Schoolverslag over de Bakletters! (in de rijbak)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BeatTheElite

Schoolverslag over de Bakletters! (in de rijbak)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 12:00

Hoi,
Voor school moest ik een verslag maken, Ik besloot dit te doen over de bakletters.
Ik heb hem zelf al bijna klaar, maar misschien heeft iemand hier nog wat voor m'n verslag.
Dit is het tot nu toe:

Pagina 2.
Bakletters.
Bakletters zijn metalen-houten bordjes die aan de rand van de bak hangen. ook zijn er een aantal denkbeeldige bakletters. Met de bakletters kunnen ruiters figuren maken in de rijbak. In het paardrijden heb je een aantal niveau´s. Vanaf klasse B t/m Z rijd je in de 20 bij 40 bak. Vanaf de Z (Zwaar) of hoger mag je in de 20 bij 60 bak rijden. Hier zijn meer letters en word alles dus lastiger.

De geschiedenis van de bakletters.
De bakletters komen van de Duitse Caverie die tussen de kazernes in een rijbaan van 20x60 meter reden. Iedere Kazernedeur had een betekenis. De letters zijn de beginletters van de functies aan het Duitse hof en Cavalerie.
Hier een lijst van de letters en hun betekenissen in het Duits en Nederlands.

K = Kaiser - Koning.
F = Furst - Prins.
V = Vassal/Servant - Schildknaap.
P = Pferdekecht - Groom.
E = Edeling - Eregast.
B = Bannertrager - Vaandeldager.
S = Schatskanzler - Kanselier van de schatkist.
R = Ritter - Ridder.
H = Hoffmarshall - Edelman.
M = Meister - Steward.

Degene die dit hebben bedacht zijn dus ook de Duitsers. 
Dit is een hele belangrijke uitvinding geweest.
Tijdens de Olympische spelen in 1920 werden voor het eest bakletters gebruikt. Doordat je iedere letter anders uitspreekt was het voor de ruiters makkelijker om alles te herkennen, en zo word de proef makkelijker.

Het voordeel van deze uitvinding
Tegenwoordig gebruiken we de bakletters voor dressuur ruiters en menners. Het is de bedoeling dat er oefeningen op de letters gereden. Iedere beginnende ruiter en gevorderde ruiter, kent alle letters uit zijn en/of haar hoofd en kan op de letters rijden. Iedereen leert rijden in de 20x40 bak, met de bakletters; A, K, E, H, C, M, B, F. Met in het midden nog de "D X G" iedere ruiter die de bakletters kent, kan leren rijden zonder bakletters. Zo vinden alle ruiters hun weg in deze sport door simpele letters aan de muur. 

Ezelsbruggetjes voor 20x40 bak.
Omdat iedereen de letters moet leren onthouden, bestaan er talloze ezelsbruggetjes.
Zoals:
Alle Friese Boeren Met Centen Hebben Een Koe Door X Gemolken. (20x40, Met middenlijn. Tegen de klok in.)
Alle Friese Paarden Boeren Ruilen Met Centen Hun Stomme Ezels Voor Koeien. (20x60, tegen de klok in, zonder middenlijn)
Alle Franse Polder Boeren, Rammelend Met Centen, Hebben Steeds Een Vette Koe Door Leerling X Immer Gemolken. (20x60, Met middenlijn , tegen de klok in.)
Voor aangepast paardrijden en beginnende ruiters gebruiken (vooral) maneges vaak bordjes naast de bakletters met voorwerpen die met dezelfde letter beginnen.
A = Aap
F = Fiets
B = Beer
M = Molen
C = Citroen/Cap
H = Hond
E = Eend
K = Kaas
Dit is zodat je alle letters sneller kan leren en begrijpen.

Selina

Re: Schoolverslag over de Bakletters! (in de rijbak)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 12:02

Hier zijn meer letters en wordt alles dus lastiger.
en zo wordt de proef makkelijker.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 12:09

Het z1 en z2 word toch ook in een grotere ring gereden. Daar was toen iets mee. Dat in de kleinere ring de punten niet meer zouden tellen

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 12:12

Denkbeeldig zijn de andere letters niet. In overdekte hallen hangen ze regelmatig boven de bak -zodat de ruiters er onderdoor kunnen rijden. Wanneer dit niet mogelijk is, moeten de ruiters ze uit het hoofd leren.
De figuren die ruiters rijden,kunnen ze uitvoeren bij of naar de letters.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 12:13

Het kan ook simpeler: Alle Flinke Boeren Met Centen Hebben Een Koe

Die deed indertijd op de manege de ronde. Wellicht aardig om erbij te zetten.

