Leuke korte opleiding met baankansen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ingrid_92

Leuke korte opleiding met baankansen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 15:59

Inmiddels ben ik al een jaar afgestudeerd van de HBO pedagogiek opleiding, maar helaas is er bar weinig werk in te vinden. Ik heb in het jaar dat ik van school af ben een half jaar kunnen werken, op basis van zwangerschapsvervanging (peuterleidster - mbo functie).

Nu zit ik rond te kijken of er nog een leuke opleiding is die ik "erbij" kan doen om zo meer kans op werk te krijgen. Dit hoeft niet perse pedagogisch gericht te zijn. Bij voorkeur mbo4 of hbo niveau.

Volgend jaar wil ik de HBO post graduate EAT in Gent gaan volgen. Vorig jaar werd ik helaas niet toegelaten en aangezien ze maar 1x in de 2 jaar van start gaan, kan ik volgend jaar pas weer inschrijven.

Ik heb gekeken naar post HBO opleidingen ter aanvulling op mijn pedagogiek opleiding, maar de meeste opleidingen zijn steenduur (denk bijv. aan autismedeskundige, speltherapie of systeemtherapie) en of je daarna wel meer kans op werk hebt? Er is sowieso èrg weinig te vinden in mijn vakgebied.

Een korte opleiding (1 a 2 jaar), met reële baankansen. Wie weet iets?

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 16:50

Dacht zelf misschien aan http://www.keulseweg.nl/index2.html Dat is ook coaching mbv paarden, maar dat is ook €3000,- voor 1 module van 20 lesdagen. En dan moet je sowieso dus werken tussendoor omdat dit maar 2 lesdagen in de maand zijn meestal. Dus dat zou ook duur zijn en eigenlijk ga je al zoiets doen in Gent. Zou een aanvulling kunnen zijn maar ook veel overlap dus misschien niet handig dan.
(ben zelf op dit moment ook bezig met HBO pedagogiek en wil bij Keulseweg na mijn opleiding die vervolgopleiding gaan doen, vandaar dat ik daar ook in had verdiept :+ )
Verder zou ik niet zozeer echt een opleiding weten die je nu kan doen voor 1 a 2 jaar.

Ingrid_92

Re: Leuke korte opleiding met baankansen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 18:42

Bedankt voor het meedenken. Keulseweg heb ik inderdaad gezien, maar spreekt me minder aan. Ik wil liever de therapeutische kant op en niet het coachen. ;)

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 19:18

Dat kan indd. Weet niet wat je verder interessant vindt om meer over te leren, maar anders zou je ook kunnen kijken voor bepaalde cursussen enzo. Zoals iets waarmee je meer leert over leerproblemen ofzo (k noem maar wat) Zo kan je net dat beetje meer kennis opdoen en vaak is het ook niet zo duur als een hele opleiding van 2 jaar. Maar weet niet wat voor dingen er beschikbaar zijn/ bestaan.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 19:27

Ja daar heb ik inderdaad naar gekeken. Het probleem is alleen dat er sowieso weinig tot geen werk te vinden is met pedagogiek. Tenminste, niet in mijn omgeving. Verhuizen is voor mij momenteel geen optie. Ik zie dat jij in Den Haag woont, gelukkig heb je daar wel iets meer kans op een baan met deze opleiding.

Zelf ben ik dus een beetje rond aan het snuffelen voor totaal iets anders. Ik kan namelijk wel een cursus gaan doen ter verdieping van mijn opleiding, maar als er al geen werk te vinden is, schiet het weinig op. Maar ja.. wat dat andere moet worden? Ik weet ook niet zo goed wat mij verder nog ligt of wat ik leuk vind. Heb bijvoorbeeld ook al gedacht aan paraveterinair, maar ik ben daar nog niet echt over uit of ik dat wel echt wil en of daar werk in te krijgen is.
Natuurlijk is deze tijd op zichzelf al moeilijk om werk te vinden, in welke branche dan ook...

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 19:33

Ja indd. Lastig. Zelf ben ik aan het kijken (als werk/bijbaan) voor begeleider van kinderen met autisme/ADHD/ontwikkelingsstoornissen bijv.
Dat soort dingen zijn best veel te vinden, waarvoor ze HBO Pedagogiek studenten/afgestudeerden zoeken. Hoewel dat indd ook rondom Den Haag is. (zoiets als http://www.prodeba.nl) Voor zeeland enzo weet ik niet precies, zou je moeten googlen.

flower1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 21:56

Tandartsassistente! :-) Heb ik via de LOI gedaan, opleiding duurt officieel 2 jaar maar ik heb het sneller gedaan. Kan naast je baan en er is werk in te vinden. Niveau is mbo4

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 22:01

Ik lees even mee ts, heb hetzelfde gestudeerd en ben nu ook peuterjuf en leidster veelal op invalbasis. Hopelijk zit er binnenkort wel een vast contract aan te komen maar een functie op mijn niveau is het niet natuurlijk.

