Profielwerkstuk ethologie paarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

loveu_p

Profielwerkstuk ethologie paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 14:25

*\o/*

Ook wij moeten dit jaar en PWS maken, en we willen dit gaan doen over de ethologie (gedrag) van paarden.
We willen ons dan vooral op de communicatie van paarden richten. Is dit onderwerp breed genoeg?
Heeft iemand van jullie nog ideeën/tips? We moeten ook een praktisch gedeelte erbij doen.
Alvast bedankt!

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 14:26

Misschien is het zelfs wel té breed. Wat wil je exact gaan onderzoeken, wat is je hoofdvraag?

loveu_p

Re: Profielwerkstuk ethologie paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 16:41

Een echte hoofdvraag hebben we nog niet. Iets in de richting van:
Hoe communiceert een paard:
-Hoe communiceert een paard met andere paarden?
-Hoe communiceert een paard naar mensen?

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 16:47

Dit is echt veel te breed, hier kun je 50 jaar onderzoek naar doen vrees ik. Probeer je vraag eens wat meer specifiek te maken, bijv. 'Hoe communiceert een paard naar kuddegenoten in situaties dat er in groepsverband gevoerd wordt'; dat is al veel meer afgebakend en dan kun je wat meer de diepte in.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 16:52

Als onderzoeksvraag is het inderdaad te breed, maar als profielwerkstuk misschien niet. Dat ligt aan de formulering van de opdracht.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 16:55

ik denk ook dat het voor een profielwerkstuk te breed is..
dan vertel je over alles eigenlijk te weinig en levert het meer vragen op dan dat het vragen beantwoord.

de hamvraag is natuurlijk, hoe groot moet dit profielwerkstuk zijn, of hoeveel tijd heb je ervoor..

mijn ervaring leert 'less is more' je kunt je beter in 1 aspect goed verdiepen en minder kantjes kalken dan iemand die over alles te weinig vertelt en 1 pagina meer schrijft..

ik zou denken aan bijvoorbeeld

Communicatie tussen paard en ruiter bij het grondwerken.
Natuurlijk leiderschap van de ruiter door beheersing 'paardentaal'.

of iets dergelijks.. daarbij kun je ook een mooie praktijkgedeelte doen.

loveu_p

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 16:59

Bedankt voor jullie reacties, leuk dat jullie reageren! :)
Je moet er minimaal 90 uur aan besteden, daar zit wel alles bij in. Het schriftelijke stuk moet minimaal 12 en max 15 kantjes zijn. Wel zonder inhoudsopgave,voorkant, tabellen, plaatjes enz.
Misschien is het inderdaad te breed,weten jullie een kleiner onderdeel waar je echt over uit kan wijden?

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 17:04

doe je zelf grondwerken met je paarden ??
ik zou dan namelijk iets van hoe ccommuniceer ik met paarden , ( via die manier ( zoals parrelli bijv.) leg je dan zegmaar uitr ) en wat zijn daar de voor / na delen van en wat basis dingen over lichaamstaal en kuddegedrag ofzo ?? moet het volgend jaar ook gaan doen

loveu_p

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 17:08

faunty schreef:
doe je zelf grondwerken met je paarden ??
ik zou dan namelijk iets van hoe ccommuniceer ik met paarden , ( via die manier ( zoals parrelli bijv.) leg je dan zegmaar uitr ) en wat zijn daar de voor / na delen van en wat basis dingen over lichaamstaal en kuddegedrag ofzo ?? moet het volgend jaar ook gaan doen

Zoiets zou inderdaad kunnen! Ik doe vrijheidsdressuur met mijn shet

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 17:10

dan kun je namelijk ook gewoon zelf foto's maken en die erbij zetten en experimenten uitvoeren enz. als je namelijk volledig op kuddegedrag gaat word het al vrij moeilijk om te gaan kijken / experimenteren.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 17:11

loveu_p schreef:
Bedankt voor jullie reacties, leuk dat jullie reageren! :)
Je moet er minimaal 90 uur aan besteden, daar zit wel alles bij in. Het schriftelijke stuk moet minimaal 12 en max 15 kantjes zijn. Wel zonder inhoudsopgave,voorkant, tabellen, plaatjes enz.
Misschien is het inderdaad te breed,weten jullie een kleiner onderdeel waar je echt over uit kan wijden?

