Zaak dicht "wegens omstandigheden". En ik dan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Es_ther

Zaak dicht "wegens omstandigheden". En ik dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 21:38

Hoi hoi!

Misschien beetje vage titel, maar ik leg het uit.

Ik werk in een winkel op zaterdag. Als bijbaantje om als student van rond te komen.
Laatste tijd werd uitbetalen later, moesten er om vragen maar kregen wij het wel.

Nu heb ik in juli extra gewerkt, en in augustus 3 weken op vakantie geweest.
Maar, van juli heb ik nog geen geld ontvangen en augustus, al heb ik toen niet veel gewerkt.
Berichten, mailtjes gestuurd, bellen werd er overheen geluld dat soort dingen.

En nu komt het, sinds maandag is de winkel dicht! Hoef zaterdag niet te werken, maar wat kan ik nu? Geld is op.
Ik ben al een tijdje aan het solliciteren, ben 21 dus dan liggen de banen niet 1 2 3 voor het oprapen. Dus bleef ik daar omdat ik toch geld wil hebben

Wie kan mij helpen, tips geven?

Alvast bedankt!

Liefs

K_im

Re: Zaak dicht "wegens omstandigheden". En ik dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 21:42

Probeer eerst eens te achterhalen waarom de zaak dicht is. Is dit blijvend? Wat is de oorzaak? Je hebt in ieder geval nog recht op het loon dat je hebt verdient tijdens de door jou gewerkte uren.

Mocht je leidinggevende hier niet aan meewerken, kun je wellicht contact opnemen met het juridisch loket om advies in te winnen?

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 21:45

Als het bedrijf failliet is, wat gezien de achterstallige betalingen van loon heel goed mogelijk is en je werkt wit, dan neemt de UWV de betaling van je loon over. Dus daar geen probleem.

In alle andere gevallen zal je bij je baas moeten zijn voor betaling van je loon. Belangrijk is dus nu uitzoeken wat er is en dan actie ondernemen.

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 21:47

Als je op de loonlijst staat, dus niet zwart werkt, en de zaak is failliet kun je bij bij UWV een faillissementsuitkering aanvragen. Maar je moet wel weten waarom de zaak dicht is. Ga anders naar juridisch loket daar kunnen ze je vast meer, en goede, informatie geven wat je moet doen.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 21:48

Waarom willen ze niet zeggen, kan er om zeuren wat ik wil, dat wordt gewoon genegeerd..
Ik werk gewoon wit, al krijg ik ook geen loonstroken meer sinds 1,5 jaar.

Blijvend of tijdelijk ook geen idee..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 06:41

Kun je niet bij de gemeente vragen of er een faillissementsaanvraag is gedaan voor het bedrijf? En zij kunnen je vast ook advies geven wat te doen. Ze werken samen met het uwv, en weten waarschijnlijk wel waar je recht op hebt.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 06:54

Als eerste moet je een aangetekende brief sturen met verzoek om uitbetaling achterstallig loon. Dat is ook wat het uwv verplicht stelt. Als voorwaarde. (Heb het helaas zelf ook meegemaakt, ben zelfs naar de rechtbank geweest om t faillissement aan te vragen)

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 07:13

Ess_Ramona schreef:
Waarom willen ze niet zeggen, kan er om zeuren wat ik wil, dat wordt gewoon genegeerd..
Ik werk gewoon wit, al krijg ik ook geen loonstroken meer sinds 1,5 jaar.

Blijvend of tijdelijk ook geen idee..

owjee. Heb je ook geen jaaroverzicht gehad van vorig jaar? Ik hoop voor jou dat ze niet hebben bezuinigd op het belasting betalen en jouw zonder dat je het weet zwart hebben laten werken want dan heb je wel een probleem. Allereerst direct naar het UWV. Meld je als werkloos dan nemen zij indd je loon over. Zij kunnen ook zien of jij daadwerkelijk officieel in diest bent geweest. Kreeg je de betaling altijd via je bankrekening of contant? Als het via de bank is, maak even printscreens van de betalingen.

Ga er maar vanuit dat de winkel Failliet is du schouders eronder en gauw dingen gaan regelen

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 08:56

Jaarrekeningen kreeg ik wel via de mail! (Na veel zeuren).

Ik ga achter jullie advies aan en UWV bellen. Heb ze al aansprakelijk gesteld voor mn salaris.

Om t trouwens vager te maken. Kreeg maandag ook een berichtje dat de baas die vracht en salaris betaalt niet meer betaalt. Hij heeft een ander goedlopend bedrijf waar hij alles van betaalde. Dit is dus gestopt en zou de winkel alles moeten hebben van onze inkomsten.
Verder weet ik van niks, behalve dat ik denk dat de centjes op zijn

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 11:34

Dan zou ik er zeker een telefoontje naar het UWV aan wagen. Dit lijkt sterk op een faillissement.. En dat je een andere baan kan zoeken lijkt mij ook vrij duidelijk maar daar was je zo te lezen al mee bezig. Maar je hebt nog wel recht natuurlijk op je salaris van juli en augustus, ook al zou je maar 1 uur gewerkt hebben. Dus als je dat via het UWV terug zou kunnen krijgen, proberen! En advies inwinnen bij het Juridisch Loket kan nooit kwaad..