Vrouwen in de Techniek

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

First_Unique

Vrouwen in de Techniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 20:34

Hallo Allemaal,

Nadat ik heb besloten dat ik graag wil omscholen naar de techniek ben ik erg benieuwd of er hier nog meer vrouwen/meisjes zijn die in de techniek zitten.

In welke richting studeer/werk jij? waarom heb je daarvoor gekozen?

Ik ben op dit moment aan het kijken hoe ik het beste kan omscholen. Ik heb namelijk mijn vaste lasten van een huis enzo en dus is even in de schoolbanken gaan zitten niet van toepassing voor mij.. dat moet dus echt in een werken-leren traject of BBL-richting gedaan worden. Ikzelf ben al wel een tijdje rustig aan het oriënteren, heb mailtjes naar mensen weg gedaan waarvan ik dacht dat zij mij verder konden helpen maar op de een of andere manier wordt ik een beetje van het kastje naar de muur gestuurd.. Ook bij scholen wordt je 6x doorverbonden eer je de juiste persoon te pakken hebt, en dan zijn die personen net niet op dat moment aanwezig..

Ik ben erg benieuwd hoe dat jullie ervaringen zijn in de techniek en hoe jullie tot de opleiding zijn gekomen. (in mijn geval omscholingstraject maar het is uiteraard ook leuk als niet-omscholingstrajecten worden verteld)

Ikzelf zit nu het meest te denken aan Elektrotechniek. Je kunt er zoveel kanten mee op! Ik zou het liefst op HBO niveau willen starten, maar heb op een inschrijving ergens op een werken-leren traject al een afwijzing gehad.. Wellicht omdat mijn eigen achtergrond nu niet in de Techniek ligt. Logisch als je dan zoiezo je voorkennis op moet doen op een MBO opleiding.

nou, Ik ben erg benieuwd of hier veel technische dames op reageren! Het zou leuk zijn als we elkaar zijn verhalen kunnen lezen!

Inwonderland

Re: Vrouwen in de Techniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 15:34

Present!
Ik heb na een MBO opleiding Land, Water en Milieu een HBO opleiding Civiele techniek gedaan. Inmiddels werk ik al weer een paar jaar bij een aannemer.

Ik heb vrij impulsief voor de LWM opleiding gekozen, ik wist niet wat ik wilde en vond die opleiding op het laatste moment. Na 1 dag meelopen in mijn eerste jaar met een opzichter in de civiele techniek wist ik wat ik wilde gaan doen. En zodoende ben ik naar de HTS gegaan.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 18:08

Leuk dat je je meld _Hedwig_! Erg fijn dat je er zo bent achter gekomen dat je dit zo leuk vond! Was je opleiding LWM genoeg om door te stromen naar HBO Civiele Techniek of heb je daar nog andere dingen voor moeten doen?

Ik denk dat jij ook vooral aan het ontwerpen, tekenen enzo bent? Heb net een even snel gekeken naar de opleiding Civiele Techniek, ziet er ook wel erg leuk uit!

Ik zit een beetje nu met het probleem dat ik waarschijnlijk niet zo even kan starten op het HBO. toevallig net met iemand van een MBO school gesproken en die heeft het al over eerst nog opleidingen op niveau 2-3 en 4 doen voor ik richting HBO kan denken.. duurt zoiezo 6 jaar. Dat zie ik eigenlijk niet zo zitten. Er moet en toch ook andere wegen naar Rome leiden?

Ik wil graag heel graag ontwerpen. Mijn creativiteit laten waren. Deze man had het dan ook over CAD-tekenen. Heb het even bekeken.. Denk dat het zeker wel leuk is! maar ik weet er nog iets te weinig over om te weten of het mij echt past. Hopelijk kan ik een keertje ergens mee kijken hoe het in de praktijk er aan toe gaat.. Maar is best moeilijk om ergens zo tussen te komen heb ik al gemerkt.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 18:18

Ik ben omgeschoold door mijn werkgever :) van tiepmiep richting Elektrotechniek!
Er waren hier teveel dames, dit soort functies gaan sowieso steeds meer verdwijnen
en goede mensen in de techniek zijn schaars, zeker in de toekomst!

Ik heb 1.5 jaar gedaan over mijn 1e diploma: 1e monteur Elektronische installaties 8-) (dan heb je voorkennis)
MBO nivo 2 en 3 in 1,5 jaar.