dan zou ik voor natuurlijk leiderschap gaan en bijvoorbeeld daarin ook een aantal bezoekjes brengen aan bekende personen die daar clinics in geven etc en hun interviewen.. Daarbij verschillende inzichten in je werkstuk opnemen en belichten om tenslotte 1 te kiezen die bij jullie past en daar bijvoorbeeld een oefening mee te doen.. eerste beginselen filmen, tussenstadia en eind..

hierbij de nadruk leggen op nonverbale communicatie binnen het natuurlijke leiderschap en bijvoorbeeld een klein onderdeel aan natuurlijk leiderschap binnen een kudde zodat je verbanden kunt leggen tussen handelswijze door ons als mens en natuurlijke communicatie?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 17:12

faunty schreef:
dan kun je namelijk ook gewoon zelf foto's maken en die erbij zetten en experimenten uitvoeren enz. als je namelijk volledig op kuddegedrag gaat word het al vrij moeilijk om te gaan kijken / experimenteren.

denk zelfs dat het het mooiste is als je nu weinig of geen grondwerk gedaan hebt met een dier.. dan kun je de opbouw ook meenemen als praktijk onderdeel.. ik denk dat het uitvoeren van 1 oefening niet dekkend is voor een belasting van ruim twee studiepunten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 17:12

Ik heb er ook een soortgelijk verslag over gedaan en mij toen gericht op aangeleerd gedrag en daarmee conditionering.

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 17:20

Ik heb ook zo'n soort pws gemaakt, gekeken het kuddegedrag van paarden: rollen van de veulens, merries en hengsten, en gekeken in welke maten de paarden dat gedrag nog vertonen in de huisvesting die we nu hebben op maneges (dus open boxen, helemaal dichte boxen, HIT-actiefstal, groepsstal, etc)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 17:41

Als je een goede, uitgebreide bron wil hebben die zich er echt in verdiepen zou je www.dialoogtussenmensenpaard.nl (dialoog = communicatievorm) eens kunnen benaderen. Zij doen o.a. excursies naar bijv. de konikpaarden om hun kuddegedrag te observeren.

Als hoofdvraag vind ik jouw vraag: 'Hoe communiceert een paard met andere paarden?' helemaal niet gek. Je zou hem nog kleiner kunnen maken door de vraag zo te maken 'hoe communiceert een paard met de andere paarden in zijn eigen kudde?'

Als deelvragen zou je dan bijv. kunnen uitwerken hoe de communicatie verloopt tussen de leidmerrie en de hengst, de merrie en het veulen. Het mooie is ook dat ieder paard in die kudde een eigen taak/verantwoordelijkheid heeft in het belang van de kudde. Dat is altijd een kwaliteit van het paard die gezien is door een ranghogere.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 17:45

fjordnina schreef:
Als hoofdvraag vind ik jouw vraag: 'Hoe communiceert een paard met andere paarden?' helemaal niet gek. Je zou hem nog kleiner kunnen maken door de vraag zo te maken 'hoe communiceert een paard met de andere paarden in zijn eigen kudde?'
.

is inderdaad een goede..

je zou ook als deelvraag daaraan kunnen koppelen hoe je paard eventueel zijn communicatie veranderd als hij paarden tegenkomt die hij niet kent (paard even op vakantie zetten bij/in een andere kudde en observeren?)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 19:06

Mijn tip, overleg met je begeleider. Die kan jou erbij verder helpen :)

loveu_p

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 21:31

Heel erg bedankt voor jullie antwoorden, hier kan ik zeker wat mee! :)
Ik ga er even goed naar kijken, en samen met onze begeleider overleggen of het onderwerp goed is.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 09:13

Omdat dit een niet toegestaan huiswerk topic is hier dan ook een slotje