Instructeursopleiding, maar niet Orun of FNRS

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ingrid_92

Instructeursopleiding, maar niet Orun of FNRS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 14:23

Ik ben benieuwd... zijn er behalve de Orun en FNRS opleidingen ook andere cursussen/opleidingen voor het geven van paardrijles en waarmee je ook verzekerd wordt wanneer er sprake is van een ongeval?

Het gaat mij niet om een hoogdravende cursus/opleiding, maar puur om het lesgeven aan kinderen/beginners. Ik doe dit al enkele jaren, maar zonder papiertje.

parador

Re: Instructeursopleiding, maar niet Orun of FNRS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 14:28

ben ik ook benieuwd naar

Amaranth7Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 14:28

Ben ik ook benieuwd naar, vind de kosten van de orun echt belachelijk.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:14

Ook met de FNRS en ORUN-opleiding moet je zelf zorg dragen voor je verzekering! Het halen van je diploma betekent niet dat je verzekerd bent.

Ik ken geen andere opleidingen dan deze. De FNRS-opleiding is meer op manegewerk/kinderen gericht dan de ORUN. Met de nieuwe opleidingenstructuur is dat een heel gedoe geworden :o

Niet iedere verzekeringsmaatschappij vraagt overigens om een diploma, sommige nemen ook met ervaring genoegen, maar dat zijn er steeds minder. Je zou er wel een aantal telefoontjes aan kunnen wagen.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 20:27

Ik ben ook erg benieuwd hoe anderen dit hebben opgelost. Gomir, waar heb je die info vandaan? Ik was ook altijd in de veronderstelling dat je met een papiertje verzekerd bent.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 20:30

Je hebt ook nog zoiets als centered riding. Geen idee wat het precies is, vriendin had het er wel eens over.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 20:41

Emiel voest geeft volgens mij ook trainingen waardoor je gekwalificeerd les kunt geven.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 22:10

Ik heb die info niet specifiek ergens vandaan, je bent gewoon niet verzekerd door een diploma te halen. Daarvoor zul je verzekering af moeten sluiten of ergens in dienst gaan zodat je onder hun bedrijfsverzekering valt. KNHS/ORUN heeft echt niet voor iedere geslaagde cursist een collectieve verzekering afgesloten ;)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 22:13

Nachtlampje schreef:
Emiel voest geeft volgens mij ook trainingen waardoor je gekwalificeerd les kunt geven.

Naar mijn weten ook.
Dat zit bij je pakket in, een speciale cursus die 2 jaar duurt. Daarbij leer je freestyle, grondwerken en nog veel meer dingen. Maar ook lesgeven.

Maar verzekerd ben je niet.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 22:20

Je papiertje is geen verzekering.

Maar het is wel een moeilijk punt. Toen ik mijn verzekering ging afsluiten. Werd mij op het hart gedrukt dat het puur was om extra rompslomp te voorkomen.

Want met je wa verzekering kom je al een heel eind. Maar er zijn stallen die het verplicht stellen om een verzekering te hebben

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 22:37

Maar je WA-verzekering (of eigenlijk AVP) dekt geen commerciele activiteiten!
Dat heb ik pas nog uitgezocht, omdat ik gevraagd ben om als arts aanwezig te zijn bij een evenement. Krijg ik geen vergoeding en ik verleen eerste hulp waarbij ik een fout maak dan valt het onder de AVP, krijg ik meer dan vrijwilligersvergoeding (grens verschilt per maatschappij) dan moet ik een aanvullende beroepsaansprakelijkheidsverzekering hebben.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 22:41

http://www.paardcentraal.nl/school.html
De Centrale Paardenschool draait sinds mei 2011 en is sindsdien bedoeld voor de enthousiaste paardenliefhebber die met het paard een opleiding wil volgen dat zich richt op de natuurlijke eigenschappen van het paard. De kennis hierover wordt ingezet in de dagelijkse omgang en training van het paard, ongeacht de discipline waarin u actief bent. Voor (toekomstige) instructeurs vormt deze opleiding een stevige basis waarmee u in staat bent het trainingstraject van uw klanten vakkundig te begeleiden.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 14:10

san4nie schreef:
Je hebt ook nog zoiets als centered riding. Geen idee wat het precies is, vriendin had het er wel eens over.

Inderdaad heeft Centered Riding ook een instructeursopleiding.
Ook dan ben je niet automatisch verzekerd maar er zijn verzekeringen (o.a. Equine risk)die je willen verzekeren als je "een papiertje hebt" en waar Centered Riding goed gekeurd wordt.
Je moet bij Centered Riding wel iedere 2 jaar een update volgen

Bij sommige verzekeringen heb je echt ORUN of FNRS nodig en volgens mij kun je je soms ook zonder papiertje verzekeren.

Als je je Centered Riding opleiding via Alona haalt kun je je ook via Alona verzekeren.

Volgens de officiële site is de eerstvolgende mogelijkheid pas april/juni 2015 maar bij Alona staat er een instructeursopleiding gepland in okt/nov 2014