conflict werk situatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

itsmi

conflict werk situatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 21:31

Dag bokkers!

Ik zat laatst met een vriendinnetje (tevens oud-collega) te praten over werk en zij vertelde een situatie van haar werk waar ze best wel mee zat. Naar aanleiding van haar verhaal keek ik best vreemd op en vraag ik me ook af of het uberhaupt mag. Daarom wil ik de situatie die zij mij vertelde hier voorleggen en dan jullie mening vragen. Ben benieuwd of ik er alleen zo overdenk of dat jullie het met mij eens zijn?
Let wel, het is beschreven via vriendin, dus ik ken natuurlijk niet alle feiten en het verhaal van de andere kant. Mijn mening is dus puur gebaseerd op het verhaal wat ik gehoord heb via vriendin.

Vriendin werkt ook in de zorg, en in de zomer is het in de zorg altijd een rommeltje met zieken/oproepers/vakantiekrachten en open diensten. Nu was het zo dat er op een ochtend dat mn vriendinnetje moest werken, de gediplomeerde avonddienst zich ziekgemeld had. Eerder die week had een andere gediplomeerde voor die avond zich ook al ziekgemeld, maar die was inmiddels opgevuld door een niveau 2 er (niveau 2 heeft wel een diploma, maar mag geen medicatie delen of handelingen verrichten). Die avond zouden er dus 2 gediplomeerden ziek zijn, waarvan er al 1 opgevuld was door een niveau 2 er. Er was in deze casus dus nog 1 gedipte over voor 3 afdelingen, waar er normaal gesproken 3 gediplomeerden horen te staan.
In totaal zouden er wel voor 3 afdelingen 3 poppetjes staan, maar in een gezonde situatie hadden er daar 4 moeten staan. Ziekgemelde gediplomeerde moest dus opgevuld worden, het liefst door een gediplmeerde, maar als dat niet kon, dan was elk ander "poppetje" ook goed volgens leidinggevende van vriendinnetje.

Leidinggevende hoorde in deze de vervangende kracht te regelen, echter legde hij deze taak bij vriendinnetje neer, die er eigenlijk al geen tijd voor had wegens drukte op de afdeling. Vriendinnetje had dagdienst die dag en moest dus in opdracht van haar leidinggevende vervanging gaan regelen voor de avonddienst die zich ziekgemeld had. Deze taak accepteerde zij dus niet omdat ze er echt geen tijd voor had. Met een botte zwaai liep haar leidinggevende toen weg en heeft (zo hoorde ze achteraf) een andere collega van haar gestrikt om mensen te bellen.
Enfin, andere collega is het niet gelukt. Vervolgens sprak de leidinggevende weer een andere dagdienst collega en die vertelde de collega dat er dan maar iemand van de dagdienst langer moest blijven.

Collega vertelde dit aan vriendinnetje, en die kon niet langer blijven. Afspraken na werktijd. Ook de overige overgebleven dagdiensten konden niet langer blijven wegens afspraken na werktijd (logisch lijkt me?) Dit vertelde mijn vriendinnetje zelf telefonisch aan haar leidinggevende, waarop deze zei "als jullie er zelf onderling niet uitkomen, ga ik iemand kiezen die langer moet blijven".

Vriendinnetje is hierop pissig geworden en vond dat hij dat niet kon maken, omdat iedereen er ten eerste al een werkdag op heeft zitten en ten tweede hij niet kan beslissen over iemands privé leven na werktijd. Daar geef ik haar groot gelijk in trouwens.
Leidinggevende antwoordde hierop dat hij het belang van de afdeling voor vond gaan op het individuele belang van zijn personeel. Vriendinnetje werd hierop boos en heeft de hoorn op de haak gegooid.

Uiteindelijk is de collega waarmee vriendinnetje samenwerkte, een andere oproep collega van de dagdienst gaan bellen. Die oproeper had de ochtend al gewerkt tot 13.30.
Ze legde de situatie uit en zei dat ze dubbel uit betaald zou krijgen als ze een paar uur zou komen werken 's avonds. Oproeper ging uiteindelijk akkoord en zou een paar uur komen. Die collega heeft toen leidinggevende gebeld met dat ze dus iemand bereid had gevonden om te komen, maar wel tegen dubbel tarief, leidinggevende ging akkoord.

