgerond. Op maandag ga ik de hele dag naar school 8:45-17:00 en de rest van de week werk ik onregelmatig in de zorg. Ook woon ik samen op een grote boerderij met veel dieren en nog 3 paarden waarvan er 2 gereden worden. Gelukkig doen we veel samen, huishouden en dergelijke. Als ontspanning wandel ik bijna dagelijks met de honden in het bos. Het komt voor dat ik de ene week heel veel moet werken en de andere week niet. Regelmaat heb ik dus niet!

Wat zal ik blij zijn als ik eindelijk in december mijn diploma heb!

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 12:32

Ik wil me hier ook melden!
Ik doe de deeltijd studie HBO rechten aan de JHS. Maandag van kwart voor 2 tot kwart over 9 is mijn schooldag, daarnaast werk ik 32 uur per week. Ik woon samen met vriendlief en een kat. Daarnaast heb ik mijn eigen knollie, gelukkig een verzorger voor 2 doordeweekse dagen.

De gemiddelde zelfstudie moet ik nog gaan achterhalen, ben 1 september pas begonnen. Ik denk dat het redelijk overeenkomt met mijn vorige studie waar ik vroegtijdig mee gestopt ben en dat was zo'n 20 uur per week. 2 á 3 weken voor tentamens uiteraard meer.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 08:50

Westernfreak, ik heb een opleiding in een hele andere richting. Namelijk een hbo vastgoed en makelaardij en een master vastgoedkunde. Heel iets anders dus dan het onderwijs!

Marlies, dat lijkt me een hele pittige combinatie. Mijn vriend doet gelukkig veel in huis. Ik doe de boodschappen en ik kook en er zijn weken dat ik echt geen tijd heb om nog meer te doen. Ik rij 2x in de week mijn bijrijdpaard en meer zou ik ook niet redden. Je paard iets minderen kan wellicht geen kwaad voor de duur van je opleiding.

Pfoeh t leven is weer echt begonnen hoor... te horen gekregen wat we allemaal moeten doen de komende periode en het is echt heel erg veel! Zie er wel beetje tegen op, maar zal wel los lopen denk ik.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 10:19

Oef Marlies, dat gaat wel heel erg pittig worden! := Niet jezelf daarbij gaan vergeten hoor!

Ik heb de uurtjes stal ook wel echt nodig ter ontspanning...al is het maar heel even naar stal om de paarden een knuffel te geven. Dat kost minder tijd, maar heb ik wel even iets anders aan mijn hoofd. Zo heb ik afgelopen maandag ook een half uurtje in de wei staan kroelen met mijn paarden.

Miccamaaike, makelaardij is inderdaad wel heel iets anders dan het onderwijs! Bevalt het je wel om de overstap gemaakt te hebben? Ik was het eentonige kantoorwerk echt beu en heb nu na een jaar absoluut nog geen spijt van mijn keuze.

Roosyes, nog even volhouden dus! Het individueel moeten schrijven van verslagen vind ik persoonlijk het moeilijkste aan mijn opleiding. Kan me ook nog bijna niet voorstellen dat ik het later leuk ga vinden om verslagen van leerlingen na te moeten kijken :')

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 10:23

Ik was t 40 uur pw achter de computer zitten ook beu. Werk nu 3 dagen en dat vind ik wel prima vol te houden. MAar zou toch leuk zijn om echt in t onderwijs terecht te komen uiteindelijk. Hier ook een goede keuze dus!