belastingdienst, wat kan ik doen?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

swaatje

belastingdienst, wat kan ik doen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 22:15

Hey hallo,

eind vorig jaar kregen mijn partner en ik een zes tal brieven met fikse bedragen die wij volgens de belastingdienst moesten terug betalen ( we zouden teveel ontvangen hebben volgens hun gegevens).

oke, prima. Als we iets teveel hebben ontvangen, betaal je dat gewoon netjes terug, toch?
Nu ging het om zoveel en zoń hoge bedragen dat het voor ons onmogelijk was dit ineens te betalen. We hebben per telefoon en per formulier een overeenkomst tot bundelen weten te regelen waarin er ook naar draagkracht van ons inkomen 1 of twee vaste bedragen van onze rekeningen werden afgeschreven. We wachtten dus af, gebeld na een paar weken omdat we nog altijd niks vernomen hadden. We kregen te horen dat er vertraging was vanwege de drukte en dat we een maand extra tijd in acht moesten nemen tot er bericht zou komen. Nu hebben we tot op heden niets hierover vernomen. Enkel werden er ineens via automatisch incasso en verrekeningen met toeslagen bedragen van onze rekening afgeschreven... >;)

oke, schijnbaar kon het zo worden opgelost. Enkele schulden zijn volledig afgelost ( daar hebben we wel weer post van ontvangen... ?!)...

Nu ben ik helaas per juni dit jaar mijn baan kwijtgeraakt ( geweldig al die bezuinigingen in de zorg!). En kwam er dus minder saldo op mijn rekening te staan. De belastingdienst heeft 1 maand niet kunnen innen. De maand erna werd het bedrag plus het bedrag van de maand ervoor ( wat niet lukte dus) afgeschreven. Ik dacht dat de kous daarmee af zou zijn... niet dus.

We kregen afgelopen zaterdag een 'dreigbrief' waarin we gesommeerd werden het hele bedrag van iets met drie nullen erachter binnen één week te betalen...

Ik heb maandag meteen gebeld met de belastingsdienst met de vraag waarom deze brief werd gestuurd en dat we het bedrag wat hierin vermeld staat gewoon niet kunnen betalen nu... Zeker niet nu ik werkeloos ben!

De medewerkster aan de telefoon zag in haar gegevens aantekeningen die mijn verhaal bevestigden. Helaas kon ze verder geen uitspraken hierover doen en zou het regiokantoor mij terugbellen om te zien wat ze voor mij konden doen.

Ik dus braaf wachten op het afgesproken tijdstip en dag... NIKS...
In de namiddag opnieuw gebeld naar de belastingdienst... "Helaas, ik zie dat u gebeld heeft en ik zie dat u terug gebeld zou worden door het regiokantoor... maar ik kan verder niets voor u doen, alleen opnieuw een afspraak maken voor het regio kantoor en dat ze u terugbellen..."

Wanneer ze aanhaalt dat de terugbel afspraak na de terugbetaal termijn in de brief valt, en ik haar dit duidelijk maak en dus ook dat wij dan een dwangbevel op onze sodemieter krijgen geeft ze enkel aan dat ze niets voor me kan doen...?! En in het ergste geval kan zij of een collega van haar wel kijken of ze iets aan dat dwangbevel kunnen doen... :? :? :? :?

Jamaar... wacht eens even.... ik wil graag een oplossing, ik wil graag duidelijkheid, ik wil best betalen op een voor ons draagbare wijze... maar niemand kan mij helpen PLUS dat ik straks nog eens een dwangbevel op mn nek krijg omdat NIEMAND mij kan helpen of mij ZOALS AFGESPROKEN TERUGBELT???!!!

Ik heb hier echt de hele week al slapeloze nachten van... ben constant misselijk van de spanning... pfff...

Heeft er iemand tips want dit kan toch gewoon niet waar zijn?

Ik ga morgen een laatste poging per telefoon doen, hopelijk krijg ik dan wel iemand eraan die me wijzer kan maken...

ajesca123

Re: belastingdienst, wat kan ik doen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 22:31