Nu komt de grap:
Vriendinnetje liep naar andere afdeling en liep daar de collega tegen het lijf die zich eerder die week ziekgemeld had! Ze stond stom verbaasd te kijken en ziekgemelde collega zei dat zij zich diezelfde ochtend beter gemeld had, maar dat leidinggevende niet telefoon opgenomen had, en dat ze na 5x proberen uiteindelijk voicemail maar ingesproken had.

Vriendinnetje is hierop naar Leidinggevende gegaan en leidinggevende reageerde niet met excuses maar heel nonchalant.
Vriendinnetje eiste ook dat leidinggevende dan zelf de oproeper die extra zou komen, af zou moeten bellen, maar dit weigerde leidinggevende. vriendinnetje zei dat hij letterlijk gezegd had: "mannetje extra is ook wel eens lekker toch?" terwijl vriendinnetje vaak zat alleen staat of tekort staat omdat er niet genoeg mensen zijn omdat ze zieken niet op willen vullen ivm budget.
Oproeper is zich in alle bochten gaan wringen (denk ik) om op tijd weer terug op werk te zijn voor een paar uur werk omdat ze echt mensen tekort hadden, dan komt ze op werk, en blijkt ze ineens een extra poppetje te zijn? Dan zou ik me banketstaaf of genaaid voelen....

Tevens lijkt mij dat afgegaan op bovenstaand beschreven verhaal, de leidinggevende zich flink in de vingers aan het snijden is. Personeel daar loopt al op zijn tandvlees aldus vriendinnetje en dan ook nog iemand dwingen langer te blijven lijkt mij niet handig. De rek is er dan al uit en personeel zal dan helemaal niks meer extra's willen doen lijkt mij?

Het langer blijven ging trouwens over een aantal uren. Dus extra vanaf 15.30u tot zeker 17.30. De dagdienst was om 7.00u begonnen en zou dus eigenlijk om 15.30 eindigen.

Aangaande bovengeschreven situatie heb ik een aantal vragen. Ik hoop dat jullie me daarbij kunnen helpen. Ik speel alles door naar vriendinnetje, al denk ik dat zij er weinig meer mee kan. Situatie is natuurlijk al geweest maar het is wel fijn om de mening van anderen te horen.

1. Mag leidinggevende een dagdienst-collega dwingen om langer te blijven ook al staat er op elke afdeling een poppetje? (3 afdelingen 3 personen, normaal gesproken 3 afdelingen 4 personen) Dwz, afdeling wordt dus niet onbemand achter gelaten. Wanneer ze dit zou weigeren als hij zou dwingen, was de consequentie een Officiele Waarschuwing. Mag haar leidinggevende dit maken? Is er reden tot een officiele waarschuwing?

2. Mag leidinggevende zijn "probleem" bij zijn personeel leggen? Dwz, hij doet zelf geen moeite om te bellen en vervanging te regelen, maar legt telefoonlijst bij zorg-personeel neer en geeft opdracht tot het zoeken van vervanging.
Bij ons regelt leidinggevende dit gewoon zelf.

3. Heeft zij in deze te vrezen voor haar functioneringsgesprek? Naar haar mening is zij wel flink uit haar slof geschoten omdat zij het niet eens was met de chantage en dwang methodes die leidinggevende haar en anderen opdroeg. Kan dit negatieve gevolgen hebben in haar functioneringsgesprek?

Zo dat was het hele verhaal.
Fijn als jullie het helemaal uitgelezen hebben!
Ben benieuwd naar de reacties.

Shadow0

Re: conflict werk situatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 21:48

Wat zegt de vakbond? Dit lijkt me bij uitstek iets dat je daar kunt vragen. Eventueel ook de OR. Het lijkt me ook een uitstekend moment om lid te worden als je vriendin dat nog niet was. Advies kun je meteen vragen (voor daadwerkelijke juridische bijstand is een wachttijd, maar dat is hier niet aan de orde.)

Het verplichten van langer werken staat als het goed is in de CAO, dat zou je even na moeten kijken. Men is daarbij gebonden aan de regels over arbeidstijden - dus langer dan een bepaalde tijd mag in elk geval niet. Onder welke omstandigheden overwerk wel mag weet ik niet, en dus ook niet wat de plichten van de leidinggevende / werkgever daarin zijn.

Je mag na een functioneringsgesprek je verslag inzien en zelf een toelichting geven. Ook daar kan de vakbond bij helpen door advies te geven over hoe je dat aan moet pakken.

