Extra herkansing 'eisen'? (uni)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Serendipity1

Extra herkansing 'eisen'? (uni)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 21:43

Hey allemaal,

Ik vraag me af of iemand hier toevallig ervaring mee heeft. Voor een vak (4 ec) op de uni heb ik een verslag ingeleverd. De richtlijnen voor de inhoud van het verslag waren mij en mijn medestudenten niet duidelijk, maar ik heb er wat van gemaakt en ingeleverd.
Dat leverde een 5,2 op, wat mijns inziens een goed cijfer was voor wat ik ingeleverd heb.

Het meegeleverde feedback van de docent was echter van 0 en geen waarde. Er stonden enkel wat streepjes en kruisjes en 1 totaal onleesbare comment omdat zijn potlood er blijkbaar mee opgehouden was.

Nu was het uiteraard aan mij om daar navraag naar te doen... Maar omdat ik as dinsdag alle wiskunde van het VWO moet kennen heeft dat mijn prioriteit en heb ik wederom geprobeerd er iets van te maken. Delen herschreven en verbeterd, en voor mij idee was dit genoeg om van de 5,2 minimaal een 5,5 te maken.

Ik kreeg gister mijn cijfer terug, een 5,4. Nu kan ik er in komen dat het verslag wellicht geen voldoende waard is. Maar dit is wel erg zuur (ook met oog op mogelijk niet mogen beginnen aan bacheloropdracht etc). Zou ik een kans maken op een extra herkansing (het betreft enkel een verslag!) omdat de feedback zo waardeloos was?

Je kan natuurlijk zeggen: Dan had je het maar beter moeten doen. Maar ik vind dat het aan een docent is om, als een student de plank mis slaat bij het maken van een verslag, hem of haar op weg te helpen en handvatten aan te reiken voor een voldoende. Dat ontbreekt hier. Zijn hier regels voor? Ik kan op de site van mijn uni niets vinden helaas.

Ik hoop op wat tips!

Groeten

PS: Ik heb de docent al gemaild voor het maken van een afspraak
Laatst bijgewerkt door Serendipity1 op 07-08-14 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Re: Extra herkansing 'eisen'? (uni)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 21:46

Nee heb je, ja kun je krijgen. Je kan het altijd vragen. Maar ja, ik denk dat op de universiteit Zoveel zelfstandigheid mag hebben dat de school het jou verantwoordelijkheid gaat vinden.

Sparkles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 21:46

Ik denk dat je op een extra herkansing geen kans maakt. Meestal kom je daar pas voor in aanmerking als je alles hebt gedaan wat je kon om de herkansing te halen. Je bent geen navraag gaan doen bij je docent en dus heb je niet alles gedaan. Zuur, maar helaas..

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 21:47

Ik denk dat het geen zin heeft. Hoe jammer het ook is. Het was inderdaad aan jou om navraag te doen over de geleverde feedback. Maar proberen kan altijd

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 21:47

@ secricible: Tja, dat is het natuurlijk ook. Anderzijds heeft een docent ook verantwoordelijkheid. Jammer dat je geen ervaring hebt, maar je instelling is een goeie :D

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 21:49

Ik weet niet bij welke uni je zit, maar bij mijn uni worden er echt bijna nooit extra herkansingen geven. Die kans is zo klein.
Dan zou ik nog eerder je cijfer proberen aan te vechten, gezien het om 0.1 punt gaat, met onderbouwing waarom je er ook voor jouw gevoel niet meer van kon maken.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 21:53

sorry hoor, maar je bent geen middelbare scholier meer. Je moet leren verantwoordelijkheid te nemen. Ik vind niet dat het feit dat jíj niks doet níet de verantwoordelijkheid is van de docent.

Was het jóu niet duidelijk wat je moest doen? Meteen contact opnemen met de betreffende docent, is dan de feedback niet duidelijk, contact opnemen met de docent. Nu is het eigenlijk telaat en heb je nog niet die onvoldoende dán begin je opeens wel wat te doen. Ja hallo, dat had je al 2 keer eerder kunnen (en moeten!) doen. Verantwoordelijkheid van de docent, kom nou...

Ik hoop wel voor je dat het je nog lukt en dat je er wel wat van geleerd hebt.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 21:54

Bedankt voor jullie reacties. Ik ben nogal boos... En zie daardoor vooral mijn standpunten. Het is goed om even wat input van wat aardse mensen te krijgen :D

@_lies_ dat klinkt dan wel als een beter idee. Wellicht valt daar nog iets van te maken, hoewel extra herkansingen voor verslagen minder officieel verlopen dan herkansingen voor tentamens.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 21:55

boos op jezelf mag ik dan hopen. Dat je zelf niet eerder jezelf een schop onder je kont hebt gegeven en geen contact hebt opgenomen toen je het de eerste keer niet goed begreep.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 21:56

Maartje1990 schreef:
sorry hoor, maar je bent geen middelbare scholier meer. Je moet leren verantwoordelijkheid te nemen. Ik vind niet dat het feit dat jíj niks doet níet de verantwoordelijkheid is van de docent.