Breek me de bek niet open :(:)
Wij zijn al 5 jaar lang aan het worstelen met de belastingdienst en er wordt echt fout na fout na fout gemaakt.
Mooiste is dan ook dat ze gewoon durven zeggen dat je moet betalen en dat je het met rente wel weer terug krijgt als inderdaad blijkt dat het een foute terugvordering was.
Dit is ons nu al 5! Keer overkomen en ondanks diverse malen contact kwam het maar niet tot een oplossing.
Mooiste is dat ze gaan verrekenen en vanaf dat moment was het echt een zooitje.
Wij hebben uiteindelijk een afspraak ingepland met een belastingadviseur op het belastingkantoor en hebben aangegeven daar niet weg te gaan voordat alles duidelijk uitgezocht was.
Al met al waren ze niet blij en hebben we daar heeeeeel lang gezeten maar uiteindelijk bleek wel dat we al die tijd inderdaad helemaal niets terug hadden hoeven betalen.
Nou alles goed en wel maar we hebben wel 100den euros per maand aan ze moeten terug betalen jaren lang waardoor we geen extras meer over hadden voor leuke dingen of vakantie terwijl we dus gewoon al die tijd gelijk hadden -:(-
Wat we nu standaard doen zodra we ook maar iets van ze ontvangen is schriftelijk bezwaar indienen.
Op dat moment wordt je betalingsverplichting tijdelijk opgeschort.
Daarbij vragen wij dan om een volledig overzicht van alle correspondentie omtrent de vordering en tot nog toe al weer 2 keer gelijk gekregen.
Als ik jou was zou ik dit dus ook doen en dus vragen om alle correspondentie etc en niet zomaar klakkeloos aannemen dat wat ze eisen ook klopt.
Vooral niets afspreken met een calcentermedewerker en gewoon een face to face afspraak regelen met een adviseur die jou alles uit gaat leggen van de hoed in de rand en dan eens kijken of ze nog steeds niets voor je kunnen betekenen ;)
We doen ook niets meer met automatische incasso bij de belastingdienst alles gaat via acceptgiro dus als ze iets willen en het klopt maak ik het aan ze over en er wordt niet meer zomaar iets onterecht afgeschreven.

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 22:38

ik zou je met klem willen adviseren om een afspraak aan de balie te maken om eea door te spreken. Dat doe je ook via de belastingtelefoon en het kan zijn dat je even moet aandringen maar op die manier kun je iemand spreken die kortere lijntjes heeft om eea ook goed geregeld te krijgen.

Als ik het goed gok dan gaat het alleen om toeslagen en dat wordt gauw onoverzichtelijk dus dan is een afspraak altijd handig.

Succes en sterkte dit zijn geen fijne situaties.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 22:40

Het vervelende is dat als je een betalingsregeling hebt getroffen en deze (eenmalig) niet is nagekomen ze alles in 1 keer mogen vorderen.
Als je voor het mislukken van de incasso had gevraagd om een nieuwe regeling, je deze misschien wel had kunnen krijgen.

Hopelijk zijn ze coulant en kun je alsnog een nieuwe regeling treffen, maar de eisen zijn wel een stuk zwaarder geworden.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/hoe_werken_toeslagen/toeslag_terugbetalen/persoonlijke_betalingsregeling1/persoonlijke_betalingsregeling

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/hoe_werken_toeslagen/toeslag_terugbetalen/persoonlijke_betalingsregeling1/betalingscapaciteit
Ze gaan ervan uit dat je inkomen boven de 1220 als aflossing kan worden gebruikt.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 22:41

"Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker"

MY ASS!

Voor hun is het makkelijker om geld te innen ja, maar voor ons burgers is het onmogelijk om iets te regelen daar. Ik heb het geluk nooit iets 'gehad' te hebben met de BD, maar ik vrees voor de dag dat het wel gaat komen. Het is te zot voor woorden.

TS: mocht je alsnog worden gesommeerd, wat ik me niet kan voorstellen aangezien je direct actie hebt ondernomen en wat ook weerlegbaar is, misschien maar eens bij Radar of iets dergelijks aan de bel trekken. En wij maar betalen...aan het einde van de streep leggen we zo'n 70% neer aan belasting van alle eigen inkomens...

Edit: ik zie dat een en ander strenger is geworden...nog 'makkelijker'....
Laatst bijgewerkt door Rena100 op 13-08-14 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 22:42

verschrikkelijk ajesca... pff... ja herken me in je verhaal.. wij kunnen ook al vanaf vorig jaar geen centje meer missen vanwege de belachelijk invorderingsbedragen...

( plus dat we het eerste half jaar kinderopvangkosten volledig zelf hebben moeten betalen vanwege vertraging bij de belastingdienst... het is echt niet makkelijk om 300 euro op te hoesten elke maand als je samen een krappe 2100 verdiend en je totale maandlasten tegen de 1900 liggen...pffff)

mijn vriend heeft nu dus ook al twee keer een afspraak gemaakt bij het regiokantoor in maastricht om daar duidelijkheid in het hele evrhaal te krijgen... elke keer werd hij afgescheept met een vaag verhaal en een formuliertje wat we thuis mochten invullen en opsturen...

Echt... ik ben zooooo kwaad gewoon... ( en ik ben echt niet makkelijk kwaad te krijgen..haha).

Bah bah bah... gewoon maffia praktijken dit...

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 22:48

@brainless: ja, dat klopt.. en dat vind ik ook echt supervervelend ( ja.. mega verantwoordelijkheidsgevoel aan boord... ;) )

maar aan de andere kant... ik kon er ook niets aan doen dat mij inkomen ineens met 75% was gezakt en dat UWV te laat had uitbetaald ( ook al zo'n geoliede instelling... ;) )

ach.. zucht... ik laat het voor nu even los.... ( adem in adem uit...denkt aan meditatie oefeningen...)