Als er trouwens echt onverantwoorde situaties ontstaan zou je eigenlijk de inspectie moeten inschakelen, of (ook weer via de vakbond) een melding moeten doen. Op een bepaald moment vallen er slachtoffers, die normen over hoeveel mensen ergens moeten staan zijn er niet voor niets... Dus succes voor je vriendin: ik hoop dat ze zich niet klein laat krijgen en het functioneringsgesprek goedgeinformeerd in gaat!

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 21:52

Ze is nog niet lid van de vakbond en........................ ik ook niet!

Naar aanleiding van zulk soort verhalen en situaties bij mij zelf op de werkvloer, is het inderdaad handig om wel lid te worden. Moet er alleen nog de moeite voor nemen en uitzoeken hoe het precies werkt.

Ik zal het sowieso tegen vriendinnetje zeggen, zodat zij zelf ook kan beslissen lid te worden of niet.

Tsja en wat betreft arbeidstijden, ongetwijfeld dat ze daar op die dag niet overheen zou komen misschien, alleen staat er niks tegenover en die week moest ze sowieso al 6 diensten werken zei ze. Dan is het toch ook niet eerlijk om haar te "dwingen" langer te blijven lijkt mij? Uberhaupt niet om iemand te dwingen. lijkt me niet de juiste methode. En zo ga je ook een vicueuze cirkel in, want personeel meld zich sneller ziek, heeft geen zin om iets op te lossen en werk je alleen maar meer van dit soort situaties in de hand!

Ik heb vriendin trouwens wel aangeraden om collega's feedback stukjes te laten schrijven. Dat heb ik in mijn situatie ook gedaan toen ik wat onzeker was over mijn leidinggevende en dat heeft toen geholpen, in ieder geval voor mijn eigen zelfvertrouwen en de gedachte bewijs achter de hand te hebben mocht het nodig zijn! Dus ik heb haar aangeraden om gewoon (positieve) feedback stukjes te laten schrijven over haar functioneren door bijvoorbeeld de arts (waar ze veelvuldig contact mee heeft op de werkvloer), de fysio, en directe collega's. Zodat ze goed voorbereid haar functioneringsgesprek ingaat en alvast voorbereid is als haar leidinggevende haar functioneren in twijfel trekt.

Bednakt voor je reactie trouwens!

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 22:28

In jouw stukje lees ik eigenlijk niks vreemds, misschien omdat ik zelf al 9 jaar in de zorg werk en niet beter weet..

Wanneer een collega zich ziek meld voor die dag en er geen vervanging ( van het goede niveau ) wordt gevonden draait iemand een gesplitste dienst dwz gaat dan naar huis wanneer ziekmelding wordt gedaan na de drukste zorg en komt weer terug wanneer nodig, wanneer ziekmelding te laat gedaan wordt en niemand te vinden is draait iemand een dubbele dienst zolang nodig, dit kan dus ook inhouden vroege + avond of avond + nacht. Overal waar ik gewerkt heb was dat heel normaal..

sowieso krijg je een dienst waarbij je binnen 24uur moet gaan werken 200% betaald, en ook voor een gesplitste dienst staat in cao extra vergoeding. Dus ook als je in ochtend thuis gebeld wordt om die dag nog een avond of nachtdienst te werken.

verder op veel plaatsen gaan collega's zelf bellen voor vervanging bij ziekmelding als leidinggevende er niet is of opdracht ertoe geeft.

of het werkweigering is als gezegd wordt dat je een dubbele dienst moet draaien weet ik niet.. als je thuis opgebeld wordt en zegt niet te kunnen en vervolgens een doenstopdracht krijgt is het wel werkweigering..

wordt vaak niet netjes met personeel omgegaan in de zorg dat is een feit. Maar veel mag ook volgens cao wanneer dit noodzaak is voor het werk..

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 22:45

Heel eerlijk?

Ongeacht of het wel of niet mag.

Je werkt met mensen. Die hebben zorg nodig, een zieke collega kan de mensen die zorg nodig hebben eventueel besmetten met alle gevolgen van dien. Wat ik uit jouw verhaal opmaak is het niet dat ze een gehele dubbele dienst draait, maar slechts een paar uurtjes. En ze krijgt er nog extra geld voor ook.