Was het jóu niet duidelijk wat je moest doen? Meteen contact opnemen met de betreffende docent, is dan de feedback niet duidelijk, contact opnemen met de docent. Nu is het eigenlijk telaat en heb je nog niet die onvoldoende dán begin je opeens wel wat te doen. Ja hallo, dat had je al 2 keer eerder kunnen (en moeten!) doen. Verantwoordelijkheid van de docent, kom nou...

Ik hoop wel voor je dat het je nog lukt en dat je er wel wat van geleerd hebt.

Bedankt dat je hoopt dat het nog lukt. Maar ik ben het niet helemaal met je eens; de docent krijgt betaald voor het begeleiden van studenten, dat is zijn baan. Als hij een verslag nakijkt hoeft hij zich er niet af te maken met 3 streepjes en een kruisje. Verder heb je gelijk.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 21:56

Maartje1990 schreef:
boos op jezelf mag ik dan hopen. Dat je zelf niet eerder jezelf een schop onder je kont hebt gegeven en geen contact hebt opgenomen toen je het de eerste keer niet goed begreep.

Bla bla onwijs bedankt voor deze nuttige bijdrage

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 21:59

Nou, bij ons is het al als je een niet compleet verslag inleverd, dan kijken ze het al niet na. Eerst je werk in orde hebben. Maar ook na die 3 streepjes en een kruisje heb je geen contact opgenomen met de docent, dus dan had je zelf verantwoordelijkheid moeten nemen en naar je docent moeten stappen. E-mailtje sturen is maar een kleine moeite.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 22:02

Als je die mentaliteit nu niet gehad had tov je docent had je nu misschien niet met dit probleem gezeten. :D
De scholen die ik ervaren heb ga je niet ver komen omdat je, zoals maartje zegt, zelf je verantwoordelijkheid niet genomen hebt. Een docent kan niet ruiken dat jij zijn verbetering niet begrepen hebt. Dat had jij moeten aangeven zodat hij die kon verduidelijken. "een docent wordt er voor betaald". Kom op zeg, dat waren argumenten die bij ons in de middelbare school nog niet meer pakte. Je bent een volwassen vrouw, schuif je eigen verantwoordelijkheid niet op een ander af.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 22:07

Ayasha schreef:
Als je die mentaliteit nu niet gehad had tov je docent had je nu misschien niet met dit probleem gezeten. :D
De scholen die ik ervaren heb ga je niet ver komen omdat je, zoals maartje zegt, zelf je verantwoordelijkheid niet genomen hebt. Een docent kan niet ruiken dat jij zijn verbetering niet begrepen hebt. Dat had jij moeten aangeven zodat hij die kon verduidelijken. "een docent wordt er voor betaald". Kom op zeg, dat waren argumenten die bij ons in de middelbare school nog niet meer pakte. Je bent een volwassen vrouw, schuif je eigen verantwoordelijkheid niet op een ander af.

Tsja ik zie mijn verantwoordelijkheid. Ik vraag me enkel af of er nog kansen zijn die ik benutten kan, omdat de docent ook steken heeft laten vallen. Of jij en Maartje1990 dat zo zien betwijfel ik, maar ik zie het wel zo, en wil daar graag voor gaan omdat het nogal veel voordelen biedt als het lukt dit tot een voldoende om te buigen. Eervol is het niet, maar wel praktisch.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 22:10

De uni die ik ken (eentje van Nederland) gaat je dat niet lukken vrees ik. Is er geen enkele optie om toch nog in gesprek te gaan met de docent en dan met de "met stroop vang je meer vliegen dan met azijn" dus zonder hem te beschuldigen en de verantwoordelijkheid (of je dat nu vindt of niet) volledig op jou te nemen, mentaliteit iets klaar te krijgen?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 22:12

Ts, ik snap dat je graag een voldoende wilt. En ik snap ook dat je baalt dat je een onvoldoende hebt en je nu een zondebok zoekt en je dat zelf niet wilt zijn. Maar ik denk dat zo op je docent afstappen geen goede is. Dan denk ik dat je beter contact kunt opnemen en dan al zeggen van ''ja sorry, ik zat fout'' ipv met je vinger naar anderen te wijzen.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 22:17

Wellicht wel. Zoals _lies_ al aangaf, kijken of er iets in het verslag staat dat meer punten waard is dan dat er nu voor gegeven is. Ik weet dat studenten dat vaker doen in het geval van een 5,3 of 5,4 en dat ze dan soms in het gelijk gesteld worden. Er valt vast iets te vinden, en dat in combinatie dat hij zelf hopelijk ook inziet dat zijn feedback niet erg behulpzaam was, zal hopelijk een gelukje opleveren.

