Februari instromen, iemand ervaring?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

liiisette

Februari instromen, iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 14:59

Hallo medebokkers,
Ik heb gister te horen gekregen dat ik helaas niet door mag met mijn HBO opleiding doordat ik te weinig punten had. Nu sta ik dus van ja wat nu. Ik wil opzich wel aan het werk maar de banen liggen ook tegenwoordig niet voor het oprapen (ik heb een MBO diploma, dat wel). Ik wil wel aan een nieuwe opleiding beginnen maar heb geen idee welke en weet ook niet in hoeverre het mogelijk is nu nog in te stromen gezien de meeste opleidingen volgende week al beginnen. Plus dat mijn studieschuld al best groot is dus stel dat deze opleiding ook fout gaat dan is mijn schuld nog groter.
Wel weet ik dat ik iniedergeval iets moet want een half jaar thuis zitten is ook niks, ik heb wel werk maar dit is ook maar op oproepbasis, hierbij heb ik in het weekend meestal wel vaste uren maar door de week is het maar net of ze mensen nodig zijn.
Heeft iemand ervaring met het instromen bij een HBO opleiding in februari? Ben je hier positief of negatief over? Ik heb dan namelijk tot februari nog wel de tijd om alles op een rijtje te zetten en te kijken wat ik nu echt wil en alvast te solliciteren want als ik bijvoorbeeld wel werk vindt dan is het dan ook niet meer nodig.

Anoniem

Re: Februari instromen, iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 15:53

Februari is gewoon hetzelfde als september, alleen heb je dus zomervakantie tussen periode 2 en periode 3.
Let wel op, niet alle opleidingen hebben februari instroom!
Zou als ik jou was alle opleidingen met februari stroom uitspitten en kijken of je iets leuks ziet.
Je kan ook kijken bij loi (sommige opleidingen voldoen aan een voltijd studie voor duo, zodat je boete ook word kwijtgescholden)

callychanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 16:01

Misschien handig. Vond je de opleiding leuk? Wil je in die richting verder?

Ik heb me ook pas de laatste week aangemeld. De opleiding die ik doe start in september februari en wordt ook in de avond aangeboden voor als je daarnaast een x aantal uur zou willen werken.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 16:05

Ik ben een februari intromer op het HBO. Ik ben begonnen in kwartiel 1.3 en 1.4 en kreeg dan zomervakantie. Daarna had ik kwartiel 1.1 en 1.2. Heb mijn P gehaald en vervolgens het 2de deel van et 2de jaar gemaakt. Voor mijn gevoel bleef ik constant achter de feiten aanlopen. En uiteindelijk besloten het 2de jaar ''over'' te doen zodat ik een reguliere instromer word. Ik raad het je (wanneer de opleiding die je op het oog hebt het op dezelfde wijze doet als mijn school) ten zeerste af want al mijn oud klasgenoten ervaren het achter de feiten aanlopen net zoals ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 16:08

Blon_D schreef:
Ik ben een februari intromer op het HBO. Ik ben begonnen in kwartiel 1.3 en 1.4 en kreeg dan zomervakantie. Daarna had ik kwartiel 1.1 en 1.2. Heb mijn P gehaald en vervolgens het 2de deel van et 2de jaar gemaakt. Voor mijn gevoel bleef ik constant achter de feiten aanlopen. En uiteindelijk besloten het 2de jaar ''over'' te doen zodat ik een reguliere instromer word. Ik raad het je (wanneer de opleiding die je op het oog hebt het op dezelfde wijze doet als mijn school) ten zeerste af want al mijn oud klasgenoten ervaren het achter de feiten aanlopen net zoals ik.