Oh, enne, die Flinke Boeren kunnen ook Friese Boeren zijn :D maar dat ligt in sommige plaatsen wat gevoelig, heb ik weleens begrepen.

BeatTheElite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 14:36

Alle losse letters staan in het verslag zelf ook met dikgedrukt, maar ik zoek echt toevoegingen. Het voordeel is dat de docent precies 0,0%over paarden weet dus dan maken kleine foutjes over het paardrijden zelf zal hij niet opmerken.. Ik moet nog ongeveer een regel of 10/20 eraan toevoegen.. morgen moet ik het inleveren dus hoop dat er nog wat super slimme mensen op bokt zitten die me kunnen helpen, Toch super bedankt voor de reacties, en alvast bedankt voor komende reacties.. :)

jaap_2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 14:43

Misschien kun je nog wat figuren erbij beschrijven? Dat je bijvoorbeeld een volte rijdt van de E naar de B naar de E?

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 14:44

ikke schreef:
Het kan ook simpeler: Alle Flinke Boeren Met Centen Hebben Een Koe

Die deed indertijd op de manege de ronde. Wellicht aardig om erbij te zetten.

Oh, enne, die Flinke Boeren kunnen ook Friese Boeren zijn :D maar dat ligt in sommige plaatsen wat gevoelig, heb ik weleens begrepen.

Wij leerden vroeger: Alle Friese Boeren Met Centen Hebben Een Koe Door X Gemolken
Dan heb je alle letters erbij ;)

BeatTheElite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 14:49

Ik heb zelf altijd Alle Friese Boeren Met Centen Hebben Een Koe, DXG geleerd.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 16:56

Door X Gemolken :)

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 16:59

Ik heb ook altijd geleerd 'Alle Friese Boeren Met Centen Hebben Een Koe' en met D, X en G deden wij toen niets in dat riedeltje, maar daar zou je zoals Michellkuh al zegt ook Door X Gemolken aan toe kunnen voegen. Dan zit je alleen nog wel met de overige letters die op hoger niveau ook worden gebruikt..

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 17:02

Vertellen over de verschillende handen? Linkerhand, rechterhand, waarom iets van hand veranderen heet? Schets toevoegen van een bak met letters/ foto? Succes!

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 17:03

Dus omdat de leraar er niets vanaf weet mag je er bewust fouten in laten?

Overigens vanaf het Z moet er in een 20x60 rijbaan gereden worden

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 17:03

Volgens mij is het helemaal niet duidelijk waar de letters vandaan komen?

Edit: Er zijn 5 theorieën:

Citaat:
Geschiedenis

Er zijn diverse speculaties waarom deze bakletters in deze volgorde staan, maar ook waarom de ring deze afmetingen heeft. De afmetingen en letters werden sowieso al gebruikt begin 1900. Op de Olympische Spelen van 1912 werden nog geen letters gebruikt, in 1916 waren er geen Olympische Spelen vanwege WO I, maar tijdens de Spelen van 1920 waren er ineens de bakletters. Niemand heeft kunnen achterhalen waar ze vandaan gekomen zijn en waarom deze letters in precies deze volgorde. Er zijn wel verschillende theorieën:
1. De Duitse cavalerie zou tussen de barakken een ruimte hebben gehad van 20 X 60 meter, deze barakken hadden letters boven de deur staan.
2. De eerste letters van steden door de Romeinen veroverd.
3. De titels van adelijken.
4. In de koninklijke stallen van het vroegere keizerrijk zouden de stallen voorzien zijn van letters die aan moesten geven waar het paard van de betreffende adelijke moest staan. 1.K = Kaiser
2.F = Furst
3.P = Pferdknecht
4.V = Vassal
5.E = Edeling/Ehrengast
6.B = Bannertrager
7.S = Schaztkanzler
8.R = Ritter
9.M = Meier
10.H = Hofsmarshall

5. De letters zijn bewust gekozen, voor ruiter, jury en publiek. Door de klank en het beeld van de letters zijn ze gemakkelijk te onderscheiden, en kan er goed gezien én gehoord worden waar de oefening uitgevoerd moet worden.

http://www.bokt.nl/wiki/Bakletters

Je uitleg klopt dus niet helemaal ;)