Persoonlijk vindt ik dat, als je met mensen werkt, je dat zelf van te voren kan inschatten. Als je zulke belangrijke afspraken hebt gemaakt, kan je dat toch gewoon melden, als er een collega rondloopt die een beetje collegialiteit kent is er vast wel wat te regelen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 23:33

Als ik het goed begrijp gaat het om 2 uurtjes langer blijven en een werkdag die dan van 7.00 tot 17.00 duurt? Dat moét toch te regelen zijn onderling?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 22:00

Er zijn regels voor het 'extra' werken dan de reguliere werkdag. Zoiezo werkt de persoon die 'gedwongen' wordt langer te blijven dan over, en krijgt dus minder betaald. Of je dat mag kiezen of je overwerkt of niet staat als goed in het contract of CAO. Het is wel zo dat er een bepaald aantal uren moeten zitten tussen 2 diensten. Dus het mag bv niet zo zijn dat jij tot 11 uur savonds moet werken en dan sochtends om 6 uur weer meot beginnen, dat mag niet.
Verder heb ik geen verstand van officiele waarschuwingen etc. dat zou je op moeten zoeken.

Vaak is het zo dat je als werknemer alle taken die redelijk zijn, dat je die uit moet voeren op verzoek.
Als in de taakomschrijving van de leidinggevende staat dat hij/zij vervanging regelt, dan is het niet gebruikelijk deze taak uit handen te geven. De leidinggevende kan het wel doen, dat jij bv even iemand opbelt om te vragen, maar als het uit de hand loopt(zoals nu gebeurt is) dan hoort die persoon zijn eigen taak weer op zich te nemen. Het is de taak van een LEIDINGgevende, om leiding te geven en dingen te plannen en structureren. Dus ook dit soort problemen te regelen. Ik denk dat het wel uit handen geven van deze taak wel MAG, maar dat het echt niet chique is opgelost. Nu ontstaat er een bepaalde sfeer op de werkvloer en richting die persoon waardoor er steeds minder 'hart voor de zaak' is bij de werknemers. iedereen is steeds minder bereid om te werken voor zo iemand. En terecht, ook al komen er daardoor misschien clienten in de problemen, het blijft een bedrijf.

Dit kan zeker negatief invloed hebben op het functioneringsgesprek, en daarom denk ik dat het zeer belangrijk is om met iedereen die betrokken is geweest dit uit te praten. Door eens een bijeenkomst te organiseren waarin iedereen zijn woordje kan doen met als doel dat het wordt uitgepraat. Dan is er niets meer te vrezen. dan wordt het gewoon moddergooien als dit niet wordt uitgepraat. de personeelsleden hebben moeilijk gedaan(van 7 tot half 6 is niet een extreem verschrikkelijk lange dag, voor 1 keer) en de leidinggevende had gewoon zn oliebol moeten regelen. Klaar. niet achteraf met oh we hadden toch al genoeg man, nee, je fouten onder ogen zien en zorgen dat je t voorkomt de volgende keer.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 22:14

Ik vind je vriendin en haar collega's ook niet echt flexibel moet ik eerlijk bekennen, je kan ook als personeel zeggen, ik zal kijken wat ik kan regelen, en als het dan echt niet lukt heb je in ieder geval je best gedaan. Het is de toon die de muziek maakt denk ik zelf dan. Over het afbellen van een invaller, dit kan niet meer, zij krijgt dan zoiezo uit betaald. En eerlijk? Ik vind het brutaal dat je vriendin heeft gezegd dat de invaller dan maar dubbel uit betaald krijgt, een invaller is er gewoon voor zulke momenten(hoe dat zit met cao weet ik niet). Ik heb laatst een dag van 7 tot 21 gedraaid, gekkenwerk, maar ziekte en geen vervanging te vinden. Maar ik werk met mensen, en die hebben zorg nodig, ik voel me ook verantwoordelijk voor hun. Ik zeg niet dat de leidinggevende goed handeld. Ik werk nu soms weken van 40/43 uur, het is nu even niet anders. Als de vakantie voorbij is dan ga ik heus terug naar mijn contract uren. Klinkt misschien heel raar zoals ik het zeg hoor, maar zo kijk ik er tegen aan.

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 22:22

hihi..

welkom in de zorg sector...
hier is het bijna iedere week hetzelfde verhaal op het werk..

vorige week heb ik nog 3 dagen dubbele diensten gedraaid..
van half 7 tot half 3 en van half 5 tot 10..