Dat is wel heel appart! Op die manier zou ik ook een jaar over hebben gedaan (a)
Een vriend van mij doet dus het normale traject, dus in de maanden februari -juni periode 1 en 2. In de maanden september -januari periode 3 en 4 en dan in februari periode 1 van jaar 2 :)

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 16:10

Anoniem schreef:
Blon_D schreef:

Dat is wel heel appart! Op die manier zou ik ook een jaar over hebben gedaan (a)
Een vriend van mij doet dus het normale traject, dus in de maanden februari -juni periode 1 en 2. In de maanden september -januari periode 3 en 4 en dan in februari periode 1 van jaar 2 :)

Elke school mag zijn eigen traject ''maken'' voor februari instromers. Het is dus niet zo dat je altijd de kwartielen normaal krijgt. Vraag hier dus heel specifiek na want wanneer blijkt dat dit niet het geval is raad ik het je echt af.

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 19:16

@Peca en Blon_D. Hier heb ik opzich wel wat aan. Het punt is gewoon dat ik eigenlijk in 2 dagen tijd 'even'moet beslissen wat ik nu wil en dat niet zo makkelijk gaat. Ik snap inderdaad dat als ik in februari instroom ik achter de feiten aanloop maar om nu zo 'even; te schakelen is ook zo lastig. En het ziet er naar uit dat ik echt niet een half jaar thuis kom te zitten dus even een half jaar alles op een rijtje zetten en ondertussen werken zou bijvoorbeeld ook wel fijn zijn.

@callychanel, ik vond de opleiding zeker leuk maar ze hebben mij gezien het financiële deel niet laten doorgaan dus dezelfde opleiding nog een keer weer doen in een andere vorm is waarschijnlijk ook niet zo verstandig.

Heeft iemand ook wel eens vanaf het HBO weer een MBO opleiding gedaan (stapje terug), hoe is dit ervaren?

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 19:21

liiisette schreef:
@Peca en Blon_D. Hier heb ik opzich wel wat aan. Het punt is gewoon dat ik eigenlijk in 2 dagen tijd 'even'moet beslissen wat ik nu wil en dat niet zo makkelijk gaat. Ik snap inderdaad dat als ik in februari instroom ik achter de feiten aanloop maar om nu zo 'even; te schakelen is ook zo lastig. En het ziet er naar uit dat ik echt niet een half jaar thuis kom te zitten dus even een half jaar alles op een rijtje zetten en ondertussen werken zou bijvoorbeeld ook wel fijn zijn.

@callychanel, ik vond de opleiding zeker leuk maar ze hebben mij gezien het financiële deel niet laten doorgaan dus dezelfde opleiding nog een keer weer doen in een andere vorm is waarschijnlijk ook niet zo verstandig.

Heeft iemand ook wel eens vanaf het HBO weer een MBO opleiding gedaan (stapje terug), hoe is dit ervaren?
ik snap niet waarom je in 2 dagen moet beslissen het is nog lange geen februari? als jij nu niet zeker bent ban je zaak ga dan voor werk! ik heb 2x over gewerkt tussen mijn opleiding keuzes. Dit is mij heel goed bevallen omdat ik daarna wist wat ik wilde

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 19:21

liiisette schreef:

van hbo naar mbo heeft een vriendin van mij gedaan zij vond hbo te heftig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 08:06

liiisette schreef:
@[naam] en Blon_D. Hier heb ik opzich wel wat aan. Het punt is gewoon dat ik eigenlijk in 2 dagen tijd 'even'moet beslissen wat ik nu wil en dat niet zo makkelijk gaat. Ik snap inderdaad dat als ik in februari instroom ik achter de feiten aanloop maar om nu zo 'even; te schakelen is ook zo lastig. En het ziet er naar uit dat ik echt niet een half jaar thuis kom te zitten dus even een half jaar alles op een rijtje zetten en ondertussen werken zou bijvoorbeeld ook wel fijn zijn.

Bij de februari stroom loop je helemaal niet achter de feiten aan... Is gewoon een ander moment in het jaar dat je begint (en dan spreek ik over de normale gang van zaken en niet zoals het werd aangeboden nij blonD)

Als je mbo gaat doen, word de studieschuld die je hebt opgebouwd bij het hbo NIET kwijtgescholden. Dus laat daar goed op.

