Buitenland stage

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

thirteenn

Buitenland stage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 21:03

Hallo! Ik moet over een half jaar stage gaan lopen en mijn plan was om naar het buitenland gegaan. Namelijk naar Korea. Nou vroeg ik me af wat jullie ervaring is met stage in het buitenland.

Hoe voelde je je op het begin? was je alleen? had je een cultuurshock? was er een taal barriere? etcetc

Alvast bedankt voor de reacties *\o/*

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 21:40

Leuk dat je stage in het buitenland gaat doen! Korea klinkt wel erg indrukwekkend! Ga je alleen?

Ik ben zelf op stage geweest in Curacao en in Spanje (beide stages waren bijna 3 maanden). In Curacao was ik alleen, was eventjes wennen maar verder niet echt. Veel Nederlands dus dat was lekker makkelijk, en ik woonde bij Nederlandse studenten in een huis in de eerste periode. Daarna bij iemand van m'n stage in huis voor de laatste weken. Was alleen even wennen aan het openbaar vervoer en later toen ik auto had gehuurd aan de manier van rijden enzo (maar ik had dan ook 1 dag voor m'n stage m'n rijbewijs gehaald :') ). Dat soort dingen zijn in ieder land anders. Ook de veiligheid was een puntje om op te letten daar O:)

In Spanje was k met een vriendin, maar ook daar zaten we met allerlei andere stagiaires die bij hetzelfde bedrijf stage liepen in een appartement. Wel allemaal uit andere landen, wel erg leuk! Was geen cultuurshock, was natuurlijk gewoon westers land. Enkel was de taalbarriere op straat wel lastig. Spanjaarden die enkel en alleen Spaans spreken en ook geen énkel woordje Engels. Dus was handen en voeten gebruiken om te communiceren, gezien Spaans echt lastig is (gaat zo snel!).

Wat ga je in Korea doen?

Goof

Re: Buitenland stage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 21:46

Goh Korea, bijzonder. Wat ga je doen?

Ik heb mijn stage gedaan in Australië, maar dat is net zo westers als hier, dus van een cultuurshock en taalproblemen was geen sprake.

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 10:48

Ik wil mediavormgeving doen daar! Ik wil alleen, ook omdat ik niet zou weten wie er mee kan gezien op heel mijn opleiding van dit jaar maar 50 man zit en in mijn klas is er sowieso niemand die naar Korea zou willen :p. Mijn ouders hebben natuurlijk zoiets van: goh.. meteen zo ver weg.. Wat als er wat gebeurd? Maar goed ik kan thuis ook de drempel af stappen, op mijn hoofd vallen en overlijden of iets.. Het kan altijd en overal wel mis gaan. Dus daar maak ik mij geen zorgen over :p De gezondheidzorg daar is ook heel goed!

Dus terwijl mijn ouders er over nadenken zijn, ben ik alvast aan het rondneuzen naar wat er allemaal geregeld zou moeten worden. Kan het maar beter alvast weten, dat ik uiteindelijk niet mag, dan dat ik mag en alles snel moet uitzoeken!

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 10:52

Leuk!
Ik ben vorig jaar 2 maanden in Zuid-Afrika geweest en 1 maand in Zweden. Was een fantastische periode. Zweden is mijn tweede thuis, dus had daar geen cultuurshock. Zuid-Afrika was wel helemaal 'nieuw'. Geen last gehad van culuurshock aangezien ik me daar heel uitgebreid op had voorbereid (ook veel lessen/begeleiding door mijn opleiding). Zou het zo weer doen!

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 11:34

Ik heb 8 weken in Ethiopie gezeten waar ik meisjes van een soort technische school leerde hoe je met gereedschappen moet werken zodat zij sneller een kans op een baan hebben. (Ik studeerde overigens Bouwkunde).

8 weken in een 3e wereldland is trouwens lang zat. Water en elektriciteit was niet altijd vanzelfsprekend :D

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 14:52

Heel gaaf allemaal! Ik hoop echt dat mijn ouders er mee akkoord gaan! Heb er onwijs zin in.

Kimmm_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 20:46

Wauw super leuk en een leuke ervaring.
Ik ben vorig jaar in Suriname geweest, samen met 3 medestudenten.
We werkten mee aan een sterrilsatieproject voor honden en zijn daar met een stuk of 20 nederlanders daar aan de slag gaan. Dus alleen was ik zeker niet.
En de taal barierre was er ook niet.

Een cultuurshock is denk ik teveel gezegt, maar het was wel erg wennen aan hoe alles werkt daar.
De dieren zijn niks voor hun, ze rijden links, ze leven op sommige plekken nog echt in stammen.
Maar het was echt de moeite waard.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 20:59

Er is een 'studeren in het buitenland' topic hier op Bokt, kun je via de zoekfunctie vast wel vinden. Daar kun je veel ervaringen lezen. Op het moment zitten er voornamelijk mensen in Engels sprekende landen (UK en Canada) maar als je terug bladert, kom je vast een hoop tegen ;)

Zelf ben ik naar Engeland geweest voor een stage en heb daar een super tijd gehad. Best bijzonder om helemaal op jezelf aangewezen te zijn en heel veel nieuwe ervaringen op te doen. Ik zou iedereen een stage in het buitenland aanraden :D

_Kelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 13:36

Ik meld me ook even! Ik zit nu in het tweede jaar van de HBO opleiding communicatie. Ik ben ook op zoek naar een buitenlandse stage (voor volgend jaar) en het liefst buiten Europa. Ik heb alleen geen idee hoe dit gaat met beurzen en dingen financieren en vooral hoe kom ik aan een stageplek bij een leuk bedrijf..

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 14:44

Ten eerste: gewoon durven aanschrijven. Laat mensen weten wat jij in huis hebt en wees je ervan bewust dat een stage vinden altijd makkelijker is dan een (betaalde) baan.
Qua beurzen / financiën is er een website (wilweg.nl) en daar kun je heel veel info vinden. Ook vaak bij ouderejaars studenten en/of docenten die studenten in het buitenland begeleid hebben. Via hen kun je ook misschien contacten vinden die je kunt aanschrijven. Persoonlijk vind ik het best fijn als je iemand kunt vragen hoe de sfeer op stage is ;)

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 20:16

Wat NoeskaMoos zegt! Op school zijn er vast ook wel mensen die je begeleiden daarbij.

Ik heb een kleine 'update' op mijn plan; Ik mag absoluut niet naar Korea. Zelfs niet naar Engeland.. Misschien Belgie.. bleh. :(