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 19:07

En zo lang iedereen in de zorg dat maar gewoon accepteert blijft het ook zo.

Na een dagdienst van 8 uur ben ik kapot hoor. Ik ben wel eens langer gebleven omdat het niet anders kon, maar ideaal is dat niet, je hebt toch verantwoordelijkheden en je moet scherp blijven, zeker als je ook pillen moet delen.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 20:09

Nouja accepteren.. Ik zou het niet accepteren als het weekelijks gebeurd zoals dodyg maar als het eens voorkomt, er moet toch 24/7 personeel aanwezig zijn.
Ik werk nu 10 jaar in de zorg, heb 3 x een dubbele dienst gedraaid, gesplitste dienst wel vaker maar meer als 1 of 2 x per jaar niet. Terugkomen op een vrije dag (ook om diezelfde dag te werken) is dan wel vaker gebeurd maar meestal kreeg ik daarvoor wel weer een andere dag vrij. Denk dat het aantal keer terugkomen/langer blijven wel redelijk verdeeld is bij ons op het werk, hoewel natuurlijk gemakkelijker een parttimer extra kan werken als iemand die zoals mij fulltime werkt.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 20:18

Tja in de zorg gebeurd dit idd. Is niet zoals het hoort, maar soms niet te voorkomen en zeker niet in zomervakantie.
Wil nog wel even inhalen op reactie boven mij. Over parttimer. Ik ben part timer, maar ik ben net zo vaak op het werk met mijn 18 uur als mijn collega met haar 36 uur. Juist omdat je kortere diensten draait, ben je meer inzetbaar. Dat maakt dat je als part timer meer flexibel moet zijn dan fulltimer.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 20:25

twinducklin schreef:
Denk dat het aantal keer terugkomen/langer blijven wel redelijk verdeeld is bij ons op het werk, hoewel natuurlijk gemakkelijker een parttimer extra kan werken als iemand die zoals mij fulltime werkt.

Dat laatste lijkt me in elk geval niet automatisch te kloppen, dat hangt er maar erg vanaf waarom iemand parttime werkt. Dat kan ook zijn omdat die persoon veel verantwoordelijkheden buiten het werk heeft (bv een gezin, mantelzorger is), of niet fulltime kan werken ofzo.

Maar het probleem is gewoon dat er in de zorg steeds meer kortetermijn gedacht wordt. Het draaien van 3 keer een dubbele dienst in 1 week heeft wel degelijk risico's - zelfs als jij het als persoon niet zo'n probleem vindt, is het allang bekend dat het ongezond kan zijn voor de persoon die het doet en dat het makkelijk kan leiden tot fouten. En dat oplossen met weer andere dagen kan makkelijk leiden tot het verplaatsen van het probleem, namelijk dat het dan op een andere dag een rommeltje is. Chaos in het rooster leidt ook tot minder stabiliteit en duidelijkheid (iemand die op het laatste moment oppas moet regelen voor haar kind omdat ze moet overwerken maakt ook makkelijker een foutje) en dat komt de kwaliteit meestal ook niet ten goede.

Het is dus de taak van het management om dat stabiel te houden, en dat raakt tegenwoordig toch wel makkelijk buiten beeld. Maar het is ook nodig dat de mensen in de zorg zelf niet te makkelijk accepteren dat het zo makkelijk is om mensen heel veel te laten werken.

En het lijkt dan ook te vaak alsof je de patienten in de steek zou laten, maar uiteindelijk is het juist in het belang van de patienten dat ze goede, uitgeruste verzorgers krijgen die weten waar ze aan toe zijn en daarom goede beslissingen kunnen nemen en met geduld en verstand kunnen reageren op hun patienten/clienten/hoe ze ook maar heten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 20:28

Mijn man is arts, daar komt het ook wel eens voor dat je ineens een dienst moet draaien op een moment dat je eigenlijk al afspraken had. Je kunt nu eenmaal niet tegen de patienten zeggen: doe het maar even zelf.
Als het systematisch/wekelijks gebeurd is het personeelsbeleid niet goed, maar als ineens meerdere mensen ziek zijn kan niemand daar wat aan doen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 20:36

Sizzle schreef:
Mijn man is arts, daar komt het ook wel eens voor dat je ineens een dienst moet draaien op een moment dat je eigenlijk al afspraken had. Je kunt nu eenmaal niet tegen de patienten zeggen: doe het maar even zelf.