Nu werk ik op kantoor als aankomend werkvoorbereider, ik voer al wel de taken uit
maar het is wel de bedoeling om ook nog het diploma werkvoorbereider (nivo 4) te halen op termijn.
Maar nu even pauze, want ik heb er net 1.5 jaar studie opzitten.
Ik ben nu best allround, van elektrotechniek, werktuigbouwkundig tot bouw (we zitten hier met 3 disciplines bij elkaar)
Heerlijk tussen de mannen :D

Ps.Ik had een hekel aan CAD tekenen, geen geduld voor
en om dat de hele dag te doen...ik moet er niet aan denken :')
Niet mijn ding!

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 18:41

Wat gaaf listinglistje! lekker een andere kant op!
Ja was jij zegt over geen geduld voor hele dagen achter mn beeldscherm zitten tekenen ben ik ook een beetje bang voor.. Ik zoek wel gewoon afwisseling.. Het liefst zit ik de ene dag op kantoor en de andere dag moet ik ergens langs ofzo.. dat zou ik het liefst willen eigenlijk..

Hoe zit dat bij Werkvoorbereider? zag in een filmpje dat dat wel ook best gevarieerd is.. dat je toch ook wel vaak bij je projecten langs gaat enzo.. maarja, dat zijn filmpjes :P ben altijd bang dat ze te mooi zijn opgezet dan dat ze werkelijk zijn haha! Ik wil daarom eigenlijk ook graag in de praktijk eens eerst wat gaan proeven voordat ik ergens mee begin.. Maar eerst maar eens precies weten hoe alles in elkaar zit en welke weg ik wil gaan bewandelen..

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 18:44

Ik teken helemaal niet, dat heb ik wel tijdens stage gedaan, maar dat vind ik niet zo leuk.

Mijn MBO sloot niet precies aan, ik had nog nooit mechanica e.d. gehad maar ik kon wel direct starten.

Ik zal op de pc even uitgebreider reageren, maar wat is jouw vooropleiding/achtergrond?

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 18:45

Ik ga volgende week beginnen met de HBO opleiding Bewegingstechnologie, de techniek achter het bewegen. Protheses, maar ook het ontwerpen van hulpmiddelen enz.

Ik ben altijd graag bezig met mijn handen en vind het menselijk lichaam en dan vooral spieren, gewrichten erg interessant.

Dus ik ben benieuwd!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 22:18

First_Unique schreef:
Wat gaaf listinglistje! lekker een andere kant op!
Ja was jij zegt over geen geduld voor hele dagen achter mn beeldscherm zitten tekenen ben ik ook een beetje bang voor.. Ik zoek wel gewoon afwisseling.. Het liefst zit ik de ene dag op kantoor en de andere dag moet ik ergens langs ofzo.. dat zou ik het liefst willen eigenlijk..

Hoe zit dat bij Werkvoorbereider? zag in een filmpje dat dat wel ook best gevarieerd is.. dat je toch ook wel vaak bij je projecten langs gaat enzo.. maarja, dat zijn filmpjes :P ben altijd bang dat ze te mooi zijn opgezet dan dat ze werkelijk zijn haha! Ik wil daarom eigenlijk ook graag in de praktijk eens eerst wat gaan proeven voordat ik ergens mee begin.. Maar eerst maar eens precies weten hoe alles in elkaar zit en welke weg ik wil gaan bewandelen..

Het is voornamelijk veel kantoorwerk, maar dan van A t/m Z, dus bij klanten werk opnemen, besprekingen/vergaderingen bij de klant en op de zaak, ontwerpen, offertes maken en aanvragen, calculaties maken, materiaal bestellen, monteurs uitleg geven, onderleveranciers inkopen en aansturen, opleveren van het werk bij de klant, stuk administratie in de (klant)systemen enz,enz. heel erg breed en afwisselend.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 22:31

Dat is inderdaad afwisselend Listinglistje! leuk hoor!

Dewirox oh dat is ook super interessant! heb dat nog niet voorbij zien komen! Ik ga daar ook eens even neuzen bij die opleiding!