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 17:06

Zet bijv. naast de rijletters er ook in wat een rijbak nou precies is. Dan kan je bijv. ook iets zeggen over rijbaan regels. Dan kan je al iets meer toevoegen dan je nu al heb. En hoe de rijletters kunnen worden weergegeven (op bordje of paaltje op buitenterrein). En dat de Bakletters D, X en G dus eigenlijk niet zichtbaar aangegeven zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 17:08

kaiser is ook geen koning.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 17:28

ik zie dat je de theorie direct van bokt hebt overgenomen in je eigen woorden..
beter goed gejat dan slecht verzonnen ;)..

maar je hebt het fout overgenomen.

Je richt je op de theorie van de duitse cavalerie.. Dat is mooi.. maar dan zijn de bakletters toeval, ze stonden gewoon boven de barakken van 20x60

De theorie adelijke titels is een andere (wel duitse) theorie.

Er zijn wel verschillende theorieën:
De Duitse cavalerie zou tussen de barakken een ruimte hebben gehad van 20 X 60 meter, deze barakken hadden letters boven de deur staan.
De eerste letters van steden door de Romeinen veroverd.
De titels van adelijken.
In de koninklijke stallen van het vroegere keizerrijk zouden de stallen voorzien zijn van letters die aan moesten geven waar het paard van de betreffende adelijke moest staan.

daarnaast afhankelijk van het opleidings niveau. bij vmbo hoef je de vraag niet te verwachten maar bij VWo wel:

D X G : welke adelijke titels horen daar dan bij?
----

in je eerste alinea geef je aan dat dit denkbeeldige letters zijn.. Dit is echter niet het geval, zodra je op x moet halthouden kan x niet denkbeeldig zijn.. Ze zijn niet zichtbaar bevestigd omdat je daar moet rijden (heb ze overigens wel eens aan een plafond zien hangen).

Als je HAVO of VWO doet en je docent weet niets van paardrijden, dan kun je de donder erop zeggen dat hij het na gaat kijken. niet of je 'waarheid' spreekt omdat dat bij Nederlands er niet toe doet, het gaat om de overtuigingskracht.. maar soms wordt de nieuwsgierigheid geprikkeld.. of hij kan iets niet volgen en gaat het opzoeken..

hij zal dan uitkomen bij bokt wiki.. dit moet je wel in het oog houden. daarnaast zal hij/zij ook dit draadje vinden.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 17:32

een docent die wapperde met of iets goed of fout is qua informatie moet je eigenlijk 'afrekenen'. Bij Nederlands zou je rustig mogen stellen dat de tweede wereldoorlog heeft plaatsgevonden van 1800 tot 1850. zo lang het foutloos in spelling en grammatica is en je stelling en argumenten passend zijn. dan mag hij 1800-1850 niet fout rekenen.. dat is namelijk geschiedenis geen Nederlands.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 17:39

Ik zit nar de kür van Adelinde te kijken op NPO1 en het valt me ineens op dat er kleine letters onder de grote letters staan. Is dat altijd zo? Ik neem aan dat ruiters van dit niveau wel weten dat X tusse E en B zit?

LexLester

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 17:55

en je bent de letter "i" vergeten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 18:13

LexLester schreef:
en je bent de letter "i" vergeten

en L ook.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 18:21

Bij het paardrijden voor mensen met een beperking heb je andere symbolen...

Aap
Beer
Clown
Fiets
Muis
Koe
Eend
Hond (?)

Alleen nu weet ik even niet wat de letter H heeft...

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 18:24

purny schreef:

Aap
Beer
Clown
Fiets
Muis
Koe
Eend
Hond (?)

Nee bij ons niet, daar hebben we de plaatjes als hoe de ts het zegt.

BeatTheElite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 18:29

Ik heb ruim 9 sites bij elkaar gehaald en daaruit van alles en nogwat bij elkaar gestopt, het vervelende is dat ik absoluut geen "hele stukken" van internet mag gebruiken, dan word het een 1,1. ik ga zometeen alles even verbeten en toevoegen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 18:38

Mjetterd schreef:
purny schreef:

Aap
Beer
Clown
Fiets
Muis
Koe
Eend
Hond (?)

Nee bij ons niet, daar hebben we de plaatjes als hoe de ts het zegt.

Bij ons ook dan staat er een plaatje van de muis... vind het nog steeds leuk klinken.. van de muis naar de fiets :D