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 13:39

Blon_D schreef:
liiisette schreef:

ik snap niet waarom je in 2 dagen moet beslissen het is nog lange geen februari? als jij nu niet zeker bent ban je zaak ga dan voor werk! ik heb 2x over gewerkt tussen mijn opleiding keuzes. Dit is mij heel goed bevallen omdat ik daarna wist wat ik wilde

Omdat ik misschien in september ook wel wil starten, (in hoeverre dit nog mogelijk is) dus dan moet ik wel snel zijn want hoe later hoe kleiner de kans dat het gaat lukken natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 16:22

Tot en met 31 augustus kan je je nog inschrijven ( al zijn sommige hogescholen hier niet voor in), vanaf 1 september kan het niet meer.
Dus dan zou je het vandaag/dit weekend moeten weten.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 16:29

Mijn vriend is in februari begonnen. Hij was gestopt met de uni en wilde meteen verder. De introweek stelde minder voor. Verder vindt hij het hetzelfde als dat je in september begint. Hij merkt dus geen verschil.

Chantaliiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 18:18

ik ben ooit een mbo opleiding begonnen in februari en merkte weinig verschil. Denk dat dit het zelfde is als bij het Hbo.
Het is gewoon het zelfde als je in september begint alleen de introductie week was wat minder.

Kijk wel goed welke opleiding je wilt/leuk vind, niet alle opleidingen beginnen in februari.

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 17:31

Anoniem schreef:
Tot en met 31 augustus kan je je nog inschrijven ( al zijn sommige hogescholen hier niet voor in), vanaf 1 september kan het niet meer.

Waar woon jij dat dit daar kan.

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 19:59

Wat voor studie heb je gedaan en wat wil je doen, ik denk dat het eerst goed is om te bedenken wat je wilt doen en dan gaat kijken of je in die richting iets kan vinden om in februari te starten of volgende week al. Soms doet een telefoontje al wonderen naar de school toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 22:12

liiisette schreef:
[naam] schreef:

Waar woon jij dat dit daar kan.

Ik weet niet bij welke scholen het nu kan, aangezien ik vierde jaars ben.
Dus dat kan ik niet zeggen welke het wel doen en welke niet meer
Daarnaast, als je nu nog niets hebt geregeld ben je wel te laat.. in het weekend zijn de hogescholen ook dicht en morgen is het al 1 september.
Ik denk dat je tot februaristroom moet wachten of een heel jaar helaas.

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-14 11:41

geerte schreef:
Wat voor studie heb je gedaan en wat wil je doen, ik denk dat het eerst goed is om te bedenken wat je wilt doen en dan gaat kijken of je in die richting iets kan vinden om in februari te starten of volgende week al. Soms doet een telefoontje al wonderen naar de school toe.

Ik heb inderdaad net gebeld naar school en de vrouw die ik ervoor heb gehad raadde mij ook wel aan om eerst goed alles op een rijtje te zetten voordat ik hals over kop zou beginnen. Bedankt voor je tip!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 11:55

Ik ben 2 keer later ingestroomd (1 keer niet gehaald, 1 keer wel), en ook ik zou het afraden tenzij het echt een hele eigen opleiding is met een stamgroep van een stuk of 20 studenten ofzo.
Maar je valt heel snel buiten de boot omdat je steeds net andere dingen doet en daardoor geen aansluiting hebt bij andere studenten. Bij het hbo bleken er ook problemen te zijn met vereiste voorkennis-vakken en studiepunten voor het BSA enzo. Slecht geregeld - vooraf was de opleiding enthousiast maar in de praktijk bleek het allemaal nogal tegen te vallen. (En dat was niet eens halverwege instromen, maar al na het eerste kwartiel.)

Het was bij mijn tweede opleiding (uni) wel uiterst goed geregeld binnen de mogelijkheden, maar zelfs daar heb ik uiteindelijk zowat een jaar lang vakken gevolgd in groepen waar ik niemand kende. Dat is behoorlijk eenzaam, en als ik jonger was geweest had ik dat niet gered, gewoon meegaan in de normale stroom is vele malen makkelijker om vol te houden.