Hedwig, oh haha :P ik ben erg benieuwd hoe jouw werkzaamheden eruit zien :D

Ikzelf ben van het VMBO-T met wel als examenvakken wiskunde en NASK doorgegaan naar de opleiding Toerisme MBO niv 4.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 22:33

Ik begin volgende week aan de opleiding luchtvaart waarbij ik het eerste jaar ook veel techniek ga krijgen. Eigenlijk alles haha, tweede jaar ga ik kiezen of ik de technische kant op wil of de operationele.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 22:48

Ik ben een kleine 20 jaar geleden gaan werken als elektromonteur, heb de ooleiding technicus sterkstroom installaties gedaan. Heb 12 jaar in het veld gewerkt, voornamelijk utiliteitsbouw en industriebouw en service. Mag ik meedoen haha?

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 22:56

Super gaaf Captain! Leuke studie ook!

Mick75 ja natuurlijk mag je meedoen ;) :P hihi jij hebt dus echt voornamelijk in de werkplaats gestaan?

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 23:06

Ik heb totaal geen technische opleiding. :o in tegendeel zelfs, ik ben paraveterinair. Dierenartsassistente dus, is wel even wat anders.
techniek vind ik altijd al reuze interessant. Zo heb ik al 'zelf' de motor van m'n autootje gereviseerd. En rondom het paard zijn hekken bouwen en dekenhouders maken ook geen probleem.

Ik heb me altijd al erg geïnteresseerd in de zorg voor mens en dier, maar de techniek was ook altijd erg interessant.

Heb de opleiding van DewiRox gelijk opgezocht. :o Klinkt ook reuze leuk zeg. Wist niet dat dat ook nog bestond. :D

Lekkere off-topic reactie. :+

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 23:07

Ik heb de laboratorium techniek gedaan. Een mooie combinatie tussen de zorg en technische handeling. Vooral in deze tijd dat je voornamelijk met machines moet werken. En tja, die gaan ook wel eens stuk en dan probeer je het eerst zelf op te lossen.
Ik vind het een geweldige combinatie!

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 23:42

Veel mensen waaraan ik vertel welke opleiding ik ga doen zijn gelijk onwijs enthousiast, erg leuk. Ik heb er dan ook onwijs zin in. Lijkt me super om alles te weten te komen van het menselijk lichaam en daarnaast ook bezig te zijn met natuurkunde. Ik heb natuurkunde namelijk altijd een heel interessant vak gevonden en ook techniek trekt mij erg aan.

Daarnaast lijkt het me top om iets voor mensen te kunnen betekenen. Zo is er ook een grote mogelijkheid om in het buitenland stage te lopen, in Afrika bijv. Om de mensen daar te helpen, te voorzien en te leren over mogelijke technieken die het leven (voor gehandicapte/oudere) makkelijker maken.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 07:33

Loretteeee schreef:
Ik heb totaal geen technische opleiding. :o in tegendeel zelfs, ik ben paraveterinair. Dierenartsassistente dus, is wel even wat anders.
techniek vind ik altijd al reuze interessant. Zo heb ik al 'zelf' de motor van m'n autootje gereviseerd. En rondom het paard zijn hekken bouwen en dekenhouders maken ook geen probleem.

Ik heb me altijd al erg geïnteresseerd in de zorg voor mens en dier, maar de techniek was ook altijd erg interessant.

Heb de opleiding van DewiRox gelijk opgezocht. :o Klinkt ook reuze leuk zeg. Wist niet dat dat ook nog bestond. :D

Lekkere off-topic reactie. :+

Ik heb ook mijn diploma voor paraveterinair. Vond alleen het [***] in een praktijk echt niet leuk en uitdagend genoeg dus een stapje verder. :+

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 09:48

Zo, de beloofde uitgebreidere reactie.

Met een niv. 4 diploma kun je gewoon doorstromen naar het HBO als het goed is. Een toerisme opleiding is waarschijnlijk niet de makkelijkste vooropleiding om te combineren met een technische vervolgstudie. Maar ik weet dat er bij ons op school doorstroomprogramma's waren voor MBO'ers die een technische studie willen volgen. Ik ben er van overtuigd dat als iemand echt wil dat wel mogelijk moet zijn. Hou er alleen rekening mee dat wis-, natuur- en scheikunde op een heel ander niveau worden gegeven en dat dat echt hard werken kan zijn.

Binnen de techniek is ontzettend veel mogelijk zoals je hierboven ook al kunt lezen, de diversiteit aan technische opleidingen is enorm. Een vriendin van mij heeft een stichting ter promotie van vrouwen in de techniek, als je dat wilt wil ik je haar website wel even mailen, wellicht kan ze wat voor je betekenen.