Ik bel ze morgen nogmaals en ga een spoed afspraak EISEN in maastricht... anders ga ik ze bestoken met dwangbevelen... ;) of een afgesneden vinger in een doosje... past in hun straatje...

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 22:55

Yup wij hebben in totaal 3 volledige jaren kinderopvangtoeslag terug moeten betalen waar we achteraf wel recht op bleken te hebben maar zal je de details besparen.
Mooiste is nog dat ze toen we na jaren touwtrekken eindelijk ons gelijk kregen, ze direct ineens iets gevonden hadden (afkoopsom werk ivm reorganisatie) waarover volgens hen te weinig belasting had betaald.
Toen hebben ze dus ipv het bedrag wat we terug hadden moeten krijgen van de kinderopvangtoeslag die we teveel hadden terugbetaald in die 3 jaar aan ons over te maken, het gewoon maar even verrekend en kreeg ik dus een veel kleiner bedrag terug.
Achteraf bleek ook nog dat die terugvordering van mn afkoopsom niet klopte dus konden we er alsnog achteraan om dat geld wat gewoon al die jaren van ons was en waar we dus recht op hebben terug te krijgen.
Nou kan je vertellen tot op de dag van vandaag zijn ze nog steeds dingen aan het verrekenen en kreeg laatst weer een brief in de bus mbt kinderopvangtoeslag 2012( het enige jaar waarover we deze ellende nog niet gehad hadden haha... Met het niet zo heel vriendelijke verzoek of we dat even terug willen betalen.
Dus binnenkort maar weer een bezoekje aan almere brengen.
Volgens mij vinden ze dat blijkbaar heel gezellig ;))

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 23:02

Wat een verhaal! Hier ook geen goede ervaringen met de Belastingdienst/telefoon.

Hier een probleem gehad met rijtuigenbelasting. Opeens betaalde ik voor een voor mij onbekend kenteken de belasting. Dus het kenteken opgezocht op de site van de RWD en daaruit kwam een type auto welke ik kon linken naar de auto van mijn vader. Volgende dag de Belastingdienst gebeld: ik kon alleen worden geholpen als ik de geboortedatum van de eigenaar van de auto kon noemen. Dat vond ik al te vreemd, ik betaal toch verdorie?

Hun kwamen met het verhaal dat ik een formulier voor automatische incasso had ondertekend waarin mijn rekeningnummer stond voor dit kenteken. Ik heb dat zeker niet gedaan, dus ik vroeg naar een kopie van dat formulier.....konden ze me niet geven. En dan gooien ze gewoon de deur dicht hé?! Dan sta je dus gewoon met je bek vol tanden en is het enige wat je nog kan doen een klacht indienen. Bedrijven dienen verdorie al hun formulieren voor automatische incasso te bewaren en de BD komt weg met 'die hebben we niet'. Belachelijk! Ik heb schriftelijk een klacht ingediend en werd later teruggebeld door iemand die me wél serieus nam en 10x zijn excuses aanbood. Uiteindelijk hebben ze mijn vader een nieuw formulier gestuurd en werd mijn rekeningnummer verwijderd, maar ik moest wel even met mijn vader regelen om het betaalde geld terug te krijgen, want ja....hun hadden in principe van het juiste rekeningnummer geld gehaald. -:(-

Dus een tip als je geen zin hebt om rijtuigenbelasting te betalen: onderteken een automatisch-incasso-formulier met iemand anders zijn rekeningnummer en handtekening. De eigenaar van de rekening krijgt niets voor elkaar bij de Belastingdienst als ze je geboortedatum niet weten...

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 23:04

Je moet opnieuw bellen, eventueel een bezwaarschrift indienen, maar als je het niet kan betalen zullen ze een andere betaalregeling met je moeten kortsluiten.

Redneck1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 23:32

Maak een afspraak op het belastingkantoor en ga daar persoonlijk een gesprek aan ,neem alles wat je hebt aan inkomstengegevens mee en leg de hele situatie uit ,daarmee laat je zien dat je er echt mee zit ,niet onwillend ben en dat je gewoon wilt dat het goed opgelost word maar dat de mogelijkheid er nu niet is om te betalen wat zij willen,dat werkt echt het beste

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 23:42

Ik heb vorig jaar november een brief ontvangen dat ik zorgtoeslag over 2012 terug moet betalen. Bezwaar aangetekend.... en na verschikkende verlengingen nog steeds niets gehoord! Ook al meermaals gebeld en elke keer de belofte dat ik terug wordt gebeld, maar mn telefoon blijft stil.... en ondertussen loopt de rente door. Die loopt nu dus al 9 maanden. Hoezo redelijke reactietermijn?

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 11:03

NM -> STW