(Daar zou ik haast op willen zeggen: dat gebeurt anders regelmatig - en er lijkt dan toch wel enig verschil te zitten in hoe dat gaat met de mensen hoger in de hierarchie en de mensen echt op de vloer. Maar goed, dat is dan ook geen wenselijke gang van zaken.)

Citaat:
Als het systematisch/wekelijks gebeurd is het personeelsbeleid niet goed, maar als ineens meerdere mensen ziek zijn kan niemand daar wat aan doen.

Het neigt wel steeds vaker richting niet zulk goed personeelsbeleid te gaan, en dat is gewoon iets om heel erg in de gaten te houden. Het kan een keer gebeuren maar niet te vaak, maar hoevaak is te vaak? Ik hoop echter dat mensen daar heel voorzichtig mee blijven, vermoeidheid en overbelasting leiden makkelijk tot fouten, met alle gevolgen van dien. En tot mensen die ziek thuis komen te zitten - ook geen wenselijke situatie.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 20:43

Hier hebben de artsen sowieso een 50 uur contract met vrij standaard minimaal 5 overuren per week met 1 of 2 keer per week een 12 uur dienst. Als je dan onverwacht de zondagdienst erbij hebt kan dat inderdaad tot flinke vermoeidheid komen. Daarom moet dat inderdaad niet systematisch worden, zeker als het ook om nachten gaat.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 21:04

Ik vind het heel goed dat je vriendin en haar collega's dit weigeren.
Juist omdat 'dit nu eenmaal zo gaat in de zorg', zoals Liess__ en Dodyg zeggen. Het is namelijk bullshit en hoeft helemaal niet zo te zijn.

Pas op het moment dat zorgpersoneel inziet dat werk echt werk is (waar je dus een bepaalde afstand van kan nemen), ondanks dat je met mensen werkt, zal er wellicht iets veranderen.

Tot die tijd heeft het hogere management het lekker makkelijk (zo zie je ook nu weer) en kunnen zij lekker op hun centen zitten terwijl het vloerpersoneel zich de poten uit het lijf werkt om te zorgen dat hun clienten niet zonder zorg komen te zitten. Oplossingen zijn er heus wel, maar die kosten geld. En dat geld steken ze liever in hun eigen bonussen dan in het personeel.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 00:20

@serendipty1 pas als ze werk als werk gaan zien zal er wellicht wat veranderen?

Wat zouden we (=personeel in de zorg ) dan moeten doen ipv langer blijven/terugkomen? Wanneer je dit niet doet moeten of je collega's harder werken of mensen krijgen minder/geen zorg die ze nodig hebben. Wat denk je dat dat veranderd? Behalve dat de patiënten de dupe zijn?
Zou jij het fijn vinden als je incomateriaal omkrijgt omdat niemand tijd heeft om met je naar het toilet te gaan? Of dat je geen medicatie krijgt omdat niemand aanwezig is die dit kan/mag verstrekken? Of wanneer er iets met je aan de hand is dat je zieker wordt of zelfs overlijd omdat niemand met voldoende kennis aanwezig was? Zo kan ik nog wel even doorgaan..

Ja misschien veranderd er iets als veel incidenten gebeuren. (Vallen, medicatie fouten, overlijden ed) maar er zijn meer patiënten die daarmee geraakt worden als iemand die ergens op kantoor zit en dit bedenkt. Niet te vergeten hoe schuldig de zorgmedewerker zich voelt als dit in zijn dienst gebeurd, ondanks dat je weet dat je er niet direct wat aan kan doen ben jij toch degene die te maken krijgt met het directe leed van mensen!

Staken of iets in de zorg is gewoon een heel stuk moeilijker als in sommige andere beroepen omdat het de patiënten veel harder raakt als wie dan ook!

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 18:53

twinducklin schreef:
@serendipty1 pas als ze werk als werk gaan zien zal er wellicht wat veranderen?

Wat zouden we (=personeel in de zorg ) dan moeten doen ipv langer blijven/terugkomen? Wanneer je dit niet doet moeten of je collega's harder werken of mensen krijgen minder/geen zorg die ze nodig hebben. Wat denk je dat dat veranderd? Behalve dat de patiënten de dupe zijn?
Zou jij het fijn vinden als je incomateriaal omkrijgt omdat niemand tijd heeft om met je naar het toilet te gaan? Of dat je geen medicatie krijgt omdat niemand aanwezig is die dit kan/mag verstrekken? Of wanneer er iets met je aan de hand is dat je zieker wordt of zelfs overlijd omdat niemand met voldoende kennis aanwezig was? Zo kan ik nog wel even doorgaan..