Dan mijn werkzaamheden, ik zit op projectlocatie en ben procesmatig begonnen. Binnenkort start ik met een opleiding omgevingsmanagement en hier zoek ik nu ook mijn weg in op mijn projecten.

Bij ons tekent de werkvoorbereider niet, daar hebben we een tekenaar voor zitten, de werkzaamheden en functieprofielen kunnen enorm wisselen per bedrijf en misschien zelfs wel per project. Wat handig is in jouw geval, is dat je doorgaat met uitzoeken wat je precies wilt, een netwerk opbouwt en daar een passende opleiding bij zoekt.

Stel dat je wel wilt tekenen, misschien kun je dan ook toe met een MBO opleiding. Of wil je ontwerper worden en heb je wel een HBO opleiding nodig.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 11:36

Super fijne uitleg Hedwig! Ik zou graag in contact willen komen met jouw vriendin! Dus als je me dat zou willen toe mailen, heel graag! :D

Wat jij zegt inderdaad is het handig als ik goed uitzoek wat ik precies wil.. Het liefst ben ik aan het ontwerpen.. Alleen omdat ik het idee heb dat je wel ergens moet beginnen ben ik wel een paar stappen terug gaan denken. Maar wat jij zegt, HBO instromen kan mogelijk zijn, dat zou wel mooi zijn! Ik ga daar eens verder op kijken want in principe hetgeen wat me aantrekt zit allemaal wel op HBO niveau..

Waar een wil is, is een weg.. Nu nog even mijn weg uit zien te stippelen hihi :)*

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 15:56

Ik heb idd voornamelijk op de vloer gestaan, ben doorgegroeid van assistent monteur naar meewerkend voorman (in mijn geval dus voorvrouw haha).

Tussendoor heb ik het ook op de werkvoorbereiding geprobeerd, maar dat was voor mij teveel stilzitten. Dat kan ik niet.

Techniek is prachtig, een geweldig mooi vak. Maar hou er zeker bij elektrotechniek goed rekening mee dat je je uiterste best doet iets zo mooi mogelijk te maken maar dat iedereen altijd blijft klagen dat ze teveel van je werk zien en dat je werk hen in de weg zit.

Je krijgt een stuk minder eer voor je werk dan een timmerman, metselaar, schilder of zo die dingen maken voor het zicht. Daar moet je tegen kunnen. Heb een hoop jongens zien stoppen om die reden, die gingen verder als metselaar of stucadoor of zo.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 16:06

Hai, ik ben valerie en ik ben procestechnoloog maar werk ook achter de schermen met ordermanagement. Ik werk bij Tata Steel Ymuiden. Ik moet zeggen dat ik door mijn uiterlijk niet altijd serieus genomen word. Ik ben best wel een meisje meisje. Ik sta echt wel stevig in mijn schoenen ondanks dat heb ik door keiharde pesterijen (en fysieke aanvallen) toch met een burn out thuis gezeten. Mijn advies is daarom ook wel eerst goed te onderzoeken wat je het meest trekt in de techniek. Het is namelijk best hard voor een vrouw om sporen te verdienen in hetgeen waar je dus mee bezig bent. Ik ben nu aan het omscholen naar psychologe omdat dit het voor mij toch niet is. Ik ben erg goed met cijfers en met montagewerk maar ik vind deze wereld gewoon echt niet leuk. Ik heb op meerdere plekken gewerkt en ik heb altijd hele lovende beoordelingen ontvangen, ik vind de cultuur gewoon niet leuk. Maar dat is voor iedereen anders. Succes!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 16:30

Ik doe een medisch/technische opleiding, niet helemaal technisch dus, maar daardoor niet minder interessant! :)

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 16:38

Wat super vervelend om te horen dat je zo'n slechte ervaring hebt.
Niet om jouw gevoel te bagatelliseren, maar gelukkig kan dat ook heel anders. Ik ga qua kleding ook door voor het meisje meisje, hoge hakken en rokjes / jurkjes en roze spulletjes. Bloemetjes pennen, het kan mij niet meisjesachtig genoeg zou ik bijna zeggen.

Bij dit bedrijf heb ik pas 1x een aanvaring gehad met een collega, die heeft daarna ook van iedereen de wind van voren gekregen. Je zult jezelf soms moeten bewijzen, ik word regelmatig aangezien voor de secretaresse of keetjuffrouw, maar echte pesterijen heb ik in mijn werk gelukkig nooit meegemaakt. Wel heb ik op school bij sommige docenten en klasgenoten 3 keer zo hard moeten lopen en heb ik me gelukkig door genoeg mensen gesteund gevoeld om de pesterijen te kunnen vergeten.

