Geen zorg, maar wat dan wel?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Butterfly

Geen zorg, maar wat dan wel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 17:41

Nou, ik zit met een dilemma en misschien kunnen jullie helpen! :)

Ik ben heel lang niet naar school geweest, maar sinds een jaar ben ik weer bezig. Super leuk en de beste keuze die ik gemaakt heb! Ik ben nu bezig op MBO3: Verzorgende IG.
Ik heb altijd gezegd dat ik iets met zorg wilde gaan doen. Nou ben ik voor de vakantie in een behoorlijk gat gevallen, ik loop stage in de ouderenzorg en werd ineens heel bang om een overleden iemand te vinden.
Daar zit ook een verhaal achter, in het kort: op mijn 17de overleed mijn moeder plotseling. Het feit dat ik nu al die mensen op stage begin te kennen maakt die angst: een bekende die overlijdt.

Even time-out op stage gehad en daarna vakantie. Nu weer wat opgeknapt en ik begin volgende week met een nieuwe periode op dezelfde stage. School gaat weer beginnen; het gewone leven.

Ik heb voor de vakantie ook enorm getwijfeld of dit echt was wat ik wilde. Ik vind het leuk, maar ik denk dat ik het niet leuk genoeg vind. Gisteravond in bed weer die twijfel: wil ik dit echt wel?
Mensen helpen vind ik leuk en ik ben niet vies van poep en plas ( :P ), maar die oudere mensen in luiers enzo...neuh, dat vind ik niet heel erg leuk.
Daarbij knap ik, heel stom, behoorlijk af op de werktijden. Ik heb voor mezelf structuur nodig, ik heb liever gewone werktijden i.p.v. 's ochtends idioot vroeg mijn bed uit en dan ineens weer een dienst die duurt tot 23:15.
Niet dat ik uit hoef te slapen hoor! Ik heb stage gelopen op een basisschool en stond daar ook om 8 uur. Dat was wel heel anders, ik zat daar in groep 2 en heb een super tijd gehad. Onderwijs was ook iets waar ik over heb getwijfeld. Uiteindelijk zorg gekozen omdat ik dacht dat ik dat het liefste zou doen.
Ik heb net een gesprek met mijn begeleider gehad op school, en eigenlijk ben ik daardoor alleen maar meer gaan twijfelen.
Ik denk vaak terug aan mijn vorige stage (andere, bredere opleiding) en dat ik misschien toch iets met onderwijs wil. Maar ja, onderwijsassistent is niet bepaald een beroep waar ze om springen.

Ik vind medische zaken heel interessant, kwam net op Laborant. Is dat dan iets? Iemand ervaringen met dat beroep of de opleiding?

Kortom: ik weet het even niet meer. Bokt is erg groot, misschien zijn hier mensen die ideeën hebben over een opleiding? Mag ook best een meer theoretische opleiding zijn. Ik ken de meeste Zorg&Welzijn opleidingen wel, ik ben benieuwd of hier mensen "out of the box" denken! Ben ik zelf niet heel goed in.

Sorry voor het lange verhaal!

Loeky01

Re: Geen zorg, maar wat dan wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 21:12

Ik heb een beetje hetzelfde probleem gehad als jij. Ik deed verpleegkunde niveau 4, alleen kon ik me al niet eens over de basiszorg heen zetten. Ik ben uiteindelijk overgestapt naar doktersassistent en ga nu naar mijn 2e leerjaar. Hierbij heb je dus wel een heleboel medische dingen, maar ben je een ander soort zorgverlener dan wanneer je verpleegkundige/verzorgende bent. Misschien is dat iets om naar te kijken?
Ik heb geen ervaring met de opleiding laborant. Maar het lijkt me niet dat je dan met veel zorgvragers in contact komt.

Of je gaat in de psychische hulpverlening snuffelen? Maatschappelijk werk oid :)?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 12:33

Ik studeer zelf ergotherapie.
Dat is een paramedisch beroep, vergelijkbaar met fysiotherapeut maar dan heel erg gericht op het dagelijks leven. Je helpt mensen die, om wat voor reden dan ook, niet meer in staat zijn activiteiten in het dagelijks leven naar wens uit kunnen voeren..
en dagelijks leven is echt in de breedste zin van het woord. wonen, werk, hobbies, vrije tijd, relaties. alles.
In principe is het geen 'zorg' zoals jij dat nu ervaart met het wassen en echt het verzorgen van mensen. Maar als ergotherapeut leer je mensen omgaan met hun beperking of hef je de beperking op. Het is heel clientgericht en daarom nooit routinewerk. Ook is het een heel breed beroep met alle doelgroepen die je maar kunt indenken: kinderen, ouderen, volwassenen, verslaafden, psychiatrie, neurologie, chronische pijn en ziektes etc. noem het maar op.
Ook kun je ingehuurd worden door de gemeente, bedrijven en bv het UWV voor indicaties(ook hier kun je voor kiezen) j ekunt eventueel nog nieuwe hulpmiddelen gaan ontwerpen en een bedrijf starten. Je kunt zoveel in dit vak.
plus het wordt vergoed vanuit de basiszorgverzekering(sorry dat moest ik even vermelden omdat ik daar heel blij mee ben).
het is een opkomend beroep en ik vind dat een ergotherapeut veel meer kan bieden dan bv een fysiotherapeut(sorry!:))
dus mijn tip is, ik denk dat je niet voor niks voor de zorg gekozen hebt, maar er zijn ook meer 'hands-off' beroepen dan wat jij nu doet.

Het is een HBO opleiding. ik weet niet precies of je daar direct mee kunt starten of eerst mbo op bepaald niveau moet hebben.

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-14 20:42

Bedankt voor jullie reacties! Superblij mee! :D

Voor het HBO moet ik waarschijnlijk een toelatingstest doen, ze denken dat ik dat wel aankan qua niveau. Ik heb alleen toentertijd anders gekozen. Maar ik ga me zeker verdiepen!