Ja misschien veranderd er iets als veel incidenten gebeuren. (Vallen, medicatie fouten, overlijden ed) maar er zijn meer patiënten die daarmee geraakt worden als iemand die ergens op kantoor zit en dit bedenkt. Niet te vergeten hoe schuldig de zorgmedewerker zich voelt als dit in zijn dienst gebeurd, ondanks dat je weet dat je er niet direct wat aan kan doen ben jij toch degene die te maken krijgt met het directe leed van mensen!

Staken of iets in de zorg is gewoon een heel stuk moeilijker als in sommige andere beroepen omdat het de patiënten veel harder raakt als wie dan ook!

Wat jij antwoordt op mijn wat lompe stelling, is precies de moeilijkheid. Je werkt met mensen, dus het is niet zwartwit. De zorg draait juist ook op mensen die dat inzien, die liefde hebben voor hun medemens en alles willen doen voor een ander. Maar ik vind dat dat dan ook keihard uitgebuit wordt. De pest is dat, als zorgmedewerkers voor zichzelf willen opkomen, dat dat dan al snel over de rug van hun clienten gaat. Dan zou er veel mis gaan en dan zou na een reeks van incidenten misschien iets veranderen. Maar dat het mis gaat wil niemand, dus wordt er geroeid met de riemen die er zijn. Heel lastig. Veranderingen vinden vaak pas plaatst als daar een goede aanleiding voor is. Ik zou dus toch aanraden om in ieder geval te proberen om problemen terug te schuiven naar hogerop, waar ze vandaan komen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 08:51

RoyceMack schreef:
Het is wel zo dat er een bepaald aantal uren moeten zitten tussen 2 diensten. Dus het mag bv niet zo zijn dat jij tot 11 uur savonds moet werken en dan sochtends om 6 uur weer meot beginnen, dat mag niet.

Werk jij ook in de zorg? :')
Want ik ben niet anders gewend dan avond-ochtend te werken.

Ik bok nu mobiel dus ik kan niet meer zien wie het zei maar ik ben het ermee eens dat zorgpersoneel zakelijker moet gaan kijken naar hun baan. Ja het is verschrikkelijk dat de cliënten, patiënten of bewoners de dupe ervan zijn. Maar wij zijn degene die dit in stand houden omdat we hart voor de zaak hebben en de kantoormensen het wel prima vinden zo.

Ik heb goede werkgevers gehad en slechte. Maar als je iets wilt veranderen zal je het toch echt zelf moeten doen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 09:02

Ik kom dan wel uit de horeca, maar ik lees niets geks, in de horeca zou je ook zelf vervanging moeten regelen, ook 10,5 uur werken is toch niet heel lang? Misschien dat de com. wat sterker kan, maar verder?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 09:12

Ja maar het probleem is in de zorg (kan zijn) dat het lichamelijk en geestelijk veel vergt van het personeel. Als je dan zoveel uren hebt gewerkt en daarbij ook medicatie moet uitdelen wil je geen fouten maken.

Even heel cru gezegd, als jij in de horeca een bord met eten laat vallen, ach je ruimt het op en de klant krijgt een nieuwe portie.
Als wij een cliënt, patiënt of bewoner laten vallen zijn de rapen gaar.

Ikzelf werk in de terminale zorg en dan alleen nachtzorg. Het komt wel eens voor dat er aangepaste tijden zijn voor een cliënt, normaal is het van 23.00-7.00 uur. Maar heb ook wel eens tot 10.00 uur doorgewerkt (wordt wel altijd gevraagd aan me of dat kan) Op zich als je eenmaal over je moeheid heen bent dan gaat het wel, maar soms krijg ik tijdens het autorijden naar huis toch een klap en ben dan altijd blij als ik weer heelhuids thuis aankom.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 12:38

dodyg schreef:
hihi..

welkom in de zorg sector...
hier is het bijna iedere week hetzelfde verhaal op het werk..

vorige week heb ik nog 3 dagen dubbele diensten gedraaid..
van half 7 tot half 3 en van half 5 tot 10..

Ik lees ook echt niks geks... Inderdaad welkom in de zorg...

Lid worden van de vakbond is altijd handig trouwens :j