Ben je niet in de gelegenheid om iets kleins voor jezelf te beginnen? Coaching of therapie aan huis bij mensen of zo?

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 22:04

Grappig om te lezen dat je dezelfde route inslaat als ik Aranel. Bij mij is er geen vooruitzicht op een vast contract, maar zo te lezen zit die kans er bij jou wel in? Dat zou wel heel fijn zijn, het is dan in ieder geval iets! Ze willen overal dat je een aantal jaren ervaring hebt, maar dan moet je dat wel ergens op kunnen doen. Als peuterleidster heb je dan in ieder geval een mooi opstapje.

Tandartsassistente... daar had ik nog helemaal niet aan gedacht, maar dat komt denk ik ook omdat ik dat mezelf helemaal niet zie doen hihi :D

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 22:09

Ja klopt met die ervaringseisen... kom dat ook vaak tegen.
Gelukkig kom ik nu bijvoorbeeld wel heel veel tegen voor begeleider voor kinderen met ontwikkelingsstoornissen waarbij ze juist studenten en net afgestudeerden de kans geven om studiegerelateerde ervaring op te doen en daarbij ook begeleiding krijgen van ervaren mensen :P Best jammer dat veel bedrijven in de andere richtingen dat nog niet doen, buiten de stages om of voor net afgestudeerden. Vaak eisen ze minimaal 1 a 2 jaar ervaring. Soms logisch natuurlijk, vanwege de verantwoordelijkheid die je krijgt, maar wel lastig.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 22:10

In september hoor ik daar meer over :j mocht dat doorgaan en ik krijg wel vaste uren dan is de druk voor mij om verder te zoeken wel een stuk minder. Ik vind het ook gewoon leuk werk dus dat scheelt ook wel.
Maar interessant om te lezen welke keuze jij gaat maken, misschien kan ik er nog iets voor mezelf uithalen :)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 22:13

Bestaat niet meer. Het is wachten tot de babyboomers dood gaan.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 23:23

antje_vip schreef:
Bestaat niet meer. Het is wachten tot de babyboomers dood gaan.

Tot die tijd uitvaartbegeleider of apothekersassistente! :7

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 23:28

Sociaal juridische dienst/hulpverlening. Daar is momenteel werk in en sluit op zich aan. Is alleen geen therapie opleiding.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 19:47

Ja peuterspeelzaal is inderdaad leuk werk, heb het werk het afgelopen half jaar ook met plezier gedaan :)
@1234 ik sta inderdaad ook ingeschreven als net-afgestudeerde bij een bureau die begeleiding biedt aan kinderen/jongeren, maar daar heb ik nooit iets van gehoord helaas. Schijnt weinig op af te komen qua cliënten...

Apothekersassistente vind ik ook nog wel een interessante optie :j Hij wordt alleen hier in de buurt niet in 1 jaar gegeven helaas, enkel 2 jarige opleidingen. Stel dat ik volgend jaar wel door de selectie voor de EAT heen kom en de schooldagen overlappen elkaar, dan zou dat een beetje zuur zijn.
Ik ga nog even verder kijken of ik hem toch nog ergens anders zie wat qua reisafstand te doen is en 1 jarig is.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 17:11

ergotherapie. maar dat is niet in 1 a 2 jaar. die duurt gewoon 4 jaar (je kunt hem geloof ik wel verkorten naar 3 jaar).
Kun je geen master gaan doen?

physicians assistant zou ik nog wel leuk vinden denk ik. duurt 2,5 jaar.

xxIsaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 17:13

Doktersassistente! :j Kan in Amsterdam in 1 jaar :)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:16

En dan heb je daarna twee opleidingen waar weinig werk in te vinden is xxIsaa ;)

xxIsaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:28

Is veel werk in te vinden hoor! :j

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:31

Master orthopedagogiek?

Eleentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 10:20

Mocht je een verkorte opleiding op mbo4 niveau willen doen, ik heb dit in een jaar gedaan bij capabel.
Ze bieden er meerdere aan, bij mij is het heel goed verlopen.