Alweer twijfel over studiekeuze

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_mexx_lady_

Alweer twijfel over studiekeuze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 13:25

Hallo,

ik ben bezig om mijn herexamens te leren en zit op het moment even in een dipje.
Ik ben in het schooljaar 2012-2013 gestart aan een opleiding Rechtspraktijk. Na een jaar had ik toch het gevoel dat dit het niet ging worden. Dagen op een stoeltje zitten, op een kantoor. Nee niks voor mij. Op zoek naar een andere studierichting en na wikken en wegen begonnen aan verpleegkunde. Ik heb dit het hele jaar door met veel plezier gedaan. Vindt de praktijk ( spuiten zetten, verbanden wikkelen, infusen plaatsen, medicatietoediening,... ) super interessant, en met de theorie gaat het ook wel redelijk. Kortom, ik doe de studie graag. Maar toch twijfel ik weer, niet over het feit dat ik de verkeerde studierichting doe, maar over het feit wat ik hierna wil doen.

Werken in het ziekenhuis zelf wil ik niet, hier ben ik al over uit. Psychiatrie trekt mij heel erg aan maar ik stoot telkens terug op het probleem... Ik wil niet werken voor een baas, ik wil mijn eigen baas zijn.
Ik ben altijd opgevoed om zelfstandig te zijn, je eigen ding te doen en ik merk ook op mijn werk ( opdienen in een Bistro ) dat ik me er vaak aan erger dat ik niet mijn eigen inbreng kan doen en ja en amen moet knikken op hetgeen mijn baas mij voorlegt.
Denk denk ik: ik zou het zo en zo doen, dan heb je veel meer structuur en organisatie. Maar van mijn baas met het dan op zijn manier, en sjah dat werkt voor mij gewoon niet altijd.

Het enige 'zelfstandige' wat je kan doen als verpleegkundige is werken in de thuiszorg. Zoiets als het wit-gele kruis maar dan zelfstandig. Dit kan en mag maar kost een hoop om op te richten en je moet geluk hebben. Heb je geen klanten, heb je geen inkomen... Maar dit soort zelfstandigheid zie ik dus wél zitten.

Zou je zeggen, ja leuk richt dan je eigen zaak op! Zo gemakkelijk gaat het gewoon niet...

Ik vraag me nu dus serieus weer af of ik weer verkeerd ben geweest in mijn studiekeuze omdat ik hier eigenlijk niet mijn zelfstandigheid mee kan bereiken die ik wil.

Ik ben 19, heb mijn ouders verdorie al een hoop geld gekost aan school en wil nu wel een keertje zeker zijn dat ik wél de juiste keuze heb gemaakt. Maar over alles twijfel ik constant weer, ondanks het feit dat ik de opleiding graag doe.

Iemand die hier bekend mee is, en hoe ben jij hier dan uit geraakt?

Pfoe dat is van me af...

Pantykous

Re: Alweer twijfel over studiekeuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 13:30

Wellicht zou je je kunnen richting NA je studie op het doorgroeien naar een leidinggevende functie waarin je wel je ei kwijt kan.

Eigen baas zijn is leuk maar je moet ALTIJD geluk hebben en maken. Dat is voor alle zelfstandigen zo.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 13:30

Tja, ik twijfel een beetje of je überhaupt een studie hebt waar je sowieso zelfstandige kan worden eigenlijk :-)

Schoonzus werkt als verpleegster bij het wit-gele kruis en doet dit enorm graag. Ze krijgt als ik me niet vergis erg veel vrijheid en heeft inspraak ik hoe ze haar week inplant qua diensten. Misschien is het een idee om met verpleegsters uit de verschillende 'takken' een gesprek te voeren. Zo heb je iig wel een idee wat het allemaal exact inhoudt en in hoeverre je overal zelfstandig mag/kan werken.

'Desnoods' kan je nog enkele jaren 'onder een baas' werken, bijvoorbeeld bij WGK, en daarna nog altijd zien wat de mogelijkheden zijn ivm eigen bedrijfje of zelfstandig verpleegster. :-)

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 13:33

Als je de studie leuk vindt, dan zou ik er vooral mee door gaan.
Je kunt na je studie altijd een paar jaar voor een baas gaan werken en dan van daaruit iets voor jezelf beginnen. Misschien vind je voor een baas werken niet leuk, maar in vrijwel de meeste beroepen zul je toch eerst voor een baas gaan werken. Geloof me, er bestaan ook best fijne leidinggevenden!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 13:33

Ook in de verpleging heb je leidinggevenden nodig hoor :j
En dat je als werknemer altijd maar hebt te doen wat je gezegd wordt zonder eigen inbreng is natuurlijk onzin, dat hangt af van de werkplek.

