eind vorig jaar kregen mijn partner en ik een zes tal brieven met fikse bedragen die wij volgens de belastingdienst moesten terug betalen ( we zouden teveel ontvangen hebben volgens hun gegevens).
oke, prima. Als we iets teveel hebben ontvangen, betaal je dat gewoon netjes terug, toch?
Nu ging het om zoveel en zoń hoge bedragen dat het voor ons onmogelijk was dit ineens te betalen. We hebben per telefoon en per formulier een overeenkomst tot bundelen weten te regelen waarin er ook naar draagkracht van ons inkomen 1 of twee vaste bedragen van onze rekeningen werden afgeschreven. We wachtten dus af, gebeld na een paar weken omdat we nog altijd niks vernomen hadden. We kregen te horen dat er vertraging was vanwege de drukte en dat we een maand extra tijd in acht moesten nemen tot er bericht zou komen. Nu hebben we tot op heden niets hierover vernomen. Enkel werden er ineens via automatisch incasso en verrekeningen met toeslagen bedragen van onze rekening afgeschreven...

oke, schijnbaar kon het zo worden opgelost. Enkele schulden zijn volledig afgelost ( daar hebben we wel weer post van ontvangen... ?!)...
Nu ben ik helaas per juni dit jaar mijn baan kwijtgeraakt ( geweldig al die bezuinigingen in de zorg!). En kwam er dus minder saldo op mijn rekening te staan. De belastingdienst heeft 1 maand niet kunnen innen. De maand erna werd het bedrag plus het bedrag van de maand ervoor ( wat niet lukte dus) afgeschreven. Ik dacht dat de kous daarmee af zou zijn... niet dus.
We kregen afgelopen zaterdag een 'dreigbrief' waarin we gesommeerd werden het hele bedrag van iets met drie nullen erachter binnen één week te betalen...
Ik heb maandag meteen gebeld met de belastingsdienst met de vraag waarom deze brief werd gestuurd en dat we het bedrag wat hierin vermeld staat gewoon niet kunnen betalen nu... Zeker niet nu ik werkeloos ben!
De medewerkster aan de telefoon zag in haar gegevens aantekeningen die mijn verhaal bevestigden. Helaas kon ze verder geen uitspraken hierover doen en zou het regiokantoor mij terugbellen om te zien wat ze voor mij konden doen.
Ik dus braaf wachten op het afgesproken tijdstip en dag... NIKS...
In de namiddag opnieuw gebeld naar de belastingdienst... "Helaas, ik zie dat u gebeld heeft en ik zie dat u terug gebeld zou worden door het regiokantoor... maar ik kan verder niets voor u doen, alleen opnieuw een afspraak maken voor het regio kantoor en dat ze u terugbellen..."
Wanneer ze aanhaalt dat de terugbel afspraak na de terugbetaal termijn in de brief valt, en ik haar dit duidelijk maak en dus ook dat wij dan een dwangbevel op onze sodemieter krijgen geeft ze enkel aan dat ze niets voor me kan doen...?! En in het ergste geval kan zij of een collega van haar wel kijken of ze iets aan dat dwangbevel kunnen doen...

Jamaar... wacht eens even.... ik wil graag een oplossing, ik wil graag duidelijkheid, ik wil best betalen op een voor ons draagbare wijze... maar niemand kan mij helpen PLUS dat ik straks nog eens een dwangbevel op mn nek krijg omdat NIEMAND mij kan helpen of mij ZOALS AFGESPROKEN TERUGBELT???!!!
Ik heb hier echt de hele week al slapeloze nachten van... ben constant misselijk van de spanning... pfff...
Heeft er iemand tips want dit kan toch gewoon niet waar zijn?
Ik ga morgen een laatste poging per telefoon doen, hopelijk krijg ik dan wel iemand eraan die me wijzer kan maken...