Ik studeer op dit moment Gezondheid en Leven aan de VU Amsterdam. Mijn droom was echter om Geneeskunde te studeren, maar ik ben hier 2 keer voor uitgeloot. De eerste keer was na mijn VWO examens (ben dus Gezondheid en Leven gaan doen als 2e optie) en de tweede keer was na het behalen van mijn P voor Gezondheid en Leven. Ik heb toen de keuze gemaakt om met mijn 2e jaar G&L te starten en dit jaar het loten te laten schieten. Immers, wat heb je aan twee afgeronde jaren (mocht ik dit jaar wel ingeloot zijn geweest)?? Dat vond ik zonde, dan heb je net niets.
Ik heb dus besloten om eerst deze studie af te maken en daarna mijn laatste poging te wagen. Ik ga nu mijn derde jaar in, dus voor aankomend jaar 2015-2016 wilde ik meeloten voor Geneeskunde...Ik was alleen een beetje naïef, onoplettend, onwetend, hoe je het ook wilt noemen. Ik kwam er gisteren achter dat er andere regels gelden voor een tweede studie wat betreft collegegeld. De gezondheidszorg en het onderwijs zijn zogenaamde "tekort sectoren", waardoor je géén twee studies in deze sector na elkaar mag doen... Probleem. Ik rond namelijk mijn huidige opleiding in het jaar 2014-2015 af. Mocht ik ingeloot worden, moet ik instellingsgeld gaan betalen in plaats van het wettelijke collegegeld. Dit verschilt per universiteit, maar loopt van ongeveer 8.000 tot 32.000 euro per jaar. En dat 3 jaar lang. Ik ben een student met een goede baan, maar zó rijk ben ik niet
Ik heb mij ook verdiept in het zij-instroom programma, waarbij je één schakeljaar doet en dan je co-schappen gaat lopen. Dat schakeljaar krijg je geen stufi, moet je een bedrag betalen dat ongeveer gelijk is aan het collegegeld én zo'n 2.000 euro aan kosten voor boeken en ander materiaal. Omgerekend dus zo'n 5.000 euro. Gelukkig is dit maar één jaar, de andere 3 jaar voor de co-schappen tellen als master, en een master heb ik nog niet gedaan. Het zou dus mijn eerste master worden, wat wel tegen het normale collegegeld gevolgd kan worden. Deze optie zou nog een mogelijkheid zijn, zij het dat hier ook een strenge selectie op is. Iemand die hier ervaringen mee heeft zou mij ook onwijs kunnen helpen!
Nu heb ik er heel wat voor over om wel Geneeskunde te studeren en na deze teleurstelling ben ik mij gaan verdiepen in het buitenland. Ik heb voor nu gekeken naar België en ook al mails gestuurd met vragen en of zij mij meer informatie konden geven. Maar landen als Engeland, Duitsland etc. zou ook eventueel in bereik liggen. Ik ben dan immers 21 en meer klaar voor het uit huis gaan dan toen ik 18 was.
Nu dacht ik dat er ook heel wat studenten op Bokt zitten die mij misschien verder kunnen helpen. Heb jij een tweede studie gedaan? Zo ja, kun je er wat meer over vertellen? Qua wat, waar, hoe, welke kosten, meer informatie? Of heb je aan het zij-instroom programma meegedaan, ook dan kun je me helpen door informatie te geven! Of andere tips om onder dit enorme bedrag uit te komen, zijn ook gewenst (mits legaal haha)
Sorry voor de lap tekst en alvast bedankt als je een reactie plaatst. Ik hoop dat ik wat meer te weten kom!
Ik ga me er zeker verder in verdiepen en alvast voorbereiden waar mogelijk. Handig om te weten dat je bij meerdere universiteiten tegelijk mag proberen! Ik dacht dat het net als met decentrale selectie maar één universiteit per jaar kon zijn.