Overigens hoor ik van mijn moeder altijd dat de leidinggevenden vaak degenen zijn die hele dagen op kantoor doorbrengen voor allerlei administratieve zaken, personeelsindeling etc. :+ Zij werkt in de OK-assistentie.

Wat ik bedoel te zeggen is dat je niet álles kunt hebben. Je wilt eigen baas zijn, maar niet op kantoor zitten. Je vindt de praktijk van verpleegkunde leuk, maar het vooruitzicht geen eigen baas te kunnen worden staat je niet aan. Ik denk dat je realistische prioriteiten moet gaan stellen. Moeilijk, maar wel nodig. :)

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 13:36

Heb dit jaar 3x 5 weken stage, en hoop daar meer wijs uit te worden. Ik ben gewoon zo een twijfelkont, maar waarschijnlijk zal ik dus gewoon geluk moeten hebben met mijn leidinggevende later...

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 13:39

Het is ook spanned hoor, dat gevoel dat je misschien wel gelijk je toekomst vastlegt. :j Je moet vooral een studie doen waar je je in kan vinden, en je beseffen dat elke studie mindere kanten heeft. Een goede vriendin van mij is ook verpleegkundige en die vond haar stage in een verzorgingstehuis verschrikkelijk maar op de hartafdeling fantastisch.

Bovendien, als je voor jezelf wilt beginnen.. Het maakt niet uit wat voor studie je hebt, dat kan iedereen namelijk. Maar zorg iig DAT je een diploma op zak hebt.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 13:44

Verpleegkunde is echt een fantastische studie om de psychiatrie in te stromen. :) Dus daar is je twijfel ook niet over denk ik?

Qua leidinggevende: ik denk dat het er in een bistro echt heel anders aan toe gaat dan in de psychiatrie. Meestal maak je daar, afhankelijk van je functie en niveau, beslissingen over cliënten samen met je team of draag je zelf de eindverantwoordelijkheid. Leidinggevenden hebben vaak inhoudelijk minder kaas gegeten van de hulpverlening en richten zich meer op het proces. Dit is al helemaal zo als je op hbo-niveau verpleegkunde beoefent. En behalve de thuiszorg zou je, als je uiteindelijk ervaring op hebt gedaan in de (ambulante) psychiatrie, ook nog iets op kunnen zetten in coaching of anderssoortige hulpverlening oid. Ik ken meerdere (hbo-)verpleegkundigen die dit uiteindelijk zo hebben gedaan :)

Ik zou me er dus niet te druk om maken, als dit leidinggevenden-stukje je enige bezwaar is.
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 13-08-14 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 13:45

Vriend van mij heeft ook verpleegkunde gedaan, is absoluut niet van rijke of speciale komaf, maar is wel redelijk vlot kunnen starten als zelfstandige in de thuisverpleegkunde. Voor zover ik weet verdient hij dan ook nog eens écht goed zijn boterham, en heeft hij véél te veel werk.

Andere vriendin die ook verpleegkunde gedaan heeft, heeft een crèche opgericht :). Ondertussen (4 jaar later?) heeft ze twee crèches, waarvan één in een gekocht pand en één in een geleend pand, waarbij ze met 4 man personeel zit. Ook zij is absoluut niet van speciale komaf of heeft zeker niets van thuis meegekregen om de start te maken....

All is possible :), als je maar graag genoeg wil.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 13:49

LZP >> STW

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 13:52

Je kunt ook een studie doen en afmaken en uiteindelijk heel iets anders gaan doen.
Ik heb geen opleiding in de paarden (inmiddels wel wat papieren gehaald) maar toen ik met mijn winkel begon had ik eigenlijk geen idee waar ik aan begon.
Om een eigen bedrijf te beginnen hoef je geen papieren te hebben, alleen goede ideeën en geld, of een goed verhaal op papier dat je het geld van de bank krijgt.

En een eigen zaak is echt niet zo makkelijke en mooi als iedereen denkt.
Het voordeel van voor een baas werken is dat je aan het eind van de maand gewoon je geld hebt, als zelfstandige weet je dit niet.
Daarnaast maakt je baas (of iemand die weer voor hem werkt) een planning voor je, doet administratie, en nog heel veel meer.

Nu is er in de zorg volgens mij wel heel veel verschillend werk, en als ik jou was zou ik gewoon de studie afmaken, en daarna zien wat er op je pad komt.
Je kan ook eerst gaan werken voor een baas, en dan langzaam aan voor jezelf beginnen.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 16:03

Studie afmaken gaat zeker gebeuren, al is het maar om dat papiertje te hebben in geval van nood.
Bedankt voor jullie advies. Ben me ervan bewust dat ik sowieso eerst een aantal jaar onder een baas zal werken, al is het maar voor geld om toch als zelfstandige te starten...