Daarnaast is de werkcultuur bij een aannemer weer heel anders als bij een ingenieursbureau en ik kan me zo voorstellen dat het bij een staalproducent ook weer heel anders is. Wat niet wil zeggen dat ik pesterijen en zeker fysieke aanvallen niet, wil goed praten, want dat zou niemand mee moeten maken.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 16:48

Ja! Hier nog een vrouw met een techinsche opleiding (automonteur mbo). In mijn jonge jaren was ik al erg nieuwsgierig hoe iets werkte en in elkaar stak. Op de technische school was ik een bezienswaardigheid in mijn tijd (ben nu 50). Daarna heb ik nog een opleiding afgerond voor scheepsbouw voornamelijk houtbewerking.
Deze achtergrond is mij altijd erg goed van pas gekomen. Ik doe dan ook eigenlijk bijna alles zelf, bouw zadelkasten, ik straat, leg met gemak een houten en of laminaatvloer, bouwde kippenhokken en als het niet al te gek gaat lukt èèn en ander aan de auto mij nu ook nog prima :-)

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 17:06

_Hedwig_ schreef:
Wat super vervelend om te horen dat je zo'n slechte ervaring hebt.
Niet om jouw gevoel te bagatelliseren, maar gelukkig kan dat ook heel anders. Ik ga qua kleding ook door voor het meisje meisje, hoge hakken en rokjes / jurkjes en roze spulletjes. Bloemetjes pennen, het kan mij niet meisjesachtig genoeg zou ik bijna zeggen.

Bij dit bedrijf heb ik pas 1x een aanvaring gehad met een collega, die heeft daarna ook van iedereen de wind van voren gekregen. Je zult jezelf soms moeten bewijzen, ik word regelmatig aangezien voor de secretaresse of keetjuffrouw, maar echte pesterijen heb ik in mijn werk gelukkig nooit meegemaakt. Wel heb ik op school bij sommige docenten en klasgenoten 3 keer zo hard moeten lopen en heb ik me gelukkig door genoeg mensen gesteund gevoeld om de pesterijen te kunnen vergeten.

Daarnaast is de werkcultuur bij een aannemer weer heel anders als bij een ingenieursbureau en ik kan me zo voorstellen dat het bij een staalproducent ook weer heel anders is. Wat niet wil zeggen dat ik pesterijen en zeker fysieke aanvallen niet, wil goed praten, want dat zou niemand mee moeten maken.

Ik liep daar in een overall. Ik ben heel blij dat ik aan al die ***** heb kunnen bewijzen dat ik meer waard ben en ik heb er voor gevochten. Ik sta nu heel wat functies boven hen. Ik zeg alleen dat als je als meisje in de "mannenwereld" terecht komt je je wel moet realiseren dat het niet allemaal leuk is. Je zult jezelf niet soms moeten bewijzen. Mijn ervaring is na bij verschillende bedrijven in de zware industrie te hebben gewerkt als enig meisje dat je je altijd moet bewijzen, harder dan menig mannelijk collega.

Het is zelfs zo ver gegaan dat ik ruim een week in het ziekenhuis heb gelegen omdat er expres hete koffie over mij heen is gegooid. Ik weet dat het heel anders kan, waar ik nu werk is het heel anders. Ik word beschouwd als talent en krijg alle ruimte om te groeien. Mensen willen mijn mening horen en zijn benieuwd naar mijn kijk op de zaken.

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 17:20

Zoals ik al aangaf wil ik jouw gevoel niet bagatelliseren en ben ik het eens met jouw verhaal over hoe je jezelf moet bewijzen. En niemand verdient pesterijen en fysieke aanvallen, dat jij een behandeling hebt moeten ondergaan in het ziekenhuis is iets waar de honden geen brood van lusten. Ik wil, zal en kan op geen enkele manier goedpraten hoe mensen met jou zijn omgegaan. Maar zulk excessief geweld (fysiek en geestelijk) hoor ik niet vaak.

Het delen van je ervaring en kijk op zaken is alleen maar goed, ik ga ervan uit dat het beste alle kanten kunnen worden bekeken. Ook jouw kant, dat dat meegenomen kan worden in de kijk op de techniek. Maar ik wilde graag laten weten dat het ook wel goed kan gaan.