MBO4: Persoonlijk Begeleider Specifieke Doelgroepen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

mang

MBO4: Persoonlijk Begeleider Specifieke Doelgroepen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 09:21

Ja, ik kan er eigenlijk niet meer van maken dan de vraag of er mensen zijn die ervaring hebben met deze opleiding?

Het liefst de opleiding op het Kellebeek in Roosendaal, maar andere scholen/plaatsen met deze opleiding ben ik ook heel benieuwd naar ervaringen!

jaimy10

Re: MBO4: Persoonlijk Begeleider Specifieke Doelgroepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 09:23

Yup, ik doe deze opleiding. Dit jaar het laatste jaar. De stof vind ik leuk, maar teveel qua ouderenzorg. Dit is niet iets wat ik wil/wou!

Ik doe mijn opleiding in Zaandam, echt geen aanrader. De school zelf is slecht geregeld, vrije uren, extra uren niks word doorgegeven. Maargoed, dit ligt aan de school en niet aan de opleiding!

just_amor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 09:23

Ik ga komend schooljaar ook beginnen met die opleiding alleen dan de richting gehandicapten zorg ipv specifieke doelgroep. En dan ook volwassenen onderwijs. Kan ik in 1 jaar halen.

DutchRiders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 09:25

Ik doe deze opleiding aan het ROC van Twente in Almelo, erg goede opleiding en leerzame lesstof!
Qua ouderenzorg viel het bij ons in het eerste jaar erg mee, ik ga nu naar het 2e jaar (van de 3).

Heel veel succes

mang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 09:27

Hmmm ouderenzorg spreekt me echt totaal niet aan... Ik hoopte eigenlijk meer op verslaafden, mensen met psychische problemen en begeleiding in penitentiaire inrichtingen etc..

jaimy10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 09:30

Het 1ste jaar heb ik echt ervaren als heel fijn goede leerstof. 2de jaar krijg je een opdracht ''ondersteuningsplan'' en hier draait bijna het hele jaar om. Erg jammer als je dit na 1 keer uitleggen al helemaal begrijpt..

Ik ook, verslaafde viel erg tegen, met psychische lessen geven zijn ze pas begonnen toen wij (onze klas) erom vroeg. Eerste jaar is voornamelijk de levensfase ect, hoe ziektes ontstaan ect.

Maargoed, ieder ze ding en ik weet niet of alle opleidingen het zelfde zijn op verschillende scholen!

DutchRiders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 10:05

jaimy10 schreef:
Het 1ste jaar heb ik echt ervaren als heel fijn goede leerstof. 2de jaar krijg je een opdracht ''ondersteuningsplan'' en hier draait bijna het hele jaar om. Erg jammer als je dit na 1 keer uitleggen al helemaal begrijpt..

Ik ook, verslaafde viel erg tegen, met psychische lessen geven zijn ze pas begonnen toen wij (onze klas) erom vroeg. Eerste jaar is voornamelijk de levensfase ect, hoe ziektes ontstaan ect.

Maargoed, ieder ze ding en ik weet niet of alle opleidingen het zelfde zijn op verschillende scholen!

Met welke methode werken jullie?

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 11:04

Ik heb ook die opleiding gedaan al heette hij bij ons iets anders. Leuke opleiding maar erg algemeen. Ik heb wel stage gelopen met GGZ cliënten en werk nu parttime op een zorgboerderij, wel voornamelijk met kids en niet met volwassenen. Helaas verder weinig werk in te vinden (iig in deze regio)

xMell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 11:11

mang schreef:
Hmmm ouderenzorg spreekt me echt totaal niet aan... Ik hoopte eigenlijk meer op verslaafden, mensen met psychische problemen en begeleiding in penitentiaire inrichtingen etc..

Mag ik vragen waarom je dan niet kiest voor maatschappelijke zorg of pedagogis h medewerker?
Deze zijn meer bezig met verslavingen, geldproblemen, gedragsproblemen, stoornissen en het begeleiden van de mensen daarbij.

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 11:15

Tinus: SD is een onderdeel van maatschappelijke zorg ;)

Ik vind de stof interessant. De lessen saai, en mijn school niet zo geweldig. Had verwacht dat het niveau hoger zou liggen. Ik ga nu naar het laatste jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 11:29

Ik heb deze opleiding net afgerond in Zwolle op het deltion college.
Fijne opleiding. Wij kregen genoeg info over verslaafden. Maar ben wel van mening dat je niet uit een boek kunt leren hoe je daarmee om moet gaan. Bij ouderen is dat anders omdat je wel kan leren hoe je iemand moet verzorgen :)

mang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 11:46

Tinus1909 schreef:
mang schreef:

Mag ik vragen waarom je dan niet kiest voor maatschappelijke zorg of pedagogis h medewerker?
Deze zijn meer bezig met verslavingen, geldproblemen, gedragsproblemen, stoornissen en het begeleiden van de mensen daarbij.

Omdat pedagogiek zich meer richt op jeugd en ik dat ook niet mijn doel is. En dit is inderdaad een onderdeel van maatschappelijke zorg. Maatschappelijke zorg is dus wat breder, zou ik ook kiezen alleen is helaas niet in de buurt. (ik kan niet meer op kamers)

Edit: Bedankt trouwens voor alle reacties! Leuk om ervaringen te lezen!

jaimy10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 14:36

DutchRiders schreef:
jaimy10 schreef:

Met welke methode werken jullie?

In de zin van? We werken met onwijs veel verschillende namelijk...

DutchRiders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 16:22

Wij werken met de boeken van Factor-E, ideaal! Op die manier haha ;-)

jaimy10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 16:27

Nee wij hebben andere boeken, moet je eerlijk bekennen dat k geen idee heb hoe ze heten. :Y) Wij gebruiken ze ook echt niet of nauwelijks...