In ieder geval... Ik blijf bij mijn punt dat de docent fatsoenlijk feedback had moeten geven. Helaas voor mij was ik te druk met het er doorheen rammen van alle VWO wiskunde om hier de tijd en aandacht aan te geven die het nodig had. Bedankt voor jullie (iedereen dus, behalve die ene zinloze comment van Maartje :D ) input, er is wat licht binnengekomen hier :D

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 22:20

Tja, het is de universiteit, niet de basisschool. Als je een opdracht of de feedback niet begrijpt, dan is het jouw verantwoordelijkheid om het bij je docent na te vragen. Vind je dat de feedback te weinig is, vraag dan om meer uitleg wat je beter had kunnen doen. Het is niet de taak van je docent om na te gaan of je het allemaal wel begrijpt, een universiteit verwacht (terecht!) een grote mate van zelfstandigheid. Als je later van je baas een opdracht krijgt en die verprutst, ga je dan bij je baas klagen dat 'ie maar had moeten controleren of je het wel snapte?

Als je hier nog een voldoende uit wil slepen, zal je dat echt alleen kunnen bereiken door de goodwil van je docent. Hij/Zij is niet verplicht om je een vervangende opdracht oid aan te bieden.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 22:22

Check. Thanks. Ik ga het eens overleggen met 'm. Toch wel nuttig af en toe, dat Bokt

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 22:28

een universiteit is geen school, ook geen hogeschool. het is een onderzoeksinstituut dat ook wel mensen die daarvoor aanleg tonen, opleidt tot wetenschappers, daartoe worden er colleges gegeven door hoogleraren of universitair docenten. deze docenten daar zijn vooraleerst wetenschappers, wier hoofdtaak het doen van wetenschappelijk onderzoek is en daarnaast ook docent zijn om de getalenteerde, volgende generatie wetenschappers eruit te filteren. het kenmerk van een student oftewel iemand die wetenschappelijk onderwijs volgt, is dat deze zelfstandig en zelfkritisch en met eigen verantwoordelijkheid zijn studie (niet: schoolse opleiding) volgt. de student is dus zelf verantwoordelijk voor zijn werk.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 22:30

Je kunt de examencommissie mailen met je standpunten, en de vraag of je n extra her kan krijgen. Ik acht de kans heel erg klein, maar proberen kan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 10:26

Wat mij betreft zijn docenten gewoon docenten, en de begeleiding en opleiding van studenten hoort daar wat mij betreft bij :) Ik vind het persoonlijk onbegrijpelijk dat we uni's zien als filters en niet als opleiding. Moeten we gauw van af - weet je hoeveel talent we weggooien als we iedereen maar afschrijven bij het minste of geringste?
Maar dat terzijde.

TS: eisen is lastig en zou ik niet doen, maar je kunt wel proberen om medewerking te krijgen. Probeer de boosheid (hoe goed ik die ook snap en hoezeer ik sommige principiele stellingen van hierboven ook onzin vind) los te laten, want je wilt medewerking :) Dus benadruk vooral wat je wel hebt gedaan, hoe je je best hebt gedaan om alle punten die zij aan heeft gegeven te verwerken (en zeg niet dat het beroerd weinig en slecht omschreven feedback was! Je wilt medewerking!)
Benadruk wel dat je de materie goed beheerst en dat je het serieus neemt en ook bereid bent er veel tijd in te steken. Je wilt de docent ervan overtuigen dat je het waard bent.

Je kunt overigens best kritische vragen stellen over de narekening van bepaalde aspecten - bv als ze in de tweede versie iets heeft aangestreept dat in de eerste versie niet is aangestreept, dan kun je dat best opmerken op een niet-aanvallende manier. Als je dat kunt doen met een paar opmerkingen die aangeven dat je inzicht hebt in de materie: bonuspunten :) Dan kun je bij het bespreken of wellicht een 5,5 eruit slepen, of misschien een toch nog een herkansing. Succes.

(En daarna kun je altijd nog een verzoek indienen bij de Examencommissie. Maar probeer het eerst bij de docent.)

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 10:36

Op de universiteit is het toch wel erg belangrijk dat je zèlf achter je taken aan gaat. Als er iets niet duidelijk is moet je daar zèlf achteraan. Sorry dat ik je moet teleurstellen maar ik ben het compleet met Maartje eens. Te druk met een ander vak is een slap excuus. Duidelijkheid vragen hoeft geen half uur te duren. Het is je eigen verantwoordelijkheid en niet die van de docent of jij het de feedback duidelijk genoeg vind.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 10:39

Serendipity1 schreef:
Tsja ik zie mijn verantwoordelijkheid.

Goed dat je die nu wel ziet (alleen helaas te laat). Ik zou ook niet met je vuist op tafel gaan slaan bij je docent, maar de situatie uitleggen en dat je een verkeerde inschatting hebt gemaakt. Meer zit er niet meer in geloof ik. Je bent overgeleverd aan de goodwill van je docent.

hooiberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 10:43

Als het van te vore niet duidelijk was, had je er niet 'wat van moeten maken', maar duidelijkheid bij de docent moeten krijgen. Docenten zijn er voor je, daar betaal je immers je collegegeld voor. Maar ze hebben meer te doen dan alleen jou les te onderwijzen. Als je het een beetje tactisch aan pakt, zal dat heus wel lukken. Uitleggen dat je je echt je best wil doen er iets goeds van te maken. Dat spreekt een docent doorgaans wel aan.